SSD vervangen van laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Hallo Tweakers,

Mijn huidige laptop bevat een "SanDisk SD8SNAT-128G-1006" volgens de software. Ik heb hem even opengemaakt en ik zag inderdaad dezelfde code op de SSD staan evenals het volgende: "SSD Z400S M.2 2280 128GB".

Omdat deze op dit moment nog maar 500mb :D over heeft aan vrije ruimte, wil ik deze graag vervangen voor een grotere SSD namelijk de "Samsung 980 500GB" en dan de PCIE 3.0 variant. Ik weet namelijk dat mijn laptop het "HP 8259 83.72" moederbord bevat, maar ik kan gek genoeg nergens de specs vinden, dus om wat goedkoper uit te komen dacht ik dat het slimmer was om voor de PCIE3.0 te gaan. Die is namelijk al vele malen sneller met schrijven en lezen vergeleken met de huidige Sandisk op Sata-600 interface.

Ik wil graag een schone installatie met mijn nieuwe SSD. Dus alle documenten zal ik extern opslaan en ik zou graag opnieuw windows en applicaties opnieuw willen downloaden in plaats van migreren.

Mijn vraag is of ik mijn SSD zal moeten partitioneren voordat ik deze installeer. Ik ga namelijk een USB gebruiken om vanaf te booten en vervolgens windows 10 op de nieuwe SSD laten installeren, maar ik heb wel eens (vroeger) meegemaakt dat de SSD dan soms niet verschijnt tijdens de win10 setup vanaf de USB.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:23
Nog niet meegemaakt dat partioneren moest, echter pas 2x gedaan.
In mijn geval gewoon nieuwe SSD in PC/laptop en windows installeren van USB/ of cllone terug zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyriel85 op 26-11-2021 17:44 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:12
met samsung kan je de samsung data migration tool gebruiken
en hoef je niets op nieuw te installeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@Henk24sma Check wel even of je laptop wel een PCIE SSD ondersteund. Want het voetje (m.2) is dan wel hetzelfde. Vaak kan in een PCIE slot wel een Sata SSD maar andersom niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
chrisborst schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:50:
@Henk24sma Check wel even of je laptop wel een PCIE SSD ondersteund. Want het voetje (m.2) is dan wel hetzelfde. Vaak kan in een PCIE slot wel een Sata SSD maar andersom niet altijd.
Hoe kan ik dit precies checken? Bedoel je dat de Key dan 2 inkepingen heeft in plaats van 1? Ik heb namelijk maar 1 inkeping gezien in mijn m.2 slot waarentegen mijn SSD wel 2 inkepingen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Henk24sma schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:45:
[...]

Hoe kan ik dit precies checken? Bedoel je dat de Key dan 2 inkepingen heeft in plaats van 1? Ik heb namelijk maar 1 inkeping gezien in mijn m.2 slot waarentegen mijn SSD wel 2 inkepingen heeft.
Welke laptop heb je? Want dan kan je snel opzoeken wat je laptop ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
chrisborst schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:50:
[...]

Welke laptop heb je? Want dan kan je snel opzoeken wat je laptop ondersteund.
Ik heb de Hp omen 15ax225nd. Ik heb zelf een handleiding proberen op te zoeken maar dit was mij niet gelukt helaas. Productnummer is: Z5E65EA#ABH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je SSD is Sata m.2, dus ik zou er dan 1TB Sata in plaatsen.

https://support.hp.com/vn-en/document/c05373560#AbT0

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
Waar zie je staan dat de SSD een sata is op deze webpagina? Ik zie namelijk een HDD met sata aansluiting maar niks over de SSD. Ik weet dat de SSD zelf een sata-600 gebruikt maar ik vroeg me dus af of ik er een PCIE 3.0x4 in kan stoppenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X73y4elJkIHTH4kkG_bhVT3nmXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7FL6WP1PUNkAXJyZ0hG5cCTY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Henk24sma op 26-11-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Henk24sma
Gewoon lekker deze ssd erin zetten:
pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB

Het verschil tussen een Sata SSD of een PCIE SSD ga je niet merken. Zeker niet bij zo'n oude laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Henk24sma schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:29:
[...]

Waar zie je staan dat de SSD een sata is op deze webpagina? Ik zie namelijk een HDD met sata aansluiting maar niks over de SSD. Ik weet dat de SSD zelf een sata-600 gebruikt maar ik vroeg me dus af of ik er een PCIE 3.0x4 in kan stoppen[Afbeelding]
Adhv type nummer, en het was gebruikelijk een Sata ssd te plaatsen bij een HDD. Soms ook hybride

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
chrisborst schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:30:
@Henk24sma
Gewoon lekker deze ssd erin zetten:
pricewatch: WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB

Het verschil tussen een Sata SSD of een PCIE SSD ga je niet merken. Zeker niet bij zo'n oude laptop.
Bedankt voor je reactie. Ik heb ondertussen de samsung 980 500gb PCIE3.0x4 besteld, die is namelijk op dit moment ook erg goedkoop waardoor ik de gok wel durf te wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Henk24sma schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:33:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb ondertussen de samsung 980 500gb PCIE3.0x4 besteld, die is namelijk op dit moment ook erg goedkoop waardoor ik de gok wel durf te wagen.
Erg onverstandig. In zo'n laptop ga je toch het verschil niet merken. Waarom dan niet gewoon op safe spelen? Zeker als je argument is dat hij goedkoop is 8)7
Ik hoop voor je dat je goed gegokt hebt maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:00
Laat je nog wel even weten of hij het doet? Ik ben nl wel nieuwsgierig. Misschien schakelt de SSD ook wel zelf terug naar SATA en is het geen probleem, maar ik heb ook wel van gevallen gehoord waarbij het niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

PhilipsFan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:53:
Laat je nog wel even weten of hij het doet? Ik ben nl wel nieuwsgierig. Misschien schakelt de SSD ook wel zelf terug naar SATA en is het geen probleem, maar ik heb ook wel van gevallen gehoord waarbij het niet werkte.
Hoe kan de SSD ‘terugschakelen’ ? Het gebruikt een SATA óf PCIe controller, hij werkt of werkt niet.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:00
sapphire schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:04:
[...]

Hoe kan de SSD ‘terugschakelen’ ? Het gebruikt een SATA óf PCIe controller, hij werkt of werkt niet.
Ik geloof dat je gelijk hebt. Ik had gedacht dat er wel NVMe controllers waren die ook SATA spreken, maar ik kan daar nergens iets over terugvinden. In dat geval wordt het extra interessant om te weten of het werkt, maar de kans wordt dan wel rap kleiner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk24sma
chrisborst schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:47:
[...]

Erg onverstandig. In zo'n laptop ga je toch het verschil niet merken. Waarom dan niet gewoon op safe spelen? Zeker als je argument is dat hij goedkoop is 8)7
Ik hoop voor je dat je goed gegokt hebt maar dat betwijfel ik.
PhilipsFan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:53:
Hij doet het prima!
Ik heb even met de tech support van HP gebeld en die hebben bevestigd dat mijn laptop nvme3.0 ondersteunt waardoor ik mijn SSD optimaal kan gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Henk24sma schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:31:
[...]
[...]
Hij doet het prima!
Ik heb even met de tech support van HP gebeld en die hebben bevestigd dat mijn laptop nvme3.0 ondersteunt waardoor ik mijn SSD optimaal kan gaan gebruiken.
Leuk dat je nog even een update geeft! :)

En fijn voor jou dat je SSD het doet!
Pagina: 1