Bad op verdiepingsvloer mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Barth1234
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-02-2024
Mijn vraag
...

Kan ik op de eerste verdieping van mijn woning een bad plaatsen?

Ik heb een paar badkamerspeciaalzaken gebeld, deze hebben geen kennis van constructies.

De bouwer zelf gebeld, deze geeft geen ondersteuning.

Het betreft een woning opgeleverd in 2020 met de bouw/project omschrijving:

De verdiepingsvloeren worden uitgevoerd met geprefabriceerde betonelementen die in het werk worden aangestort met beton. De zogenaamde V-naden van de betonelementen blijven zichtbaar in het plafond.

Wie kan me helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ja dat kan. Maar geen rechten ontlenen aan mijn uitspraak.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Idem. :P

In principe zou het een kanaalplaatvloer zijn met een maximale berekende variabele belasting van 150 kg/m2. Maar goed, wij weten niet waar de constructeur mee rekent.

Water weegt 1 kg per liter en het bad draagt af op 2 pootjes voor en achter. Dus je hebt 4 puntlasten van ca 50 kg (bij een bad van 200 liter, gelijkvormig) + gewicht van het bad). Als je er zelf in ligt neem je natuurlijk ook de plek van water in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:25
Geen ondersteuning is in mijn ogen niet hetzelfde als geen antwoord. Wat een flauwekul. Op een normale breedplaatvloer kun je prima een bad plaatsen, maar de bevestiging zul je toch bij de bouwer/constructeur/aannemer moeten krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05 22:13
Ik had destijds dezelfde vraag.
Je antwoord moet je gaan halen bij een constructeur. Even googlen voor eentje in je buurt, er zijn er genoeg.

Aan deze constructeur lever je de gegevens van je bad aan en je vloer hoe deze is opgebouwd. Deze doet er een berekening aan en dan hoor je ja of nee. Incl. een formulier met een berekening erbij.

Koste mij iets van 300 euro. Wel een fijn gevoel om een bad te hebben waar je niet bang hoeft te zijn dat je later een verdieping later eindigt.

Mijn bad woog overigens 300 kg. Had 6 poten. Het bad zelf weegt namelijk ook wat.
En ik hoekbaden gezien die nog meer dan 300kg doen. Dus echt even goed laten informeren bij een constructeur.

[ Voor 22% gewijzigd door mouse86 op 26-11-2021 17:14 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
mouse86 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:12:
Ik had destijds dezelfde vraag.
Je antwoord moet je gaan halen bij een constructeur. Even googlen voor eentje in je buurt, er zijn er genoeg.

Aan deze constructeur lever je de gegevens van je bad aan en je vloer hoe deze is opgebouwd. Deze doet er een berekening aan en dan hoor je ja of nee. Incl. een formulier met een berekening erbij.

Koste mij iets van 300 euro. Wel een fijn gevoel om een bad te hebben waar je niet bang hoeft te zijn dat je later een verdieping later eindigt.

Mijn bad woog overigens 300 kg. Had 6 poten. Het bad zelf weegt namelijk ook wat.
En ik hoekbaden gezien die nog meer dan 300kg doen. Dus echt even goed laten informeren bij een constructeur.
Soms als je zegt dat de berekening geen prioriteit heeft doen ze het in de verloren uurtjes. Dan kost het heel wat minder. Zo ook een keer een stalen drager laten berekenen voor een te verwijderen dragende muur. Koste iets van 100. (Deden wel vaker zaken met deze constructeur)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Woning uit 2020 met betonnen elementen tussenvloer? Tuurlijk man, zet dat bad neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Navi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:35:
Woning uit 2020 met betonnen elementen tussenvloer? Tuurlijk man, zet dat bad neer.
Gevaarlijke uitspraak vind ik omdat we/je niet weet wat voor bad hij het over heeft.
Je hebt baden van 100 kg tot 1500kg.

En tegenwoordig zijn er steeds voordeliger grote bubbelbaden, hoekbaden, spa's, etc etc te vinden. Daar komt eenvoudig nog eens paar 100den kilo's bij.

Maak je een fout dan heb je het over leven en dood.

[ Voor 30% gewijzigd door mouse86 op 27-11-2021 07:21 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ach man schei toch uit, er wordt hier echt veel te veel doorgedacht, niemand heeft het hier over een spa of olympisch zwembad, gewoon een badkuipje. Echt geen hele constructieberekeningen voor nodig bij een huis uit 2020.

