Actuele kosten zonnepanelen en laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 09:41
In 2018 hebben we op het plate dak van de garage 8 panelen laten leggen. 8x300Wp, 8xoptimizer, montage op plat dak, incl omvormer etc. Kwam toen totaal op 3800,- excl BTW.

Nu willen we meer electrificeren en ook het dak van het huis zelf van zonnepanelen voorzien. Ik denk aan 16 panelen in oost/west opstelling. Geen power optimizers nodig op het dak want geen schaduw. Omvormer met 3 strings (bestaande string van garagedak + oost + west). Oude omvormer mag eruit.

Wat is in grote lijnen ongeveer de prijs om mee te rekenen in de huidige markt? In een offerte van een bouwbedrijf wordt een stelpost van 7850,- ex BTW genoemd. Is dat realistisch?

Eigenlijk dezelfde vraag over een laadpaal. We zouden een doos aan de buitenmuur willen hebben. Horizontale afstand vanaf meterkast ongeveer 6 meter. Offerte noemt 2300 ex BTW, dat lijkt me ook behoorlijk hoog. Ik zie dat een type 2 lader van 7.4kW ergens tussen de 500 en 1000 kost, wat is redelijk om te rekenen voor de montage?

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Doorgaans kijken we naar de prijs per kWp, stelregel is dat deze (ruim) onder de 1 euro moet zitten voor systemen van normaal formaat. Een en ander hangt wel af van hoe goed het dak te bereiken is en of er ingewikkeld kabel werk nodig is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 09:41
Het is een redelijk straight forward dakopstelling. Ene kant 12 panelen, andere kand ivm dakkapel slechts 4. Teruglevergroep bestaat al, omvormer hangt in CV-ruimte op zolder, dus dicht bij waar de panelen moeten komen.

1 euro / Wp zou neerkomen op 5500 a 6000 excl BTW. Is dat een richtprijs voor de hele klus incl installatie en omvormer?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat zou inderdaad de richtprijs zijn voor de gehele installatie, vandaar dat het bij kleine systemen vaak niet uit kan en je bij grote systemen vors onder die prijs wilt zitten.

Enig nadeel is dat de meeste omvormers vaak maar twee MPPT trackers hebben waardoor je niet je huidige panelen kan aansluiten. Ik ken zo niet een omvormer die drie MPPT trackers heeft dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat je huidige omvormer blijft hangen.

Bierviltje berekening:
Panelen: 200 euro per stuk (370WP full black)
Een omvormer: 1000 euro (Growatt of Goodwe)

Zit je op ~4200 euro incl BTW voor de panelen en omvormer. Komt nog wat bekabeling en montage materiaal bij maar dat zijn geen enorme kosten. Dan zit je met jouw offerte van 9500 euro incl BTW daar wel heel ver vandaan. Dat moeten of hele speciale panelen zijn of ze vragen flink wat geld omdat ze het druk genoeg hebben.

Ter vergelijking, ik heb ruim twee jaar geleden voor 26 panelen van 310Wp met een SMA omvormer 7300 euro incl BTW betaald.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N