Bestandsnaam aanpassen (automatisch) met datum vooraan eruit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jarnojonk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-05 10:19
Mijn vraag
...

Heeft iemand een tip hoe ik automatisch bestandsnaam van bestanden kan aanpassen waar voor aan in de naam de datum staat,
datum wil ik eruit hebben, de verdere naam mag blijven
liefst automatisch via een scirptje

Alvast bedankt voor t meedenken :)
...

Beste antwoord (via Jarnojonk op 25-11-2021 16:33)

• n0s
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 13:47

n0s

Als het altijd dezelfde bestandsextensies zijn (XLS zoals hierboven) kun je een simpel powershell scriptje maken en deze bewaren op een voor jou handige locatie.

Dan via PowerShell ISE of direct vanaf de commandline naar de locatie gaan waar de bestanden opgeslagen staan.

Bijv: cd C:\temp

Met een commando als hieronder filter ie dan op de XLS bestanden en haal alle cijfers er uit.

Get-ChildItem -Filter *.xls| Rename-Item -NewName {$_.Name -replace '^[0-9_]+'}

Misschien het testen waard?

Alle reacties

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Total Commander en Double Commander kunnen het beide. De tweede is gratis, de eerste semi-gratis.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Zou je kunnen aangeven wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden? We verwachten hier ook een stukje eigen inzet. :)

Zelf zou ik zoeken met de termen 'batch rename'. Daarmee vind je vast programma's die dat kunnen doen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je het niet via Powershell kan (get-childitem, for-listje, rename, etc...) is een tool als https://docs.microsoft.co...ows/powertoys/powerrename misschien iets voor je?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

rename "datum*.ext" "*.ext"

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 25-11-2021 14:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:45
Umbrah schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:19:
Als je het niet via Powershell kan (get-childitem, for-listje, rename, etc...) is een tool als https://docs.microsoft.co...ows/powertoys/powerrename misschien iets voor je?
Deze dus,
vrij simpel in powershell

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• Jarnojonk
dank allemaal, heb al zelf natuurlijk ook eea gezocht maar nog niet echt mijn oplossing..

elke dag komen er meerdere bestanden (bijv 25112020bestandklaar.xls;25112020bestandaf.xls;etc)

en wil dit dus naar (bijv:bestandklaar.xls;bestandaf.xls;)

het liefst met een automatisch script en kunnen wel 20 bestanden per dag zijn..

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 23:24
Kun je het programma waarmee die bestanden gemaakt worden niet gewoon "vertellen" dat ie de bestanden zonder datum moet opslaan? Gezien dat je verteld dat het meerdere bestanden per dag zijn zit 'm dat dus in het feit hoe de bestanden opgeslagen worden en voor zover mijn kennis gaat moet dat aan te passen zijn in het programma zelf. Welk programma wordt er gebruikt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Jarnojonk
nee helaas, zijn bestanden van een collega :(

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• n0s
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 13:47

n0s

Als het altijd dezelfde bestandsextensies zijn (XLS zoals hierboven) kun je een simpel powershell scriptje maken en deze bewaren op een voor jou handige locatie.

Dan via PowerShell ISE of direct vanaf de commandline naar de locatie gaan waar de bestanden opgeslagen staan.

Bijv: cd C:\temp

Met een commando als hieronder filter ie dan op de XLS bestanden en haal alle cijfers er uit.

Get-ChildItem -Filter *.xls| Rename-Item -NewName {$_.Name -replace '^[0-9_]+'}

Misschien het testen waard?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jarnojonk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:37:
...elke dag komen er meerdere bestanden (bijv 25112020bestandklaar.xls;25112020bestandaf.xls;etc)

en wil dit dus naar (bijv:bestandklaar.xls;bestandaf.xls;) ...
Waarom wil je dat?

Als het om "handmatig" interpreteren gaat, dan kan een beetje tweaker zichzelf echt wel aanleren om de eerste acht digits van een bestandsnaam te negeren. Doet vermoeden dat er geautomatiseerde vervolgstappen zijn. In dat geval lijkt het me handiger om die vervolgstappen aan te leren die eerste acht digits te negeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:23
Jarnojonk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:37:
dank allemaal, heb al zelf natuurlijk ook eea gezocht maar nog niet echt mijn oplossing..

elke dag komen er meerdere bestanden (bijv 25112020bestandklaar.xls;25112020bestandaf.xls;etc)

en wil dit dus naar (bijv:bestandklaar.xls;bestandaf.xls;)

het liefst met een automatisch script en kunnen wel 20 bestanden per dag zijn..
je loopt een jaar achter :+

the older I get, the better I was...

Pagina: 1