Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-05 09:05
Mijn vraag

Op mijn Gigaset N300A IP had ik twee handsets aangemeld (Gigaset handsets). Aangezien deze twee onlangs snel na elkaar kapot gingen heb ik ze weggedaan en nieuwe gekocht (wederom Gigaset). Toen ik de twee nieuwe handsets had aangemeld bleek dat de twee oude ook nog steeds in de lijst van handsets stonden.

Uiteraard staat er wel bij dat de verbinding is verbroken met die oude handsets, en het verstoort verder ook niets, maar ja, het oogt niet zo mooi ;-) En omdat ik de oude handsets niet meer heb, kan ik ze ook niet afmelden.

Hoe krijg ik nu die oude handsets uit de lijst van telefoons? Er staat nergens een optie in de webinterface als 'verwijder handset' oid. Ook de stroom eraf en er weer op helpt niet.

Alvast bedankt voor elke suggestie

Beste antwoord (via binbash2014 op 28-11-2021 22:09)

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Paperclips zou ik niet doen. In mijn manual vind ik dat niet terug, dus geeft op zijn best een dikke kortsluiting :+

Dit zegt mijn manual over de tweede optie voor reset van instellingen (p. 136):
Standaardinstellingen herstellen met toets op het basisstation
Net als bij een reset via het menu worden alle individuele instellingen gereset.
Bovendien wordt de systeem-PIN teruggezet op "0000" en alle handsets die niet
bij levering standaard waren aangemeld, worden afgemeld
.

LET OP
Hoe u de handsets na het resetten eventueel weer aanmeldt -> pagina 117

• Kabelverbindingen van het basisstation naar de router en het vaste net loskoppelen.
  • Netadapter van het basisstation uit het stopcontact halen.
  • Aanmeld-/pagingtoets indrukken en ingedrukt houden.
  • Netadapter weer in het stopcontact steken.
  • Aanmeld-/pagingtoets ingedrukt blijven houden (ten minste 20 seconden).
  • Aanmeld-/pagingtoets loslaten. De standaardinstellingen van het basisstation worden nu hersteld (reset).
toon volledige bericht

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Als ik het zo snel even nakijk dan lijkt dat niet op een elegante manier mogelijk als je een handset niet meer hebt.

Bij herstellen van standaard instellingen via het menu wordt heel veel gereset, maar: "Bij het herstellen van de standaardinstellingen blijven handsets aangemeld".

Gelukkig is er ook nog zoiets als "herstellen van standaard instellingen met toets op het basisstation":
Net als bij een reset via het menu worden alle individuele instellingen gereset. Bovendien
wordt de systeem-PIN teruggezet op "0000" en alle handsets die niet bij levering standaard
waren aangemeld, worden afgemeld
.
Nu alleen nog hopen dat de missende handsets niet bij levering standaard waren aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
Antonius schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:43:
Als ik het zo snel even nakijk dan lijkt dat niet op een elegante manier mogelijk als je een handset niet meer hebt.

Bij herstellen van standaard instellingen via het menu wordt heel veel gereset, maar: "Bij het herstellen van de standaardinstellingen blijven handsets aangemeld".

Gelukkig is er ook nog zoiets als "herstellen van standaard instellingen met toets op het basisstation":

[...]

Nu alleen nog hopen dat de missende handsets niet bij levering standaard waren aangemeld.
Dank, dat leek me een kansrijke mogelijkheid, maar helaas. Resetten vanuit de webinterface laat de handsets gekoppeld en downgraden naar meegeleverde oorspronkelijke firmware gaat (niet) meer vanwege 'server onbeschikbaar'. Naja, is ook geen ramp, maar ja, het oogt gewoon niet mooi ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 23:42
@binbash2014
Als het goed is kan je niet meer aanwezige toestellen wissen via je aangemelde toestel door via de rechter navigatietoets naar het menu te gaan, dan instellingen, aanmelden, handset afmelden, betreffende toestel (INT) die er niet meer is afmelden.
pin is hiervoor nodig , standaard 0000 (maar heb je wellicht veranderd)

Je kan vervolgens ook op je aangemelde toestel via de linker navigatietoets een toestel (INT) selecteren en via opties de naam en interne nummer wijzigen zodat je goede toestel nummer 1 heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door E - Jay op 27-11-2021 21:51 . Reden: Paar puntjes op de i ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
@E - Jay Ook bedankt voor je suggestie, gelijk geprobeerd. Maar op mijn handset A475 heb ik onder het menu item handset geen item handset afmelden, alleen aanmelden (en daarnaast nog taal, resetten, stil etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
binbash2014 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:39:
@E - Jay Ook bedankt voor je suggestie, gelijk geprobeerd. Maar op mijn handset A475 heb ik onder het menu item handset geen item handset afmelden, alleen aanmelden (en daarnaast nog taal, resetten, stil etc).
Hmm oké, menu opties verschillen nog wel eens per gigaset (Mijn instructie was van de E630). De A475 zou de optie HS Afmelden moeten hebben om oude handsets te verwijderen. Zie je die ergens? (Komen er misschien nog opties als je eerst Aanmelden kiest, aangezien bij de e630 je ook eerst naar aanmelden moet)

Ik kan maandag waarschijnlijk ook wel ff tussen de bedrijven door op de zaak voor je kijken. N300 hebben we sowieso, A475 weet ik zo niet maar een a415 wel ... daar verwacht ik weinig verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
@E - Jay De A475 heeft onder de optie 'aanmelden' alleen nog 'pincode'. En dan moet ik op de N300 de aanmeldprocedure starten waarna het aanmelden slaagt. En het lijkt erop dat ook deze handset niet is af te melden want hij toont altijd alleen maar 'HS aanmelden', zelfs als de aanmelding al eens is voltooid.

