Mijn werkgeheugen uitbreiden: XMP belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diatonic
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 03:26
Hello! Ik overweeg mijn werkgeheugen uit te breiden voor mijn onderstaande systeem. Maar nu wees een vriend me op XMP. Wat ik begreep is dat je, als je dit niet aanzet in je bios, prestaties 'laat liggen'. Bij hem werkte dat niet toen hij een tweede set van hetzelfde model en merk bestelde.

Voor mij was dat allemaal nieuw. Na verder inlezen zit ik nog met wat vragen.

Moet ik dit aanzetten? In taakbeheer zie ik inderdaad 'Snelheid: 2133 Mhz', en niet 3200 zoals zou kunnen.
En werkt die XMP-functie niet meer als ik de volgende set erin prik?

Ik las wel dat het prestatieverschil vooral belangrijk is voor zaken zoals games, en niet zozeer mijn audiowerk, waarbij ik het ram vol laad met samples van virtuele instrumenten. In overklokken wil ik me doorgaans niet verdiepen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Tray€ 268,65€ 268,65
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH WIFI€ 96,-€ 96,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 226,-€ 226,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 127,77€ 127,77
1OverclockingArctic Silver Alumina (1,75g)€ 4,40€ 4,40

[ Voor 16% gewijzigd door Diatonic op 25-11-2021 20:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mafiakid0
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03 16:24
XMP kan je inderdaad gewoon in je bios instellen en het is een soort preset voor je ram geheugen op bepaalde snelheden te laten draaien, dit werkt altijd het makkelijkst en prima. Dus ja als je nu op 2133Mhz draai zeker even in de bios gaan en XMP profiel 3200 aanzetten, verschil ga je wel merken met jou setup. En maak je geen zorgen wanneer je extra ram erbij prikt, gewoon weer even in de bios aanpassen mocht hij niet gelijk goed staan.

Voor de echte harde kern tweaken hun geheugen nog wel eens door met de timings en voltage en snelheid te spelen. Hier zou ik je tijd niet aan verdoen, gaat veel te ver voor een doorsnee pc gebruiker.

Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
mafiakid0 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:38:
XMP kan je inderdaad gewoon in je bios instellen en het is een soort preset voor je ram geheugen op bepaalde snelheden te laten draaien, dit werkt altijd het makkelijkst en prima. Dus ja als je nu op 2133Mhz draai zeker even in de bios gaan en XMP profiel 3200 aanzetten, verschil ga je wel merken met jou setup. En maak je geen zorgen wanneer je extra ram erbij prikt, gewoon weer even in de bios aanpassen mocht hij niet gelijk goed staan.

Voor de echte harde kern tweaken hun geheugen nog wel eens door met de timings en voltage en snelheid te spelen. Hier zou ik je tijd niet aan verdoen, gaat veel te ver voor een doorsnee pc gebruiker.

Gegroet
Bedankt gozer! Dus ik begrijp dat, mocht ik straks weer zo'n set kopen om erbij te prikken, dan beiden dan evengoed werken op 3200?

Overigens twijfel ik over de meerwaarde die ik hierin probeer te zoeken. Met sampling laad je in het begin van je sessie je hele ram vol en je speelt dan vervolgens e.e.a. aan samples af. Zover ik kon lezen maakt het verschil tussen 2133 en 3300 hierbij niet merkbaar uit. Daarnaast zocht ik op 'gematched' geheugen van 128 gb en dat heeft zo'n meerprijs (van 700 ofzo) dat dit hoe dan ook geen reële optie zou zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:13
Er is ook een kans dat het totaal niet stabiel werkt. Corsair RAM is namelijk een Russisch roulette met Ryzen en zeker als je 4 dimms wilt gebruiken. De grootste kans van slagen heb je als je modules neemt met een Z in het typenummer want die zijn geoptimaliseerd voor Ryzen. Jouw RAM heeft een E in het typenummer welke MIC's met Intel timings hebben. Als je 2 modules van hetzelfde type erbij koopt is het nog maar de vraag of je ook dezelfde versie krijgt. Elk type Corsair RAM is er namelijk in meerdere versies. Elke versie heeft een ander type geheugen IC. Het kan dus zo zijn dat je ogenschijnlijk hetzelfde RAM koopt met een ander versienummer en daardoor toch totaal verschillend zijn.
Welk versienummer heeft je huidige RAM? Het versienummer vind je op de modules naast of onder het voltage.
Probeer eerst je huidige RAM met XMP aan. Kan zomaar zijn dat dat al niet stabiel werkt. Update eerst het BIOS van het moederbord. Er zal ongetwijfeld een update zijn voor betere geheugen compatibiliteit en stabiliteit in het algemeen.