Als er een gezet familielid langskomt is de puntbelasting waarschijnlijk al groter :)

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 27-11-2021 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 19:11
Een normaal bad zoals in vele badkamers staat is geen enkel probleem, een 4 persoons Jacuzzi is een ander verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 27-11-2021 09:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:45

The End

!Beginning

Navi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 08:44:
Ach man schei toch uit, er wordt hier echt veel te veel doorgedacht, niemand heeft het hier over een spa of olympisch zwembad, gewoon een badkuipje. Echt geen hele constructieberekeningen voor nodig bij een huis uit 2020.

Als er een gezet familielid langskomt is de puntbelasting waarschijnlijk al groter :)
Dit; er wordt hier vaak enorm overdreven. Een bad gaat al prima in een huis van 1930, laat staan in een huis van 2020.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• D.deJong
The End schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:07:
[...]

Dit; er wordt hier vaak enorm overdreven. Een bad gaat al prima in een huis van 1930, laat staan in een huis van 2020.
Dat overdrijven is ook wel een beetje des Tweakers en soms bijzonder vermakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

The End schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:07:
[...]

Precies dit. In ons huis uit 1937 zat een wat grotere gietijzeren badkuip. Die hebben ze met 3 man de trap af moeten begeleiden en dat ging nét goed. We waren al bang dat hij bij een misstap door het portaal met glas-in-lood zou denderen. Het is een herenhuis, dus de badkamer zat vanuit de bouw al op de eerste verdieping (kleinere huizen hadden in die tijd geen badkamer). Gewoon op een houten tussenvloer. Die polyester baden (gewoon een standaard badkuipje) wegen nog niet de helft. Als je nou heel bijzondere wensen hebt, dan zou ik overigens wel een constructeur aanraden. Maar voor "gewoon" een bad... niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:36
Sja ik vind het toch een gewaagde uitspraak dat het zomaar kan.

Immers weten we niet hoe de rest van de woning eruit ziet, is er op zolder een warmtepomp geplaatst met buffer en opslagvaten?

De betonvloer kan een bad vast wel dragen, maar het is wel afhankelijk van of er in de rest van de woning niet ook nog zware onderdelen zijn geplaatst. Een muur heeft bijvoorbeeld ook maar een bepaalde draagkracht.

De bouwer heeft zich in elk geval al ingedekt met zijn uitspraak.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 27-11-2021 09:46 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Met al die zorgen over draagkracht van vloeren en muren bij een vraag over 300 kg, wil ik de TS ook wel meegeven dat het niet de bedoeling is om je met meer dan 4 mensen tegelijkertijd op een vloer te bevinden. Dus geen feestjes en al helemaal niet dansen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
DutchKel schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:45:

Immers weten we niet hoe de rest van de woning eruit ziet, is er op zolder een warmtepomp geplaatst met buffer en opslagvaten?

De betonvloer kan een bad vast wel dragen, maar het is wel afhankelijk van of er in de rest van de woning niet ook nog zware onderdelen zijn geplaatst. Een muur heeft bijvoorbeeld ook maar een bepaalde draagkracht.

Volgens jou redenatie moet je ook personen gaan tellen bij een feestje want een mannetje of 15 is een zwaardere last dan die badkuip met 150 liter water.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-05 21:23
jeroenkb schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:03:
Met al die zorgen over draagkracht van vloeren en muren bij een vraag over 300 kg, wil ik de TS ook wel meegeven dat het niet de bedoeling is om je met meer dan 4 mensen tegelijkertijd op een vloer te bevinden. Dus geen feestjes en al helemaal niet dansen of zo.
Hadde nze dat maar bij NEC geweten dat ze prima een bad konden plaatsen maar springen niet kon :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:36
D.deJong schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:07:
[...]

Volgens jou redenatie moet je ook personen gaan tellen bij een feestje want een mannetje of 15 is een zwaardere last dan die badkuip met 150 liter water.
Ja, dat klopt.

Normaal heb je op de eerste verdieping ook niet een mannetje of 15 staan op 2 punten, dat past ook helemaal niet. Maar als 1 verdieping hoger nog een buffervat, opslagvat en warmtepomp staan met een slordige 600kg extra dan telt dat ook mee bij de belasting op de muur.

Een mannetje of 15 die op de benedenverdieping staan daar is wellicht wel rekening mee gehouden met de bouw.

We weten inmiddels al hoe mis het kan gaan als er geen rekening mee gehouden is. Balkons, tribunes, parkeergarages e.d. die instorten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Wel leuk om keihard te roepen 'dat er schromelijk word overdreven' maar toch geef je een advies dat ver buiten je boekje gaat,en waarvan gevolgen groot kúnnen zijn.

Wil TS het zeker weten moet hij dit laten keuren door een constructeur. Of afgaan op wat er in de bouwtekeningen staat over maximale belastbaarheid van de verdiepingsvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
D.deJong schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:07:
[...]

