Ik houd me bezig met editten (Davinci Resolve), en ben tot nu toe voornamelijk bezig geweest met het visuele aspect, de video. Ik begin steeds meer door te krijgen dat audio een onmisbaar en minstens zo belangrijk deel van een edit is. Na me er een beetje in verdiept te hebben wil ik ervoor zorgen dat wat ik hoor ook goed is.
Helaas ben ik een amateur en is het budget beperkt, zo rond de 100 euro.
Ik heb getracht om meer info te vinden over dit onderwerp, en er staat inderdaad veel op het internet. Maar ik zie daardoor ook een beetje door de bomen het bos niet meer. En de hardware die ik heb vraagt volgens mij om een specifieke oplossing, namelijk Spdif.
Dit is mijn hardware:
Moederbord: MSI Z590-A Pro
Chipset: Inetl Z590
CPU: Intel i9 10850K
ram: 32 gb ddr4 gskill ripjaws 3600
gpu: geforce 3080
wifi/bluetooth: Asus pce ax3000
De speakers die ik gebruikt zijn Argon Alto 4 active speakers: https://argonaudio.com/products/alto-a4
Deze heb ik nu via bleutooth aangesloten, en ze kunnen aptx hd bluetooth ontvangen, maar om mijn pc zover te krijgen dat die dat wil zenden blijkt lastig te zijn.
De enige andere manier op ze hoogwaardig aan te sluiten is via spdif.
Ik heb diverse manieren gezien om ze via spdif aan te sturen, onder andere de Asus Xonar AE interne 7.1-kanaals PCI-E.
Ik heb niet heel veel verstand van pci sloten. Mijn moederbord heeft er 4, 2 lange en 2 heel korte. De gpu zit in de bovenste lange, en blokkeerd daarmee meteen 1 van de korte. Dan blijven er een lange en een korte over. De tweede lange heeft nu de wifi/bluetooth kaart erin zitten. Die zit dan redelijk dicht tegen de gpu aan, maar qua temperaturen heeft dit denk ik nog geen problemen gegeven. Dan heb ik nog 1 kleine over, waar die wifi kaart ook in werkt. Dit komt uit de gebruiksaanwijzing van mijn moederbord:
∙ 2x PCIe x16 slots
▪ Support x16/ x4
▪ PCI_E1 (from CPU)
▫ Supports up to PCIe 4.0 for 11th Gen Intel® CPU
▫ Supports up to PCIe 3.0 for 10th Gen Intel® CPU
▪ PCI_E3 (from Z590 chipset)
▫ Supports up to PCIe 3.0
∙ 2x PCIe 3.0 x1 slots (from Z590 chipset)
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7D09v1.2.pdf
Ik zou heel graag advies ontvangen hierbij. Wat is handig om te doen? Wat geeft echt verbetering boven wat ik nu hoor?
Helaas ben ik een amateur en is het budget beperkt, zo rond de 100 euro.
Ik heb getracht om meer info te vinden over dit onderwerp, en er staat inderdaad veel op het internet. Maar ik zie daardoor ook een beetje door de bomen het bos niet meer. En de hardware die ik heb vraagt volgens mij om een specifieke oplossing, namelijk Spdif.
Dit is mijn hardware:
Moederbord: MSI Z590-A Pro
Chipset: Inetl Z590
CPU: Intel i9 10850K
ram: 32 gb ddr4 gskill ripjaws 3600
gpu: geforce 3080
wifi/bluetooth: Asus pce ax3000
De speakers die ik gebruikt zijn Argon Alto 4 active speakers: https://argonaudio.com/products/alto-a4
Deze heb ik nu via bleutooth aangesloten, en ze kunnen aptx hd bluetooth ontvangen, maar om mijn pc zover te krijgen dat die dat wil zenden blijkt lastig te zijn.
De enige andere manier op ze hoogwaardig aan te sluiten is via spdif.
Ik heb diverse manieren gezien om ze via spdif aan te sturen, onder andere de Asus Xonar AE interne 7.1-kanaals PCI-E.
Ik heb niet heel veel verstand van pci sloten. Mijn moederbord heeft er 4, 2 lange en 2 heel korte. De gpu zit in de bovenste lange, en blokkeerd daarmee meteen 1 van de korte. Dan blijven er een lange en een korte over. De tweede lange heeft nu de wifi/bluetooth kaart erin zitten. Die zit dan redelijk dicht tegen de gpu aan, maar qua temperaturen heeft dit denk ik nog geen problemen gegeven. Dan heb ik nog 1 kleine over, waar die wifi kaart ook in werkt. Dit komt uit de gebruiksaanwijzing van mijn moederbord:
∙ 2x PCIe x16 slots
▪ Support x16/ x4
▪ PCI_E1 (from CPU)
▫ Supports up to PCIe 4.0 for 11th Gen Intel® CPU
▫ Supports up to PCIe 3.0 for 10th Gen Intel® CPU
▪ PCI_E3 (from Z590 chipset)
▫ Supports up to PCIe 3.0
∙ 2x PCIe 3.0 x1 slots (from Z590 chipset)
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7D09v1.2.pdf
Ik zou heel graag advies ontvangen hierbij. Wat is handig om te doen? Wat geeft echt verbetering boven wat ik nu hoor?
[ Voor 27% gewijzigd door Wouter Bouwens op 27-11-2021 11:44 ]