Vraag

• kc 103
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-05 21:03
Twijfel over welke nieuwe Hr cv ketel aan te schaffen..
Situatie: jaren 30 woning, 5 kamers,onder de 300 m3, twee onder een kap, hr ++ glas overal ,maar verder geen isolatie, gewone douche.
Huidige ketel vervuilt de warmtewisselaar, expansievat wordt minder en is ruim 12 jaar oud.
Door installateur wordt aangeraden een vaillant classic cw 5
Denk zelf ook aan een vaillant ecotec plus cw 4, of aan een intergas ketel.
Veel warm water is niet zo nodig, heb nu ook een cw4. Ik weet alleen niet of het nodig is in mijn situatie ook rekening te houden met een zo laag mogelijk minimale vermogen van de cv ketel?
Hopelijk krijg ik wat advies van jullie.
Thanks !

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Mijn educated guess: de ketel met het kleinste vermogen welke nog het gewenste warm water kan leveren voldoet.

Heb je al geprobeerd met welke aanvoertemperatuur / vermogen je huidige ketel het huis kan verwarmen?

Iemand al naisoleren aangeraden? :p

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 25-11-2021 19:00 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
eens met hierboven na isoleren en hybride installatie. anders wordt het een duur jaar.

• kc 103
Bedankt voor de reacties, naisoleren lastig, dak is enigszins geisoleerd, spouwruimte muren te dun om rendement te hebben bij isolatie...vloerisolatie probleem vanwege diverse compartimenten in vloer

Dus graag advies mbt huidige situatie..

Dat ik wat meer moet betalen voor gas is niet anders, huidig verbruik is zo'n 1500 m3 gas en acceptabel voor ons.
Waar ik mee zit is dat de Vaillant een min vermogen heeft van zo'n 9.3 kw -32.1 kw
en bijv een intergas xtreme 36 ; 4 -36kw...
Op internet wordt regelmatig vermeld dat je het beste kunt kiezen voor de ketel met de laagste min kw, maar ik weet niet of dat zinvol is in dit geval aangezien mijn huis wat minder geisoleerd is.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Het huis is niet groot.

De kans dat je die 32 of zelfs 36kW nodig hebt is nihil. Het minimum van 9kW daarentegen is veel. Het jammere daarvan is dat het moeilijk wordt om je huis warm te houden door continu te stoken.

Mijn jaren '70 grotendeels nageisoleerde woning heb ik inmiddels ingesteld op ca max 7kW bij max 50 graden aanvoertemperatuur. Ik denk dat ik het vermogen nog verder terug kan schroeven, want de 50 graden wordt nog makkelijk gehaald.

Wellicht dat je met een CW3 ketel toe kunt (mits geen bad).

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kc 103 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:31:

Op internet wordt regelmatig vermeld dat je het beste kunt kiezen voor de ketel met de laagste min kw, maar ik weet niet of dat zinvol is in dit geval aangezien mijn huis wat minder geisoleerd is.
Ook al is je huis wat minder geisoleerd, ook in het voorjaar en najaar kan een laag vermogen dan handig zijn om te voorkomen dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Als je kan kiezen tussen een ketel met minimum vermogen 9.3 en 4 kW, zou ik die van 4 kiezen. Het max vermogen is altijd meer dan voldoende.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• kc 103
Ok duidelijk ...
Blijft voor mij de keus dus voor de

Vaillant ecotec plus cw 4 (3.5-24.9kw)
Intergas xtreme 30(4-22.2kw)

Welke zouden jullie kiezen van deze ketels qua betrouwbaarheid en zuinigheid?

De intergas xtreem 36 ,intergas 36/30 en de vaillant ecotec classic lijken dus af te vallen ...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk even in het Gas besparen door middel van CV tuning deel III topic welke van deze 2 ketels genoemd wordt en welke goed te tunen is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Wat is er precies mis met je huidige ketel? Expansievat staat daar los van overigens, daar hoef je de ketel niet voor te vervangen.

