Router studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WannaCry
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-04 15:15
Dag medetweakers,

In ons studentenhuis zitten we met zo'n 20+ personen, dus meer apparaten, op één ziggo routertje. Dit gaat goed, totdat iemand volop begint te downloaden (en nee, zijn niet steeds dezelfde mensen).

De ziggo router heeft hiervoor geen oplossing, zoals bandwidth control of QoS. De TP-link routers hebben wel QoS, maar dit is slechts voor het prioriteren van apparaten.

Ik wil graag het volgende: we hebben een gbit abonnement, ik wil dat elk apparaat maximaal 100mbit kan binnenhalen.

Met welke router zou ik dit probleem kunnen oplossen? Of hebben jullie een andere oplossing?

Alvast bedankt voor jullie meedenken! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

100mbit per persoon per apparaat. Wat voor een lijn heb je daar liggen? Ik denk dat je dat sowieso moet tweaken.

Er zijn genoeg uitgebreide routers waarbij je dit soort zalen kunt instellen. Je kan per ssid dan vaak een max up/down instellen. Welke routers heb jij al gezien?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• WannaCry
Binnen komt er (volgens mij) 1gbit. Ik heb alleen de TP-link routers bekeken, maar deze ondersteunen geen max up/down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:18
Ik geloof dat asus-routers (zeker met asuswrt-merlin) voor bepaalde netwerkranges snelheid kan limiteren. Zie daarvoor bijv de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:34

allure

Titaan fase 2/3

Je zou een Mikrotik-router kunnen inzetten en een Queu op kunnen zetten die je snelheid regelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:37
100 mbit per persoon is zeer makkelijk en geen hardware voor nodig, trek de netwerkkabel draad 4,5,7,8 los en dan val je automatisch terug op 100mbit, ik neem aan dat elke kabel ergens centraal binnen komt.

Dus je knipt de stekkers af en sluit alleen aan 1,2,3 & 6 ofwel wit orange/orange/wit groen/blauw/wit blauw & groen aan.

Dan heb je geen geneuzel met traffic shaping via een apparte router/hardware.

Wat ook kan is een managed switch zodat je de poorten op 100 mbit vast kan zetten en de poort naar de router laat je op gigabit.

Vaak zijn het wel altijd de zelfde mensen die dat doen.

[ Voor 104% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2021 19:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34
Waarom zou je dat willen? Als er een gigabit beschikbaar is wil je dat kunnen gebruiken ook, je wil hoogstens dat iemand die flink aan het downloaden is er niet voor zorgt dat de rest niks meer kan.

Volgens mij kom je met een deftige router (edgerouter bv, hoeft niet duurt te zijn) die wat beter tegen meer connecties en clients tegelijk kan al een heel eind. Verder, maar dat geef je niet aan, dat je veel clients via wifi verbonden hebt, neem voor t gemak aan dat je verbonden bent via een kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:57
100mbit switch kopen kan ook. Of een duurdere router (en het ziggo modem in bridge) waarmee je wel QoS kunt doen. Dat is veel beter want dan wordt het dynamisch geregeld en kun je in de uren dat er weinig verkeer is wel snel downloaden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Hoe zeker weet je dat het probleem bandbreedte is?
Klapt niet gewoon je wifi vol? Of is het bekabeld?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:55
Ik twijfel ook of het wel aan de bandbreedte ligt. Het kan ook zijn dat het aantal verbindingen te hoog wordt. Ik had dat in mijn studentenhuis (10 jaar terug) ook. Toen heb ik iedereen zijn maximale aantal verbindingen omlaag laten brengen in hun torrentclients en daarna geen problemen meer ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 02:05
Zit iedereen met de kabel of draadloos aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WannaCry
Vrijwel niemand zit op de wifi zelf verbonden. Er gaan vanuit de router twee netwerkkabels een buis in, 1 naar het ene studentenhuis, de andere naar het andere studentenhuis.Ik denk dat elk studentenhuis een eigen switch heeft. Vervolgens heeft elke kamer een eigen netwerkpoort en hierachter vaak weer een eigen router of access point.

Dus: niemand zit op wifi, alles gaat via kabel.

Bijgevoegd een foto van de router en kabels die de goot ingaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ql5OdtQPuFqi76euW3C-83qudQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuyJHkEVDyWl8Nr2nrmocg6b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door WannaCry op 25-11-2021 21:47 ]

• WannaCry
trouwens: dit zijn het aantal verbindingen :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT3YndCu9VXi5oEUV1qm813U6Y8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AQCjCBZ2KzRJgPhTC5fAt0N0.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

63 apparaten bekabeld, 20+ personen, 1 Gbit lijn, er er mag/moet worden ingesteld dat elk apparaat maximaal 100Mbit mag binnenhalen. Dus als 10 apparaten lekker staan te leechen met elk 100Mbit, zijn er 53 apparaten bekabeld "niet" op internet.

