Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Beste Tweakers,

Ik merk dat laatste tijd dat mijn computer toch echt iets te traag wordt voor de games die nu uitkomen.
Met mijn GPU (1070 TI) ben ik denk ik het meest tevreden. Dus ga ik kijken naar mijn CPU (i5-6600K CPU @ 3.50GHz), die zou ik graag vervangen.

Nou is mij verteld dat ik niet veel beter kan zitten wat betreft CPU voordat ik mijn moederbord upgrade, vanwege het type socket. Het gaat om het volgende moederbord: ASUS Z170 PRO GAMING.

Klopt dit?
Zou mij namelijk een hoop geld schelen om alleen een CPU te halen. Maar als ik veel geld uitgeef aan een nieuwe CPU wil ik natuurlijk wel verschil merken, dus dan ook maar een nieuw moederbord?

Bedankt voor de moeite :)

GPU: pricewatch: ASUS ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced
CPU: pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed
Moederbord: pricewatch: ASUS Z170 PRO GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zult je moederbord inderdaad moeten upgraden in de meeste gevallen. Tenzij je iets pakt dat hetzelfde socket gebruikt, en compatible is met je moederbord.

Pak de CPU supportlist van je moederbord erbij om te zien wat dat ding ondersteund.

Realistisch gezien ontkom je niet echt aan een nieuw moederbord, want nu nog een upgrade te doen in dezelfde generatie zet niet echt zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-10 17:54
Je zou maximaal een 7700K op je huidige moederbord kunnen plaatsen.
Dat is ook een quadcore, maar dan met HyperThreading en hogere clocksnelheden.

Dat wel een verbetering, maar enigzins afhankelijk van de games/applicaties die je wilt draaien niet een hele grote.

Een nieuwe CPU + Moederbord zal zorgen voor een grotere verbetering, maar dan speelt mogelijk de snelheid van je huidige geheugen ook weer een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Zoals gezegd is een 700K het beste wat je kan draaien op je moederbord, maar een 7700K is doorgaans tweedehands veel te duur voor wat je er voor krijgt. Ik denk toch dat je beter kunt gaan kijken naar een nieuwe moderne processor en moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-10 13:12
En als je kijkt naar een nieuw mobi/cpu/geheugen, zoek dan eens naar Upgrade kits. Vaak hebben webwinkels nog wel eens aanbiedingen hiervoor zodat je een mooie combi hebt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:06
Op welke resolutie speel je en welke framerates hoop je te halen? De 1070 Ti is (zeker in de huidige markt) geen vervelende kaart om te hebben en te willen houden, maar op het moment dat je op 4k hoge instellingen/framerates probeert te halen gaat een CPU upgrade niet heel veel helpen denk ik. In dat geval zal toch eerder de GPU de bottleneck zijn.
Aan de andere kant, ook in dat geval heeft het nu niet heel veel zin op zoek te gaan naar een nieuwe GPU, omdat die haast niet te krijgen zijn. Dus nu alvast CPU/RAM/Mobo upgraden kan zeker helpen. Dan zou je volgend jaar gelijk het maximale uit een eventuele nieuwe GPU kunnen halen.

Zoals hierboven ook al aangegeven is upgraden binnen je huidige platform waarschijnlijk niet ideaal. Je wint daar niet veel mee. Welk geheugen gebruik je op dit moment? Het voordeel is dat je met DDR4 bij beperkt budget in ieder geval (op zijn minst voor de korte termijn) je geheugen mee zou kunnen nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door [MAUS] op 26-11-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met de huidige i3, zit je niveau van de 7700K. als je budget het toelaat zou ik de i5 kiezen
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105F Boxed€ 84,90€ 84,90
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 168,75€ 168,75
1MoederbordenMSI MAG B560M Bazooka€ 125,-€ 125,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 61,15€ 61,15
Totaal€ 439,80

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Sorry voor de late reactie, zit nu op werk af en toe stiekem te kijken aar de Black Friday deals.
En een budget noemen was misschien ook wel zo handig geweest. Ik kan zeker €400 - €500 missen.

Mijn Ram geheugen zit nu op 16GB, is dat inmiddels ook aan de krappe kant? Was destijds meer dan genoeg, zover ik mij kan herinneren.
Wat ik ik ermee wil bereiken zijn gewoon iets betere graphics op 144fps, aangezien dat is wat mijn scherm aankan. Ik kijk niet naar 4K poespas.

