Extra stopcontact - is het zo veilig uitgevoerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:02
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning, en kwam er achter dat ik op zolder een stopcontact miste. Ik zag wel een (grijze) buis lopen waarvan ik dacht daar kan ik het wel van aftappen.

Het ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNRqH0mzIO4jm1aGJo12NB35tys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USg4VaJrhZHU8wAU9N6Ehdpl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil wel nog een centraaldoos plaatsen, maar is het daarna op deze manier veilig? Ik kan me dan alleen nog indenken dat het stopcontact wat op het hout zit (dit is bij het schot van de zolder) brandgevoelig is.

Aan de andere kant zit er aan de andere kant vanuit de bouw ook een stopcontact op het hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Volgens mij moet het altijd dubbel geïsoleerd zijn. Ik zou een lasdoos vastschroeven en daar de buizen en lasdoppen in verwerken.

Zoiets als deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9ptn4XbCORFDLgdiiQNuIk-8Zs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7nqmSpGwO2ScXdYNrRc1Kr9H.webp?f=user_large

Zelfde voor de wandcontactdoos, daar moet ook een inbouwdoos bij.

edit: Ow, en geen kleuren mengen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door cytherea op 26-11-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Dit werkt...

Die lasklemmen moeten eigenlijk wel in een lasdoos.
En in principe moet dat stopcontact ook een inbouwdoos hebben.

Is dit ook een hokje waar spullen worden opgeslagen?

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 26-11-2021 11:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Buis moet je ook op meer plekken vastzetten.
Je hebt ook maar 3 lasklemmen nodig ipv de 6 die je nu gebruikt

Eigenlijk is je plaatje een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 26-11-2021 11:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Nee dit is niet veilig uitgevoerd.

Daar op de vloer hoort een lasdoos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCnLVjWSoihw5j7uwXQHKXI9kSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UMzLSPm4Tfu6y44jUtsYZ6Pu.jpg?f=user_large

In het knieschot een hollewanddoos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVQIYEFH3T9B0G1AnjZ9WyCObVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/h2pGODweaNXILJmGyHAm6sv9.gif?f=user_large

En nog een paar extra beugeltjes kan ook geen kwaad.
Rudyy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:08:
Aan de andere kant zit er aan de andere kant vanuit de bouw ook een stopcontact op het hout.
Op het hout is niet in het hout. Bovendien zit daar als het goed is een montageplaat tussen.

Van welke groep heb je dit nu afgetakt? Toch niet een aparte eindgroep voor een specifiek toestel? Of erger nog: de aparte eindgroep voor zonnepanelen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
Ernemmer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:14:
Buis moet je ook op meer plekken vastzetten.
Je hebt ook maar 3 lasklemmen nodig ipv de 6 die je nu gebruikt

Eigenlijk is je plaatje een goed voorbeeld van hoe het niet moet.
Ik denk dat de draad in de grijze buis te kort is om met drie lasklemmen af te kunnen, ik zou ook niet weten hoe je dat moet oplossen op een nettere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
cytherea schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat de draad in de grijze buis te kort is om met drie lasklemmen af te kunnen, ik zou ook niet weten hoe je dat moet oplossen op een nettere manier.
Één van de uiteinden van de buis opzoeken en een stukje nieuwe (langere) draad trekken.

Maar een klem extra zou niet direct het grootste probleem moeten zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 21:42
Ziet eruit als gipsplaat en niet als hout maar dat kan aan mij liggen. Verder wat hierboven is gepost, dit is help-mijn-man-is-klusser materiaal. Het enige goede in deze situatie is dat de TS de moeite heeft genomen om het hier te posten. Blijf dat ook vooral doen want dit soort klusjes zijn geen rocket science maar ook wel weer voldoende om je huis compleet af te laten fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 15:41
Wellicht als je een 6-voudige wago klem gebruikt dat de beide uiteindes van de draad die doorgeknipt is wel in de buitenste twee openingen kunnen. Dan zou je met 3 lasklemmen af kunnen.

