Monitoren van verwarmingszones met HCE20 regeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:07
Meer lezer dan schrijver, en meer denker dan doener kwam ik niet tot een oplossing voor de volgende uitdaging, en hoop dat anderen mij misschien in de goede richting kunnen sturen.

De vraag is het volgende: ik zou in huis graag willen monitoren waar de verwarming aanslaat zodat ik kan zien in hoeverre maatregelen en gebruik invloed hierop hebben.

Wat heb ik?
Als achtergrond, het is
  • een huis met relatief veel buitenmuur, ramen en dak oppervlak. Variaties in de buitentemperatuur en helderheid van de hemel hebben ondanks behoorlijke isolatie relatief snel invloed op het klimaat binnen.
  • De installatie is bij renovatie in 2017 geheel opnieuw opgezet, en dus redelijk nieuw.
  • Er is geen vloerverwarming, alleen radiatoren (mix van nieuwe lage temperatuur, en originele hoge temperatuur).
  • De verwarming is een gas combiketel voor zowel verwarming als warm water.
  • Bij de renovatie is er vanuit gegaan dat het bedraad gaat als het kan, en alleen draadloos als dat niet anders kan. Het hele verwarmingssysteem is dus bedraad.
  • Er zijn geen problemen met het woongenot. Het systeem verwarmt het huis comfortabel, en heeft de mogelijkheid om plaatselijk en tijdelijk de temperatuur een graadje lager te zetten.
So far, so good.

De vraag heeft betrekking op de monitoren van het gebruik van de verwarming. De verwarming is opgezet als een centrale ring leiding langs verwarmingen in de meest centrale plekken, en hier takken 4 zones van af:
  • 1 hoofdzone met de woonkamer
  • 3 zones in kamers aan de buitenkant/schaduwkant van het huis.
Deze opzet is gekozen op basis van de regeling uit het Nefit handbook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y2Wibd0vfr6YYKNArauNhAVN0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cM1D7a5FYIXtlGGA1YEgvwxP.png?f=user_large

De onderdelen zijn als volgt:
  • Ketel controle via AM10 met aan/uit ingang
  • Watertemperatuur voorregeling met buitenvoeler via AM10
  • Zone’s gemeten via klokthermostaat (1 x) en simple opentherm thermostaat (3x)
  • Zone thermostaten (opentherm) regelen via de regeling de lokale kleppen
  • Klepcontrole via verwarmings naregelaar (HCE20)
  • Centrale zone, (0 zone) (resterende verwarmingen) lopen mee met circuit
Hieronder ook schematisch weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtmI0gjz8kiYIdSKIzlDQfxDI-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fWjflN9zrMAxouz3ZIw1EU4p.jpg?f=user_large

Werking:
  • CV circuit wordt aan/uit aangestuurd, modererend op basis van de buitentemperatuur.
  • Bij snelle opwarming buiten zal de binnentemperatuur iets achterblijven.
  • Als zone 1-4 warmte nodig hebben, wordt klep geopend en de CV aangestuurd via AM10 (aan/uit)
  • Zone 0 loopt mee als één van de andere zone’s vraagt, anders is de pomp (met een nalooptijd) uit.
  • Honeywell functionaliteit: als zone 1 in de nachtstand gaat, gaan alle zones mee in de nachtstand.
Het geheel is geïmplementeerd met:
1 x AM10
1 x Honeywell HCE20 regelaar
1 x Honeywell chromotherm touch opentherm voor zone 1 en
3 x Honeywell round opentherm voor zone 2-4

In het leiding system zitten Honeywell kleppen (230V), aangestuurd door de HCE20 regelaar. Ze gaan open als er in een bepaalde zone warmte gevraagd wordt.

De uitdaging komt er uit voort, dat de lampjes op de HCE20, of een icoontje op de thermostaten de enige feedback zijn om te zien waar er nu warmte gevraagd wordt. Dit is niet handig om te monitoren, met de HCE20 in de kelder, en de thermostaten over het huis verspreid.

Zoals ik het nu zie, heb ik 3 goede plekken voor monitoring (naast een aantal mindere), en geen van deze echt eenvoudig te realiseren:
Tussen thermostaat en regelaar
Hier zou ik het opentherm protocol kunnen monitoren, zodat ik de temperatuur kan zien, en of er warmte gevraagd wordt. Dan moet ik dus wel 4 x een soort opentherm gateway installeren en bijhouden.
Tussen regelaar en kleppen
Hier zou ik de spanning kunnen monitoren: indien 220 erop, dan wordt er dus warmte gevraagd. Dan weet ik verder niets van de temperatuur. Hier zou ik dus de spanning moeten bijhouden. ook x 4.
Op de regelaar
Op de regelaar brand er een lampje per zone als er warmte wordt gevraagd, als ook een lampje als de ketel brand. In theorie zou ik hier een camera op kunnen zetten, maar dat is nog steeds lastig bijhouden. Als ik voor licht detectie zou gaan, dan heb ik ook hier weer 4-5 detectiepunten nodig + registratie om een en ander bij te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVr69wqUx5c6FvvAD-PvRNjYq4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pNnod9IKB6YuaIhOACOJhblv.jpg?f=user_large

En nu verder?
Geen van deze oplossing is recht-toe recht-aan. Vandaar deze vraag om advies zodat ik mij voor een oplossing gerichter kan begeven op terreinen waar ik mij nog niet eerder begeven heb
(en hopelijk mijn energie rekening nog beter onder controle kan houden.)

