Laptop nog de moeite waard voor geheugen uitbreiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 19:06
Ik zoek een?
intern geheugen voor mijn acer E5-571HJ

Wat is je budget?
20/30 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen specifieke voorkeur. Heb nu 4gb, wil er 4 of 8gb bij stoppen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
een acer e5-571hj met Windows 10 en een Samsung evo ssd. Waarbij ram continu op zo'n 100% staat een cpu ook hoog in gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Noa2Kw7M3183s3FUlp4Jt2UxKio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ibkp9UFaJ4KljOj4cDtvec89.jpg?f=user_large

Levert het erbij stoppen van 4 of 8 gb ram hier nog een nuttige /waardevolle verbetering op?

[ Voor 17% gewijzigd door DeRooney op 27-11-2021 21:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mafiakid0
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03 16:24
Zeker de moeite als je nog geen andere laptop wil aanschaffen zou ik zeggen, DDR3 ram is super betaalbaar nu dus gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Naar 8 (of 16 als die dat lust) zal wel een verbetering geven.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
SMSfreakie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:00:
Naar 8 (of 16 als die dat lust) zal wel een verbetering geven.
Maximaal is 2x 8gb. Ik denk dat ik dan voor 1x 8gb erbij ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:22
Ik denk dat je beter 2x4 in dual channel kan hebben dan 4+8 in single channel, 8 in totaal lijkt me genoeg.
Windows gooit zoveel mogelijk in het geheugen, dus dat het vol zit is juist goed.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 28-11-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:28

MsG

Forumzwerver

Prima upgrade. Als je het tweedehands koopt kost het ook nog erg weinig. Voor normaal gebruik is 8GB tegenwoordig nog wel genoeg. Wat wil je er mee doen?

Waar is de CPU nu druk mee qua processen?

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 28-11-2021 10:32 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Gewoon huis, tuin en keuken gebruik. Maar opstarten kost tegenwoordig best lang terwijl hij na plaatsing van de ssd echt binnen een paar seconde klaar was voor gebruik. Zal eens kijken of ik specifieke bronnen zie waar de laptop druk mee is hij opstarten. Heb al zoveel mogelijk processen uit gezet voor automatisch starten bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met 4G gaat die volgens mij vrij snel zn swapfile vol gieten.. en comprimeerd windows dat niet ook ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
DeRooney schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:12:
Gewoon huis, tuin en keuken gebruik. Maar opstarten kost tegenwoordig best lang terwijl hij na plaatsing van de ssd echt binnen een paar seconde klaar was voor gebruik. Zal eens kijken of ik specifieke bronnen zie waar de laptop druk mee is hij opstarten. Heb al zoveel mogelijk processen uit gezet voor automatisch starten bij het opstarten.
Huis tuin en keukengebruik?

Er is 10 GB aan geheugenruimte in gebruik.

Dus zelfs met 4 GB erbij heb je nog te weinig.

Ik zou eens goed naar je installatie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

White Feather schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:05:
[...]

Huis tuin en keukengebruik?

Er is 10 GB aan geheugenruimte in gebruik.

Dus zelfs met 4 GB erbij heb je nog te weinig.

Ik zou eens goed naar je installatie kijken.
Die 10GB is de virtuele gereserveerde hoeveelheid. Die is op iedere installatie veelal hoger dan het echte ram. Die 3.7 in gebruik moet je naar kijken.

Heb je nu 1X4GB of 2X2?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
1x 4.

Zit nu te kijken voor een 8gb maar probeer te vinden of het betreffende reepje compatible is met mijn laptop voor ik (2e hands of nieuw) die 8gb ga kopen en vervolgens tot de ontdekking moet komen dat het niet samen werkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
MsG schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:25:
[...]

Die 10GB is de virtuele gereserveerde hoeveelheid. Die is op iedere installatie veelal hoger dan het echte ram. Die 3.7 in gebruik moet je naar kijken.
Dat is niet waar.

Toegewezen geheugen bestaat uit 2 getallen.
De 1e is wat er daadwerkelijk gebruikt is en het 2e is wat er totaal beschikbaar is aan fysiek en virtueel geheugen.

Er is dus 10 GB in gebruik van de totaal 12,2 GB beschikbaar. En daar is maar 246 MB van gecachet.

"In gebruik" is het gedeelte van het fysieke geheugen dat gebruikt wordt.
Dat dat bijna volledig gebruikt wordt en er 10 GB is toegewezen (2,5x het geheugen) geeft aan dat er dik te weinig geheugen is.

En aangezien er 10 GB toegewezen is en er maar 246MB daarvan cache is, kun je gewoon stellen dat 8 GB nog steeds te weinig geheugen is.

https://answers.microsoft...c8-49af-951c-e7d39b979938

In jouw denkwijze komt het fenomeen van te weinig geheugen dus niet voor. Het geheugen in gebruik is immers nooit meer dan het fysiek beschikbare geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

White Feather schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:24:
[...]