Maar goed, ik ben geen elektricien verder :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 19:15
Wordt hier nog een 5cm dekvloer overheen gegoten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:21
Xander schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:16:

Van welke groep heb je dit nu afgetakt? Toch niet een aparte eindgroep voor een specifiek toestel? Of erger nog: de aparte eindgroep voor zonnepanelen?
Ik maak me inderdaad vooral hier druk om. Waar loopt die kabel precies naartoe? Als deze namelijk naar een omvormer van de zonnepanelen gaan, dan denk ik dat er weinig mensen vrolijk worden van een aftakking voor een stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:42
Nog afgezien van wat al genoemd is: de lasklem rechtsonder, volgens mij is de kabel teveel gestript en zie je kaal koper. Vind ik ook niet heel fraai.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudyy
Bedankt voor de tips, als ik even de balans opmaak:

-Centraaldoos bij de lasklemmen (was ik al van plan en staat in de OP)
-Inbouwdoos vastmaken bij het stopcontact (goede tip)
-Extra beugel voor de buis

Wat er niet van toepassing is:

-Er zijn geen zonnepanelen, deze kabel voorziet stroom voor een slaapkamer die hieronder gelegen is.
-De lasklem rechtsonder daar is geen koper te zien, dat lijkt wellicht op de foto zo
-Het was met 3 lasklemmen inderdaad te kort, met een hele grote lasklem zou het net kunnen (dit is al 5 voudig en dat had ik al geprobeerd), maar het leek me beter om het niet teveel extra onder spanning te zetten en extra lasklemmen te gebruiken
-De vloer blijft zo verder onafgewerkt
-Kleur van de buis? Wellicht is dat helemaal volgens code, maar ik zie het probleem met een afwijking daarin niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 13:44

DataGhost

iPL dev

Rudyy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:27:
-Kleur van de buis? Wellicht is dat helemaal volgens code, maar ik zie het probleem met een afwijking daarin niet zo.
Ik denk dat er gedoeld wordt op het stukje zwarte kabel tussen de klemmen die aan de bruine kabels zitten, maar het kan ook net de onhandige lichtinval zijn die het zo laat lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
DataGhost schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:32:
[...]

Ik denk dat er gedoeld wordt op het stukje zwarte kabel tussen de klemmen die aan de bruine kabels zitten, maar het kan ook net de onhandige lichtinval zijn die het zo laat lijken.
Dat is de kleurinval inderdaad, ik heb wel de juiste kleuren overal aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Rudyy schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:28:
[...]

Dat is de kleurinval inderdaad, ik heb wel de juiste kleuren overal aangehouden.
Ah, dan heb ik niks gezegd. Ziet er zwart uit op de foto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 15:41
En als je het dan helemaal volgens de regels maakt moet de doos altijd bereikbaar blijven. Hoe zorg je daar voor?

Stappen plan voor een mooie oplossing:
-Bestaande draden verwijderen.
-Leidingen verlengen zodat deze beide bij het stopcontact in een doos eindigen
-Draden trekken met een extra lusje in de doos.
-Draden doorknippen en met lasdop aan elkaar zetten
-Stopcontact ook op de lasdoppen aansluiten.

Is meer werk en heb je voor 99% zeker niet nodig, maar als je bij die 1% hoort die de vloer moet openbreken om iets te doen in de lasdoos ben je er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Refro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:34:
En als je het dan helemaal volgens de regels maakt moet de doos altijd bereikbaar blijven.

[...]

Is meer werk en heb je voor 99% zeker niet nodig, maar als je bij die 1% hoort die de vloer moet openbreken om iets te doen in de lasdoos ben je er blij mee.
Een doos op de vloer is prima bereikbaar...
-De vloer blijft zo verder onafgewerkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/5653014_460s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Ik kan jullie hulp nog wel even gebruiken.

Ik heb een centraaldoos geplaatst, dat ging goed.

Daarna wilde ik zoals de suggestie was een hollewand-inbouwdoos plaatsen.

De doos heeft een gat van 76MM nodig. Dat is groter dan ik initieel gemaakt heb, dus ik heb een groter gat nodig.

Ik had het eigenlijk kunnen weten, maar het was géén doen. Doordat er al een gat zit, kun je geen grip krijgen met het boortje. Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FBGnVF72hCWAh9jiC3uC3bJkDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vniNadWvqF6mGRQ1Dx90cDzT.jpg?f=fotoalbum_large

Nou goed, dit kan ik allemaal nog wel herstelen, maar hoe nu verder?

Wat ik nu bedacht heb is dat ik het stopcontact nog wel bevestig met schroeven direct in het hout, en dat ik dan de metaalschroeven gebruik om de hollewanddoos, achter het hout, vast te klemmen. Dat heb ik geprobeerd en dat werkt. Het betekent wel dat het stopcontact nog voor een klein deel omringt is door hout (het binnenste deel van het gat dus).