[ Voor 0% gewijzigd door DBND op 25-11-2021 21:17 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Het monitoren met een aantal opentherm modules (OTGW of inderdaad wemos shield modules) is zeker mogelijk.
Als je de OTGW neemt dan zit de software er al in maar als je de wemos shield gebruikt (zoals ik bijv. als slave shield op tindie heb staan) moet je zelf nog wat in arduino programmeren. Is wel te doen hoor maar het is dus niet kant en klaar. En tevens moet je het signaal wel weer doorsturen dus heb je ook master shields nodig (die ik nog niet heb). Maar als je bijv. deze example pakt zie je al hoe relatief makkelijk je een slave ontvangen bericht weer als master kan doorsturen (en natuurlijk als bericht nog eens doorsturen naar je monitoring) https://github.com/ihorme...rmGatewayMonitor_Demo.ino

Deze persoon verkoopt zo'n gateway als setje: https://diyless.com/product/esp8266-opentherm-gateway
Maar ik zou eventueel ook wel zoiets kunnen bouwen. Denk alleen niet dat het veel goedkoper kan voor een enkele afnemer.

Wat je ook zou kunnen doen in je thermostaten vervangen door een aantal rooted Toon thermostaten. Dan kan je in die thermostaat zelf de warmtevraag vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
Met programmeren heb ik niet veel ervaring, maar hier kom ik wel uit.

Wat me een beetje tegenstaat is eigenlijk dat ik dan tussen de 4 en 6 gateways gelijke gateways zou moeten plaatsen, voeden en uitlezen.
Het zou veel makkelijker zijn als er iets samengesteld kon worden met 1 voeding, 1 programmering en een hoop pinnen waar alles aangesloten zou kunnen worden.
Dan is een zelfbouw volgens mij de enige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Jazeker. En gezien je per master/slave paar 4 IO's nodig hebt heb je dus in totaal 16-24 IO's nodig voor je 4-6 gateways. Een esp32 zou dan de controller kunnen zijn.
Het stomme is dat je vloerverdeler eigenlijk ook precies hetzelfde doet. Zit er op die print stiekem niet een uitgang die uitleesbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
In de documentatie van de verdeler staat helaas helemaal niets. Ik heb de verdeler wel eens bekeken of er misschien ergens een poortje was, maar dit niet gevonden. Dat wil overigens niet zeggen dat het er niet is. Mijn kennis van borden is beperkt, en het feit dat er op een gedeelte van het bord ook 220 staat (voor de aansturing van de kleppen), schrikt mij een beetje af om de vingers erin te steken.

Het is dus inderdaad een beetje dubbel, iets vrijwel dubbel uitvoeren, alleen omdat monitoren niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
@DBND Ben je hier nog uitgekomen? Ik heb nagenoeg dezelfde situatie en wil ook graag de HCE20-regelaar uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
@MarcoC Ik ben hier niet uitgekomen. De belangrijkste oorzaak is tijdgebrek, maar gebrek aan kennis en de complexiteit van de oplossing speelt hierbij ook een rol.

Technisch denk ik wel dat het mogelijk is om alle ingangen en de uitgang te monitoren maar de hoeveelheid onderdelen die je daarvoor aan elkaar moet koppelen (inclusief het parallel kunnen afhandelen van alle connecties) heeft mij doen aarzelen. En als de work-around om te kunnen monitoren groter wordt dan de regelaar zelf is het dan nog wel een goede oplossing?

Dat gezegd hebbende, ben verder heel blij met de HCE-20, en ik ken geen andere fabrikant met een dergelijke simpele doch uitgebreide bekabelde regelaar voor alle zones (nog specifiek naar gezocht op de VSK, de vakbeurs van de installatie branche). Dus misschien toch de moeite waard.

Zodra ik er tijd voor kan vrijmaken... Dus helaas niet op korte termijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Churitos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:54
Hallo allen.

Heb dezelfde situatie.
Ik ga proberen of ik eea via OpenTherm gateway kan organiseren.

Aan de andere kant zag ik dat Resideo de hcc100 heeft uitgebracht die redelijk lijkt te kunnen wat ik zoek. Ik moet alleen nog uitzoeken of het geheel ook lokaal gestuurd en gemonitord kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
Dank, deze had ik nog niet opgemerkt. Snel even gekeken en het lijkt op een opvolger. Kan zogauw inderdaad niet vinden hoe deze gemonitord kan worden (via Evohome?) en ik heb altijd mijn twijfels als iets via een app bestuurd moet worden. Lijkt me namelijk geen doen om een app voor de levensduur van een ketel te ondersteunen.
Pagina: 1