Vaatwasser inbouwen in een oudere Ikea Faktum keuken (<60cm)

Pagina: 1
Acties:

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:46

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil graag een vaatwasser in mijn keuken hebben. Het is een appartement waar al een keuken in zat, een ouder model Ikea Faktum keuken. Nu is het zo dat maten van mijn onderkastjes en de opbouw het niet gemakkelijk maken om een vaatwasser in te bouwen/ onder het keukenblad te zetten. De opbouw is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU50Eo1kaUwzLhnmfuL9otFQf1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xjRtpkX3MBlIi513DVBprPzS.png?f=fotoalbum_large

Links heb ik een onderkast met lades, in het midden een onderkast onder de wasbak en rechts een smalle onderkast met lades (niet op schaal). De middelste kast valt af vanwege de wasbak en rechts is te smal voor een vaatwasser, dus heb ik eigenlijk maar één optie, op de plek van de meest linker onderkast. De relevante afmetingen zijn weergegeven.

Het probleem is dat dit een onderkast is op poten. Als ik heel deze onderkast weg haal (groene zijpanelen, rode onderpaneel en poten), dan heeft het werkblad op dat deel geen ondersteuning. De groene zijpanelen moet ik dus laten staan. Dat is op zich te doen, heb vaatwassers van 55 cm breed kunnen vinden. Het probleem is echter de hoogte.

De groene zijpanelen lopen niet tot aan de vloer, maar worden ondersteund door pootjes die vast zitten aan het rode onderpaneel. Wil ik de poten weghalen t.b.v. de vaatwasser dan worden de groene zijpanelen dus niet ondersteund.

Hebben jullie misschien ideeën hoe ik hier toch een vaatwasser in kan krijgen/ op een andere manier de groene zijpanelen kan ondersteunen, zodat het werkblad voldoende ondersteund wordt?
Ik ben anders bang dat ik overgeleverd ben aan een compact vaatwasser van max 66cm hoog en 55cm breed, die ik in het kastje kan zetten zonder enig paneel weg te halen. Met deze zou het bijvoorbeeld kunnen: https://www.bol.com/nl/nl...R1JFw.2_9.10.ProductTitle

[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 25-11-2021 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:25

MLLL

Palm Treo 650

Wat ik meestal doe is latjes van 3 centimeter hoog onder het blad monteren , rondom.
Vervolgens draai je pootjes van de vaatwasser omhoog totdat ze tegen de latjes aanzitten en het blad ondersteunt.

Dan kun je een standaard maat vaatwasser monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:39
Wat MLL zegt. Hele kast verwijderen en de vaatwasser omhoog stellen. Let even goed op de deurmaat ivm type scharnier.

Wil je een (half)geïntegreerde? Je zou het frontje van het kastje misschien kunnen hergebruiken.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
MLLL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 06:00:
Wat ik meestal doe is latjes van 3 centimeter hoog onder het blad monteren , rondom.
Vervolgens draai je pootjes van de vaatwasser omhoog totdat ze tegen de latjes aanzitten en het blad ondersteunt.

Dan kun je een standaard maat vaatwasser monteren.
Dank voor je reactie. Dat zou impliceren dat het werkblad deels op de vaatwasser rust. Ik heb begrepen dat je geen gewicht op de vaatwasser mag hebben dacht ik. Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:22

OmeJoyo

This is me

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:58:
[...]

Dank voor je reactie. Dat zou impliceren dat het werkblad deels op de vaatwasser rust. Ik heb begrepen dat je geen gewicht op de vaatwasser mag hebben dacht ik. Kan dat?
Dit vaatwasser zal er niets van krijgen, daar staat nooit een kast omheen. Echter, je zit wel met de vraag, wat zit er links naast de keuken, want die vaatwasser is niet afgewerkt aan de zijkant...

Misschien nog een foto toevoegen van de hele situatie.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als links van de kast een muur zit kun je natuurlijk ook daar het blad op laten steunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 16:36
Hier hebben we een oude Faktum keuken met de vaatwasser links. Aan de linker wand zit een latje op de muur voor ondersteuning werkblad. (Waar het recent geinstalleerde nieuwe werkblad niet op rust, dankzij incapabele keukenmonteurs die het nieuwe blad kwam installeren |:( )

De Ikea vaatwasser staat dus los. Op de voorkant zit een Ikea kastdeurtje waardoor het geheel er netjes uitziet. Je kunt een nieuw front kopen maar het hergebruiken van de oude lade frontjes in combinatie met de Ikea Vaglig verbindingsrail is ook een optie. Pootjes van de vaatwasser natuurlijk zo stellen dat het goeg uitlijnt met de frontjes van de naastgelegen kastjes. Bij ons staat de vaatwasser op een houten plaat, omdat de pootjes waarschijnlijk niet ver genoeg uitdraaien.
(Vaglig verbindingsrail is bij mij gratis af te halen mocht je in de buurt van Amsterdam wonen. Kost 15 euro bij Ikea.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:13
staat de vaatwasser dan tegen de muur of is die kant vrij? Als hij tegen de muur zit dan zou ik het blad ook ondersteunen met een latje. Is die kant vrij dan zou ik gewoon een dragend zijpaneel maken van 18mm multiplex oid. Die schroef je dan in de kopse kant van het werkblad of met een beugeltje aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
OmeJoyo schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:11:
[...]

Dit vaatwasser zal er niets van krijgen, daar staat nooit een kast omheen. Echter, je zit wel met de vraag, wat zit er links naast de keuken, want die vaatwasser is niet afgewerkt aan de zijkant...

Misschien nog een foto toevoegen van de hele situatie.
deWit schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:29:
Als links van de kast een muur zit kun je natuurlijk ook daar het blad op laten steunen
leecher schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:44:
staat de vaatwasser dan tegen de muur of is die kant vrij? Als hij tegen de muur zit dan zou ik het blad ook ondersteunen met een latje. Is die kant vrij dan zou ik gewoon een dragend zijpaneel maken van 18mm multiplex oid. Die schroef je dan in de kopse kant van het werkblad of met een beugeltje aan de onderkant.
Dank voor jullie reacties! De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2fX1U532IL2I9Ra8dEgUV9ft34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8scEayagx8XixQgbbtjAyCok.jpg?f=fotoalbum_large\

Links van het onderkastje zit een kooktoestel/over waar helaas geen horizontale speling meer in zit. Anders gezegd, kooktoestel kan niet verder naar links.
Pagina: 1