Windows 11 (en 10) problemen tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:53
Waarom werkt de Windows 11 installer niet op mijn PC?
...

Gigabyte B550I AORUS PRO AX
Kingston DDR4 FURY Beast 2x8GB 3200
Samsung 980 500GB M.2 SSD
Ryzen 7 3700X
NZXT H1
Sapphire Radeon R9 280X 3GB

Laatste versie van Windows 11 via microsoft.com

...

Na het in elkaar zetten van m'n nieuwe PC heb ik via m'n MacBook een Windows 11 installatie-USB gemaakt (overigens meerdere USB's en ISO gebruikt op verschillende USB poorten). Deze start prima op, maar bij de stap waar je de partities kunt kiezen/formatteren/verwijderen krijg ik verschillende meldingen te zien.

De reguliere manier van de schijf klaarmaken werkt niet, log files zijn ook leeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujBS1XQ_QPwamx6Hj8NoONoXdB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPeFG8Fq3wSBC70tGF9MqwtD.png?f=fotoalbum_large

Na handmatig klaarmaken van de schijf via diskpart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9fD5c2Jd9eZkMXBPuBDeHICSQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t71txaSPtzMNcDjDGQrSsnQs.png?f=fotoalbum_large

Ik volg deze guide:
https://answers.microsoft...d9-44f7-846c-433e5addcfc2

En probeer dit (voorbeeld uit tutorial, niet mijn SSD etc):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2A1hyu5nXHx-xUL6toQgJGmo2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8pK7qFttBkEFzFp2jOGv9u2O.png?f=user_large
...

[ Voor 3% gewijzigd door BelovedAunt op 27-11-2021 10:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-07 23:47

Zorian

What the fox?

Ik zie in je screenshots 3 partities. Een clean install vereist dat alle oude partities wiped zijn. In je laatste screenshot selecteer je echter disk 1 waarbij je in je eerdere screenshots disk 0 selecteert (kijk naar de groottes!) dus je hebt basically iets anders een wipe gegeven (USB stick waarmee je Windows installeert waarschijnlijk).
Dubbelcheck dat je het goed doet. Je kan ook alle 3 die partities selecteren bij je eerdere screenshot en dan alle 3 delete aanklikken, dan new en een format en je zou door moeten kunnen gaan.
Als je inderdaad disk 1 hebt gewiped is de error dat ie niet door kan gaan ook logisch, je hebt dan immers je installatiemedium om zeep geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
Hi @Zorian, de schijf bevat geen vorige installaties gezien deze gloednieuw in het systeem geplaatst is. Daarnaast zie je in het screenshot de 3 partities die Windows 11 installer zelf aangemaakt heeft wanneer je op *new* klikt.

Voor elke poging tot installatie voer ik via diskpart een clean command uit. Dan weet ik ook meteen welke disk de USB en welke de SSD is.

Het lijkt er op dat de SSD nog een firmware update nodig heeft welke ik zo uit ga voeren.

[ Voor 11% gewijzigd door BelovedAunt op 27-11-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er klopt iets niet. In je screenshots van de Win11 installatie zie ik een 500GB disk, terwijl je in de screenshots van diskpart een 100GB disk leegmaakt??
Je kan trouwens de bestaande partities gewoon verwijderen via de Delete knop totdat je 1 lege partitie overhoudt, dan kan setup daar mee verder.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
Screenshot is een voorbeeld uit een tutorial, had ik iets duidelijker moeten maken, excuses.
@Microkid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zal wel lastige vragen stellen maar in jouw screenshot staat (onder andere) "see the Setup log files".

Dus, waar zijn die? Wat staat erin?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
@MAX3400 Die maakt de installer niet aan, dat is het vervelende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Waar staat je UEFI op, CSM aan of uit? Staat er een (eventuele) legacy mode aan verder?
Als je een GPT disk maakt en je pc start op in legacy mode dan verwacht ie MBR ipv GPT en kan ik me voorstellen dat je errors krijgt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Probeer dit eens:

Start op met de USB stick waar de Windows installatie bestanden opstaan.
Je krijg nadat je heb gekozen voor nu installeren 2 keuze voor hoe je wilt installeren
Kies de onderste.
Daarna krijg je een scherm met de bestaande partities.
Selecteer en verwijder de partities een voor een tot dat er een over is.

En ga verder met installeren

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
@Zorian CSM staat aan, schijf en installer USB zijn als GPT ingericht, BIOS staat op 'UEFI only'.
@r44 Hoe vaak ik dat al gedaan heb... Minstens 20 keer!

Uiteindelijk lag het aan de tool + tutorial waarmee ik op macOS de Windows 10 en 11 installer USB's creëerde. Deze heeft waarschijnlijk nog wat bugs. Heb de Windows 11 media creation tool op Windows 10 bij een vriend gebruikt en daarna deed de installer het zoals het hoort.

Windows 11 draait nu als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

BelovedAunt schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:24:
@Zorian CSM staat aan, schijf en installer USB zijn als GPT ingericht, BIOS staat op 'UEFI only'.
@r44 Hoe vaak ik dat al gedaan heb... Minstens 20 keer!

Uiteindelijk lag het aan de tool + tutorial waarmee ik op macOS de Windows 10 en 11 installer USB's creëerde. Deze heeft waarschijnlijk nog wat bugs. Heb de Windows 11 media creation tool op Windows 10 bij een vriend gebruikt en daarna deed de installer het zoals het hoort.

Windows 11 draait nu als een zonnetje :)
CSM zou in principe uit moeten staan, al helemaal met Windows 10/11. Het staat voor Compatibility Support Module en heet ook wel legacy mode, oftewel voor een oud OS zoals Windows 7.
Pagina: 1