Mini-displayport naar HDMI geeft soms problemen (MBAir 2017)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:36
Mijn zoon maakt gebruik van een MacBook Air 2017 in combinatie van een Mini-displayport naar HDMI verloopkabel en sluit deze aan op een beamer op school.

Probleem is dat hij op de ene beamer (A) wel en op andere beamer (B; ander klas) geen beeld krijgt (no input melding). We hebben de gebruikte kabel al verwisseld. Was eerst een goedkope (EUR 10) en nu een Bluebuild van ca EUR 13. Overigens was er via een andere laptop (windows) wel beeld mogelijk op beamer B...

Geen idee waar dit nu aan kan liggen: Macbook, kabel, beamer?

Iemand ervaring met zoiets en hoe je het kunt oplossen?

Moet overigens nog wel even nagaan of de beamers wel zelfde zijn, dus dat doe ik sowieso nog...

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door zeeforelNL op 26-11-2021 13:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.tempest-av.co...HDMI-Conversion-Explained

Het zou zomaar eens aan het voltage kunnen liggen en/of het feit dat je (geen) aktieve converter gebruikt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
MAX3400 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:00:

Het zou zomaar eens aan het voltage kunnen liggen en/of het feit dat je (geen) aktieve converter gebruikt?
Bedankt voor je reactie. Interessant. De adapter gelinkt in het artikel toont overigens niet geheel de situatie. Ik moet dan dus zo'n (door pin 20 gevoede?) adapter met een mannelijke mini-display poort die verloopt naar een mannelijke HDMI. Neem aan dat die er ook zijn?

Deze heb ik nu: https://www.coolblue.nl/p...hdmi-converter-zwart.html

[ Voor 9% gewijzigd door zeeforelNL op 26-11-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
MAX3400 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:00:

Sorry, en kan het dus zo zijn dat de ene beamer anders dan de andere reageert op feit dat er een niet actieve adapter is gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:51
Als het een MacBook Air uit 2017 is dan is het officieel een Thunderbolt poort die op de laptop zit. Zoals hier aangegeven: https://support.apple.com/nl-nl/HT201736 is deze poort wel compatibel met Mini DisplayPort dus je kan de kabel die je hebt in principe gebruiken om dit aan te sluiten. Het feit dat de beamer toch geen beeld levert kan een aantal redenen hebben. In mijn ervaring (met dit soort verloopkabels) zit er aardig wat verschil tussen de verschillende verloopjes, dus een andere proberen kan het oplossen. Je kan natuurlijk het beste de officiele Apple kabel gebruiken, maar je moet even zelf bekijken of je die investering wil doen. Ik gebruik zelf al jaren een kabeltje van TechLink iWires (komt volgens mij van bol af... maar is alweer even geleden, het is deze) die prima werkt. Het kan ook zijn dat de beamer niet in staat is om de resolutie te leveren die de Mac hier naartoe stuurt. Dit gaat bijna altijd goed doordat de Mac probeert om een resolutie te leveren die past bij het aangesloten apparaat, maar ik heb niet echt een oplossing voor deze situatie. Je kan even proberen om te schakelen tussen de extended desktop modus en een mirrored display, als je bij die opties kan komen. Als de Mac de beamer niet wil herkennen dan worden deze wellicht niet weergegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Archer_VC10 op 26-11-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
Zou dit een goed product zijn? https://www.apple.com/nl/...de8&fs=fh%3D459d%252B3058

Ik kan niet vinden of het hier om een actieve adapter gaat. Apple helpdesk wist het ook niet...

[ Voor 11% gewijzigd door zeeforelNL op 26-11-2021 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Idd een officiële van Apple kopen, ik had destijds hetzelfde euvel en daarna werkte het bij mij altijd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

@BCC Let wel dit is geen officiële adapter van Apple, fabrikant is Belkin. (of bedoel je 'kopen uit officiele Apple Store'?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
kaassouffle schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:39:
@BCC Let wel dit is geen officiële adapter van Apple, fabrikant is Belkin. (of bedoel je 'kopen uit officiele Apple Store'?)
Klopt en je hebt hem ook onder het merk van Belkin zelf. Voor bijna de helft van de prijs. Dan is hij zwart. Voor beide geldt dat het niet duidelijk is of het om een "actieve" variant gaat...lastig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Die actieve variant ga je niet vinden. Ik heb niet het hele artikel doorgelezen maar dat gaat volgens mij over de full-size DisplayPort naar HDMI. Aangezien ik die nog nooit bij Apple heb zien liggen heb ik niet het idee dat je dit nodig gaat hebben in dit geval. Een actieve variant heeft een power adapter nodig, voor mini-DisplayPort naar HDMI kan ik me niet voorstellen dat er een adapter met power adapter rondzwerft in de winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

kaassouffle schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:39:
Ja

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
Archer_VC10 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:49:
Die actieve variant ga je niet vinden. Ik heb niet het hele artikel doorgelezen maar dat gaat volgens mij over de full-size DisplayPort naar HDMI. Aangezien ik die nog nooit bij Apple heb zien liggen heb ik niet het idee dat je dit nodig gaat hebben in dit geval. Een actieve variant heeft een power adapter nodig, voor mini-DisplayPort naar HDMI kan ik me niet voorstellen dat er een adapter met power adapter rondzwerft in de winkels.
Het gaat om een mini display naar HDMI. Je vindt er best veel zonder aparte voeding overigens. Maar over die van Apple weet ik dus eigenlijk niets. Beetje spoor bijster nu en het lijkt trail on error te gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
Archer_VC10 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:49:
Dit is een actieve, tenminste volgens Amazon: Cable Matters Actieve Mini DisplayPort-naar-HDMI-adapter (Actieve Mini DP naar HDMI) Ondersteunt Eyefinity-technologie 4K-resolutie https://www.amazon.nl/dp/...ASVB?_encoding=UTF8&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Nee, een actieve adapter heeft een extra voeding nodig. Maar lees dat artikel in post 2 nog eens goed: je hebt alleen een actieve adapter nodig om van HDMI naar DisplayPort om te zetten, daar hebben we het hier niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeforelNL
Archer_VC10 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:00:
Nee, een actieve adapter heeft een extra voeding nodig. Maar lees dat artikel in post 2 nog eens goed: je hebt alleen een actieve adapter nodig om van HDMI naar DisplayPort om te zetten, daar hebben we het hier niet over.
Dank hiervoor. Idd gaat het bij mij om m-dp->hdmi. En kennelijk is actief niet altijd actief. 😀
Zou het een commercieel ding zijn bij de niet gevoede varianten?
Pagina: 1