Beetje ketel heeft een levensduur van 18 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kc 103
Er staat dat er wisselaar slechter wordt, dat de stuwdruk 8 is en minimaal 10.7 zou moeten zijn??
Stuwdruk was vorig jaar al minder maar nu dus 8..
Betreft een Remeha Calenta 28 c

Vroeg hoe lang ie nog mee zou kunnen, hij gaf aan 1 a 2 jaar mogelijk..
Om problemen te voorkomen en gezien de huidige gasprijs dacht ik misschien beter nu al vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:25
Als het om het gasverbruik te doen is: Is een warmtepomp een optie? Qua gasverbruik prima te doen. Kijk eens of je met een aanvoertemperaruur van 40 (max 50) graden toe kunt.

Met de koevlaas formule zou je bij een gasverbruik van 1500 m3 met een WP van 1500x8/1650=7,3 kW aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
kc 103 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:01:
Er staat dat er wisselaar slechter wordt, dat de stuwdruk 8 is en minimaal 10.7 zou moeten zijn??

Om problemen te voorkomen en gezien de huidige gasprijs dacht ik misschien beter nu al vervangen...
e een nieuwe wisselaar erin laten zetten door remeha ? het onderhouds bedrijf
klusje van niks kosten 600/700 euro. ligt er natuurlijk aan hou oud de rest is.
je kan dan voorlopig weer vooruit. maar je bent in de toekomst wel weer de klos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kc 103
Gekozen voor de Vailllant Ecotec plus cw4 ...eind december wordt ie geplaatst, bedankt voor de reactie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27
kc 103 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:01:

Is een bekend probleem van de Calenta.
Remeha is heel coulant met de garantie voor deze wisselaar omdat het een ontwerpfout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 23:36
kc 103 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:35:
Gekozen voor de Vailllant Ecotec plus cw4 ...eind december wordt ie geplaatst, bedankt voor de reactie!!
Wij twijfelen ook over deze ketel, hoe bevalt hij?
Overigens hebben we ook een jaren 30 woning, redelijke isolatie maar minimale temp is 60 op koude dagen. En we hebben een bad en regendouche (hoeven niet tegelijk gebruikt te worden). Zou je dan voor CW 5 moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
tvdo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:06:
[...]

Wij twijfelen ook over deze ketel, hoe bevalt hij?
Overigens hebben we ook een jaren 30 woning, redelijke isolatie maar minimale temp is 60 op koude dagen. En we hebben een bad en regendouche (hoeven niet tegelijk gebruikt te worden). Zou je dan voor CW 5 moeten gaan?
Een cw4 geeft ongeveer 8 liter per minuut warm water. Een cw5 ongeveer 10 liter warm water per minuut.
Je moet de ketel niet op 60 graden zetten maar minimaal op 70 graden. Je hebt namelijk de kans dat hij gaat pendelen en hij juist meer gaat stoken.
Je kunt beter uitrekenen hoeveel radiatoren je gebruikt en het vermogen van je radiatoren. (Imi app)
Dan kun je aan de hand van deze berekening het vermogen terugdraaien van je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
Artwido schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:01:
[...]

Een cw4 geeft ongeveer 8 liter per minuut warm water. Een cw5 ongeveer 10 liter warm water per minuut.
Je moet de ketel niet op 60 graden zetten maar minimaal op 70 graden. Je hebt namelijk de kans dat hij gaat pendelen en hij juist meer gaat stoken.
Je kunt beter uitrekenen hoeveel radiatoren je gebruikt en het vermogen van je radiatoren. (Imi app)
Dan kun je aan de hand van deze berekening het vermogen terugdraaien van je ketel.
We hebben nu een cw4 met 13L 40gr water en 30kw, maar monteur zegt dat die 30 niet perse nodig is, vooral het ww vermogen.
We hebben beneden 2 radiatoren van samen 6 kW die we altijd aan hebben, verder alleen sporadisch.

Opties zijn vaillant cw4 die 15L levert en 27kw of intergas xtreme cw5 met 30kw en 17L (mss overkill?). En nu zou ik voor betrouwbaarheid voor intergas willen gaan maar hoor over geluidoverlast. Of is vaillant ook ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Vermogen gaat vooral om het sanitair.
Dus een cw5 heeft meer vermogen nodig.
Voor cv-zijdig heb je niet zoveel vermogen nodig.
Gemiddeld kun je uitgaan van 2 Kw per radiator. Je vermogen kun je dan omlaag zetten. Dat je het vermogen omlaag brengt is alleen voor cv-zijdig.
Wanneer je warm water pakt zal de ketel altijd op vol vermogen gaan branden.

