Vloerverwarming hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spartafan
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Graag jullie hulp. Ik krijg sinds een stroomstoring mijn vloerverwarming niet warm genoeg om het boven de 18 graden te krijgen in huis. De vloerverwarming én de twee radiatoren in de woonkamer worden niet warmer dan lauw. Ik heb de cv-ketel ingesteld dat er water op 50 graden voor verwarmen wordt afgegeven. (Volgens mij kan dit lager maar 50 leek me mooi om mee te testen.) Mijn ketel is een Intergas HrEco, deze staat op zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r0VyKAkUiPL5pe5Fa3vBfMTe6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eY4YnNEbUzVWc6bbzlObUHTC.png?f=fotoalbum_large

Als vloerverwarmingspomp heb ik een Grundfos Alpha1 25-40. Deze staat op PP2: hoogst proportionele drukcurve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICbAfizJb9AQ0vxyFTE4Qvn4ILw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cYCrpAzat4Y5GQJDEwcRWdSd.png?f=user_large

Alle draaiknoppen staan helemaal open. Wat kan ik doen om de temperatuur in huis weer aangenaam te krijgen?

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pomp ontluchten ?
Staat snelheid goed ?

handleiding

[ Voor 107% gewijzigd door Hackus op 26-11-2021 16:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• spartafan
Volgens de handleiding ontlucht de pomp zichzelf,
Wat bedoel je met snelheid?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Doet je pomp het nog wel dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• spartafan
De pomp is denk ik niet kapot omdat de radiatoren en de vloer wel lauw worden. Of trek ik nu een verkeerde conclusie?

• Microkid

Microkid

Smile

Ga de warmte eens volgen. Vanuit je CV enz naar de verdeler enz. Ik zie een thermometer op 20 graden staan, dat kan niet goed zijn voor vloeverwarming, dan verwacht je meer rond de 40 graden. Als alles maar lauw wordt, lijkt het dat er amper doorstroming is.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 26-11-2021 16:42 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:39
Je weet zeker dat je CV water op 50 graden max staat ingesteld en dat je niet kijkt naar je sanitair warm water?

Hoe hoog staat je waterdruk?

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03
Als de ketel warm water van ongeveer 50 graden aanbied en de vloerverwarming water van 20 graden meet dan zorgt ergens iets voor een blokkade.

weet je zeker dat de pomp ook daadwerkelijk draait?
(beetje afhankelijk van de duur van de stroomstoring, maar het zou kunnen dat de pomp is dichtgeslibt tijdens het stil staan als gevolg van de stroomstoring of wellicht kapot gegaan is door de stroomstoring)

worden de aanvoer en afvoer CV leidingen bij de aansluiting van de vloerverwarming net zo warm als ze bij de ketel zijn?

probeer eens om de draaiknoppen halverwege tussen open en dicht te zetten

I can see clearly now, the brain is gone...

• Microkid

Microkid

Smile

akoster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:48:
probeer eens om de draaiknoppen halverwege tussen open en dicht te zetten
Dat zou juist niet doen. Het heeft altijd gewerkt, tot de stroomstoring. Als je aan knoppen draait weet je niet meer hoe ze stonden en kan je de situatie wellicht erger maken. Een stroomstoring heeft geen effect op knoppen. Wel op pompen en andere electronica.
Op de foto zie ik namelijk ook nog iets van een klep of relais?

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 26-11-2021 16:53 ]

• spartafan
CV water is 50 graden, tapwater op 60. Als ik de leiding naar beneden volg dan doen de radiatoren op de 1e verdieping het goed (even met de kookthermometer gemeten: 40 graden) en is het water dat uiteindelijk beneden komt ondertussen wel wat afgekoeld maar nog steeds 31 graden als het de pomp binnen gaat.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Als leek vind ik dat wel een gekke vloerverwarming verdeler voor in een CV installatie. Even ter bevestiging, klopt het dat de ene aan/afvoerbuis op de voorste "balk" zit en de tweede aan/afvoer op de achterste balk boven de pomp?

Word een van de aanvoerbuizen naar de vloerverwarming nog echt warm of niet? Ik vermoed dat ze beide lauw zijn?

Als mijn bovenstaande aannames (en de pomprichting aanname) kloppen heb ik de volgende theorie voor je:
Omdat je een hydraulisch actieve verdeler hebt hebben verschillen in pompsnelheden van de CV en verdeler invloed op de werking van je gehele systeem.

