Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieIsWie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-08 21:42
Beste Tweakers,

Sinds een week zijn wij in het bezit van een nieuwe TV en Soundbar met de combinatie LG 65G1 en Samsung Q900A.
Allebei ondersteunen in principe Dolby Atmos, maar tot op heden is het mij nog niet gelukt om dit werkend te krijgen bij grote filmbestanden. Bij het Atmos audiobestand krijg ik op het scherm de melding, dat het geluid niet ondersteund wordt. Andere Dolby audio werkt prima.

De TV en soundbar zijn via HDMI eARC aangesloten (kabel zat bij de soundbar). eARC is geactiveerd via de TV, net als passthrough en bitstream. Beide apparaten hebben hun nieuwste updates ontvangen.

Voor zover ik weet heb ik alle settings van de TV aangepast (eARC aan/uit, passthrough aan/uit etc.), maar op geen enkele manier krijg ik de Atmos in meerdere bestanden actief. Ik heb een testbestand voor Atmos gedownload (Dolby test tunes 7.1), hier krijg een ruis (volgens mij de bedoeling) uit verschillende speakers maar dus wel geluid.

Mijn kennis als leek houdt hier wel een beetje op helaas. In mijn ogen is er nog een reële optie dat de invoer het probleem kan zijn. Op dit moment heb ik de bestanden op een usb 3.0 externe harde schijf met een usb 2.0 verlengsnoertje via de usb van de tv aangesloten. De usb 2.0 is dan misschien voldoende voor het beeld, maar atmos vraagt meer. Ik kan proberen of een usb 3.0 stick een verschil maakt. Denken jullie dat dit een probleem vormt? Dan ga ik kijken voor een NVIDIA Shield TV o.i.d.

Wie kan mij helpen met een oplossing?
Alvast bedank!

Robin

Beste antwoord (via WieIsWie op 27-11-2021 11:16)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22

FeaR

In GoT we trust

Dolby Atmos is geen track, Dolby Atmos is meta data die aan een track toe wordt gevoegd met informatie voor de kanalen. Welke track met Dolby Atmos speel je af? Dolby Digital of Dolby TrueHD? En met welke app speel je af? De interne player(s) van LG doen geen HD Audio, maximaal Dolby Digital Plus. Wil je Dolby TrueHD dan zal je naar een externe bron (zoals inderdaad een Nvidia Shield TV) moeten kijken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dolby Atmos is geen track, Dolby Atmos is meta data die aan een track toe wordt gevoegd met informatie voor de kanalen. Welke track met Dolby Atmos speel je af? Dolby Digital of Dolby TrueHD? En met welke app speel je af? De interne player(s) van LG doen geen HD Audio, maximaal Dolby Digital Plus. Wil je Dolby TrueHD dan zal je naar een externe bron (zoals inderdaad een Nvidia Shield TV) moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieIsWie
Wow, bedankt voor het super snelle antwoord!

In dit geval gaat het om een Dolby TrueHD met Dolby Atmos. Deze speel ik inderdaad met de interne player van LG af. Hierbij krijg ik dan de melding dat het geluid niet ondersteund wordt en het AC-3 audiobestand afgespeeld wordt.

Mijn gedachte was dat dit met een passthrough naar de soundbar wel zou gaan, maar dit klopt dus niet als ik jouw verhaal goed begrijp? Wat is dan de reden dat LG met Atmos reclame maakt? Zou een Nvidia Shield TV pro (met 2 usb 3.0 poorten voor de externe harde schijven) dan de beste optie zijn of zou je ergens anders voor kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

WieIsWie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:58:
Wat is dan de reden dat LG met Atmos reclame maakt?
Omdat, nogmaals, Dolby Atmos alleen niets zegt. Als je Dolby Atmos op basis van Dolby Digital afspeelt (Dolby Digital Plus) het wel werkt. Die vorm is op dit moment de meest gebruikte door bijvoorbeeld Netflix, Disney+, Amazon, etc. Ik gok (!) dat door de opkomst van het laatste ook meer en meer merken DTS laten vallen, men mist het minder dan toen we nog met fysieke media werkten. Plus, het scheelt natuurlijk ook gewoon geld.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 27-11-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieIsWie
Top, dankjewel, dan ben ik weer wat wijzer geworden door je!

Ik denk dat ik mij ga oriënteren voor een Shield Pro voor kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

WieIsWie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:16:
Ik denk dat ik mij ga oriënteren voor een Shield Pro voor kerst.
Let dan wel dat je die rechtstreeks op de Samsung aan sluit. HD Audio door de TV werkt ook niet. Net gecontroleerd (Nvidia Shield TV Pro) rechtstreeks op de LG G1 en via HDMI eARC naar de receiver, wordt herkent als Dolby Digital Plus. Ik heb normaal al mijn bronnen op LPCM staan, dat de bron het geluid al decodeert, de TV herkent dan de track niet waardoor ik altijd geluid heb, ook met DTS wat de TV niet ondersteunt.

Vergeet bovenstaande. Mijn G1 had kuren...
Oftewel mijn setup nu is zoals jij hem wilt:
Nvidia Shield TV Pro (speelt bestanden met Dolby TrueHD) - via HDMI naar de G1 - HDMI eARC terug van de G1 naar een eARC geluidsoplossing. Ik krijg gewoon Dolby TrueHD op mijn receiver te zien.

Extra tip voor mocht je de Nvidia Shield TV Pro kopen, let op de instellingen. Zo gebruikt Plex de instellingen voor audio van de Nvidia zelf. Kodi daarentegen heeft in de app zelf instellingen voor het geluid. Zet sowieso DTS en DTS HD uit, LG ondersteunt dat niet meer sinds de X-reeks.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 27-11-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieIsWie
Een G1 met kuren, ik ben blij dat ik hem net goed heb opgehangen!

Super dat je het getest hebt, dan weet ik in ieder geval de juiste manier van aansluiten. Het gebrek aan DTS ondersteuning door LG is inderdaad bekend. Jammer, maar die zet ik dan uit in Kodi in ieder geval.

Grootste afweging is of de kosten van de Shield op dit moment in verhouding staan tot de meerwaarde van Atmos (bij een Q900A), aangezien verder alles lijkt te werken. Leuke afweging om de komende periode te maken.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

WieIsWie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:58:
Een G1 met kuren, ik ben blij dat ik hem net goed heb opgehangen!
Mogelijk is "kuren" een groot woord. Om het op te lossen moest ik de eARC functie een keertje uit en weer aan zetten. Ik kreeg voorheen max Dolby Digital Plus (maximale over HDMI ARC) maar nu dus weer Dolby TrueHD. TV was dus teruggevallen naar ARC terwijl de optie eARC nog aan stond.
Grootste afweging is of de kosten van de Shield op dit moment in verhouding staan tot de meerwaarde van Atmos (bij een Q900A), aangezien verder alles lijkt te werken. Leuke afweging om de komende periode te maken.
Het is niet eens ATMOS waar je voor moet kiezen, het is de afweging of ATMOS op basis van Dolby TrueHD het waard is ten opzichte van ATMOS op basis van Dolby Digital (Dolby Digital Plus). Dat laatste haal je namelijk wel via de interne speler van LG. Ik zou daar geen 200 euro voor over hebben op een sound bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieIsWie
Hahaha, gelukkig, dan laat ik hem lekker aan de muur hangen! ;)

Dan heb je hierbij mijn puzzel eigenlijk al opgelost. Eerst maar eens genieten van prachtig beeld en prima geluid. En voor puur surround steunen we eens in de zoveel tijd de lokale bioscoop!
Pagina: 1