(Ben nu aan het kijken naar de upgrade kits die een van jullie heeft aangeraden)

[ Voor 8% gewijzigd door Valoo op 26-11-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:28
Wat Hackus aanraadt met de i5 (i3 is leuk maar de i5 is gewoon veel beter vanwege 6 core en meer cache) is perfect. Ik had er een 3200 MHz 2x8 gb setje ram bij gedaan. 3000 MHz werkt natuurlijk ook maar voor 3 euro meer zit je aan 3200 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
(Ik ben een groentje als het gaat om computers hoor)
Maar het lijkt alsof de cpu die wordt aangeraden: pricewatch: Intel Core i5-11400F Boxed niet in mijn socket past.

Met mijn huidige moederbord zit een 1151, deze CPU heeft een 1200 socket. Als ik dan toch het moederbord moet vervangen kan ik dan niet iets hoger/beter kijken?

Om hier dan voor te gaan is dan onnodig? pricewatch: Intel Core i5-11600K Boxed
Of is dat het wel waard voor die €30 meer?

[ Voor 21% gewijzigd door Valoo op 26-11-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Valoo schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:13:
(Ik ben een groentje als het gaat om computers hoor)
Maar het lijkt alsof de cpu die wordt aangeraden: pricewatch: Intel Core i5-11400F Boxed niet in mijn socket past.

Met mijn huidige moederbord zit een 1151, deze CPU heeft een 1200 socket. Als ik dan toch het moederbord moet vervangen kan ik dan niet iets hoger/beter kijken?
Wat is de snelheid van je huidige geheugen? 16gb is qua grootte over het algemeen nog steeds voldoende voor games.

Een nieuw moederbord ga je sowieso nodig hebben. Met huidige beschikbaarheid kun je gaan voor de nieuwste Alder lake cpu van Intel. Dat is het snelste wat op dit moment verkrijgbaar is voor games. Nadeel hiervan is op dit moment nog wel de vrij hoge platform kosten (goedkoopste moederbord is 200) en wat compatibiliteitsproblemen met sommige oudere games. Alternatief is AMD 5000 series, nadeel daaraan is dat het platform bijna EOL is, maar dat je wel een moederbord hebt voor 100. De volgende generatie komt op een nieuwe socket dus je upgradepad is gelimiteerd.

Intel optie:
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Tray€ 306,60€ 306,60
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 195,-€ 195,-
Totaal€ 501,60

AMD optie:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 384,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Geheugen snelheid: 16GB Dual-Channel Unknown @ 1071MH met 1TB SSD 970 EVO Plus.

Hoe erg is het dat de AMD bijna EOL is? Nou scheelt het "maar" €100, dus de i5-12600K is voor mij zeker een optie! Dan lijkt het mij dat ik er wel weer een tijdje tegenaan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoo
Heel erg bedankt voor het steeds meekijken en meedenken, waardeer het enorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
Valoo schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:04:
Geheugen snelheid: 16GB Dual-Channel Unknown @ 1071MH met 1TB SSD 970 EVO Plus.

Hoe erg is het dat de AMD bijna EOL is? Nou scheelt het "maar" €100, dus de i5-12600K is voor mij zeker een optie! Dan lijkt het mij dat ik er wel weer een tijdje tegenaan kan?
Het is niet erg dat het platform bijna EOL is, uiteraard ontvangen de producten gewoon nog geruime tijd software ondersteuning. Het betekent vooral dat je de nieuwe generaties CPU's niet in een moederbord kunt prikken wat je nu koopt. Dit kon de afgelopen generaties bij AMD wel.
Bij Intel is deze compatibiliteit over het algemeen een stuk minder, dus als je daar nu een moederbord voor koopt kun je over het algemeen ook maximaal nog maar één keer upgraden naar een eventuele 13xxx serie CPU dus het verschil is niet enorm. Het voordeel van Intel is dan weer dat de 12xxx serie net uit is en op dit moment gewoon het snelste is voor games: reviews: Intel 12th Gen 'Alder Lake' - Core i9 12900K, i7 12700K en i5 12600K
De vraag is dus vooral of dat dit je de totale meerprijs waard is. De nieuwe generatie Intel ondersteunt ook DDR5 geheugen, alleen dit is op het moment nog dusdanig duur en de prestatiewinst is zo gering dat dit niet met goed fatsoen aan te raden is.

Je geheugen lijkt nu op de standaard snelheid te draaien van 2133MT/s, heb je toevallig ook het typenummer? Het kan best zijn dat je met het aanzetten van je XMP profiel in je BIOS een hogere snelheid kunt halen, afhankelijk van het exacte type geheugen. Als dit niet zo is zou ik wel een nieuw setje geheugen ook adviseren, zoals deze: pricewatch: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/16
Pagina: 1