Hoe veilig is dit? En hebben jullie nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dus het gat is nog steeds niet groot genoeg? Dan zou ik er aan de achterkant een stuk hout tegenaan schroeven (met evt een extra stukje hout in het gat) zodat je het boortje van je gatenboor houvast kan geven voor het begin. Nadat je het gat groter gemaakt heb kan het hout aan de achterkant er weer af.

Ik vind het lastig voor te stellen hoe het er nu uitziet nav je beschrijving dus daar kan ik niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-06 13:58

BLN

Als het je niet lukt met een gatenzaag, dan gebruik je toch een gewone zaag?

Teken het gat af en zaag het met een decoupeerzaag uit. Dan ben je er ook.

De oplossingen waar je in de thread mee komt, zijn het allemaal net niet als je een veilige elektrische installatie wil maken.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Ik kom net dit product tegen:

https://www.amazon.nl/wol...id=pla-976180296931&psc=1

En ik denk dat ik daar mn eieren maar op in moet gaan zetten.. helaas wel met een levertijd.

het gat is inderdaad te klein nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
BLN schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:47:
Als het je niet lukt met een gatenzaag, dan gebruik je toch een gewone zaag?

Teken het gat af en zaag het met een decoupeerzaag uit. Dan ben je er ook.

De oplossingen waar je in de thread mee komt, zijn het allemaal net niet als je een veilige elektrische installatie wil maken.
Dat weet ik, maar uiteindelijk komt het er wel :) Als het gat er zometeen in de juiste maat zit, en de doos voor een holle wand geplaatst kan worden dan is allemaal toch helemaal volgens code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Rudyy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:49:
Ik kom net dit product tegen:

https://www.amazon.nl/wol...id=pla-976180296931&psc=1

En ik denk dat ik daar mn eieren maar op in moet gaan zetten.. helaas wel met een levertijd.

het gat is inderdaad te klein nu.
Een stuk hout is vrijwel gratis en nu beschikbaar, maar je moet het zelf weten natuurlijk als je liever een week wacht. Dan hoop ik dat het gat wat er nu zit niet groter is dan 51mm anders valt die opboorhulp er aan de andere kant gewoon weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
DataGhost schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:55:
[...]

Een stuk hout is vrijwel gratis en nu beschikbaar, maar je moet het zelf weten natuurlijk als je liever een week wacht. Dan hoop ik dat het gat wat er nu zit niet groter is dan 51mm anders valt die opboorhulp er aan de andere kant gewoon weer uit.
Daar heb je wel een punt. Ik denk dat ik dit maar ga proberen. Dan moet ik alleen opletten dat ik schroeven gebruik die er aan de andere kant niet weer doorheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 08:01
Als alternatief voor het stuk hout kun je ook een houtrasp erop zetten en je even 5 minuten boos maken. Wel even opletten dat je niet te hard los gaat, maar als je de inbouwdoos aftekent moet dat geen probleem zijn.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Of schrobzaagje. Kost je ook de kop niet als je die nog niet hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Rudyy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:39:

Wat ik nu bedacht heb is dat ik het stopcontact nog wel bevestig met schroeven direct in het hout, en dat ik dan de metaalschroeven gebruik om de hollewanddoos, achter het hout, vast te klemmen. Dat heb ik geprobeerd en dat werkt. Het betekent wel dat het stopcontact nog voor een klein deel omringt is door hout (het binnenste deel van het gat dus).

Hoe veilig is dit?
Mocht je het nog niet geraden hebben: Nee ook dit hoort natuurlijk niet. Het hele doel is juist om te zorgen dat het schakelmateriaal niet direct is omringd door brandbaar materiaal. Mocht er door een slecht contact eens iets beginnen te smeulen, zijn die inbouwdozen gefabriceerd van vlamdovend materiaal. Jouw spaanplaat is dat niet.
En hebben jullie nog suggesties?
Als je de gatenzaag van het vorige gat ook nog hebt en het qua lengte een beetje uitkomt kun je ze wellicht beide op dezelfde centerboor zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60gPRK3HaxrA9kjqf_WSFzTJ9g4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nrqzS9hvtXb6CKEVArzqUhMw.jpg?f=user_large
Dan centreert het netjes in het oude gat.

