Vraag

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Mijn vraag:
Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben met deze gele lijm. Klopt het dat deze gele lijm niet gebruikt mag worden op elektronica?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb een ononderbroken stroomvoorziening (UPS) gekocht van het merk CyberPower Type CP900EPFCLCD en ik maak mij naar aanleiding van deze video zorgen over de bouwkwaliteit van de UPS: YouTube: CyberPower UPSes Contain Conductive Yellow Glue of Death (+ Bonus Re...

In de UPS maakt CyberPower gebruik van gele lijm. De video maakt de volgende claim over deze gele lijm:
"Deze gele lijm is gemaakt van synthetisch rubber opgelost in oplosmiddel en gevuld met gemalen krijt als vulmiddel. Gebruikt omdat het goedkoop is, gemakkelijk aan te brengen, snel droogt en gaat tot buiten de garantie mee. Breekt af met de tijd door vocht en warmte. De lijm wordt geleidend, totdat het brandt en echt geleidend wordt."

De lijm in de UPS gaat naar verloop van tijd geleiden. Dit terwijl de UPS mij juist moet beschermen. Is deze UPS, volgens de video, een tikkende tijdbom?

Omdat ik geschrokken was van deze video heb ik mijn UPS geopend en inderdaad er zit op verschillende plekken gele lijm op de elektronica.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZdzGmyFcK0j2__jTvkqAdDsW3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKLgZnwvH04WUJSywpdw57nW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH0yrllpdylTWBsRnBOgtlON8YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msGvLzknxpciM6AiTigf29LS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6bb_8kehZPKHqU_09FF9FIQGLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8epMMclaETDjZSIZVFQAyUg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAU2d953FSqtdp8NNt8weSR53pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBAdXuhYGWiRswJal64fj0yu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Inmiddels heb ik wat extra research kunnen doen. Als je zoekt op "yellow glue electronics" ga je het een en ander vinden. Waaronder:
https://sound-au.com/articles/yellow-glue.htm
https://www.electronicspo...-on-circuit-boards.61364/

Het lijkt niet om een geïsoleerd geval te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door KaasOmelet op 27-11-2021 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 20:24

SpamLame

niks

Ik lees meerdere vragen;
Klopt het dat deze gele lijm niet gebruikt mag worden op elektronica?
Is dit relevant? Aangenomen dat elke gele lijn in electronica identiek is aan die beschreven in jou bronnen kan je die terugvinden bv telefoonladers, computervoedingen, Senseo, TV, magnetron, LED lampen.
Hoe wil je daar mee omgaan, wat zijn je ervaringen met en gevoelens over deze produkten (even checken op lijm)?
De lijm in de UPS gaat naar verloop van tijd geleiden.
Kan naar verloop van tijd gaan geleiden afhankelijk van omstandigheden
Dit terwijl de UPS mij juist moet beschermen.
Nee de UPS beschermt jou niet (mogelijk dat een industrie standaard daar nog iets over roept), maar de (op correcte wijze) aangesloten apparatuur. Toegeven dat afhankelijk van de failure mode van de UPS, lees bv brand, de vraag is of je apparatuur nogwel beschermt is/kan worden, laat staan mensenlevens.
Tegenvraag;
-voor welk "probleem" is deze UPS de oplossing geweest?
Is deze UPS, volgens de video, een tikkende tijdbom?
Nee niet letterlijk, figuurlijk misschien maar net zoals een vraag in een forum je tegenstrijdige "antwoorden" opleveren kan en zelfs in die video is er een breed palet van "may run fine for a decade" tot "may set your house on fire" (of woorden van die strekking), denk ik niet dat je een eenduidig JA/NEE antwoord gaat krijgen.

Als jij je zorgen maakt over de lijm haal het dan weg, die video spreekt daar ook over ze dient alleen voor structurele stevigheid. Als dat ding X jaar in een hoek staat heb je het niet nodig.
Worst case scenario je doet het hele apparaat weg. Praktische "oplossing" alleen voor als er mensen in huis zijn, plaats een brandmelder in de buurt.

De UPS krijgt vanuit de fabrikant garantie voor 2 jaar op het produkt, 2 jaar op de accu en 2 jaar 50K connected devices garantie. Je kan een extended warranty van 1 jaar bijkopen. Daarnaast spreekt de fabrikant over een limited lifetime warranty van 5 jaar.
Dat leest bij mij als tussen de 2 en 5 jaar is het verstandig het produkt te vervangen, de accu zelfs mogelijk meermalig afhankelijk van zijn staat.

disclaimer Geen ervaring met "gele lijm" noch met de industrie (standaard) certificaten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
KaasOmelet schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:34:
Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben met deze gele lijm. Klopt het dat deze gele lijm niet gebruikt mag worden op elektronica?
ik kom het heel veel tegen in heel veel apparaten (audio/voedingen/etc).
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat het een probleem is en veel brand heeft veroorzaakt.

edit:
Beware Conductive Glue!
If you are the owner of any still-operating audio equipment which was originally manufactured between about 1979 and the mid-1980s, you have reason to be concerned about conductive glue. Anything older or newer did not use conductive glue, and is therefore immune from its influences (though apparently this adhesive is not yet extinct in areas outside of audio equipment). Owners of tuners, cassette decks, CD players, preamplifiers, and other low power items need only be aware that conductive glue may be a source of failures. It is extremely unlikely that these failures would cause any significant circuitry damage. For these types of devices, it is usually best to ignore the situation unless/until there are some problems, such as unintended noises from the speakers, or other types of electrically-related improper operation.

[ Voor 51% gewijzigd door Tens op 27-11-2021 11:45 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor