Alecto ws-4500 wel ip geen internet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-12-2021
Hallo,
Ik heb een alecto ws-4500 weerstation gekregen.
Hier zit een internet ontvanger bij deze heb ik bedraad aangesloten op mijn ziggo modem.
Nu geeft de internet ontvanger een foutmelding dat het wel een ip adres krijgt maar geen toegang heeft tot het internet.

Hierover met ziggo gebeld maar die kunnen mij niet verder helpen. Heeft iemand hier een idee hoe ik dat zou kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Groeten Jo

Beste antwoord (via Joshav op 02-12-2021 22:18)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 18:36
Hij kan gewoon die server niet bereiken.
Weet je welke server dat is, bestaat die server nog wel?

Kijk in de log van je router of je kunt zien welke server hij probeert te bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22

lier

MikroTik nerd

Een van de eerste hits op Google is deze:
https://ziggo.gebruikers....thread.php?thread_id=4749

Lijkt anders te zijn, maar wellicht wordt er iets in benoemd dat relevant kan zijn.

En daarnaast...wat heb je (naast contact met Ziggo opnenem) nog meer geprobeerd?
Werkt hij bijvoorbeeld wel op een ander netwerk?
Zie je DNS requests vanuit de Alecto komen (hint:Wireshark)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
Die hit heb ik inderdaad gezien en het enige wat ik daar misschien uit kan gebruiken is port forwarding, alleen staat er nergens omschreven welke poort de alecto gebruikt, dit was ook een optie van ziggo.

Verder hebben we geprobeerd:
- Alles rebooten en resetten
- Vast mac adres geven
- ziggo dacht nog aan een ip conflict met iplink wifi
booster dus die eruit gehaald.
Dat was het wel wat we geprobeerd hebben.

Het pc programma zegt LAN Gateway found.
Er knipert om de 5sec 4x een blauw lampje op de alecto internetunit en dat is dat er wel een ip is maar geen toegang heeft tot internet

Ander netwerk niet geprobeerd die heb ik helaas ook niet tot mijn beschikking.
En dat met dns request heb ik totaal geen verstand van :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:36
Wat als laptop of PC aansluit met kabel van weerstation? Heeft die laptop of PC wel internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
Aan de internetunit van het weerstation zit een vaste kabel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan niet he? Dan moet je (letterlijk) het station hacken / overnemen en het MAC-adres van de netwerkkaart veranderen.

Op Git stond een andere beschrijving over de WS-4500 en daar ljikt het erop (nadruk: lijkt) dat het MAC-adres van dat ding 00:00:00:00:00:00 is. In principe is dat een niet-adresseerbaar adres en hierdoor kan er geen IP gegeven worden.

Goed, allich het proberen waard is een arp scan; zorg ervoor dat je Alecto ergens ingeprikt is, aanstaat en wacht even een minuutje of wat. Pak daarna een werkende PC of laptop en (ik gebruik Windows) en dan voer ik uit "arp -a" en dan zou je hopelijk alle MAC-adressen moeten zien.

Door wat slim nadenken, vermoed ik dan dat het MAC-adres van de Alecto ook zichtbaar is (alhoewel mogelijk zonder IP); daarna zal je dan in je Ziggo-apparatuur een DHCP-reservation moeten maken bijvoorbeeld dat het MAC 00:00:00:00:00:00 altijd IP-adres 192.168.178.66 krijgt. En als dat eenmaal correct is/werkt, dan kan je port-forwards doen indien nodig van/naar 192.168.178.66.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
als ik de internetunit in de modem aansluit en ik log in bij de modem krijg ik in het overzicht van verbonden apparaten het volgende mac en ip adres te zien bij poort 3 waar het op aangesloten zit:

MAC: 00:50:C2:A5:E0:00
IP: 192.168.178.234/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
als ik een arp scan doe krijg ik hetzelfde mac en ip adres te zien:

192.168.178.234 00-50-c2-a5-e0-00 dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:36
Het kan ook aan fabrikant liggen volgens handleiding:

7. De LED op de internetunit knippert 4x om de 5 seconden.
• De internetunit kan niet bij de gegevens over het weer bij de server op internet.

• Zorg ervoor dat uw router of fi rewall toegang heeft tot het internet en niet wordt geblokkeerd voor de
internetunit.

• De server kan bezet zijn. Gelieve even te wachten en als de situatie aanhoudt, de internetunit spanningsloos maken en opnieuw aan melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heeft dat Ziggo ding een "DMZ"? Kan je voor de gein eens 192.168.178.234 in de DMZ zetten?

