USB poort veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 823 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmarVZ
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-11-2021
Hallo iedereen! :)

Ik heb een probleem, mijn videokaart (Geforce 840m, Nvidia) voldoet niet meer. Helaas heb ik een laptop waarvan de videokaart dus niet vervangen kan worden. Echter heb ik wel een andere oplossing gevonden en dat is een eGPU van Razer, een Razer Core X Chroma heb ik gekocht met een goeie videokaart om dus mijn laptop toch een boost te geven. Voor mijn werk ben ik veel onderweg en ben dus vaak van huis, als het ff kan mag ik toch graag een spelletje doen in mijn vrijetijd. Helaas heb ik de financiën niet om een nieuwe laptop te kopen.

Waar ik dus nu tegen aan loop is dat deze Razer een Thunderbolt verbinding heeft die mijn computer mist, ik dit heb geprobeerd te overrulen met een adapter om van een USB-C aansluting een USB-A 3.0 te maken en ook een rechstreekste kabel met een dataoverdracht van 10Gb/s, hierbij ziet mijn computer wel dat er een Razer is aangesloten maar valt niet te gebruiken. Ik ben dus verder gaan zoeken naar wat dit kan zijn en mijn vermoeden ligt bij dat het mijn laptop niet de juiste drivers en stuurprogramma's heeft. Toen ik dit concludeerde ben ik mij gaan verdiepen in de juiste software om dit te installeren echter accepteerde de computer geen van allen geselecteerde software.

Dit gaf mij het vermoeden omdat mijn usb C poort ontbreekt hier dus ook geen toestemming voor word verleend, hierdoor komen we uit bij mijn vraag. Is het mogelijk om met een USB-A poort te veranderen naar een USB-C poort bij mijn laptop?

Mijn huidige gegevens zijn,

Acer Aspire E5-771G
Intel i7
Nvidia Geforce 840m
8GB RAM
500gb SSD
1TB HDD

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoor graag van jullie!

Vriendelijke groet,
Jelmar vZ

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JelmarVZ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:30:
Is het mogelijk om met een USB-A poort te veranderen naar een USB-C poort bij mijn laptop?
Nee. behalve dat het fysiek een andere poort is, is de aansturende hardware ook anders.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieNIelzie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2023
Hoi Jelmar,

Even in jip-janneke uitleg:
Bij de Thunderbolt variant verbind USB-C rechtstreeks met de videokaart uitgang en kan dus niet met een converter van USB-C naar USB-A overweg. Hierbij zou je GPU dus nog steeds de weergave verwerken.
Andere video over USB-C opties gebruiken displaylink drivers waarbij je CPU de weergave moet verwerken, deze kan eventueel wel met zo'n converter overweg al vervalt daarmee alsnog het opladen via USB-C (mocht daar sprake van zijn) Zie bijv. de Dell D6000 of HP PR3005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmarVZ
DieNIelzie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:45:

Andere video over USB-C opties gebruiken displaylink drivers waarbij je CPU de weergave moet verwerken, deze kan eventueel wel met zo'n converter overweg al vervalt daarmee alsnog het opladen via USB-C (mocht daar sprake van zijn) Zie bijv. de Dell D6000 of HP PR3005.
Kun je iets meer uitleg geven via wat voor manier ik zo'n dell dockingstation zo kunnen gebruiken in combinatie met mijn laptop en de Razer.

Met vriendelijke groet,
Jelmar vZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dit is ondertussen een laptop van ongeveer 7j oud, dat dock zou kunnen werken vermits je laptop een usb 3.1 poort heeft, je mag dan volgens mij niet teveel rand apparatuur aansluiten want dat kan dan wel eens een probleem worden met snelheden ;)

Het dock verbind met je usb3 poort en dan kun je een scherm en nog wat apparatuur mee aansturen :D heel handig.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook zo'n docking heeft een thunderbolt nodig waar vanuit de BIOS een directe ondersteuning is om video over Thunderbolt te herkennen en aan te sturen. Geen Thunderbolt, geen mogelijkheid om direct video te krijgen.

Maar als de laptop een Geforce kaart heeft en een intel chipset dan zal er toch ook een onchip Intel videochip zijn om te activeren?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:15
Ik begrijp overigens dat het duurder is, maar mij ontgaat hier even waarom er niet gekozen is voor een PC? De Razer Core X is natuurlijk een prima concept, maar het voelt toch een beetje als een "workaround". Welk spel draait er niet meer op je laptop? Ik begrijp dat financieel een nieuwe laptop geen optie is, maar een Razer Core X is nu ook niet "super goedkoop".

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 11-05 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

Gaat volgens mij sowieso niet werken
Volgens mij heb je een broadwell CPU. Dat is TB 2.0.
De specs van Razer geven aan dat je over TB 3 moet beschikken.

Dus hoe je ook iets aansluit. Je CPU heeft er geen support voor.

Verder wel nieuwsgierig wat je nu gekocht hebt,
De razor is volgens mij ook iets van 300 of zo. Tel daarbij een GPU van 300 op.
Dan kon je beter doorsparen voor een nieuwe laptop

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmarVZ
DarkSide schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:44:
Verder wel nieuwsgierig wat je nu gekocht hebt,
De razor is volgens mij ook iets van 300 of zo. Tel daarbij een GPU van 300 op.
Dan kon je beter doorsparen voor een nieuwe laptop
Goedenavond, ik heb een Razor gekocht met bon via marktplaats, deze is ongv 8 maand oud voor een bedrag van 195,00 euro, en een GPU van Nvidia ook via marktplaats met een bon voor 165 euro 4 gb van asus.

bij mekaar een prima setje.. vind ik haha.
memphis schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:26:
Ook zo'n docking heeft een thunderbolt nodig waar vanuit de BIOS een directe ondersteuning is om video over Thunderbolt te herkennen en aan te sturen. Geen Thunderbolt, geen mogelijkheid om direct video te krijgen.