Wat bedoel je met 40 graden? Je sanitair moet altijd op minimaal 60 graden ingesteld staan ivm legionella.
Wanneer je een cw4 toestel hebt zal die waarschijnlijk niet het vermogen hebben voor je regendouche. Wanneer een regendouche belangrijk voor je is zou ik gaan voor een cw5

[ Voor 16% gewijzigd door Artwido op 24-03-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Gewoon een Intergas. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hoe bevalt de Vaillant? Ik heb zelf de ecotec exclusive (lager min. stookvermogen en meer ww-vermogen). Prima ketel maar ondersteunt standaard alleen de Vaillant eBus thermostaat en ik vind die niet best (calormatic 350).

(niet om het topic te kapen maar het 'waarom' van mijn mening')
De adaptieve instelling geeft een aanzienlijk hoger verbruik en de aan/uit regeling worstelt om de laatste halve graad naar setpoint effectief te overbruggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 24-03-2023 09:43 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdo
Artwido schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:22:
Vermogen gaat vooral om het sanitair.
Dus een cw5 heeft meer vermogen nodig.
Voor cv-zijdig heb je niet zoveel vermogen nodig.
Gemiddeld kun je uitgaan van 2 Kw per radiator. Je vermogen kun je dan omlaag zetten. Dat je het vermogen omlaag brengt is alleen voor cv-zijdig.
Wanneer je warm water pakt zal de ketel altijd op vol vermogen gaan branden.

Wat bedoel je met 40 graden? Je sanitair moet altijd op minimaal 60 graden ingesteld staan ivm legionella.
Wanneer je een cw4 toestel hebt zal die waarschijnlijk niet het vermogen hebben voor je regendouche. Wanneer een regendouche belangrijk voor je is zou ik gaan voor een cw5
Dank voor jullie reacties!

Met temp bedoel ik dat in de specs de huidige bosch 13L op 40 en 8L op 60 gr levert. We hebben m idd op 55+ staan ivm legionella, maar is die waarde op 40gr dan wel relevant of gebruik je die nooit? (Levert de ketel altijd op max vermogen 60gr zijn 8 liter?

Met het cv vermogen hebben we dan aan 22kW voldoende dus dat komt goed. Maar voor sanitair weet ik t niet, douche levert 6L warm water per minuut, ons bad 8L per minuut en we gebruiken ze nooit tegelijk. Keukenkraan levert warm water via quooker. Dan zou CW 4 eigenlijk genoeg moeten zijn gezien de specs 22kW en 8L warm water per minuut, maar toch voelt t gek om van 30kW naar 22kW te gaan hetzelfde warmwater comfort te krijgen.

Aan de andere kant is voor de xtreme de onderwaarde 3,5kW gelijk voor cw4/5 en voor vaillant vergelijkbaar 4kW tot 4,7kW.

Keuze is dan eigenlijk op betrouwbaarheid ketel vs mogelijk geluid… lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Dat van die geluidsklachten van Xtreem valt wel mee. Dat komt vooral omdat de ventilator zeer hoog toerental maakt. Maar de Intergas heeft minder onderdelen dan de andere merken ketels.
Dat komt omdat ze geen drieweg klep hebben.

In plaats daarvan heeft de Intergas-ketel twee gescheiden circuits: één voor de verwarming en één voor het warme water. Hierdoor is er geen driewegklep nodig en wordt er minder energie verbruikt en minder warmte verloren. En daarom ook minder storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kc 103
Goedemiddag, vaillant ecotec plus CW 4 ketel nu ruim een jaar in bedrijf.
Geen problemen gehad. Warmte houdt ie mooi constant. Niet zoals bij mijn vorige ketel dat t ineens te warm wordt en dan weer afkoelt.
Moest wel even wennen aan geluidje dat de ketel geeft als hij je warm water hebt gebruikt. Een minuut na warm water gebruik hoor je een soort klepje dicht of opengaan.
Volgens zeggen is dat geluid wat de driewegklep maakt.
Verder is hij zeer stil en werkt hij prima.
Ik heb alleen een douche en CW 4 is prima voor dat gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Artwido schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:03:
Dat van die geluidsklachten van Xtreem valt wel mee. Dat komt vooral omdat de ventilator zeer hoog toerental maakt. Maar de Intergas heeft minder onderdelen dan de andere merken ketels.
Dat komt omdat ze geen drieweg klep hebben.

