Meer lezer dan schrijver, en meer denker dan doener kwam ik niet tot een oplossing voor de volgende uitdaging, en hoop dat anderen mij misschien in de goede richting kunnen sturen.
De vraag is het volgende: ik zou in huis graag willen monitoren waar de verwarming aanslaat zodat ik kan zien in hoeverre maatregelen en gebruik invloed hierop hebben.
Wat heb ik?
Als achtergrond, het is
De vraag heeft betrekking op de monitoren van het gebruik van de verwarming. De verwarming is opgezet als een centrale ring leiding langs verwarmingen in de meest centrale plekken, en hier takken 4 zones van af:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cM1D7a5FYIXtlGGA1YEgvwxP.png?f=user_large)
De onderdelen zijn als volgt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fWjflN9zrMAxouz3ZIw1EU4p.jpg?f=user_large)
Werking:
1 x AM10
1 x Honeywell HCE20 regelaar
1 x Honeywell chromotherm touch opentherm voor zone 1 en
3 x Honeywell round opentherm voor zone 2-4
In het leiding system zitten Honeywell kleppen (230V), aangestuurd door de HCE20 regelaar. Ze gaan open als er in een bepaalde zone warmte gevraagd wordt.
De uitdaging komt er uit voort, dat de lampjes op de HCE20, of een icoontje op de thermostaten de enige feedback zijn om te zien waar er nu warmte gevraagd wordt. Dit is niet handig om te monitoren, met de HCE20 in de kelder, en de thermostaten over het huis verspreid.
Zoals ik het nu zie, heb ik 3 goede plekken voor monitoring (naast een aantal mindere), en geen van deze echt eenvoudig te realiseren:
Tussen thermostaat en regelaar
Hier zou ik het opentherm protocol kunnen monitoren, zodat ik de temperatuur kan zien, en of er warmte gevraagd wordt. Dan moet ik dus wel 4 x een soort opentherm gateway installeren en bijhouden.
Tussen regelaar en kleppen
Hier zou ik de spanning kunnen monitoren: indien 220 erop, dan wordt er dus warmte gevraagd. Dan weet ik verder niets van de temperatuur. Hier zou ik dus de spanning moeten bijhouden. ook x 4.
Op de regelaar
Op de regelaar brand er een lampje per zone als er warmte wordt gevraagd, als ook een lampje als de ketel brand. In theorie zou ik hier een camera op kunnen zetten, maar dat is nog steeds lastig bijhouden. Als ik voor licht detectie zou gaan, dan heb ik ook hier weer 4-5 detectiepunten nodig + registratie om een en ander bij te houden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pNnod9IKB6YuaIhOACOJhblv.jpg?f=user_large)
En nu verder?
Geen van deze oplossing is recht-toe recht-aan. Vandaar deze vraag om advies zodat ik mij voor een oplossing gerichter kan begeven op terreinen waar ik mij nog niet eerder begeven heb
(en hopelijk mijn energie rekening nog beter onder controle kan houden.)
De vraag is het volgende: ik zou in huis graag willen monitoren waar de verwarming aanslaat zodat ik kan zien in hoeverre maatregelen en gebruik invloed hierop hebben.
Wat heb ik?
Als achtergrond, het is
- een huis met relatief veel buitenmuur, ramen en dak oppervlak. Variaties in de buitentemperatuur en helderheid van de hemel hebben ondanks behoorlijke isolatie relatief snel invloed op het klimaat binnen.
- De installatie is bij renovatie in 2017 geheel opnieuw opgezet, en dus redelijk nieuw.
- Er is geen vloerverwarming, alleen radiatoren (mix van nieuwe lage temperatuur, en originele hoge temperatuur).
- De verwarming is een gas combiketel voor zowel verwarming als warm water.
- Bij de renovatie is er vanuit gegaan dat het bedraad gaat als het kan, en alleen draadloos als dat niet anders kan. Het hele verwarmingssysteem is dus bedraad.