Dat lijkt me niet heel dom nee. Je hebt dan zelfs met dynamische belasting te maken. Niet alles kan 'zomaar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:14:
[...]

Ja, dat klopt.

Normaal heb je op de eerste verdieping ook niet een mannetje of 15 staan op 2 punten, dat past ook helemaal niet. Maar als 1 verdieping hoger nog een buffervat, opslagvat en warmtepomp staan met een slordige 600kg extra dan telt dat ook mee bij de belasting op de muur.

Een mannetje of 15 die op de benedenverdieping staan daar is wellicht wel rekening mee gehouden met de bouw.

We weten inmiddels al hoe mis het kan gaan als er geen rekening mee gehouden is. Balkons, tribunes, parkeergarages e.d. die instorten.
fair point.

Dan ben ik blij dat ik een jaren 60 huis heb met betonnen vloeren heb, waar zonder problemen een vloerverwarming en betondeklaag van 5 cm kon (op alle verdiepingen).

Zal wel iets te maken hebben met de allerlaatste cent eruit willen peuren, zodat de winst maximaal is.

Persoonlijk zou ik altijd lekker ruim overdimensioneren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
DutchKel schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:45:

In de kamer links naast dat buffervat staat nog een flink aquarium. Rechts ervan een slaapkamer met een waterbed. Toevallig allemaal op dezelfde kanaalplaat op de breedste overspanning.

Aannames doen en daarop 'adviseren' is gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
[...]

Ja, dat klopt.

Jij kent mijn feestjes niet.
De voorbeelden die jij aanhaalt gaan merendeels over bouwfouten en oneigenlijk gebruik iets waar ik het plaatsen van een normaal ligbad op een betonnen vloer van een huis uit 2000 niet onder schaar.
Jullie halen er allerlei aquariums, waterbedden, buffervaten en warmtepompen bij waar TS geen woord over gerept heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 27-11-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik zou zeggen, zet neer dat bad, en hoe dichterbij de zijmuur hoe beter.

Vaak ben je te bang.

Maar als je het zeker wil weten:

Het was voor wat anders, maar ik heb destijds de originele bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente. Toen kreeg ik een mapje en moest ze zelf gaan staan te kopiëren. Daarna heeft een andere bouwer een constructie berekening gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 27-11-2021 10:32 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
[...]
Daar was ook wel wat anders aan de hand… werden niet anders gebruikt dan voorzien.

*constructeur hier: @ts ik verwacht geen issues, normaliter is je vloer berekend op minimaal 1.5kn/m2 (150kg/m2) en een puntlast van 2kN (200kg).
Maar ook hier geen garanties, vraag even een constructeur even te kijken, ik verwacht dat hij of zij het zo kan zien en laten weten (ik denk dat er geen berekening nodig zal zijn nl). In het slechtste geval zou je een paar tientjes kwijt zijn. Ik weet niet of je een constructeur in je privé omgeving hebt, mogelijk heb je dan snel antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
htca schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:39:
[...]

Daar was ook wel wat anders aan de hand… werden niet anders gebruikt dan voorzien.

*constructeur hier: @ts ik verwacht geen issues,
...
Hier gaat het toch al volledig mis of niet??

Niemand verwacht isseus.
... Alleen TS kan zelf niet de inschatting maken, of mist hier de ervaring voor. Dan ga je toch - zeker als constructeur- niet, zonder enige achtergrondinformatie, zeggen dat je geen isseus verwacht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mouse86
htca schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:39:
[...]

*constructeur hier: @ts ik verwacht geen issues, normaliter is je vloer berekend op minimaal 1.5kn/m2 (150kg/m2) en een puntlast van 2kN (200kg).
Maar ook hier geen garanties, vraag even een constructeur even te kijken, ik verwacht dat hij of zij het zo kan zien en laten weten (ik denk dat er geen berekening nodig zal zijn nl). In het slechtste geval zou je een paar tientjes kwijt zijn. Ik weet niet of je een constructeur in je privé omgeving hebt, mogelijk heb je dan snel antwoord.
Je geeft hiermee advies en voegt kracht bij je woorden door te zeggen dat je constructeur bent. Vertel het mij maar, hoeveel kg is het bad waar TS het over heeft? En wat voor vloer? En wat zit er al op deze vloer geplaatst? Zijn er constructie aanpassingen geweest in de ondervloer of steunbalken? Juist als constructeur mag je enige advies zijn: ik ga het voor je berekenen maar lever eerst de juiste informatie aan wat je gaat plaatsen en waar.

TS geeft aan het niet te weten. Geeft ook aan dat de bouwmannen zelf en de verkoper het niet het de garantie geven. Het is leven of dood bij dit soort fouten. Genoeg mensen zijn dood door aannames.

