Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-11 19:04
Vooraf, Het is niet zozeer duurzaam maar zeker anti-verspilling.

Het speelt al een tijdje in mijn gedachten maar het jeukt de laatste tijd steeds meer om er iets mee te doen.

Op mijn werk zie ik steeds meer 12v accu's de scrapyard bak in gaan die daar eigenlijk niet horen. Het betreft dan accu's waarvan de interne weerstand volgens het motormanagement dus danig is toegenomen dat de 80a85% health drempel bereikt is en ontoereikend is om stop/start functies te laten uitvoeren. En dus een DTC fout geeft op de accu. Echter is starten geen enkel probleem.

Wat ik wil doen is de energie in deze accu's gebruiken voordat ze het recycle proces in gaan.

Ik heb nog een oude steca 300 zonnepanelen omvormer liggen. Deze werkt met een spanning van 75-125V en 5A. Echter direct aansluiten gaat niet i.v.m. dat de omvormer alles boven de 5A zou opbranden in warmte of erger.

Ik zoek iets van een step-up converter met stroom begrenzing.

Maar dan mijn vraag, Wat ik wil doen? Is dat haalbaar en zinvol?

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat wil je nu specifiek doen?
De energie gebruiken. Check. Maar wat wil je er mee?

Je kan je telefoon er mee opladen, een lampje op laten branden.. Zeg het maar?

Of wil je ze ook weer gaan opladen, en er een soort thuis accu van maken door er meerdere te koppelen?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of het zinvol is? vast wel.. of je er daadwerkelijk een paar cent mee bespaard ? geen idee..

een accu levert zoveel stroom als je er uit wilt halen.. wil jij er 1A uit halen doet die dat wil jij 100A doettie dat ook.. alleen met 100A is die wel 100x zo snel leeg (nouja niet helemaal etc etc maar goed)

gaat die omvormer werkelijk inweze onbeperkt vermogen trekken en de rest in hitte om zetten? of is 5A gewoon the max wat die kan verwerken?

404 Signature not found

• Chris96
Koekstra schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:23:
Wat wil je nu specifiek doen?
De energie gebruiken. Check. Maar wat wil je er mee?

Je kan je telefoon er mee opladen, een lampje op laten branden.. Zeg het maar?

Of wil je ze ook weer gaan opladen, en er een soort thuis accu van maken door er meerdere te koppelen?
Simpel gezegd wil ik ze gewoon ontladen aan het net en de energie in huis gebruiken.
12v telefoon lader of verlichting is te houwtje touwtje. Vandaar de gedachte om de oude steca 300 te gebruiken.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Eenmalig ontladen of ook weer opladen?
En dan opladen hoe? Heb je zonnepanelen oid?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voor t gemak zou ik denk ik een omvormer halen.. 12->230

404 Signature not found

• Chris96
SMSfreakie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:26:
of het zinvol is? vast wel.. of je er daadwerkelijk een paar cent mee bespaard ? geen idee..

een accu levert zoveel stroom als je er uit wilt halen.. wil jij er 1A uit halen doet die dat wil jij 100A doettie dat ook.. alleen met 100A is die wel 100x zo snel leeg (nouja niet helemaal etc etc maar goed)

gaat die omvormer werkelijk inweze onbeperkt vermogen trekken en de rest in hitte om zetten? of is 5A gewoon the max wat die kan verwerken?
Ik weet uit het verleden toen ik nog meerdere steca omvormers in gebruik had met 215w 6A panelen ze best warm konden worden en er nooit meer dan 5A opgenomen werd. Vandaar het vermoeden dat de rest in warmte opgaat.

• Chris96
Juup schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:29:
Eenmalig ontladen of ook weer opladen?
En dan opladen hoe? Heb je zonnepanelen oid?
Opladen niet.
Als hij leeg is gaan ze het recycle proces in en pak ik de volgende dag een nieuwe accu mee.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Chris96 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:33:
Opladen niet.
Als hij leeg is gaan ze het recycle proces in en pak ik de volgende dag een nieuwe accu mee.
Ah. In een accu zit max 1 kWh, dat is ongeveer 20 cent waard.
Ga je daarvoor met zware accu's slepen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Chris96
Juup schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:36:
[...]

Ah. In een accu zit max 1 kWh, dat is ongeveer 20 cent waard.
Ga je daarvoor met zware accu's slepen?
Tsja dat is waar.
Maar ik wilde weten of het realiseerbaar is.
Want dan is de stap om ze via solar op te laden natuurlijk dichtbij.

Maar de voorraad van accu's zeker in de winter periode is eigenlijk eindeloos. Tussen 70ah en 100ah

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
Ik vind de gedachtengang mooi maar ik zou voor zulke opbrengsten ook niet met accu's gaan slepen. Ik zou het idee voordragen aan mijn werkgever zodat ik werknemer van de maand zou worden en in de baas zijn tijd een dingetje mocht gaan knutselen.
En dan vervolgens op de zaak elke dag een accuutje leegtrekken zodat op papier alle werknemers hun telefoon op kunnen laden op het werk op reststroom.
Mooi groene Linkedinn post voor het bedrijf ook :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1