En, overbodige vraag misschien: is poort 3 wel letterlijk de poort waar jouw Alecto op zit? Sommige apparaten tellen poorten 0 t/m 3 (als je er in totaal 4 hebt).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
oke, heb nu het ip in de dmz ingevoerd even afwachten wat die gaat doen, poort 3 is wel poort 3 als ik de internetunit eruit haal staat die er namelijk niet meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
helaas werkt ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
plizz schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:02:
Het kan ook aan fabrikant liggen volgens handleiding:

7. De LED op de internetunit knippert 4x om de 5 seconden.
• De internetunit kan niet bij de gegevens over het weer bij de server op internet.

• Zorg ervoor dat uw router of fi rewall toegang heeft tot het internet en niet wordt geblokkeerd voor de
internetunit.

• De server kan bezet zijn. Gelieve even te wachten en als de situatie aanhoudt, de internetunit spanningsloos maken en opnieuw aan melden
heb dit al geprobeerd, alleen de firewall in de ziggomodem uitzetten vind ik nogal een dingetje, en de de server bezet al 4 dagen lijkt me ook niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22

lier

MikroTik nerd

Port forwarding en DMZ's zijn echt waardeloos als voorstel (en helemaal als dat de oplossing blijkt te zijn).

Neem die Alecto gewoon even mee naar vrienden of familie en test het daar. En als je een computernerd vriendje hebt dan kan je aan hem/haar vragen om met wireshark in de weer te gaan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
ik sta voor alle opties open, ik kan inderdaad even bij familie of vrienden proberen alleen hebben die allemaal ziggo, maar wie weet.

heb wireshark al geinstalleerd maar snap daar helemaal niks van en helaas geen bekenden die computernerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heeft natuurlijk niets met port forwarden te maken.
Dat weerstation wordt helemaal niet vanuit het internet benaderd.
Heeft ook niets met Ziggo te maken en in de DMZ zetten heeft ook weinig nut.

Lees de handleiding voor probleem oplossing zou ik zeggen.
https://support.alecto.nl...65516-handleiding-ws-4500

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
Ben(V) schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:21:
Heeft natuurlijk niets met port forwarden te maken.
Dat weerstation wordt helemaal niet vanuit het internet benaderd.
Heeft ook niets met Ziggo te maken en in de DMZ zetten heeft ook weinig nut.

Lees de handleiding voor probleem oplossing zou ik zeggen.
https://support.alecto.nl...65516-handleiding-ws-4500
nee het weerstation word inderdaad niet vanuit het internet benaderd het is net andersom, het weerstation haalt de gegevens van het internet!

en die handleiding ken ik inmiddels wel uit mijn hoofd, lijkt me een beetje logisch anders had ik jullie hulp niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
ik heb nu een mail uitstaan bij Alecto misschien weten die nog een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het meest voor de hand liggende is dat de bijgeleverde Windows software te oud is en niet lekker werkt onder de huidige windows omgeving (Windows 10 waarschijnlijk).

Die WS-4500 wordt al een tijd niet meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
Ben(V) schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:31:
Het meest voor de hand liggende is dat de bijgeleverde Windows software te oud is en niet lekker werkt onder de huidige windows omgeving (Windows 10 waarschijnlijk).

Die WS-4500 wordt al een tijd niet meer gemaakt.
ja ik gebruik inderdaad windows 10, maar heeft dat dan ook te maken met het 4x knipperen om de 5sec van de blauwe led op het internetunit?

De LED op de internetunit knippert 4x om de 5 seconden.
• Zorg ervoor dat uw router of fi rewall toegang heeft tot het internet en niet wordt geblokkeerd voor de internetunit.
• De server kan bezet zijn. Gelieve even te wachten en als de situatie aanhoudt, de internetunit spanningloos maken en opnieuw aan melden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij kan gewoon die server niet bereiken.
Weet je welke server dat is, bestaat die server nog wel?

Kijk in de log van je router of je kunt zien welke server hij probeert te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
kan nergens vinden welke server het probeert te bereiken, heb het volgende nog wel gevonden:

Een bekabeld verbonden apparaat werkt niet op de beste "Duplex" snelheid, waardoor je op dat apparaat mogelijk niet je volledige internet snelheid kan benutten. Dit kan komen door een verouderde of beschadigde UTP internetkabel of netwerkkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshav
Ik heb dan eindelijk antwoord van aletco:

Bedankt voor je bericht. Ik heb uitsluitsel van de technische afdeling. Als de LED op de internetunit 4x per 5 seconden knippert, dan kan de internetunit de gegevens over het weer bij de server op internet niet meer raadplegen. Doordat de WS-4500 al een behoorlijk aantal jaren oud is, ondersteunt de leverancier de weergegevens niet meer sinds november 2020. Hierdoor vrees ik dat de functie op de WS-4500 niet meer te herstellen is, het spijt me dat ik je hiermee niet verder kan helpen.

Helaas, maar bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1