Of, maar ja, open deur, de setup lijkt me enigszins niet legaal dus allicht dat de verhuurder kan worden aangesproken om per etage of anderszins een fatsoenlijke verbinding op te laten leveren alsmede apparatuur die (zelfstandig) QoS, NAT, etc. kan handhaven.

Want in de huidige setup denk ik zelfs dat als 2 mensen tegelijk hetzelfde spelletje willen spelen via bijvoorbeeld XboxLive, dat er eentje een open NAT heeft en eentje mogelijk een moderate NAT; die zitten elkaar dus dwars op basis van ports voor bepaalde communicatie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
jongetje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:57:
100mbit switch kopen kan ook. Of een duurdere router (en het ziggo modem in bridge) waarmee je wel QoS kunt doen. Dat is veel beter want dan wordt het dynamisch geregeld en kun je in de uren dat er weinig verkeer is wel snel downloaden.
Kan maar dan moet je uplink ofwel de lijn naar de ziggo router wel gigabit zijn. ;-)

• WannaCry
mr_evil08 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:06:
[...]

Kan maar dan moet je uplink ofwel de lijn naar de ziggo router wel gigabit zijn. ;-)
In het andere studentenhuis is alle bekabeling vrij nieuwe, cat5+ denk ik omdat de connecties daar 1000mbit hebben. Maar in mijn huis zitten er door de muren zeer oude kabels, wij hebben maar 100mbit :'(

• WannaCry
MAX3400 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:01:
63 apparaten bekabeld, 20+ personen, 1 Gbit lijn, er er mag/moet worden ingesteld dat elk apparaat maximaal 100Mbit mag binnenhalen. Dus als 10 apparaten lekker staan te leechen met elk 100Mbit, zijn er 53 apparaten bekabeld "niet" op internet.

Of, maar ja, open deur, de setup lijkt me enigszins niet legaal dus allicht dat de verhuurder kan worden aangesproken om per etage of anderszins een fatsoenlijke verbinding op te laten leveren alsmede apparatuur die (zelfstandig) QoS, NAT, etc. kan handhaven.

Want in de huidige setup denk ik zelfs dat als 2 mensen tegelijk hetzelfde spelletje willen spelen via bijvoorbeeld XboxLive, dat er eentje een open NAT heeft en eentje mogelijk een moderate NAT; die zitten elkaar dus dwars op basis van ports voor bepaalde communicatie.
Of het legaal is is ook af te vragen. Zeker omdat er verschillende huishoudens (twee studentenhuizen en dan ook nog appartementen) van dezelfde lijn gebruikmaken.

Dat laatste, met die poorten: toen ik een jaar terug met verschillende huisgenoten een potje Warzone wou spelen, vloog de router er om de haverklap uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

WannaCry schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:11:
[...]

In het andere studentenhuis is alle bekabeling vrij nieuwe, cat5+ denk ik omdat de connecties daar 100mbit hebben. Maar in mijn huis zit er door de muren cat5 of minder heen, wij hebben maar 100mbit :'(
?100mbit? Cat5 kan makkelijk Gbit aan. Kijk nou eens naar de hardware die er ligt. Managed switches zijn meestal per poort in te stellen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• WannaCry
prutser001 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:14:
[...]

?100mbit? Cat5 kan makkelijk Gbit aan. Kijk nou eens naar de hardware die er ligt. Managed switches zijn meestal per poort in te stellen.
Pardon, aangepast.

Ik ga eens even zoeken door het huis waar de kabels daadwerkelijk heen gaan. Ik zie alleen dat ze een goot ingaan, verder geen switch ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
prutser001 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:14:
[...]

Dat is CAT5e, CAT5 gaat maar tot 100 mbit vanwege de twist, maar inderdaad vaak ligt er wel CAT5e want CAT5 is wel heeeeel oud.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2021 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Ik zou het echt primair in de router zoeken, managed switches etc is allemaal leuk, maar zoals @MAX3400 al aangeeft, met 10 clients zit je pijp alsnog vol. Er zijn zat kantoren die met stukken meer gebruikers/apparaten op minder snelle lijnen zitten, daar dondert de performance ook niet helemaal in elkaar wanneer iemand Office even gaat updaten. Ik verwacht dat je ziggo doosje het aantal connecties niet aan kan. Kun je nergens een andere (betere) router lenen om eens te testen wat dat doet?

