Het geluid uit mijn pc verbeteren, en op welke manier?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wouter Bouwens
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik houd me bezig met editten (Davinci Resolve), en ben tot nu toe voornamelijk bezig geweest met het visuele aspect, de video. Ik begin steeds meer door te krijgen dat audio een onmisbaar en minstens zo belangrijk deel van een edit is. Na me er een beetje in verdiept te hebben wil ik ervoor zorgen dat wat ik hoor ook goed is.

Helaas ben ik een amateur en is het budget beperkt, zo rond de 100 euro.

Ik heb getracht om meer info te vinden over dit onderwerp, en er staat inderdaad veel op het internet. Maar ik zie daardoor ook een beetje door de bomen het bos niet meer. En de hardware die ik heb vraagt volgens mij om een specifieke oplossing, namelijk Spdif.

Dit is mijn hardware:

Moederbord: MSI Z590-A Pro
Chipset: Inetl Z590
CPU: Intel i9 10850K
ram: 32 gb ddr4 gskill ripjaws 3600
gpu: geforce 3080
wifi/bluetooth: Asus pce ax3000

De speakers die ik gebruikt zijn Argon Alto 4 active speakers: https://argonaudio.com/products/alto-a4

Deze heb ik nu via bleutooth aangesloten, en ze kunnen aptx hd bluetooth ontvangen, maar om mijn pc zover te krijgen dat die dat wil zenden blijkt lastig te zijn.
De enige andere manier op ze hoogwaardig aan te sluiten is via spdif.

Ik heb diverse manieren gezien om ze via spdif aan te sturen, onder andere de Asus Xonar AE interne 7.1-kanaals PCI-E.

Ik heb niet heel veel verstand van pci sloten. Mijn moederbord heeft er 4, 2 lange en 2 heel korte. De gpu zit in de bovenste lange, en blokkeerd daarmee meteen 1 van de korte. Dan blijven er een lange en een korte over. De tweede lange heeft nu de wifi/bluetooth kaart erin zitten. Die zit dan redelijk dicht tegen de gpu aan, maar qua temperaturen heeft dit denk ik nog geen problemen gegeven. Dan heb ik nog 1 kleine over, waar die wifi kaart ook in werkt. Dit komt uit de gebruiksaanwijzing van mijn moederbord:

∙ 2x PCIe x16 slots
▪ Support x16/ x4
▪ PCI_E1 (from CPU)
▫ Supports up to PCIe 4.0 for 11th Gen Intel® CPU
▫ Supports up to PCIe 3.0 for 10th Gen Intel® CPU
▪ PCI_E3 (from Z590 chipset)
▫ Supports up to PCIe 3.0
∙ 2x PCIe 3.0 x1 slots (from Z590 chipset)

https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7D09v1.2.pdf

Ik zou heel graag advies ontvangen hierbij. Wat is handig om te doen? Wat geeft echt verbetering boven wat ik nu hoor?

[ Voor 27% gewijzigd door Wouter Bouwens op 27-11-2021 11:44 ]

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:39

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik vermoed dat de efficiëntste manier om beter geluid te krijgen voor 100 euro een bedrade koptelefoon is.

Maar je kunt natuurlijk altijd in de pricewatch/vraag&aanbod een filter instellen op pci-e 1x slot met spdif uitgang.

Ik zie bij Vraag&Aanbod een aantal Creative X-Fi Titanium kaarten tevoorschjin komen dan binnen je budget.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Een externe geluidskaart geeft doorgaans een zuiverder geluid dan een PCI-e kaart. pricewatch: Creative Sound Blaster X G5 7.1 USB bijvoorbeeld. Wat boven je budget maar zal zeker niet teleur stellen. Focusrite wordt veel gebruikt icm een DAW echter is de verkrijgbaarheid wat slecht op dit moment.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Studiomonitoren zijn prijzig. Een hoofdtelefoon zoals @thunder7 aangeeft en een externe audio-interface past nog in het beperkte budget:

Bax Music: Define PRO 5000 Studio hoofdtelefoon
Amazon: M-Audio M-Track Solo – USB Audio Interface