[ Voor 49% gewijzigd door Uszka op 28-11-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
Uszka schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:15:
Er is ook een kans dat het totaal niet stabiel werkt. Corsair RAM is namelijk een Russisch roulette met Ryzen en zeker als je 4 dimms wilt gebruiken. De grootste kans van slagen heb je als je modules neemt met een Z in het typenummer want die zijn geoptimaliseerd voor Ryzen. Jouw RAM heeft een E in het typenummer welke MIC's met Intel timings hebben. Als je 2 modules van hetzelfde type erbij koopt is het nog maar de vraag of je ook dezelfde versie krijgt. Elk type Corsair RAM is er namelijk in meerdere versies. Elke versie heeft een ander type geheugen IC. Het kan dus zo zijn dat je ogenschijnlijk hetzelfde RAM koopt met een ander versienummer en daardoor toch totaal verschillend zijn.
Welk versienummer heeft je huidige RAM? Het versienummer vind je op de modules naast of onder het voltage.
Probeer eerst je huidige RAM met XMP aan. Kan zomaar zijn dat dat al niet stabiel werkt. Update eerst het BIOS van het moederbord. Er zal ongetwijfeld een update zijn voor betere geheugen compatibiliteit en stabiliteit in het algemeen.
Thanks! MIC en het belang is een compleet nieuw begrip voor me. Ik nam net een foto en boven het voltage staat 204507781487064. Op de factuur staat ook CL1 voor dat nummer. Is dat die MIC? En kan ik daar iets mee? Zoals op 1 of andere manier iets kopen dat daarbij past, of is het meer een kwestie van weten waarom mijn nieuwe ram straks (niet) (samen)werkt op 3200 zodra ik het al in huis heb?

Ik heb XMP inmiddels ingeschakeld en in de taakbeheer staat nu wel 3200. Ik heb geen crashes of andere problemen gehad, maar ik moet daarbij zeggen dat ik het systeem nog niet getaxeerd heb, bijvoorbeeld door zwaar audiowerk. Ik kan straks wel even een project laden dat het ram vollaadt?

Overigens correctie dom foutje: ik heb geen Ryzen, maar een Intel Core i5-10600! (+Asus PRIME Z490M-PLUS) De lijst die ik poste is mijn verouderde wenslijst.

Overigens2: ik weet niet eens hoeveel dit uitmaakt voor mijn audiowerk. Hierbij laad je vooral een keer of wat je ram vol met samples. Dit zijn niet al te grote bestanden per stuk, hoewel die samples tegenwoordig wel 'verpakt' worden in speciale bestanden die samplers zoals Kontakt kunnen lezen. Die bestanden zijn dan wel zomaar 2 tot 10 a 30 GB. Maar aan de andere kant laad en los je dat volgens mij niet zoveel. Het zit erin, en dan speel je ze af (wel via streaming, dus alleen de 1e korte stukjes van de samples). Daarna is het alleen nog dsp-processing waarmee je je cpu maximaal belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:13
Diatonic schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Thanks! MIC en het belang is een compleet nieuw begrip voor me. Ik nam net een foto en boven het voltage staat 204507781487064. Op de factuur staat ook CL1 voor dat nummer. Is dat die MIC? En kan ik daar iets mee? Zoals op 1 of andere manier iets kopen dat daarbij past, of is het meer een kwestie van weten waarom mijn nieuwe ram straks (niet) (samen)werkt op 3200 zodra ik het al in huis heb?
Hier vind je het versienummer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

MIC is Memory IC wat inhoudt welke geheugenchips gebruikt zijn op de module. Dat kunnen bij Corsair per modelnummer wel 10 verschillende zijn. Het versienummer geeft aan welke MIC gebruikt is.
Pagina: 1