Managed switch met toegang / configuratie via App

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 21:43
Ik wil een poort van een switch uit kunnen zetten via mijn mobiel (iOS). Nu loop ik iedere avond naar de router om een LAN kabel uit te trekken, zodat mijn zoon niet te lang doorgaat met internetten/gamen.

Het hoeft geen uitgebreide switch te zijn: 5 poorten is meer dan voldoende. Maar het aan/uit zetten van een poort moet dus via een telefoon of tablet kunnen.

Mijn vragen zijn daarom:
- Bestaan er managed switches waarbij ik via een mobiele app poorten aan/uit kan zetten?
- Zijn er nog andere mogelijkheden om een LAN kabel te disabelen?

Deze lijkt een optie: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini. Er staat bij: te beheren via UnifyController

[ Voor 8% gewijzigd door pvtonger op 27-11-2021 00:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Mocht je al iets van een smart home hebben. Koop een extra switch waar alleen de betreffende LAN kabel doorheen gaat, en schakel die met een slimme stekker.
Ook bijvoorbeeld uit te voeren met een kaku stekkerdoos en een kaku afstandsbediening.

Ik zie ook een goedkope variant, met app en wifi, op https://www.karwei.nl/ass...-slimme-stekker/p/B160713 maar daar heb ik echter geen ervaring mee.

Kan het overwegen waard zijn.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Ik gebruik zelf MikroTik. Iets lastiger om te leren, maar het voldoet aan je eisen en je kan ervoor kiezen om de switchpoort om bepaalde tijden te activeren en deactiveren.

Ik gebruik zelf (meerdere van) deze:
pricewatch: MikroTik hEX PoE - RB960PGS

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een eenvoudige netgear managed switch kun je ook via een webinterface benaderen en zo poorten op disabled zetten. Hetzelfde geldt voor bijv TP-link.
Een hele switch uitzetten met een slimme stekker oid lijkt me overdreven. Zeker als je zelf nog wel van je netwerk gebruik wilt kunnen maken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

FreakNL

Well do ya punk?

Hij wilt het met een app doen. Waarschijnlijk vanuit bed al. Dan is het niet handig om met een webinterface (die waarschijnlijk niet mobiel geschikt is) te klooien.

Andere switch ertussen die alleen deze verbinding bedient met een TP-LINK smart plug is de makkelijkste oplossing. 1 app en 1 knop.

pricewatch: TP-Link KP105 Kasa Smart Wifi-plug Slim

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2021 05:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

u_nix_we_all schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 02:07:
Een eenvoudige netgear managed switch kun je ook via een webinterface benaderen en zo poorten op disabled zetten. Hetzelfde geldt voor bijv TP-link.
Een hele switch uitzetten met een slimme stekker oid lijkt me overdreven. Zeker als je zelf nog wel van je netwerk gebruik wilt kunnen maken.
Denk dat je het punt mist. Je koopt een goedkope switch erbij waar alleen de betreffende LAN kabel doorheen gaat. Door die uit te schakelen blijft de rest van je netwerk in de lucht.
Het is maar net wat je handig vind. Ik zou hiervoor zelf bijvoorbeeld alle onderdelen al in huis hebben. Het is geen dure oplossing en heel simpel te houden. Ik denk dat managed switches met een app veel duurder zijn.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

Illusion

(the art of)

Wat voor router heb je? In o.a. fritzboxen zit standaard een mogelijkheid om bepaalde clients op bepaalde tijdstippen te weren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:36
pvtonger schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:26:
Ik wil een poort van een switch uit kunnen zetten via mijn mobiel (iOS). Nu loop ik iedere avond naar de router om een LAN kabel uit te trekken, zodat mijn zoon niet te lang doorgaat met internetten/gamen.

Het hoeft geen uitgebreide switch te zijn: 5 poorten is meer dan voldoende. Maar het aan/uit zetten van een poort moet dus via een telefoon of tablet kunnen.

Mijn vragen zijn daarom:
- Bestaan er managed switches waarbij ik via een mobiele app poorten aan/uit kan zetten?

Deze lijkt een optie: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini. Er staat bij: te beheren via UnifyController
Dit is leuk tot je zoon weet hoe dit in elkaar zit. Loopt die een keer naar beneden en doet zijn RJ45 kabel gewoon in de hoofdrouter zodat die er geen last van heeft. Zelfde met Client tijd filtering ooit leert hij hoe hij het MAC kan veranderen en dan elke keer de regel aanpassen?

Ga gewoon het gesprek aan of laat hem een paar keer helemaal brak opstaan als het goed is leren ze dan zelf wel dat slaap belangrijk is.

