Wij hebben een redelijk oude garage staan die er aan de buitenkant niet heel geweldig meer uitziet. Om de uitstraling te verfraaien zouden wij deze graag willen potdekselen. Echter ben ik benieuwd naar hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Daarnaast twijfelen we erover of we de muren (enkel steens) direct moeten isoleren aangezien het dak inmiddels al voorzien is van 4cm dikke geïsoleerde sandwichpanelen. Hoe zou naar jullie idee de opbouw moeten zijn van het materiaal dat erop komt? Ik neem aan dat we regelwerk aan moeten brengen voordat de potdekselplanken erop komen? Moet er nog een folie tussen het hout en de muur? En stel, we zouden hem isoleren. Met welk materiaal zouden jullie dit dan doen?
4cm dakisolatie stelt niet zo heel veel voor. Geen idee waarom je wilt isoleren en wat het gewenst eindplaatje is.
Bij een traditioneel gebouwd huis zit de isolatie in een spouw tegen de binnenmuur.
In jouw situatie zou je bijvoorbeeld horizontale regels van bijvoorbeeld 88x38 mm cls op de muur kunnen bevestigen, daar isolatie tussen, vervolgens vertikale panlatten met daar op het rabat.
Dan is folie niet eens nodig als je bijvoorbeeld eps als isolatie gebruikt.
Gebruik je bijvoorbeeld steenwol dan zou ik wel (damopen) folie gebruiken met het doel dat het nooit nat kan worden.
Bij een traditioneel gebouwd huis zit de isolatie in een spouw tegen de binnenmuur.
In jouw situatie zou je bijvoorbeeld horizontale regels van bijvoorbeeld 88x38 mm cls op de muur kunnen bevestigen, daar isolatie tussen, vervolgens vertikale panlatten met daar op het rabat.
Dan is folie niet eens nodig als je bijvoorbeeld eps als isolatie gebruikt.
Gebruik je bijvoorbeeld steenwol dan zou ik wel (damopen) folie gebruiken met het doel dat het nooit nat kan worden.
Ligt aan het overstek van het dak, als dat weinig moet je het aan de binnenzijde isoleren.
Een foto van het schuurtje zou makkelijk zijn.
Een foto van het schuurtje zou makkelijk zijn.
Dit is hoe ik het gedaan heb:

Fundering opgegraven, gebruikte XPS platen van Marktplaats. XPS met isolatiedoorns aan de gevel gezet, rachels eroverheen, potdeksel erop.
Maar is isolatie nodig? Wat ga je in die garage doen? Van de andere kant is het maar weinig extra werk en kan het in de toekomst handig zijn. Is de overstek van je dak groot genoeg om extra dikte te maken?
Je kunt ook gewoon rachels op de muur vastslaan en dan potdeksel erop. Folie oid is niet nodig. Wel beetje ventilatie achter die potdeksel houden.

Fundering opgegraven, gebruikte XPS platen van Marktplaats. XPS met isolatiedoorns aan de gevel gezet, rachels eroverheen, potdeksel erop.
Maar is isolatie nodig? Wat ga je in die garage doen? Van de andere kant is het maar weinig extra werk en kan het in de toekomst handig zijn. Is de overstek van je dak groot genoeg om extra dikte te maken?
Je kunt ook gewoon rachels op de muur vastslaan en dan potdeksel erop. Folie oid is niet nodig. Wel beetje ventilatie achter die potdeksel houden.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@No Hands, 2 vragen:
Heb je in de isolatiepluggen nog slagankers gebruikt of is dat niet nodig?
Hoe heb je de rachels bevestigd?
Mijn bijkeuken wil ik ook zo opkalefateren en isoleren.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Ik heb isolatiedoorns gebruikt. Die zijn volledig kunststof en sla je na een gat boren zo in de muur.Jan Workum schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:35:
@No Hands, 2 vragen:
Rachels zitten met slagpluggen door de xps heen vast in de muur.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Pagina: 1