- Er zijn geen problemen met het woongenot. Het systeem verwarmt het huis comfortabel, en heeft de mogelijkheid om plaatselijk en tijdelijk de temperatuur een graadje lager te zetten.
De vraag heeft betrekking op de monitoren van het gebruik van de verwarming. De verwarming is opgezet als een centrale ring leiding langs verwarmingen in de meest centrale plekken, en hier takken 4 zones van af:
- 1 hoofdzone met de woonkamer
- 3 zones in kamers aan de buitenkant/schaduwkant van het huis.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cM1D7a5FYIXtlGGA1YEgvwxP.png?f=user_large)
De onderdelen zijn als volgt:
- Ketel controle via AM10 met aan/uit ingang
- Watertemperatuur voorregeling met buitenvoeler via AM10
- Zone’s gemeten via klokthermostaat (1 x) en simple opentherm thermostaat (3x)
- Zone thermostaten (opentherm) regelen via de regeling de lokale kleppen
- Klepcontrole via verwarmings naregelaar (HCE20)
- Centrale zone, (0 zone) (resterende verwarmingen) lopen mee met circuit
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fWjflN9zrMAxouz3ZIw1EU4p.jpg?f=user_large)
Werking:
- CV circuit wordt aan/uit aangestuurd, modererend op basis van de buitentemperatuur.
- Bij snelle opwarming buiten zal de binnentemperatuur iets achterblijven.
- Als zone 1-4 warmte nodig hebben, wordt klep geopend en de CV aangestuurd via AM10 (aan/uit)
- Zone 0 loopt mee als één van de andere zone’s vraagt, anders is de pomp (met een nalooptijd) uit.
- Honeywell functionaliteit: als zone 1 in de nachtstand gaat, gaan alle zones mee in de nachtstand.
1 x AM10
1 x Honeywell HCE20 regelaar
1 x Honeywell chromotherm touch opentherm voor zone 1 en
3 x Honeywell round opentherm voor zone 2-4
In het leiding system zitten Honeywell kleppen (230V), aangestuurd door de HCE20 regelaar. Ze gaan open als er in een bepaalde zone warmte gevraagd wordt.
De uitdaging komt er uit voort, dat de lampjes op de HCE20, of een icoontje op de thermostaten de enige feedback zijn om te zien waar er nu warmte gevraagd wordt. Dit is niet handig om te monitoren, met de HCE20 in de kelder, en de thermostaten over het huis verspreid.
Zoals ik het nu zie, heb ik 3 goede plekken voor monitoring (naast een aantal mindere), en geen van deze echt eenvoudig te realiseren:
Tussen thermostaat en regelaar
Hier zou ik het opentherm protocol kunnen monitoren, zodat ik de temperatuur kan zien, en of er warmte gevraagd wordt. Dan moet ik dus wel 4 x een soort opentherm gateway installeren en bijhouden.
Tussen regelaar en kleppen
Hier zou ik de spanning kunnen monitoren: indien 220 erop, dan wordt er dus warmte gevraagd. Dan weet ik verder niets van de temperatuur. Hier zou ik dus de spanning moeten bijhouden. ook x 4.
Op de regelaar
Op de regelaar brand er een lampje per zone als er warmte wordt gevraagd, als ook een lampje als de ketel brand. In theorie zou ik hier een camera op kunnen zetten, maar dat is nog steeds lastig bijhouden. Als ik voor licht detectie zou gaan, dan heb ik ook hier weer 4-5 detectiepunten nodig + registratie om een en ander bij te houden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pNnod9IKB6YuaIhOACOJhblv.jpg?f=user_large)
En nu verder?
Geen van deze oplossing is recht-toe recht-aan. Vandaar deze vraag om advies zodat ik mij voor een oplossing gerichter kan begeven op terreinen waar ik mij nog niet eerder begeven heb
(en hopelijk mijn energie rekening nog beter onder controle kan houden.)
[ Voor 0% gewijzigd door DBND op 25-11-2021 21:17 . Reden: typo ]