Maar als de laptop een Geforce kaart heeft en een intel chipset dan zal er toch ook een onchip Intel videochip zijn om te activeren?
Ja is dat een optie denk je? via de bios een toegang verlenen? want wat nu de volgende stap is denk ik een docking station te zoeken die die tb3 wel leest en dus ook kan doorgeven aan mijn pc.. want daar ben ik dus nu een beetje huiverig voor...
Raznov schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:32:
Ik begrijp overigens dat het duurder is, maar mij ontgaat hier even waarom er niet gekozen is voor een PC? De Razer Core X is natuurlijk een prima concept, maar het voelt toch een beetje als een "workaround". Welk spel draait er niet meer op je laptop? Ik begrijp dat financieel een nieuwe laptop geen optie is, maar een Razer Core X is nu ook niet "super goedkoop".
Ik begrijp wat je zegt! en nieuw koop vind ik ook te duur, daarom probeer ik de dealtjes via een omweg te bemachtigen haha.

BTW dit is mijn Set op dit moment,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA-Vx-ZGggjxUwX1RlB9YcqNw9E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyFJklXc0QNWRYl0M1sa7DVo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Tt0FtQ9TjUe4AWLjh4G4hTn4CE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNKZSaNFWyMEViBnhWYV6TAP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qldONOLf7xOC_J5ty-3SPFtkCwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Br6aM21rP7jU6bDe9zf997l0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QED8LwCzeAmt30TMQQgrAuxVXPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQRKFftvpxibENc07TJPreIb.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door JelmarVZ op 26-11-2021 21:05 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 11-05 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

JelmarVZ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:03:
[...]
Ja is dat een optie denk je? via de bios een toegang verlenen? want wat nu de volgende stap is denk ik een docking station te zoeken die die tb3 wel leest en dus ook kan doorgeven aan mijn pc.. want daar ben ik dus nu een beetje huiverig voor...
Volgens mij zit TB support in de CPU.
Je PC moet het ook ondersteunen om de signalen te ontvangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ4Ryeae7Rrro78R3d4TvUC_eQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nsKb7Gc8xrqfUL6ypZ08NX3E.png?f=fotoalbum_large
is wat ik tegenkom bij reqs voor een TB3 docking

Zie het als je PC een HDMI 1 poort heeft.
En je via een extern device daar met een HDMI 2.1 aansluiting dat doorstuurt naar de HDMI 1 poort.

Dat betekend niet dat je nu opeens 4k 120hz kan weergeven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat je wilt kan niet met die laptop. Daarnaast is een gt kaart waarschijnlijk ook niet echt een upgrade zeker met de 10 tot 30% perormance die je inlevert met een eGPU.
Voor het bedrag van de razor en die GT had je een veel betere oplossing kunnen. Zelfs online stream diensten zullen beter werken op die oude laptop dan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:15
Denk zelf ook dat de laptop te oud is om dit te ondersteunen. Wilde zoiets voor mijn vrouw d'r oude laptop doen, maar die ondersteund dit ook niet (mag ook wel voor een laptop van 2012 oid).
Oplossing was een nieuwe snellere laptop te kopen vooral voor de Gpu.
Maar dat is niet voor iedereen een oplossing.
Het aangehaalde streamen zou zeker interessant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De enige oplossing is een mini-PCI naar PCI-E X16 adapter
https://www.bol.com/nl/nl...ss-card/9200000106992164/

[ Voor 56% gewijzigd door memphis op 26-11-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

memphis schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:56:
De enige oplossing is een mini-PCI naar PCI-E X16 adapter
Niet voor een laptop die ook nog regelmatig meegaat op reis.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmarVZ
Jongens bedankt! Ik heb toch maar besloten om een nieuwe laptop te kopen.. iemand nog advies ?? Liefst 6gb videokaart omdat ze altijd minder goed zijn dan een desktop, en i7 en 16gb ram.. refurbished is geen probleem verder ..

Vriendelijke groetjes, Jelmar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

JelmarVZ schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:41:
Jongens bedankt! Ik heb toch maar besloten om een nieuwe laptop te kopen.. iemand nog advies ?? Liefst 6gb videokaart omdat ze altijd minder goed zijn dan een desktop, en i7 en 16gb ram.. refurbished is geen probleem verder ..

Vriendelijke groetjes, Jelmar
Wat voor games speel je? Wil je iets dat 4K op hoge settings aankan, evt. op een losse monitor, of gewoon een laptop waarmee je simpele spelletjes kan spelen? 144Hz? Welk formaat scherm wil je? Wat is je budget?

Misschien kun je beter een nieuw topic maken in Laptop Aankoopadvies en ook even deze post lezen: Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LAA beleid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-05 20:59
JelmarVZ schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:41:
Liefst 6gb videokaart omdat ze altijd minder goed zijn dan een desktop,
Dat hoeft helemaal niet meer. Ligt eigenlijk vooral aan de koeling.
Het geheugen zegt ook helemaal niets over de prestaties.

Wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien beter om daarvoor een nieuw topic in het juiste forum te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.