In totaal 110 euro en je krijgt nog de mogelijkheid om een goede microfoon aan te sluiten in de toekomst.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wouter Bouwens schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:34:
Ik heb getracht om meer info te vinden over dit onderwerp, en er staat inderdaad veel op het internet. Maar ik zie daardoor ook een beetje door de bomen het bos niet meer. En de hardware die ik heb vraagt volgens mij om een specifieke oplossing, namelijk Spdif.
[...]
De speakers die ik gebruikt zijn Argon Alto 4 active speakers: https://argonaudio.com/products/alto-a4
Je luidsprekers kan je gewoon bedraad analoog aansluiten met de tulpaansluitingen (/ rca / cinch). Als je een enigszins acceptabele geluidskaart hebt, is dat de hoogwaardigste oplossing, net een fractie beter dan S/PDIF over de optische kabel. Om de luidsprekers analoog aan te sluiten, gebruik je op de achterkant de aansluiting 'Aux'. Je kan eerst proberen hoe het klinkt als je de luidsprekers direct op de 3,5 mm jack op je moederbord aansluit. Mocht het geluid van je moederbord niet goed genoeg zijn, dan koop je een simpele geluidskaart. Zolang je de allergoedkoopste geluidskaarten mis houdt, gaat het wel goed. Ik dacht aan de Behringer UMC22 (€ 48) of als het goedkoop moet en je de volumeregelaar wilt opofferen, de Behringer UCA202 (€ 22).

Wil je iets wat aanzienlijk beter is, dan heb je andere luidsprekers nodig of een hoofdtelefoon. Andere luidsprekers red je niet voor 100 euro.

* De UCA202 kan overigens ook S/PDIF uitsturen, mocht je dat echt willen.

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 27-11-2021 20:37 ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:36
zoals hierboven, je kunt deze speaker prima bedraad aansluiten op je huidige systeem.

Een mini-jack (3,5 mm) naar tulp/rca kabel en je bent klaar.

• Wouter Bouwens
Top, bedankt voor alle suggsties. Is het een idee om bij de aanschaf van een geluidskaart een toekomstige upgrade van de speakers in te calculeren? Of wordt het dan heel snel veel duurder voor de kaart? Er zit nog wel redelijk rek in t budget, ik moet alleen overleggen met de financieel beheerder (mn vrouw :D)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je wilt upgraden naar studiomonitors, is het fijn om een geluidskaart te hebben met gebalanceerde uitgangen. Een volumeregelaar is dan ook min of meer een vereiste, omdat je een beetje inlevert op geluidskwaliteit en signaal-ruisverhouding als je het volume op de pc regelt.

Ik zou niet veel geld uitgeven aan een geluidskaart als je budget beperkt is, omdat een geluidskaart van meer dan een paar tientjes niet snel de zwakste schakel is.

Waar ik vooral op zou letten, is dat de volumeregelaar fijn te bedienen is. Die van een Focusrite 2i2 gen2 is dat bijvoorbeeld niet.

[ Voor 190% gewijzigd door TBTL op 27-11-2021 21:11 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:14
Je kunt nog iets verbetern door over te stappen naar een externe DAC - de Topping D10 (bv. hier te koop) heeft een USB in, en optisch uit voor je speakers

• Wouter Bouwens
martyw schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:11:
Je kunt nog iets verbetern door over te stappen naar een externe DAC - de Topping D10 (bv. hier te koop) heeft een USB in, en optisch uit voor je speakers
Dit ziet er leuk uit. Dit is vis usb uit je pc naar dit apparaat en dan daarvandaan naar de speakers? Als ik betere speakers zou kopen uiteindelijk, en die zijn passief, dan moet er een versterker bij?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:14
Wouter Bouwens schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:19:
[...]

Dit ziet er leuk uit. Dit is vis usb uit je pc naar dit apparaat en dan daarvandaan naar de speakers? Als ik betere speakers zou kopen uiteindelijk, en die zijn passief, dan moet er een versterker bij?
ja, dan heb je idd een versterker nodig.
Pagina: 1