[VPS advies] XMPP + Nextcloud, en Stack Storage uitbereiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• his.dudeness
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 22:09

his.dudeness

The Dude Abides.

Topicstarter
Ik zou heel graag een eigen VPS willen voor Nextcloud, XMPP en Movin.
Ik heb nog geen ervaring met het opzetten van een VPS, dus ik had daar een aantal vragen over:
  • Welke distro raden jullie aan gebaseerd op veiligheid en toegankelijkheid (makkelijk installeren van server software)? Ubuntu, CentOS, of Debian
  • Waar moet ik op letten bij het nemen van een VPS mbt specificaties? (aantal cores, RAM, en opslag) voor ong. 150 gebruikers
  • Is het mogelijk om een VPS te nemen met vrij weinig eigen opslag, maar de servers gebruik te laten maken van mijn Stack Storage met behulp van API of Webdav/sftp of iets dergelijks?
Nextcloud server
ejabberd XMPP server
Movim (Web client XMPP)
Stack Storage

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brabbelaar
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-05-2023
Ik weet dat ik pas na een jaar reageer, maar je oplossing heet Yunohost. Dat draait op Debian. En ja, je kunt die externe storage daar aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 09:40

jurroen

Security en privacy geek

Ik wil hier graag ook reageren, ook al is het een bump van een topic van een klein jaar oud.
his.dudeness schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:27:
  • Is het mogelijk om een VPS te nemen met vrij weinig eigen opslag, maar de servers gebruik te laten maken van mijn Stack Storage met behulp van API of Webdav/sftp of iets dergelijks?
Mogelijk is het zeker. Maar ik zou dat persoonlijk flink afraden; met zo'n 150 gebruikers gaat dat een ramp worden. TransIP 'knijpt' de snelheid van Stack namelijk.

Ik heb zelf een NC server met 250 zeer actieve gebruikers. Dat draait op metaal, met een redelijk recente (maar niet high-end) Xeon en 64G geheugen. Daarbij wel de kantopmerking dat deze instance meer doet dan puur opslag, maar ook vrij zware applicaties.

Ik denk dat je voor Nextcloud beter af bent met een Storage Share van Hetzner. Dat is in feite een managed Nextcloud server voor vrij weinig. Jij krijgt daarbij gewoon het admin account.

XMPP en Movin kun je dan op een veel lichter VPSje bij een partij naar keuze draaien.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry