Voorbeelden gezocht van slecht updatebeleid

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisanneavw
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-11-2022
Hoi!

Ik ben een scriptie aan het schrijven over de vraag of slimme producten gebrekkig zijn als ze niet (meer) geüpdatet worden of bijvoorbeeld functionaliteiten verliezen door updates. Het gaat om de vraag wat een consument redelijkerwijs mag verwachten. Daarbij zijn alle omstandigheden belangrijk, zoals de prijs, het soort winkel waar het product gekocht is, de mededelingen van de verkoper etc. De regeling wordt binnenkort aangepast en er komt een updateverplichting, maar die hangt ook af van alle omstandigheden en is dus per verkoper verschillend.

Daarom ben ik benieuwd of jullie op de hoogte zijn van bepaalde smart home producten die niet (meer) of gebrekkig worden geüpdatet, wat je als (gemiddelde) consument wellicht niet zou verwachten. Een aantal ideeën die ik had:

- De LG LED55A16LA is een smart TV die voor 949 euro te koop is. De Mediamarkt garandeert als verkoper niet dat de TV voor diens levensduur blijft functioneren, door het beleid van de fabrikant. Kan dat zomaar?
- De Philips Hue lampen kunnen niet geüpdatet worden bij gebruik van de Ikea gateway (TRÅDFRI). Dat staat niet echter niet aangegeven op de website van de Ikea. Is het product dan gebrekkig?

Andere voorbeelden die wat minder bij dit specifieke topic passen:
- De smartphone Samsung Galaxy Xcover 4s is te koop bij Belsimpel voor 303 euro. Belsimpel geeft aan dat de smartphone voor de duur van de garantieperiode blijft werken bij normaal gebruik. Maar uit een test van de Consumentenbond blijkt dat de smartphone beveilgingsproblemen heeft en dat de systeemsoftware verouderd is. Dat geeft Belsimpel niet aan bij de verkoop: wat doet dat met de verwachting van de gemiddelde consument?
- De HP Store geeft bij de aankoop van de HP LaserJet MFP M234dwe niet aan dat bij de koop van een HP+ abonnement geen huismerkcartridges in de printer kunnen. Terwijl dat wel kan zonder HP+ abonnement. De HP Store geeft dat echter niet aan; het blijkt uit een test van de Consumentenbond.

Alvast bedankt voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

en is dus per verkoper verschillend.
Ik lees graag waar je dit vandaan hebt. Het lijkt me sterk dat als ik een LG TV van vierduizend Euro koop bij de Mediamarkt of bij BCC in dezelfde winkelstraat, dat daar mogeljk een verschil in zit.
De Mediamarkt garandeert als verkoper niet dat de TV voor diens levensduur blijft functioneren
Hoe denk je dat Mediamarkt er wel iets over kan zeggen dan? Bot gezegd; de verkoper op de vloer heeft geen .... te maken met wat er in de hoogste vergaderruimte bij LG besproken wordt.

Overigens, wat nou als LG morgen failliet gaat? Of Samsung? Lekker onwaarschijnlijk scenario maar daar kan de Mediamarkt of Belsimpel toch ook niets over adviseren? Of dat Google een verkeerd certificaat implementeert, Samsung dit doorkopieert naar een S21-update en is dan Belsimpel "aansprakelijk" voor het wel/niet informeren dat Netflix ineens niet meer werkt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lisanneavw schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:07:
- De Philips Hue lampen kunnen niet geüpdatet worden bij gebruik van de Ikea gateway (TRÅDFRI). Dat staat niet echter niet aangegeven op de website van de Ikea. Is het product dan gebrekkig?
Beetje raar voorbeeld. Je koopt een auto maar die kan niet op Michelin banden rijden. Is dat dan de fout van de autofabrikant of van de bandenfabrikant?

In het voorbeeld van de Hue is het niet IKEA die er iets aan kan doen dat de Philips lampjes niet bijgewerkt kunnen worden wanneer er gebruik gemaakt wordt van het IKEA systeem. Het is en blijft een probleem van Philips, zij zouden dit op hun "compatibility list" moeten zetten, maar dat doen ze niet want de markt kent veel te veel spelers en het zou een chaos worden op hun verpakking of in hun bijsluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
Dat is ook de reden dat ik alles wat wordt aangeduid als "smart|" met argwaan bekijk.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:31:
[...]

Hoe denk je dat Mediamarkt er wel iets over kan zeggen dan? Bot gezegd; de verkoper op de vloer heeft geen .... te maken met wat er in de hoogste vergaderruimte bij LG besproken wordt.
Exact. Dus kan Mediamarkt dat niet garanderen. Zo ingewikkeld is dat toch niet? Maar als LG het kan garanderen dan kan Mediamarkt het ook garanderen.

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 27-11-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De HP Store geeft bij de aankoop van de HP LaserJet MFP M234dwe niet aan dat bij de koop van een HP+ abonnement geen huismerkcartridges in de printer kunnen. Terwijl dat wel kan zonder HP+ abonnement. De HP Store geeft dat echter niet aan; het blijkt uit een test van de Consumentenbond.
Dan snap je letterlijk niet wat beide partijen zeggen:
Gebruik van niet-originele cartridges wordt bemoeilijkt door updates
...
Gebruik je HP+, dan HP-cartridges verplicht
https://www.consumentenbo...ucten/hp/laserjet-m234dwe
Dit is een HP+ printer. Hiervoor is een HP account, verbinding met het internet en exclusief gebruik van originele HP tonercartridges tijdens de gehele levensduur van de printer vereist.
https://www.hp.com/nl-nl/...id=6GW99E&opt=B19&sel=PRN

Er staat, wat mij betreft, letterlijk hetzelfde. Wil je HP+ en dus gebruik maken van alle mogelijkheden inclusief dus een inkt-abonnement, dan ben je verplicht om inderdaad originele cartridges te gebruiken.

Maar je zegt dus zelf ook "Terwijl dat wel kan zonder HP+ abonnement. De HP Store geeft dat echter niet aan". Dat is toch logisch? Als ik, zoals @sypie ook formuleert auto's maak. Of autobanden. Moet ik dan elke uitzondering / mogelijkheid apart gaan benoemen? Dan komen in die Amerikaanse toestanden terecht "Hoi, dit is een magnetron maar vanwege de wet moet ik expliciet in de handleiding zetten dat je geen levende hamsters moet opwarmen" of "Deze auto rijdt op diesel maar voor de mensen die niet opletten moeten we dan vermelden dat je er geen appelstroop in moet gieten".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Onderzoek => slotje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.