Als je op kantoor een gelijksoortige test kunt doen en misschien iets ziet, zou super zijn! Maar het kan wachten hoor ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Heb je "herstellen van standaard instellingen met toets op het basisstation" ook geprobeerd? Die werkt volgens de manual anders dan herstellen via de web interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
@Antonius Ik heb inderdaad alleen via de webinterface geprobeerd, maar afgaande op de documentatie wist ik al dat dat het waarschijnlijk niet zou oplossen. Op het basisstation zelf resetten zag ik niets in de documentatie staan, maar ik zal eens een paperclip 'ergens' insteken ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry279NO-nhjCC1kW2VrxTsvd7Tg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/euZS9Ov3tMHC9A5ho61bdap7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
Paperclips zou ik niet doen. In mijn manual vind ik dat niet terug, dus geeft op zijn best een dikke kortsluiting :+

Dit zegt mijn manual over de tweede optie voor reset van instellingen (p. 136):
Standaardinstellingen herstellen met toets op het basisstation
Net als bij een reset via het menu worden alle individuele instellingen gereset.
Bovendien wordt de systeem-PIN teruggezet op "0000" en alle handsets die niet
bij levering standaard waren aangemeld, worden afgemeld
.

LET OP
Hoe u de handsets na het resetten eventueel weer aanmeldt -> pagina 117

• Kabelverbindingen van het basisstation naar de router en het vaste net loskoppelen.
  • Netadapter van het basisstation uit het stopcontact halen.
  • Aanmeld-/pagingtoets indrukken en ingedrukt houden.
  • Netadapter weer in het stopcontact steken.
  • Aanmeld-/pagingtoets ingedrukt blijven houden (ten minste 20 seconden).
  • Aanmeld-/pagingtoets loslaten. De standaardinstellingen van het basisstation worden nu hersteld (reset).
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binbash2014
@Antonius Dat was em! Ik heb de paperclip nog even laten liggen, en jouw handleiding gevolgd. Blijkbaar keek ik met m'n neus, want die pagina 136 heb ik inderdaad net zo. Ik heb notabene nog gezocht op de term 'reset' maar ben blijkbaar toch over pagina 136 heen geschoten.

De settings had ik vooraf opgeslagen, en gelukkig gaan de aangemelde handsets daar niet in mee, dus die lijst was weer opgeschoond. De nieuwe handsets zijn nu netjes int1 en int2 en de oude zijn weg.

Dank iedereen voor het meedenken! Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Top, mooi dat het gelukt is d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
binbash2014 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:09:
@Antonius Dat was em! Ik heb de paperclip nog even laten liggen, en jouw handleiding gevolgd. Blijkbaar keek ik met m'n neus, want die pagina 136 heb ik inderdaad net zo. Ik heb notabene nog gezocht op de term 'reset' maar ben blijkbaar toch over pagina 136 heen geschoten.

De settings had ik vooraf opgeslagen, en gelukkig gaan de aangemelde handsets daar niet in mee, dus die lijst was weer opgeschoond. De nieuwe handsets zijn nu netjes int1 en int2 en de oude zijn weg.

Dank iedereen voor het meedenken! Probleem opgelost.
Top dat het opgelost is!
Ik heb vanmorgen toch even gekeken, vooral door m'n eigen nieuwsgierigheid.

Bij de A475 zit de optie in het INT menu.
Als je op de linkernavigatietoets drukt kan je de betreffende INT die je wilt verwijderen/aanpassen selecteren, vervolgens Opties en dan Handset afmelden.
In dit zelfde menu kan je ook INT nummer aanpassen naar wens.

Denk meldt het toch maar even mocht iemand er nog iets aan hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
@E - Jay Dank voor het alsnog uitzoeken, inderdaad zo blijft je uitzoekwerk beschikbaar voor anderen die hier mogelijk tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:09

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Allen hartelijk dank voor dit draadje!

Had net in een allerlaatste poging om één van de vier handsets af te melden het hele basisstation gerest met alle sip provider gegevens.
Wat schetst mijn verbazing: het allerlaatste wat ik wilde behouden (het toestel) bleef er gewoon lekker inzitten.

Ik vraag me af welke gladiool bij siemens dit ooit bedacht heeft.....

Ik heb het toestel verwijderd en dankzij een screenshot van een cheapconnect liefhebber kan ik de spullen zo weer terug intikken in de velden.
Van de mallotige über domme handleiding moet je het niet hebben maar dat kom je vaker tegen met goede hardware die het erg lang en betrouwbaar blijft doen: brakke software..... 8)7 8)7

Een topic kicken dat meer dan 3 jaar oud is niet nodig :)

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 28-12-2024 21:05 ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.