Mijn advies blijft. Bij twijfel-> ga naar een goede constructeur. Het kost je nog niet eens 5% van de totale bouwsom en het geeft je tijdens de hele woonperiode een hoop rust.

[ Voor 14% gewijzigd door mouse86 op 27-11-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50
Als het een huis uit 2020 is staan er dan niet gegeven van maximale belasting in de papieren van het huis ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
warhamstr schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:45:
[...]

Hier gaat het toch al volledig mis of niet??

Niemand verwacht isseus.
... Alleen TS kan zelf niet de inschatting maken, of mist hier de ervaring voor. Dan ga je toch - zeker als constructeur- niet, zonder enige achtergrondinformatie, zeggen dat je geen isseus verwacht?
mouse86 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:02:
[...]

Je geeft hiermee advies en voegt kracht bij je woorden door te zeggen dat je constructeur bent. Vertel het mij maar, hoeveel kg is het bad waar TS het over heeft? En wat voor vloer? En wat zit er al op deze vloer geplaatst? Zijn er constructie aanpassingen geweest in de ondervloer of steunbalken? Juist als constructeur mag je enige advies zijn: ik ga het voor je berekenen maar lever eerst de juiste informatie aan wat je gaat plaatsen en waar.

TS geeft aan het niet te weten. Geeft ook aan dat de bouwmannen zelf en de verkoper het niet het de garantie geven. Het is leven of dood bij dit soort fouten. Genoeg mensen zijn dood door aannames.

Mijn advies blijft. Bij twijfel-> ga naar een goede constructeur. Het kost je nog niet eens 5% van de totale bouwsom en het geeft je tijdens de hele woonperiode een hoop rust.
Volgens mij zeg ik precies wat jullie zeggen; namelijk zoek een constructeur om het even te bekijken, lees nog ff goed. Daarbij met de verwachting dat het kan (gebaseerd op de op het moment van bouwen vigerende normen) maar de constructeur zal ook vragen naar tekeningen en/of berekeningen en (mogelijk) even ter plaatse kijken en dat relateren aan het bad en de evt verdeling van de belasting over de verschillende pootjes (info van de leverancier).

Ik zal de theoretische benadering achterwege laten, maar sterkte is bij veel betonconstructies niet maatgevend maar de gebruikstoestand met de bijbehorende duurzaamheidseisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 10:01
Ga eens met 3 man op een vierkante meter meter staan op de vloer. Zak je er doorheen dan geen bad. Gebeurt er niks dan kan je wel een bad neerzetten. Maar ik kan je nu al vertellen. Er gebeurt niks :-) natuurlijk kan je een bad zetten op een betonvloer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marsupilami_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-04 19:11
Bij (moderne) vloeren is de berekening op doorbuiging en scheurvorming maatgevend, en daarnaast is het plaatsen van een bad (of een soortgelijk object van 500-1000kg) gewoon standaard tegenwoordig. In de bouwfase wordt er ook rustig een pallet stenen, cementzakken of vergelijkbaars op de vloer geplaatst. Bad erin zetten en genieten zou ik zeggen, en je niet bang laten maken door mensen die hier van alles roepen zonder kennis van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:22
Wat mensen hier lijken te vergeten is dat het niet gaat om of de vloer het bad gaat houden, want dat gaat hij heus wel, maar hoeveel marge je overhoudt voor eventuele andere belastingen. Daar zijn wat regels voor en het kan geen kwaad om de situatie daar eens aan te toetsen. Het is waarschijnlijk een miniklus voor een constructeur dus je zal er niet op leeglopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:38
Simply_jeroen schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:08:
Ga eens met 3 man op een vierkante meter meter staan op de vloer. Zak je er doorheen dan geen bad. Gebeurt er niks dan kan je wel een bad neerzetten. Maar ik kan je nu al vertellen. Er gebeurt niks :-) natuurlijk kan je een bad zetten op een betonvloer
Go#%&mme! Wat een waardeloos advies. We zijn erdoor gezakt, ik stuur dit vanuit het ziekenhuis. Jij gaat hier nog van horen simply jeroen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Marsupilami_NL schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:13:
Bij (moderne) vloeren is de berekening op doorbuiging en scheurvorming maatgevend, en daarnaast is het plaatsen van een bad (of een soortgelijk object van 500-1000kg) gewoon standaard tegenwoordig. In de bouwfase wordt er ook rustig een pallet stenen, cementzakken of vergelijkbaars op de vloer geplaatst. Bad erin zetten en genieten zou ik zeggen, en je niet bang laten maken door mensen die hier van alles roepen zonder kennis van zaken.
Klopt, nadat de constructeur heeft aangegeven waar dat het beste kan staan. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1