Toon posts:

Macbook Air M1 vs iPad Pro 2021

Pagina: 1
Acties:

• Vic83
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 01-12 16:22
Morgen is het Black Friday (eigenlijk al de hele week...) en ben ik voornemens een 'Apple' aan te schaffen. Nu twijfel ik nog tussen de iPad Pro 2021 en de Macbook Air M1.
Het doel is divers:
- Surfen
- Mailen
- Multimedia kijken
- Af en toe bewerken van een video / foto
- Gebruik van MS Office en MS Teams (niet het hoofddoel, maar moet wel mogelijk zijn)

Ik heb reeds:
iPhone 12Pro
iPad Air 2
Apple TV 4K
AW5

Ondanks dat ik aardig wat gelezen heb over de verschillen en video's heb bekeken, ben ik toch benieuwd naar jullie idee.
Alvast bedankt voor de reacties!

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:13

lasharor

7 december 2004

Je hebt toch al een iPad? Wat denk jij dat een iPad Pro 2021 anders doet dan die iPad Air 2? Alles wat jij wilt kan in principe ook met die Air 2.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Teams, surfen, mailen kan net zo goed met de iPad (met toetsenbord) als met een Macbook.

Multimedia kijken blinkt de iPad in uit, die is daarvoor veel handzamer.

Bewerken van video/foto is dan weer meer het terrein van de Macbook, daar is de software krachtiger en is het beheer van de foto's en video's ook handiger. Bijvoorbeeld alleen al vanwege TimeMachine.

Dus het is maar net wat je wilt en wat je belangrijk vindt...

• Vic83
Icephase schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:17:
Teams, surfen, mailen kan net zo goed met de iPad (met toetsenbord) als met een Macbook.

Multimedia kijken blinkt de iPad in uit, die is daarvoor veel handzamer.

Bewerken van video/foto is dan weer meer het terrein van de Macbook, daar is de software krachtiger en is het beheer van de foto's en video's ook handiger. Bijvoorbeeld alleen al vanwege TimeMachine.

Dus het is maar net wat je wilt en wat je belangrijk vindt...
Dank! Maar ik ben een beetje bang voor de schermkwaliteit en geheugen van de Macbook Air M1. Daar lees ik ook verschillende verhalen over. (of je dan 16 GB moet hebben en dat de schermkwaliteit kan tegenvallen)

• Vic83
lasharor schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:10:
Je hebt toch al een iPad? Wat denk jij dat een iPad Pro 2021 anders doet dan die iPad Air 2? Alles wat jij wilt kan in principe ook met die Air 2.
Dank voor de reactie. Veel idd wel. Maar deze is best traag, dus bijv. videobewerken is echt traag / niet fijn. Daarnaast is de schermkwaliteit van die iPad Pro geweldig, als ik de reviews mag geloven.

• Icephase

Icephase

Vic83 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:35:
[...]

Dank! Maar ik ben een beetje bang voor de schermkwaliteit en geheugen van de Macbook Air M1. Daar lees ik ook verschillende verhalen over. (of je dan 16 GB moet hebben en dat de schermkwaliteit kan tegenvallen)
Wat voor verhalen? Schermkwaliteit vind ik zeker niet tegenvallen (maar het is geen touchscreen natuurlijk) en het geheugen gaat prima (maar ik heb dan ook 16 GB dus weet niet zeker waar je op doelt)

• Vic83
Icephase schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:37:
[...]

Wat voor verhalen? Schermkwaliteit vind ik zeker niet tegenvallen (maar het is geen touchscreen natuurlijk) en het geheugen gaat prima (maar ik heb dan ook 16 GB dus weet niet zeker waar je op doelt)
Verhalen dat als je de 8 GB variant hebt, het geheugen standaard al voor een groot deel opgeslokt zou worden door achtergrond-processen. Of dat videobewerken lastig is.
Wat is voor jou aanleiding geweest voor de 16 GB te kiezen?

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ik heb het 2021 13” model met een Magic Keyboard en vind het fantastisch, mijn privé MacBook Pro is al een paar jaartjes te deur uit en die miste ik zo af en toe nog wel maar sinds het magic keyboard (die kocht ik later) absoluut niet meer, ik doe nu alles op dat ding en dat is best wel divers:

- Internetten (Logisch maar oké)
- Media consumeren, Video uiteraard maar ook podcasts spelen tijdens het thuis werken.
- Foto en video bewerken (DRSL RAW Files uitladen en dan met VSCO bewerken, of Video met LumaFusion)
- Linux servers beheren met Terminus
- Op werkdagen heel de dag door met Teams aan de slag, video bellen etc.

Ik zou voor dit alles nooit meer een MacBook van ditzelfde formaat nemen, en mocht er ooit een 16” iPad Pro komen dan stap ik zonder blozen daar naar over.