Verder, het is een studentenhuis, geen bedrijf. Legaliteit zal beslist een discussiepuntje zijn, maar laten we eerlijk zijn 95% van de studentenhuizen werken zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gastje01 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:22:
...Er zijn zat kantoren die met stukken meer gebruikers/apparaten op minder snelle lijnen zitten, daar dondert de performance ook niet helemaal in elkaar wanneer iemand Office even gaat updaten.
Nogal wiedes omdat 95% van de data over het interne netwerk komt en niet over de WAN-verbinding. Je denkt toch zeker niet dat "zat kantoren" allemaal maar zeggen "he computers, succes ermee; verbind maar lekker naar update.microsoft.com en deb.debian.org en we horen het wel als de pijp dicht zit"

Nou is Office nog een klein voorbeeldje overigens maar stel nou eens dat 15 studenten tegelijk een nieuw spel kopen op Steam? Of PSN? En iedereen wil op release-day spelen? Ja, dan gaat er wel 15x pak 'm beet 70GB over het lijntje?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
gastje01 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:22:
Ik zou het echt primair in de router zoeken, managed switches etc is allemaal leuk, maar zoals @MAX3400 al aangeeft, met 10 clients zit je pijp alsnog vol. Er zijn zat kantoren die met stukken meer gebruikers/apparaten op minder snelle lijnen zitten, daar dondert de performance ook niet helemaal in elkaar wanneer iemand Office even gaat updaten. Ik verwacht dat je ziggo doosje het aantal connecties niet aan kan. Kun je nergens een andere (betere) router lenen om eens te testen wat dat doet?

Verder, het is een studentenhuis, geen bedrijf. Legaliteit zal beslist een discussiepuntje zijn, maar laten we eerlijk zijn 95% van de studentenhuizen werken zo.
Dat valt ook wel mee, deze lijn kan je prima overboeken en vaak is het maar een paar mensen die dit doen.
Of denk eens aan de upload want er hoeft maar 1 te zijn die bestanden zit te uploaden en je hele lijn schoffelt onderuit want de upload is zeer laag bij Ziggo.

Wij doen het op een grote school met 1 gbit lijn (up/down glas) en daar downloaden leerlingen ook van alles met Steam, geeft eigenlijk nooit issues want het zijn maar een paar die gigantisch veel downloaden.

10 clients gaan nooit tegelijk voluit downloaden op dezelfde tijdstip, dat komt bij ons ook niet voor met 4000 leerlingen.

Provider lijntjes zijn ook gewoon flink overboekt en 1:40 is geen uitzondering, gaat ook prima in praktijk.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2021 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 02:05
Dat prul routertje zal inderdaad gewoon dichtklappen om het hoge aantal verbindingen (#IP connecties niet # brandbreedte). Ik geloof nooit dat daar consequent elke avond 1gbit getorrent wordt.
Mijn werkgever van 1500 man (de helft is wel arbeider) bedienen we met 2*1gbit naar de buitenwereld gewoon alle werknemers en externe services vanuit 2 DC's naar een groot deel van de logistieke wereld. Dit trekken we zonder probleem. Ook met alle teams calls, updates en andere meuk.

Stap 1: Zet een betere router met monitoring neer. Bijvoorbeeld ééntje van Unifi met cloudkey. Mooi dashboard, kind kan de was doen, veel opties om later ook te gaan knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
MAX3400 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:25:
[...]

Nogal wiedes omdat 95% van de data over het interne netwerk komt en niet over de WAN-verbinding. Je denkt toch zeker niet dat "zat kantoren" allemaal maar zeggen "he computers, succes ermee; verbind maar lekker naar update.microsoft.com en deb.debian.org en we horen het wel als de pijp dicht zit"

Nou is Office nog een klein voorbeeldje overigens maar stel nou eens dat 15 studenten tegelijk een nieuw spel kopen op Steam? Of PSN? En iedereen wil op release-day spelen? Ja, dan gaat er wel 15x pak 'm beet 70GB over het lijntje?
Ik ben het met je eens dat het niet zo zou moeten zijn, maar ik ben dit in de praktijk helaas vaker tegen gekomen dan je denkt/zou willen. Denk vooral aan bedrijven die net te klein zijn voor een IT’er maar waar iemand het er even naast doet of er door het handige neefje wat geknutseld is.

Waar ik vooral op doelde is dat ik denk dat bandbreedte het probleem niet per se is, maar dat is hier boven ook al benoemd.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Ik zou echt strategisch testen. Dat een gedeelte op 100mbit zit kun je ook al last van hebben
Stel een testplan op
Situatie 1: rustig iedereen slaapt
- doe speedtest bekabeld direct op het modem, trek even de switches los. Dit is de max snelheid (die je laptop kan testen)
- doe dezelfde speedtest met alle switches verbonden
- doe speedtest vanuit verschillende kamers, bekabeld

Herhaal het geheel als het dramatisch is

Mensen overschatten echt vaak hoeveel megabit er tegelijk getrokken wordt. Dat valt echt mee.

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2021 23:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

WannaCry schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:33:
... totdat iemand volop begint te downloaden ...
Hoe nauwkeurig heb je vastgesteld dat die download het probleem is? Heb je metingen gedaan of error messages gezien welke die conclusie rechtvaardigen? Of is het meer een gevoelskwestie: het internet is traag dus er zal wel weer iemand teveel downloaden?

Mijn ervaring met Ziggo modems is dat ze qua download gewoon door blijven buffelen. Een gegarandeerde methode om ze down te krijgen is om de upload vol te gooien. Dan heb je maar 50 Mb/s nodig en heeft niemand meer internet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

MAX3400 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:01:
Ahahaha goeie grap.
Pagina: 1