Zo zou het moeten werken in de meest ideale situatie vermoed ik. Het koudste water terug naar de CV alvorens warmwater bij te mengen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tC7BbhM.jpg

Maar als de pomp van de vloerverwarming harder draait/drukt dan de CV installatie kan de aan/afvoer zomaar eens omgedraaid zijn. Omdat de pomp dan harder duwt trek je dan koud water wat al door radiatoren heen is geweest je vloerverwarming in door de "afvoer" en gaat het halfkoude daarna retour naar de radiatoren vanuit de "aanvoer".

Is gelukkig relatief makkelijk te bevestigen door alle kranen helemaal open te zetten en de pomp zo zacht mogelijk of misschien zelfs even geheel uit te zetten. Als een van de aanvoeren op dat moment weer warm wordt kan je het wel in deze richting zoeken.

Edit:
Ik zit nog even verder na te denken en als de aan/afvoer leidingen omgedraaid zitten dan wat ik getekend heb dan kan het juist weer helpen om de pompsnelheid wat op te hogen.
Ik zo het bijzonder vinden want dan gaat het water retour naar de CV gelijk na het bijmengen maar het is vast een optie... Kan wel helpen om de CV een handje te helpen om het water door die leidingen heen te krijgen. Is de afstand tussen die verdeler en je CV toevallig erg groot?

In ieder geval even spelen met de pompsnelheid en even kijken wat werkt om de aanvoerleiding warm te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sleepkever op 26-11-2021 17:19 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Jongens, waarom nou toch met pompsnelheid en kranen draaien als het gewoon gewerkt heeft? Blijkbaar heeft de stroomstoring voor een andere storing gezorgt. Wellicht is de pomp overleden of een zit er ergens een klep vast? Ik zou de huidige instellingen laten voor wat ze zijn en me richten op de electronica.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Kranen draaien is wat overdreven en lastig terug te draaien inderdaad. Ik heb het even weggehaald uit mijn post. Desondanks is die pomp natuurlijk ook best elektronisch (drukknopjes om snelheid te wisselen) dus de kans dat die zijn instelling verloren heeft is aanwezig.

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd wat dat witte kastje nog is. Het lijkt een pomp schakelaar met een voeler links aan de rode ronde buis? Komen daar nog meer draden uit?

• FrenzyFreak
spartafan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:59:
CV water is 50 graden, tapwater op 60. Als ik de leiding naar beneden volg dan doen de radiatoren op de 1e verdieping het goed (even met de kookthermometer gemeten: 40 graden) en is het water dat uiteindelijk beneden komt ondertussen wel wat afgekoeld maar nog steeds 31 graden als het de pomp binnen gaat.
Ligt het aan mij of is 50 graden naar 31 op een lengte van 2 verdiepingen erg veel verlies?

Uitgaande van continue warmtevraag omdat het huis niet warmer wordt dan 18 graden, zou de aanvoer temperatuur beneden toch wel wat warmer moeten worden na een paar minuten. Zolang het water niet een kortere route terug naar de ketel vindt. Blijft de ketel wel continue stoken?

Mogelijk staat er inderdaad een klep niet fatsoenlijk open staat, waardoor de flow beperkt wordt en te weinig warm water kan worden geleverd.

Dit is volgens mij ook nog steeds mogelijk wanneer de waterdruk te laag is. Ik heb nog geen waterdruk waarde voorbij zien komen? (Ja, ik weet dat dit niets met een stroomstoring te maken heeft, maar kan wel alle problemen verklaren.)

Daarnaast mag de pomp van vloerverwarming op CP1 worden gezet ipv PP2, zoals de handleiding voorschrijft voor vloerverwarming. Maar nee, dit lost je probleem niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap5Kmcgvo3YtyA8yum8djWvs1pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UYWlXLmL3wHIbNIfXuS8Vg02.png?f=fotoalbum_large
Sleepkever schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:27:
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd wat dat witte kastje nog is. Het lijkt een pomp schakelaar met een voeler links aan de rode ronde buis? Komen daar nog meer draden uit?
Waarschijnlijk irrelevant, het display staat op PP2, 11 Watt verbruik, dus hij draait.

Ook de radiatoren in de woonkamer worden goed warm, dus we hoeven het niet per se alleen in de vloerverwarming te zoeken.

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03
Helemaal open kan natuurlijk ook helemaal dicht zijn als je je even vergist...

En vanuit de opmerking dat de mannen open gedraaid zijn er toch al zaken veranderd

[ Voor 37% gewijzigd door akoster op 26-11-2021 18:40 ]

I can see clearly now, the brain is gone...

• spartafan
De radiatoren in de woonkamer worden wel warm maar niet heet, een graad of 30 volgens de kookthermometer.
De druk in de ketel is 1.8. Die zou tussen de 1 en 2 moeten zitten dus dat lijkt me ook prima.

Ik heb de pomp op CP1 gezet, de watertemperatuur verhoogt naar 60 graden en ik zal de leidingen gaan isoleren.

Als er een klep niet fatsoenlijk openstaat, waar zou die dan zitten? Bij de cv of bij de pomp?

• Microkid

Microkid

Smile

heb de indruk dat er amper flow uit je CV komt, als het water op de 1e al 40 graden is en beneden 30. Dan lijkt er geen doorstroming. Heb je de CV al een keer uit en aangezet? Heb je toevallig nog meer veranderd in de CV?

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 26-11-2021 21:25 ]

• spartafan
Ik heb de cv een tijdje geleden bijgevuld, verder alleen de temperatuur veranderd.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:31
Zet de pomp eens een stand hoger, dat kun je gerust doen, druk maar op dat knopje dan gaat hij naar het 3e vakje.

Waarom heb je geen thermostaatknop bij je vloerverwarmingsverdeler?
Waar zit die knop?

Als je op de intergas tijdens verwarmen (code 5) het steeksleuteltje inhoud kan je zien wat zijn retour temperatuur is, komt er heet water weer binnen of wel koud water?

[ Voor 89% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2021 21:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• FrenzyFreak
Heb je na het bijvullen ook op alle mogelijke punten ontlucht? Een luchtbel kan dit namelijk ook verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://www.vaillant.nl/consument/service-en-support/mijn-cv-ketel/b07c5014-4502-406e-a730-60d973435d16-1196817-format-flex-height@1260@retina.png

Als je na het ontluchten nog eens moet bijvullen, kun je een dag later het beste nog eens ontluchten.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

spartafan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:36:
Volgens de handleiding ontlucht de pomp zichzelf,
Wat bedoel je met snelheid?
Lees de handleiding nu even goed door. Staat ook in hoe je de pompsnelheid instelt en systeem ontlucht. Het is dus niet alleen de stroomstoring, maar ook bijvullen, en het is de afgelopen dagen ook kouder.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Microkid

Microkid

Smile

Soms zit er op de CV een schoonsteenveger stand, waarmee hij op vol vermogen draait. Mocht er een luchtbel in het systeem zitten, dan kan je hem wellicht op die manier ook eruit duwen. Wel overal even ontluchten en checken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

spartafan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:28:
Ik heb de cv een tijdje geleden bijgevuld, verder alleen de temperatuur veranderd.
En ook ontlucht?
Ketel even uit en aan doen en in de handleiding kijken hoe je hem in de ontluchtingsstand krijgt, wat doorgaans tijdelijk hoge doorstroomsnelheden oplevert. Alle kranen van losse radiatoren openzetten, regelmatig ontluchten bij alle ontluchtingspunten, vooral de hoogste. Als je ketel een automatische ontluchter heeft, die openzetten zodat die zijn werk kan doen.
Mocht de druk na ontluchten te laag worden (wat prima kan gebeuren) dan weer bijvullen, en opnieuw het ontluchtingsproces doorlopen.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 26-11-2021 23:31 ]

Alles kan stuk.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
e eens kijken wat ik zie. (al vaker met dit bijltje gehakt)
1 tyleen slangen ? check.
2 een oude wth verdeler uit de jaren 90 check.
3 het ontbreken van een ontluchter op aanvoer en retour check.
4 het ontbreken van een thermostaat kraan. check.
5 pomp schakelaar welke ook niet echt meer up to date is.
6 ik zal nog wel meer nargiheid zijn vergeten.

sleepkever heeft de aanveor en retour verkeerdt getekent.
de knop moet warm zijn.

wat je waarschijnlijk mag doen is je slangen spoelen 2 kanten op.
een nieuwe verdeler plaatsen. een wamrte wisselaartje plaatsen
en een expansie vaatje. je verdeler kan je van composiet nemen.
en dan hoef je enkle af en toe er een nieuwe vaatje erin te draaien.

ja dat is het antwoordt vanuit mij als cv montuer. en ja kwa elektra ?
nee ik denk dat je pomp gewoon is stil gevallen en dat hij er nu niet
meer overheenkomt. de boel zit waarschijnlijk gewoon verstopt.

een lucht bel in je systeem welke je doorpompen kan ook nog wel.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 27-11-2021 08:07 ]

Pagina: 1