Wel denk ik dat je op voorhand niet moet verwachten dat je 3 uur na uitpakken volledig in de iPadOS workflow zit, het kost best wel even tijd voor het echt een macOS vervanger is, apps zoeken (want vaak is er een veel beter iPadOS alternatief dan de macOS variant die je al jaren gebruikte), bekend raken met shortcuts, etc. Het is allemaal gewoon net een andere manier van werken, je moet het niet te veel als een laptop willen aanvliegen zeg maar.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Icephase

Icephase

Vic83 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:39:
[...]

Verhalen dat als je de 8 GB variant hebt, het geheugen standaard al voor een groot deel opgeslokt zou worden door achtergrond-processen. Of dat videobewerken lastig is.
Mijn vorige laptop (die nog steeds in gebruik is overigens) was een MacBook Pro 13" uit 2012 met 8 GB. Ik wilde er wel op vooruit gaan, dus ik ben voor de 16 GB variant gegaan zodat ik er hopelijk weer een lange tijd mee vooruit kan. Uit alle tests en reviews blijkt echter dat ook met 8 GB de M1 chip goed presteert. Wel minder, maar ja meer is altijd beter natuurlijk.

/edit:
Voor mij betekent thuiswerken inloggen op een Citrix omgeving. Dat werkt via de iPad wel, maar omdat je geen muis hebt werkt het via een Macbook toch echt veel prettiger. Ook kun je dan bijvoorbeeld eenvoudig een 24" of 27" monitor aansluiten. Hou daar ook rekening mee, hoewel je hierover in je TS niks hebt vermeld vind ik het toch wel even goed om gezegd te hebben.

[Voor 20% gewijzigd door Icephase op 25-11-2021 16:01]

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vic83 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:39:
[...]

Dat is echt onzin, ik heb zowel een 8GB als 16GB model.

Beide zijn supersnel.

Je zegt zelf letterlijk: "Af en toe bewerken van een video / foto"

In dat geval heb je aan 8GB meer dan voldoende.

Ga jij er echter je werk van maken en ben je dagelijks 4K+ materiaal aan het editen en heb je op de achtergrond nog 10 programma's open staan, dan zeg ik ga voor de 16GB.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• PrimusIP
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 11:25
Vic83 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:07:
[...]
Ondanks dat ik aardig wat gelezen heb over de verschillen en video's heb bekeken, ben ik toch benieuwd naar jullie idee.
Alvast bedankt voor de reacties!
Het hangt er ook vanaf wat je verder doet en wat je er verder mee wilt doen. Heb jij bijvoorbeeld een pc/laptop en waar gebruik je het voor? Doe je ooit wat op die dingen met content wat je op je iPad of iPhone hebt staan?

Voor de dingen die je noemt waarvoor je het gebruikt zou ik zeggen dat je dat op beide kunt, met uitzondering van tekstverwerking. Dat kan op een iPad natuurlijk, maar op een MacBook is het een betere ervaring. Zowel voor het toetsenbord wat ik veel fijner vind als zaken zoals multi tasking.

Voor de rest is het ook wat je er verder nog mee zou willen doen. Ik heb wel eens aan een iPad gedacht, maar ik kwam tot de conclusie dat een laptop (als volwaardige computer) bepaalde functionaliteit heeft die een iPad niet heeft of gewoon slechter in is.

• PrimusIP
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 11:25
Greatsword schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:21:
Ga jij er echter je werk van maken en ben je dagelijks 4K+ materiaal aan het editen en heb je op de achtergrond nog 10 programma's open staan, dan zeg ik ga voor de 16GB.
En als dat de werkwijze van de TS is, dan voldoet die iPad trouwens sowieso niet. (Met name dat programma's op de achtergrond hebben openstaan.)

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Icephase schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:58:
[...]

/edit:
Voor mij betekent thuiswerken inloggen op een Citrix omgeving. Dat werkt via de iPad wel, maar omdat je geen muis hebt werkt het via een Macbook toch echt veel prettiger.
Dat kan wel hoor. Er is (al jaren) een Citrix muis voor iOS. Al ruim voor iOS zelf muis support kreeg.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• FrE911
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:26
Schermkwaliteit van een MacBook Air M1 die kan tegenvallen? Dat is ook een nieuwe :)

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:28

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb ze beiden gehad en heb uiteindelijk de Air weer verkocht. Op bed is het veel gemakkelijker om de tablet te gebruiken . In de woonkamer gebruikte ik alleen de Mac mini .

Ter land, ter zee en in de kroeg

• d.castello
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 26-11 16:59
Ik wil ook de pro 2021 aanschaffen. Twijfel alleen tussen de 11 inch of 12.9….
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee