NAS oplossing 4k media over Wi-Fi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik zoek een?
NAS oplossing

Wat is je budget?
€400 excl HDD's maar mag ook meer/minder zijn.

Uitgangssituatie:

- Geen utp (mogelijkheid). Niet laten aanleggen bij nieuwe woning. Kan eventueel via kruipruimte met veel moeite, nu nog geen optie.
- Nieuwbouw met dikke muren
- Ziggo abo 500/40Mbit/s
- Momenteel Plex op desktop in werkkamer 1e verdieping
- Tv beneden met een Mi Box S
- Tv is 1080p plasma, bestanden streamen van 1080p 8bit hapert regelmatig. Tv wordt vervangen.

Gewenst:

Een NAS systeem in de meterkast, vooral om grote 4k bestanden af te kunnen spelen.
Tv wordt vandaag vervangen voor een LG 55" C16 OLED, met WebOS 6.0.
Optioneel: Een Wi-Fi mesh systeem voor beter bereik dichtbij de TV

Omdat de LG zelf een media-oplossing aan boord heeft, kan ik wellicht Plex de deur uit doen, mocht dit performance (over Wi-Fi) verbeteren. De tv heeft echter geen Chromecast, de Mi Box S wel. Ik kan de Mi Box S eventueel naar boven verhuizen en voor de LG tv een Chromecast kopen (bv Chromecast met Google TV).

Ik kan niet makkelijk vinden of er goede alternatieven zijn die ik moet overwegen (ik kwam bv het merk Asustor tegen). De NAS zelf kan in elk geval via een UTP rechtstreeks aan de router (asus rt-ac68u) gehangen worden. De woonkamer bestaat uit alleen een paar voorzetwandjes in de rechte lijn tussen meterkast en TV-hoekje.

Is een DS218play een voor de hand liggende optie? Of kan ik beter meteen voor een betere oplossing gaan?

Ik heb in huis verder een aantal Google Nest Audio speakers (in verschillende ruimtes in stereo geschakeld). Is dit ook iets om rekening mee te houden met het type NAS? (vooral streamen van muziek in mp3 en via muziekservices als Spotify).

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:12
Synology DS220+ lijkt me een logisch model in jouw geval.
Overigens geef je niet aan hoe groot je huis is, maar zeker in nieuwbouw zou ik toch serieus kijken naar per verdieping een bekabelde aansluiting en daar een AP neerzetten, naar mijn ervaring is puur op WiFi willen vertrouwen (al is het mesh) niet ideaal.

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09-2025
Wekko306 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:55:
Synology DS220+ lijkt me een logisch model in jouw geval.
Overigens geef je niet aan hoe groot je huis is, maar zeker in nieuwbouw zou ik toch serieus kijken naar per verdieping een bekabelde aansluiting en daar een AP neerzetten, naar mijn ervaring is puur op WiFi willen vertrouwen (al is het mesh) niet ideaal.
Wij zijn niet zo slim geweest tijdens de bouw en hebben geen utp kabels etc laten trekken. Ik heb inmiddels ook niet zomaar meer die mogelijkheid, hoewel ik met veel moeite waarschijnlijk wel een utp vanaf de meterkast rechtstreeks naar de locatie waar de tv staat kan trekken (via de kruipruimte). Of dit kan moet ik nog laten uitzoeken, want door de vloer kan het niet ivm vloerverwarming en woonbeton, het zou dan via een opstaande pilaar met draagbalk moeten (waar ook een stroompunt zit).

Een UTP tussen de NAS en de tv zou al een voldoende oplossing zijn, de werkkamer werkt prima op Wi-Fi en met een paar van die hubs heb ik overal in huis redelijk stabiel internet.

Het huis is aardig groot, maar de afstand tussen meterkast en tv-hoekje is hoogstens 10 meter. Verdiepingen zijn gescheiden met massieve betonnen kanaalplaten, niet het beste voor Wi-Fi in je hele huis (daarom overweeg ik los van de NAS ook een mesh oplossing).

Het is moeilijk om te beoordelen of mijn 500/40mbit lijn hoe dan ook een bottleneck is bij het streamen van 4k over Wi-Fi, zelfs als ik een NAS in de meterkast heb (gelijkvloers) en zelfs bij gebruik van een Mesh oplossing waarbij ik 1 zo'n pilaartje bij de tv plaats.

Op die Synology DS220+ kan ik een PLEX server laten draaien? Of gewoon vanaf slimme TV met Kodi rechtstreeks data aflezen?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:12
GustavSan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:05:
[...]

Wij zijn niet zo slim geweest tijdens de bouw en hebben geen utp kabels etc laten trekken. Ik heb inmiddels ook niet zomaar meer die mogelijkheid, hoewel ik met veel moeite waarschijnlijk wel een utp vanaf de meterkast rechtstreeks naar de locatie waar de tv staat kan trekken (via de kruipruimte). Of dit kan moet ik nog laten uitzoeken, want door de vloer kan het niet ivm vloerverwarming en woonbeton, het zou dan via een opstaande pilaar met draagbalk moeten (waar ook een stroompunt zit).

Een UTP tussen de NAS en de tv zou al een voldoende oplossing zijn, de werkkamer werkt prima op Wi-Fi en met een paar van die hubs heb ik overal in huis redelijk stabiel internet.

Het huis is aardig groot, maar de afstand tussen meterkast en tv-hoekje is hoogstens 10 meter. Verdiepingen zijn gescheiden met massieve betonnen kanaalplaten, niet het beste voor Wi-Fi in je hele huis (daarom overweeg ik los van de NAS ook een mesh oplossing).

Het is moeilijk om te beoordelen of mijn 500/40mbit lijn hoe dan ook een bottleneck is bij het streamen van 4k over Wi-Fi, zelfs als ik een NAS in de meterkast heb (gelijkvloers) en zelfs bij gebruik van een Mesh oplossing waarbij ik 1 zo'n pilaartje bij de tv plaats.

Op die Synology DS220+ kan ik een PLEX server laten draaien? Of gewoon vanaf slimme TV met Kodi rechtstreeks data aflezen?
Ben niet bekend met de ingebouwde player op je LG tv, ik stream vaak van mijn NAS (218+) naar mijn Nvidia Shield tv waar ik Kodi op draai. Werkt bij mijn Shield op zolder prima over wifi (ook 4K bestanden), Shield beneden is bekabeld aangesloten.
Je internetsnelheid speelt overigens geen enkele rol in het verkeer in je interne netwerk.