Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 09:13

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Mijn vraag:

Even iets waar ik helemaal niet uitkom en ook de oplossing op internet niet kan vinden. Wel veel klachten van mensen op topics als Reddit maar geen oplossing.

Het probleem is als volgt:
- Het kijken van dolby vision content via de ingebouwde netflix app geeft prachtig beeld HDR beeld
- Het kijken van dolby vision content via de chromecast ultra geeft een duidelijker donkerder beeld met naar het lijkt ook minder contrast en zeker minder highlights

Dit getest door meermaals bij verschillende scenes van films heen en weer te gaan.

De settings zijn precies hetzelfde op beide (heel vaak gedubbelchecked). Beide op Cinema-Home, zelfde brightness settings. Auto dynamic contrast off. Het uitschakelen van HDMI deep color heeft geen invloed.

Het lijkt net alsof dolby vision op de chomecast niet goed wordt opgepakt. Je ziet ook dat als dolby vision inschakeld net vlak na het bufferen het scherm iets donkerder wordt (te zien aan het Netflix logo aan het begin van films/series).

Is dit gewoon een probleem van de chromecast ultra. Ik lees wel zelfde soort problemen (donkerder beeld bij gebruik HDMI input t.o.v. native apps) en op internet ook zelfde problemen met de chromecast with google TV, maar geen oplossingen.

Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Is dit gewoon een bug in de chromecast en en verkeerde interpretatie van HDR Dolby Vision of zie ik toch een TV instelling over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door krouwen op 26-11-2021 18:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-08 19:27
Ik weet niet of de chromecast tv led dolby vision doet of player led dolby vision. Je zou dit eens kunnen googlen. Tv led dolby vision doet de tv al het werk en anders de chromecast. Zie je via de chromecast meer banding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Heeft de chromecast een functie voor volledig of limited bereik bij de video uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
dantethedutch schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:25:
Ik weet niet of de chromecast tv led dolby vision doet of player led dolby vision. Je zou dit eens kunnen googlen. Tv led dolby vision doet de tv al het werk en anders de chromecast. Zie je via de chromecast meer banding?
Dit zou het probleem wel eens kunnen zijn. Als ik kijk naar deze video van HDTV: YouTube: Dolby Vision TV-Led vs Player-Led Comparison: Which is Better? --> dan is dat wel ongeveer het verschil wat ik ervaar tussen TV apps en de chromecast ultra.

Als ik hiernaar google zie ik inderdaad vergelijkbare issues: https://www.reddit.com/r/...y_vision_and_cx_question/

Vreemd dat hier op Tweakers hier geen topics over zijn. Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem. Ik kan helaas ook geen oplossing vinden voor dit probleem, de chromecast heeft vrijwel geen instel mogelijkheden, alleen wat dingetjes van 50 of 60Hz instellen etc.

Ik vraag me af of de nieuwere "Google chromecast with google TV" dit probleem ook heeft? :?

EDIT: zo te lezen heeft ook de nieuwste Chromecast dezelfde problemen. De Chromecast, maar ook andere apparaten gebruiken veelal Player-LED i.p.v. TV-LED interpretatie van Dolby-Vision. Dit zou goed het verschil kunnen verklaren tussen interne apps en de chromecast.

[ Voor 12% gewijzigd door krouwen op 06-12-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Dolby Vision gaat uit van de maximale piekhelderheid van de tv, en moet dus die waarde weten (dit is ook de reden dat er geen dolby vision 4k beamers zijn), vaak ook hogere nits.

Misschien kan de chromecast die piekhelderheid niet verkrijgen?

Kijk eens dolby vision content op de tv. Helderder beeld.

Edit: Dus, het is de max piekhelderheid van de LG G1 tv die de Chromecast moet weten.

[ Voor 44% gewijzigd door Jackie Moon op 06-12-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Jackie Moon schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:42:
Kijk eens dolby vision content op de tv. Helderder beeld.
Tja dit is natuurlijk de simpelste oplossing, gewoon de Chromecast de deur uit. Echter zijn we er blij mee omdat we meestal via onze stem met de google assistent series of films afspelen en dat gaat via de chromecast (luxe probleem). Daarom was ik benieuwd of er een andere oplossing was.

Volgens mij heeft de Nvidia Shield hetzelfde probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door krouwen op 06-12-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Het moet software/driver zijn. Kun je nergens in de Chromecast instellen wat de max helderheid moet zijn?

[ Voor 55% gewijzigd door Jackie Moon op 06-12-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Jackie Moon schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:49:
Het moet software/driver zijn. Kun je nergens in de Chromecast instellen wat de max helderheid moet zijn?
Nee zoals gezegd heeft de Chromecast Ultra vrijwel geen instel mogelijkheden. Er zou dan eigenlijk een optie moeten zijn om te kiezen tussen TV-LED i.p.v. Player-LED. Die is er sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
En aangezien het een gesloten systeem is. Soms moest de speler een update krijgen met dolby bestanden. Weet niet of nu nog zo is. Apple tv 4k oude versie had ook problemen met raised blacks in dolby vision. Zijn meer problemen met dolby vision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantethedutch
Ik zag dat er in april van dit jaar een update gekomen was voor de framerate en hdr mismatch. Hoe is hdr10 via de chromecast?
krouwen schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:00:
[...]

Nee zoals gezegd heeft de Chromecast Ultra vrijwel geen instel mogelijkheden. Er zou dan eigenlijk een optie moeten zijn om te kiezen tussen TV-LED i.p.v. Player-LED. Die is er sowieso niet.
Pagina: 1