In plaats daarvan heeft de Intergas-ketel twee gescheiden circuits: één voor de verwarming en één voor het warme water. Hierdoor is er geen driewegklep nodig en wordt er minder energie verbruikt en minder warmte verloren. Maar daarom ook minder storingen.
Alleen bij opstarten en het opstoken van tapwater. Voor verwarming draait die ventilator niet op volle toeren.

Hoeveel je last hebt van dat geluid is vooral isolatie en de regeling door de thermostaat die daar veel invloed op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
_JGC_ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Alleen bij opstarten en het opstoken van tapwater. Voor verwarming draait die ventilator niet op volle toeren.

Hoeveel je last hebt van dat geluid is vooral isolatie en de regeling door de thermostaat die daar veel invloed op hebben.
Bij tapwater stookt de ketel vollast.
Bij cv is dat modulerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Artwido schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Bij tapwater stookt de ketel vollast.
Bij cv is dat modulerend.
Opstarten voor cv doet de ketel ook kort op flink vermogen. Bij de HRE was dat nog instelbaar en standaard 70%.

Tapwater is afhankelijk van de hoeveelheid water, wij douchen met waterbesparende douchekop, ketel gaat alleen vol aan bij opwarmen, daarna moduleert ie terug naar 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
Boeryepes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:42:
Hoe bevalt de Vaillant? Ik heb zelf de ecotec exclusive (lager min. stookvermogen en meer ww-vermogen). Prima ketel maar ondersteunt standaard alleen de Vaillant eBus thermostaat en ik vind die niet best (calormatic 350).

(niet om het topic te kapen maar het 'waarom' van mijn mening')
De adaptieve instelling geeft een aanzienlijk hoger verbruik en de aan/uit regeling worstelt om de laatste halve graad naar setpoint effectief te overbruggen.
Ik had wat vragen aan Vaillant gesteld en ze zeggen dat de Exclusive ook met OpenTherm thermostaat samen kan. Hoe bevalt de ketel verder? Jullie hebben de 25/36?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
IKON schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Ik had wat vragen aan Vaillant gesteld en ze zeggen dat de Exclusive ook met OpenTherm thermostaat samen kan. Hoe bevalt de ketel verder? Jullie hebben de 25/36?
Ketel is prima. OT vergt wel een extra bordje dat je zelf kunt monteren.

Wel de juiste thermostaat gebruiken. Ik had eerst de CalorMatic 350 (aan/uit) en die was ruk icm vloerverwarming: de laatste halve graad haalde ie niet met urendurende aan/uit schakelingen. De analoge stuuroptie was nog erger: tot 1 gr overshoot waardoor het gasverbruik toenam en conform onprettig.

Nu de Sensohome VRT 380 modulerende thermostaat. Deze doet t erg goed. Rustige continue brander en alleen rondom setpoint 1x per 30 minuten een aan/uit schakeling. Display is ook een stuk prettiger en je kan vanaf afstand de temperatuur aflezen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
Boeryepes schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Ketel is prima. OT vergt wel een extra bordje dat je zelf kunt monteren.

Wel de juiste thermostaat gebruiken. Ik had eerst de CalorMatic 350 (aan/uit) en die was ruk icm vloerverwarming: de laatste halve graad haalde ie niet met urendurende aan/uit schakelingen. De analoge stuuroptie was nog erger: tot 1 gr overshoot waardoor het gasverbruik toenam en conform onprettig.

Nu de Sensohome VRT 380 modulerende thermostaat. Deze doet t erg goed. Rustige continue brander en alleen rondom setpoint 1x per 30 minuten een aan/uit schakeling. Display is ook een stuk prettiger en je kan vanaf afstand de temperatuur aflezen.
Heb Tado door het hele huis. Zou moeten werken :)
Pagina: 1