Anders inderdaad iets met hout doen. Een latje of plankje bevestigen achter het gat en daar de centerboor in zetten werkt inderdaad. Of anders eerst een gat van 76mm in een plank boren en deze plank aan de voorkant stevig tegen de wand aan klemmen, dan loopt de boor ook niet zomaar weg.

Zagen of vijlen zou ik persoonlijk niet aan beginnen, als het een beetje scheef gaat schieten de klemmetjes er dadelijk weer doorheen en kun je jezelf weer opnieuw hier komen melden. :+ Dit is prima te boren met een beetje voorbereiding.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 27-11-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:12:
Die lasklemmen moeten eigenlijk wel in een lasdoos./i]
Precies zo, niet anders.

Voor een hollewanddoos zonder al te veel montagegepruts kun je beter zo'n exemplaar nemen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/54565.jpg

Zoals gezegd: alles wat je in een wand bevestigt heeft een doos nodig, veiligheid voorop.

Daarnaast: de 6 lassen in/op de vloer zou ik terugbrengen naar 3. Je gaat nu van lasdop naar lasdop omdat draden te kort zijn. Zorg dat je er wat lengte in krijgt en doe alle 3 de draden van dezelfde kleur in één lasdop zonder bruggetje naar een tweede lasdop. (een las van 2 draden is een stiekeme oplossing voor het min of meer netjes aangeven dat je een fout hebt gemaakt)

Verder zou ik er voor kiezen om de draden uit de wandcontactdoos naar beneden te laten gaan zodat je flexibele buis netjes over de balk kan gaan, de draden niet eerst naar boven moeten en dan weer naar beneden buigen en zodat je de flexibele buis degelijk vast kunt zetten met minimaal 2 clips (liefst schroefbeugels). De regels van de NEN1010 schrijven voor dat het een en ander degelijk bevestigd moet zijn. Dat is dit niet op deze manier.

Mocht de ruimte, waar je nu de las gemaakt hebt, beloopbaar zijn dan zou ik er écht voor kiezen om de lasdoos tegen de muur te plaatsen, dus de grijze flexbuis een stukje verlengen. "Even" nieuwe draden door de flexbuizen trekken zodat je lengte genoeg hebt bij je las etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:01:
Voor een hollewanddoos zonder al te veel montagegepruts kun je beter zo'n exemplaar nemen:
[Afbeelding]
De Attema variant vind ik fijner monteren in hout, die zit beter vast in mijn ervaring.

Maar voor allebei moet je eerst een gat van 76mm hebben dus daarvoor maakt het weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Met een stukje hout er achter is het gelukt een groter gat te maken. Had ik daar maar eerder aan gedacht, maar de beschadiging krijg ik wel weg.

Daarmee is er nu nergens meer contact met hout en is het volgens mij helemaal in orde nu :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_XGJdPVy5YtFU_Sdlxg28JQksE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmnmUwaUjrRUf8weDSsqsSyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJS9SgCWWXPwh7U6eVlMDQaNkuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2IaBhpdQwKZiczhobMMB1d4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
sypie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:01:
[...]
Precies zo, niet anders.

[Afbeelding]

Zoals gezegd: alles wat je in een wand bevestigt heeft een doos nodig, veiligheid voorop.

Daarnaast: de 6 lassen in/op de vloer zou ik terugbrengen naar 3. Je gaat nu van lasdop naar lasdop omdat draden te kort zijn. Zorg dat je er wat lengte in krijgt en doe alle 3 de draden van dezelfde kleur in één lasdop zonder bruggetje naar een tweede lasdop. (een las van 2 draden is een stiekeme oplossing voor het min of meer netjes aangeven dat je een fout hebt gemaakt)

Verder zou ik er voor kiezen om de draden uit de wandcontactdoos naar beneden te laten gaan zodat je flexibele buis netjes over de balk kan gaan, de draden niet eerst naar boven moeten en dan weer naar beneden buigen en zodat je de flexibele buis degelijk vast kunt zetten met minimaal 2 clips (liefst schroefbeugels). De regels van de NEN1010 schrijven voor dat het een en ander degelijk bevestigd moet zijn. Dat is dit niet op deze manier.

Mocht de ruimte, waar je nu de las gemaakt hebt, beloopbaar zijn dan zou ik er écht voor kiezen om de lasdoos tegen de muur te plaatsen, dus de grijze flexbuis een stukje verlengen. "Even" nieuwe draden door de flexbuizen trekken zodat je lengte genoeg hebt bij je las etc.
Deze heb ik gebruikt ja.