Dat is niet waar.

Toegewezen geheugen bestaat uit 2 getallen.
De 1e is wat er daadwerkelijk gebruikt is en het 2e is wat er totaal beschikbaar is aan fysiek en virtueel geheugen.

Er is dus 10 GB in gebruik van de totaal 12,2 GB beschikbaar. En daar is maar 246 MB van gecachet.

"In gebruik" is het gedeelte van het fysieke geheugen dat gebruikt wordt.
Dat dat bijna volledig gebruikt wordt en er 10 GB is toegewezen (2,5x het geheugen) geeft aan dat er dik te weinig geheugen is.

En aangezien er 10 GB toegewezen is en er maar 246MB daarvan cache is, kun je gewoon stellen dat 8 GB nog steeds te weinig geheugen is.

https://answers.microsoft...c8-49af-951c-e7d39b979938

In jouw denkwijze komt het fenomeen van te weinig geheugen dus niet voor. Het geheugen in gebruik is immers nooit meer dan het fysiek beschikbare geheugen.
Ik heb zelf 32GB ram, waar ik veelal maar weinig van gebruik, maar ook bij mij is het gealloccerde (en in gebruik zijnde) wisselbestand vele malen hoger dan het fysieke ram. Vroeger was het zelfs hip om dat handmatig in te stellen in Windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Mis ik iets? Of word er niet gevraagd naar -imo toch wel erg relevante- rest van de hardware?

Als het hier de traagste i3 versie met een 32bit besturingssysteem betreft zie ik geen enkel voordeel in (enkel) een ram upgrade.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
MsG schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:36:
[...]

Ik heb zelf 32GB ram, waar ik veelal maar weinig van gebruik, maar ook bij mij is het gealloccerde (en in gebruik zijnde) wisselbestand vele malen hoger dan het fysieke ram. Vroeger was het zelfs hip om dat handmatig in te stellen in Windows.
Uiteraard is het 2e getal bij “toegewezen” hoger dan je fysieke ram, het is immer de optelsom van het fysieke geheugen en de pagefile.

Ik geloof er werkelijk niets van dat je weinig geheugen gebruikt en dat dan het in gebruikzijnde wisselbestand hoger is dan je fysieke ram.

Wat er wel gebeurt is dat er veel gecachet wordt “cached” dat zo’n beetje het verschil tussen de 1e bij “toegewezen” en “in gebruik”.

Maar dit is hier dus zeer weinig. Dus die 10 GB is daadwerkelijk data die Windows zou willen hebben, maar niet krijgt.
warhamstr schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:48:
Mis ik iets? Of word er niet gevraagd naar -imo toch wel erg relevante- rest van de hardware?

Als het hier de traagste i3 versie met een 32bit besturingssysteem betreft zie ik geen enkel voordeel in (enkel) een ram upgrade.
Er is al aangegeven wat de hardware is, namelijk een Acer Aspire E5 571HJ.

Als je daar op zoekt de enige Acer die je tegen komt:
https://nl.hardware.info/...aspire-e5-571-50hj.302621

Dat is als cpu een i5 5200u.

En gezien de 10GB aan gebruikt geheugen is het geen 32 bit versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-05 19:00

Praetextatus

the dutch_paki

8 gb erbij doen. Dual channel zal vrij weinig voordeel opleveren itt meer ram

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik zit nu te denken om maar gewoon voor 2x 8gb te gaan. Zie nu wat mogelijkheden qua aanbieders van 2e hands sodimm. Enige wat ik mij daarbij afvraag: is het belangrijk dat de spd revision en de gerber revision van het geheugen gelijk zijn van de geheugenmodules die ik erin wil stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayre
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Enige om even op te letten is of deze DDR3 of DDR3L slikt.
Voor de rest lijkt 2x8 een prima keuze vermits dat voor een zacht prijsje te krijgen is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

DeRooney schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:28:
ik zit nu te denken om maar gewoon voor 2x 8gb te gaan. Zie nu wat mogelijkheden qua aanbieders van 2e hands sodimm. Enige wat ik mij daarbij afvraag: is het belangrijk dat de spd revision en de gerber revision van het geheugen gelijk zijn van de geheugenmodules die ik erin wil stoppen?
Ik zou me echt totaal niet druk maken over compleet verschillend ram. Dual Channel is wat dat betreft, zeker voor normaal gebruik, overgewaardeerd. Jij gaat met een Netflix-film, een random spelletje, of het typen van een scriptie in de verste verte niet ruiken of het geheugen dual channel draait, laat staan de geheugen-timings en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
thanks... ik was er vooral benieuwd naar ivm of het dan wel werkt of niet...
Pagina: 1