Als je echt deze kant op wil zou ik liever het plan van @Illusion verkiezen gezien je niet een app hoeft te gebruiken om iets handmatig uit te zetten, maar gewoon een tijdschema instelt voor een client in de router, vrijwel alle routers van providers (en ook gewoon gekochte routers) hebben deze mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Elke managed switch kan dit.
Ze hebben allemaal een web interface die je met een webbrowser vanuit je telefoon kunt benaderen.
Daar is geen aparte app voor nodig.

De keuze is reuze.
https://www.routershop.nl...ortBy=price&direction=ASC

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
Bedankt allemaal voor het meedenken!
Rav schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 01:25:
Mocht je al iets van een smart home hebben. Koop een extra switch waar alleen de betreffende LAN kabel doorheen gaat, en schakel die met een slimme stekker.
Ook bijvoorbeeld uit te voeren met een kaku stekkerdoos en een kaku afstandsbediening.

Ik zie ook een goedkope variant, met app en wifi, op https://www.karwei.nl/ass...-slimme-stekker/p/B160713 maar daar heb ik echter geen ervaring mee.

Kan het overwegen waard zijn.
We hebben een aantal slimme stekkers in huis liggen. Goede tip, had ik zelf niet aan gedacht (y)
lier schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 01:26:
Ik gebruik zelf MikroTik. Iets lastiger om te leren, maar het voldoet aan je eisen en je kan ervoor kiezen om de switchpoort om bepaalde tijden te activeren en deactiveren.

Ik gebruik zelf (meerdere van) deze:
pricewatch: MikroTik hEX PoE - RB960PGS
Een vast schema is wellicht nog beter, want dan hoef ik er zelf niet meer aan te denken
Illusion schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:46:
Wat voor router heb je? In o.a. fritzboxen zit standaard een mogelijkheid om bepaalde clients op bepaalde tijdstippen te weren.
Ik gebruik de witte Ziggo router (in bridge modus). Voor zover ik weet kun je daar geen tijd schema's in samenstellen. Maar zal straks eens proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 02:07:
Zeker als je zelf nog wel van je netwerk gebruik wilt kunnen maken.
Daarom ook die tweede switch achter een "slimme schakelaar" en op die switch alleen de apparatuur van zoonlief aansluiten. Dan heb je er zelf geen hinder van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

FreakNL

Well do ya punk?

pvtonger schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:01:

Ik gebruik de witte Ziggo router (in bridge modus). Voor zover ik weet kun je daar geen tijd schema's in samenstellen. Maar zal straks eens proberen
Als je die Ziggo modem/router in bridge mode gebruikt is het alleen nog maar een modem. Dus daar moet je helemaal niet zijn voor instellingen, heeft geen nut. Als het goed is heb je 1 UTP-kabel uit je modem naar de WAN-poort van je router.

Derhalve:
Wat heb je er voor router achter?

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
FreakNL schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:21:
Als je die Ziggo modem/router in bridge mode gebruikt is het alleen nog maar een modem. Dus daar moet je helemaal niet zijn voor instellingen, heeft geen nut. Als het goed is heb je 1 UTP-kabel uit je modem naar de WAN-poort van je router.

Derhalve:
Wat heb je er voor router achter?
Ik gebruik een ASUS RT-AC66U om IP adressen uit te delen (DHCP server). Ik zit eraan te denken om de Ziggo router weer DHCP server te maken en de Asus als switch te gebruiken. WiFi gaat via een mesh van Ubiquiti. Die kunnen ook als DHCP server dienen, geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Pak een gs105e van Netgear. Kun je via telnet poorten open en sluiten. Koppel het aan / uit commando aan een knop van een key mapper app op je telefoon. Makkelijk kan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:14
pvtonger schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:31:
[...]

Ik gebruik een ASUS RT-AC66U om IP adressen uit te delen (DHCP server). Ik zit eraan te denken om de Ziggo router weer DHCP server te maken en de Asus als switch te gebruiken. WiFi gaat via een mesh van Ubiquiti. Die kunnen ook als DHCP server dienen, geloof ik.
Kan je geen gebruik maken van de Parental Control die al in de router zit? Pagina 32 van de handleiding:
https://dlcdnets.asus.com...A8104_RT-AC68U_QSG_v2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
Alm4riC schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:00:
Kan je geen gebruik maken van de Parental Control die al in de router zit? Pagina 32 van de handleiding:
https://dlcdnets.asus.com...A8104_RT-AC68U_QSG_v2.pdf
Dat zou ook kunnen, ja. Dank je!
Pagina: 1