Wat betreft de 6 lassen; ik heb hier stroom "afgetapt". De fout die ik dan gemaakt heb is dat ik tijdens het opstellen van het elektraplan (het is nieuwbouw) hier geen stopcontacten heb laten plaatsen.

Als ik kijk naar de afweging nieuwe draden trekken, of 3 extra lasklemmen dan denk ik dat de optie lasklemmen een hoop gedoe scheelt, en voldoet aan de veiligheid. Dat het niet de schoonheidsprijs verdiend oké, maar ik vind het afdoende zo.

De buis loopt nu ook naar beneden overigens. Deze ruimte is niet beloopbaar, het is het knieschot op een zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Rudyy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:36:
Met een stukje hout er achter is het gelukt een groter gat te maken. Had ik daar maar eerder aan gedacht, maar de beschadiging krijg ik wel weg.

Daarmee is er nu nergens meer contact met hout en is het volgens mij helemaal in orde nu :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er beter uit, ik zou alleen wel die losse draden wegwerken met iets van een stopcontact ofzo :+
* I will see myself out
Rudyy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:39:
[...]

Deze heb ik gebruikt ja.

Wat betreft de 6 lassen; ik heb hier stroom "afgetapt". De fout die ik dan gemaakt heb is dat ik tijdens het opstellen van het elektraplan (het is nieuwbouw) hier geen stopcontacten heb laten plaatsen.

Als ik kijk naar de afweging nieuwe draden trekken, of 3 extra lasklemmen dan denk ik dat de optie lasklemmen een hoop gedoe scheelt, en voldoet aan de veiligheid. Dat het niet de schoonheidsprijs verdiend oké, maar ik vind het afdoende zo.

De buis loopt nu ook naar beneden overigens. Deze ruimte is niet beloopbaar, het is het knieschot op een zolder.
Ik zou er minimaal voor zorgen dat alle lasklemmen dan in afgesloten dozen zitten. Misschien alsnog niet de beste oplossing maar goed. Ik weet niet of het nu of binnenkort van toepassing is, maar spelende kinderen gaan op onderzoek uit. Als de stopcontacten dan netjes/veilig zijn weggewerkt is dat mooi, maar losse lasklemmen ergens op de grond in een toegankelijke ruimte met gewoon 230V erop is natuurlijk niet optimaal.

[ Voor 37% gewijzigd door DataGhost op 27-11-2021 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudyy
DataGhost schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:41:
[...]

Ziet er beter uit, ik zou alleen wel die losse draden wegwerken met iets van een stopcontact ofzo :+
* I will see myself out

[...]

Ik zou er minimaal voor zorgen dat alle lasklemmen dan in afgesloten dozen zitten. Misschien alsnog niet de beste oplossing maar goed. Ik weet niet of het nu of binnenkort van toepassing is, maar spelende kinderen gaan op onderzoek uit. Als de stopcontacten dan netjes/veilig zijn weggewerkt is dat mooi, maar losse lasklemmen ergens op de grond in een toegankelijke ruimte met gewoon 230V erop is natuurlijk niet optimaal.
Dat ziet er nu zo uit. :) De draad moet wel nog op de juiste manier vastgemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irX8Kl5lWfGt1pAONPB2LZbnBCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAKENUjpoSrgejGSU0e4uGJo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:56
vanaalten schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:50:
Nog afgezien van wat al genoemd is: de lasklem rechtsonder, volgens mij is de kabel teveel gestript en zie je kaal koper. Vind ik ook niet heel fraai.
Dit zie ik inderdaad ook. En ook bij de 3-voudige bruin lijkt het.
-De lasklem rechtsonder daar is geen koper te zien, dat lijkt wellicht op de foto zo
Ik zie het wel, door het doorzichtige van de lasklem heen. Dat betekent dat het draad te ver afgestript is.

Tip: op de lasklem zelf staat precies aangegeven hoe lang het draad afgestript moet worden, zelfs met een lijntje waar je het draad langs kunt houden om het te controleren. Uit mijn hoofd is het voor deze Wago's 11mm.

Complimenten trouwens voor hoe je luistert naar de gedane suggesties en het ook daadwerkelijk netjes op lijkt te willen lossen!

[ Voor 7% gewijzigd door Raling op 27-11-2021 17:10 ]

Pagina: 1