Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupke2310
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik zoek een?
Monitor minstens 120Hz en zo hoog mogelijke resolutie met zo min mogelijk input lag & kleur / beeld 'fouten'.

Wat is je budget?
+/- 500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Momenteel gebruik ik de pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart maar ik merk dat de refreshrate hoger moet (60Hz -> minstens 120Hz)

Intussen heb ik al een tiental monitors vergeleken en zit ik nu met de volgende als top 3:
(Deze hebben allemaal een IPS paneel, hier heb ik al veel reviews van gelezen en hierin wordt vaak gesproken over IPS glow. Zelf heb ik nog nooit een IPS paneel gehad, TN wel. Dus als er aangeraden word om eerder naar TN of VA te kijken, sta ik open voor aanbevelingen)

pricewatch: ASUS TUF Gaming VG27AQ Zwart

pricewatch: LG UltraGear 27GP850-B Zwart
(of de GL/GN versie:
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
pricewatch: LG UltraGear 27GN850-B Zwart
geen idee wat het verschil is buiten de Hz)

pricewatch: MSI Optix G273QFK Zwart

Indien jullie andere monitors aanraden hoor ik het zeker graag!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral voor PS5, PC iets minder. Voornamelijk FPS shooters, maar ook Race & Story games

Beste antwoord (via Jupke2310 op 26-11-2021 18:45)

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:21
Houdt er wel rekening mee dat de PS5 geen 1440p ondersteunt, en hij dus of 4k of 1080p uit stuurt. Om dan 120hz op 4k heb je ook een scherm nodig dat hdmi 2.1 ondersteunt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justlourens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-04 13:15
Hoeveel inch" wil je? als je hoger wilt dan 27 " zou ik wel naar een 4k resolutie gaan ivm pixeldichtheid.

-TN panel voor als je esport games speelt. Deze panels staan bekend om de snelle reactietijd
en refreshrate(hz).

-VA panel biedt een goed gemiddelde van beide panels. en tegenwoordig hebben ze ook een snelle reactietijd(ms)

-IPS panel. Deze kies je als je echt een mooie beeldkwaliteit wilt. zoals kleuren en scherpte en een grote kijkhoek. Tegenwoordig hebben deze ook hoge refreshrate maar dan zijn ze wel duurder.

De kijkhoek is bij TN en VA een stuk slechter dan IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 16:31
Ik heb een soort gelijke usecase. Alleen dan gebruik ik een PS4 voor gaming. Aangesloten heb ik een Dell S2721DGFA, waar ik zeer tevreden over ben.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupke2310
@Justlourens Ik heb geen specifieke grote in gedachten. Maar gezien naar de prijs/kwaliteit rond deze prijsmarge kwam ik toevallig het meeste uit op 27inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justlourens
Jupke2310 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:24:
@Justlourens Ik heb geen specifieke grote in gedachten. Maar gezien naar de prijs/kwaliteit rond deze prijsmarge kwam ik toevallig het meeste uit op 27inch
Weet je al wat voor panel je wilt?
Ik denk dat IPS een mooi panel kan zijn voor de ps5.

Een beeldscherm hoger dan 144 hz zou ik niet aanraden omdat je dat toch nooit gaat gebruiken. Een ps5 heeft een maximale output van 120hz.

Als je naar resolutie gaat kijken raad ik zeker 4k aan voor de ps5. maar als je naar een 4k 144hz ips monitor gaat zoeken ben je gauw rond de 800 euro kwijt.

Als je voor 1440p (Quad HD) gaat kijken ben je rond de 300 tot 400 kwijt. Maar dat is natuurlijk een stukje minder mooi dan 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupke2310
@Justlourens paneel weet ik nog niet zeker, als ik het zo lees. Lijkt IPS idd het mooiste, maar trager, duurder en meer kans op kleurfouten. Terwijl VA en TN goedkoper zijn, maar sneller en minder snel 'fouten' in.

Ik ben voornamelijk nu meer gefocust op de Hz ipv de kwaliteit, gezien ik eerder het omgedraaide had. En dit toch wel mijn game ervaring 'vertraagde' en de combinatie van 4k met 144hz lijkt in mijn ogen nog te vroeg om aan te schaffen aangezien deze inderdaad qua prijs veel hoger liggen. En dit bij de meeste games niet ondersteund is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justlourens
Ik heb op beide IPS en VA gegamed en ik merkte eerlijk gezegd bijna geen verschil. Alleen dat bij ips de kleuren mooier zijn en het scherm een betere kijkhoek heeft. Ik merkte ook geen vertraging bij de ips. Ik heb persoonlijk nog nooit "kleurfouten gehad"

ik denk dat het beeldscherm dat generaal pep hierboven aangeeft een mooie keuze is dan.

Stel je wilt een maatje groter dan is deze ook een hele mooie keuze: pricewatch: Gigabyte AORUS FI32Q Zwart
Deze monitor heeft een SSIPS paneel waardoor de reactietijd 4x sneller is geworden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:21
Houdt er wel rekening mee dat de PS5 geen 1440p ondersteunt, en hij dus of 4k of 1080p uit stuurt. Om dan 120hz op 4k heb je ook een scherm nodig dat hdmi 2.1 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupke2310
Bedankt voor de info!
Pagina: 1