HDMI 2.1 Opstelling tussen PS5, TV en Soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redle
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-04 11:31
Mijn opstelling is als volgt:
  • TV is een LG OLED55G1RLA.
  • Soundbar is de LG SL9Y
  • Playstation 5
  • 4k 60hz HDMI splitter
Mijn ps5 is aangesloten met een hdmi kabel, via de HDMI splitter, naar de audio ingang van de soundbar, en via de soundbar gaat er een hdmi kabel van de uitgang naar de HDMI eARC ingang van de tv. Dit werkt prima, en zorgt ervoor dat het geluid en het beeld geen vertraging heeft. De splitter heb ik nodig, aangezien ik meer apparaten aan wil sluiten op de tv/soundbar, en niet steeds kabels wil in- en uit pluggen.

Het probleem:

Nu is het zo dat de PS5 en de TV HDMI 2.1 ondersteunen, iets wat ik graag wil gebruiken om games vloeiend in 4k 120hz af te spelen. Helaas heeft de soundbar gewone 2.0 aansluitingen, en volgens mij bestaat er ook nog geen goedkope hdmi splitter die 2.1 aan kan. Ik kan nu wel een kabel rechtstreeks naar de TV aansluiten vanuit de PS5, maar dan merk ik dat het geluid wat via ARC naar de soundbar gaat een kleine vertraging heeft. Is er misschien een andere opstelling mogelijk waar ik nog niet aan zat te denken, wat ervoor kan zorgen dat ik HDMI 2.1 kan gebruiken met de PS5/TV, terwijl het geluid via de soundbar gaat zonder vertraging. Bestaat dit?

Heel erg bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doner
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-04 14:33
Je kan proberen om de soundbar aan te sluiten via een optische kabel. Ik weet alleen niet of je dan meer of minder vertraging hebt. Je kan de ps5 dan op earc aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:36
Edit: beter lezen..

Bij ARC kun je toch met de timings spelen via je TV?

[ Voor 78% gewijzigd door tritimee op 28-11-2021 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom in hemelsnaam een splitter? Je hebt, uit mijn hoofd, 4 full HDMI2.1-poorten op je G1 zitten; je koopt (waarschijnlijk) met een reden een TV met HDMI2.1. En dan zoek je oplossingen om een 2160p60 splitter en een non-HDMI2.1 soundbar allemaal werkend te krijgen?

@Doner SPDIF, als het al netjes werkt, doet geen "supermoderne" codecs dus grote kans dat spullen als DTS-HD dan niet werken maar allicht de moeite waard van het proberen.

Alternatief, en misschien niet helemaaal hetzelfde maar "earc delay" bracht me direct naar https://www.reddit.com/r/...ital_lipsync_issue_fixed/ via Google; heb je dat al gelezen / getest? Welke firmware staat er eigenlijk op je TV?
tritimee schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:53:
Bij ARC kun je toch met de timings spelen via je TV?
In een aantal situaties wel maar je wil toch niet dat je bij de ene console de timing naar (ik roep maar wat) 4 moet zetten, bij je decoder dan timing 3, bij je laptop op -1 en bij je mediaplayer van Aliexpress op 12. Dan blijf je bezig ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2021 15:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redle
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-04 11:31
@MAX3400 Bedankt voor de link naar eARC delay, ik zal dit eens gaan checken als ik weer thuis ben.

Over de splitter, ik bedenk mij nu dat het een switch is, geen splitter. Hier zitten de meerdere kabels in van de kpn box, mediaspeler, PS5, en deze worden doorgelinkt naar de HDMI in van de soundbar. Hierdoor kan ik makkelijk tussen de verschillende apparaten switchen zonder steeds een kabel te verplaatsen. Alleen dus geen HDMI 2.1 ondersteuning.

In de tv zitten wel 4 HDMI 2.1 ingangen, maar ik heb gemerkt dat als ik hier rechtstreeks een kabel in doe, bijvoorbeeld van de PS5 naar de TV, er dus een vertraging van het geluid is. @tritimee , wat jij aangeeft, je kan inderdaad spelen met de vertraging van het geluid, maar je kan het geluid helaas niet versnellen. Met de instellingen kan ik nog meer vertraging (+ms) veroorzaken, maar de andere kant op (-ms) werkt het helaas niet.

Waar het in ieder geval wel op lijkt, is dat de ARC die op de soundbar zit, die ik nu gebruik voor alle apparaten, sowieso niet gaat werken. Kabels rechtstreeks in de tv zal het beste moeten werken, nu alleen nog een manier verzinnen dat de vertraging van het geluid weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim1973
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2022
Alleen een arc stuurd geluid door en op je tv heb je er maar 1 als je vervolgens een andere hdmi in je tv doet voor je soundbar heb je geen geluid uit je soundbar tijdens het gamen hoor ik heb dat probleem
Pagina: 1