Twee schermen op een laptop (daisychain?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjawel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 10:13
Hoi allemaal,

Hoewel ik al een tijdje op internet heb gezocht kom ik toch het antwoord op mijn vraag niet tegen. Mogelijk komt dat ook doordat het niet mijn forte is. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Mijn vraag
Ik wil graag twee monitoren op mijn laptop aansluiten. Het lukt inmiddels om op beide schermen hetzelfde beeld te krijgen. Maar ik wil graag 'extended' beeld.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn laptop is een Acer Aspire 5 A514-52-396M
Scherm 1 is HP E27d G4. (Dit scherm heeft HDMI in, usb-c in en displayport in. Ook heeft het scherm een displayport uit aansluiting)
Scherm 2 is een Philips 278E (HDMI in en displayport in)

Scherm 1 is nu nog met HDMI op de laptop aangesloten. Vervolgens is scherm 2 met scherm 1 verbonden dmv displayport.

Ik heb geprobeerd om Scherm 1 met USB-c te verbinden met de laptop maar dan krijg ik de melding 'display connection might be limited'. Ik krijg via die verbinding geen beeld.

Kan ik een en ander (zonder tussenkomst van adapters) werkend krijgen? Als dat niet kan, kan het wel met adapters? En zo ja, wat voor adapter heb ik dan nodig.

Groeten,

frankjawel

Beste antwoord (via frankjawel op 29-11-2021 13:02)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:11
HDMI ondersteunt geen meerdere monitor-signalen.

Bovendien heeft de laptop geen Displayport-aansluiting en ondersteunt geen Alternate mode (Displayport-signaal) over de usb-c aansluiting.

Zelfs al zou je een soort van splitser vinden die het HDMI-signaal over 2 monitoren zou splitsen, dan heb je met HDMI 1.4 niet genoeg bandbreedte voor 2 monitoren (Je zou in principe over HDMI een beeld kunnen sturen dat 2 monitoren breed is en 1 hoog en dat in een splitser uit elkaar halen (de vroegere Matrox DualHead werkte zo).

Ja, de monitoren ondersteunen het, maar de laptop niet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:11
HDMI ondersteunt geen meerdere monitor-signalen.

Bovendien heeft de laptop geen Displayport-aansluiting en ondersteunt geen Alternate mode (Displayport-signaal) over de usb-c aansluiting.

Zelfs al zou je een soort van splitser vinden die het HDMI-signaal over 2 monitoren zou splitsen, dan heb je met HDMI 1.4 niet genoeg bandbreedte voor 2 monitoren (Je zou in principe over HDMI een beeld kunnen sturen dat 2 monitoren breed is en 1 hoog en dat in een splitser uit elkaar halen (de vroegere Matrox DualHead werkte zo).

Ja, de monitoren ondersteunen het, maar de laptop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjawel
Thanks voor je antwoord.
Ik koop nog eens mooie spulletjes 😂.

Is het wel mogelijk om een dock ofzo aan te sluiten? Of is er gewoon geen manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Via een DisplayLink-adapter kan je monitor via USB aansluiten. Niet geheel geschikt voor grafisch geweld.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjawel
Thanks voor jullie snelle reacties!

Het is allemaal bedoeld voor kantoorgebruik. Dus geen grafisch geweld.
Ik ga kijken naar een displaylink-adapter.
Nog een vraag. Heb ik dan zo'n adapter nodig met 1 displayport aansluiting, zodat ik de beeldschermen zelf onderling kan koppelen. Of is een adapter met twee aansluitingen beter?

Edit
Is dit bijvoorbeeld voldoende
Dan sluit ik een monitor aan op de gewone hdmi van de laptop en een monitor op deze docking station?

[ Voor 38% gewijzigd door frankjawel op 27-11-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 22:43
Ik gebruik zelf twee van deze docks. Een op kantoor, een thuis:
pricewatch: i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Statio...

Dit is een displaylink dock, zoals RaZ beschrijft.

Ik gebruik deze docks met verschillende computers en laptops. Een laptop heeft een thunderbolt aansluiting. Een computer heeft een usb-c aansluiting met displayport alt-mode. En een ander pc en laptop hebben enkel usb 3.0 (ja, ook usb3 type A). Het werkt bij allemaal.

Op kantoor heb ik twee 1440p schermen aangesloten. Thuis heb ik een Samsung Odessey G9 met een resolutie van 5120x1440 aangesloten. Alles op 60Hz. Hoger gaat het niet. In alle gevallen levert het dock ook 1Gb internet en allerlei randapparatuur.

Opgemerkt dat je wel de displaylink drivers moet installeren. Anders gaat de resolutie niet hoger dan 2x 1080p.

Wat displaylink doet: beeld comprimeren (met de cpu), waarna de dock het decomprimeerd en naar de schermen stuurt via hdmi of displayport.

Ik verwacht dat het bij jou prima zal werken. Wel bij voorkeur met usb3. Maar wat RaZ ook terecht aangeeft: grafisch geweld gaat niet lukken. Gamen gaan niet lukken.

Voor kantoorwerk uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 22:43
frankjawel schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:25:
Edit
Is dit bijvoorbeeld voldoende
Dan sluit ik een monitor aan op de gewone hdmi van de laptop en een monitor op deze docking station?
Om ook je vraag nog te beantwoorden: nee, deze gaat niet lukken als jouw laptop niet over thunderbolt of usb-c displayport alt mode beschikt. Je hebt dan echt een displaylink dock nodig. Die zijn vaak wat prijziger omdat het beeld gecomprimeerd moet worden over één usb kabel.

Voor de duidelijkheid:
Je hebt eigenlijk twee soorten usb-c connectors:
1 - zonder beeld signaal (regulier, zoals op jouw laptop)
2 - met beeldsignaal, namelijk displayport alt mode. Hier valt ook thunderbolt onder.

Met wat jij wil is een laptop met 2 praktischer, maar displaylink is een systeem wat hetzelfde probeert te bereiken met 1 door beeldsignaal te comprimeren over een normale usb-kabel. Dat is wat er voor jou mogelijk is. De dock die ik doorstuurde is er daar een van, maar er zijn vast ook iets goedkopere. In de specificaties moet displaylink in ieder geval terugkomen.

Ja, het is tegenwoordig buitengewoon ingewikkeld geworden met alle usb-c varianten.

[ Voor 46% gewijzigd door ZatarraNL op 28-11-2021 19:33 ]

Pagina: 1