Dag v70 D5, hallo nieuwe stationwagen... maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20
Nieuwe baan + corona = veel minder kilometers per jaar.

Mijn Volvo D5 (2006) met 410k kilometers gaat de deur uit. Er moet dus wat anders komen
Ik zoek een stationwagon, benzine, hoge km-stand doet me niet zo veel, maar zou het onder de 200k willen houden. Laag verbruik is belangrijk, maar niet zaligmakend. Een 0.9 turbo drie-cilinder hoeft niet. Vermogen is wel een ding. Ik ben 185 diesel-pk's gewend, en da's wel fijn.

Mijn eisen-lijstje, in volgorde van prioriteit:
- stationwagon
- benzine
- budget 8k
- bouwjaar vanaf 2010
- ruimte voor 5 (kids zijn 14,12,8)
- verbruik en vermogen moeten in balans zijn. dus geen zuinige 1.0 100 pk, maar wel een iets meer verbruikende 1.6 150 pk, maar geen 240 pk 2.8 v6 ;)

Ik vind VW auto's erg fraai, maar ik heb rond 2014 bij een bedrijf gewerkt met veel lease-auto's. Alle golfjes 1.2 TSI gingen meermalen terug naar de garage. Prive aanschaf van deze auto's spreekt mij dus niet aan.
In die tijd had ik een Opel Astra 1.4 turbo. Dat ding zoop als een gek (1:11), mede door zijn gewicht. Liever niet dus.

wat heb gevonden:
Mazda 6 sportbreak 2.0
Ford Focus 1.6 Ecoboost
Honda Accord 2.0
Volvo v50

Zijn er op- of aanmerkingen op deze lijst? Heeft iemand alternatieven?

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 18:22
V50 ga je niet veel beter dan 1:11 krijgen op benzine, als je de fatsoenlijke blokken past tenminste. 1.6 heeft te weinig puf en de 1.8 staat bekend als oliegebruiker.

Welke generatie Mazda 6 heb je voor je budget? Vroegere generaties willen behoorlijk roesten en zijn geleverd met dezelfde 1.8, overslaan dus.

Accord geen ervaring mee.

Focus & V50 zijn een klasse kleiner dan de Accord en 6.

• 107mb
Knul schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:46:
Welke generatie Mazda 6 heb je voor je budget? Vroegere generaties willen behoorlijk roesten en zijn geleverd met dezelfde 1.8, overslaan dus.
dan heb ik een 2010/2011 model. Stel dat ik een touring neem (geen station maar sedan met grote klep) dan kan een 2012 ook. Het wordt iig een 2.0
Focus & V50 zijn een klasse kleiner dan de Accord en 6.
dat weet ik. Focus blijft wel een optie... V50 valt af.

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-11 22:40
En de Ford Mondeo?

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:29
Ik zit in hetzelfde bootje min of meer met een v70 d3 ‘13. Ook nieuwe baan en veel minder kilometers. Ik kijk naar kosten van een gezinsauto die veelal stil voor de deur staat. Dus vooral licht, en dan ga ik zelf wel woon/werk met de polo van m’n vrouw doen.

Op basis van licht was mijn lijst (wel iets ander budget ~15k):
Octavia 1.4
Leon 1.4
Focus 1.5
Mazda 2.0

Iets meer kilo’s en budget komen nieuwer model Passat en eventueel een c klasse ook in range. Maar de keuze blijft heel lastig. Liefst besteed ik ook rond de 8k maar kan simpelweg niet vinden wat me aanspreekt.

• 107mb
is ook een optie, hoewel ik het model minder mooi vind dan de andere opties. De laatste serie (met de Aston Martin snuit) vind ik wel heel mooi. De mondeo is wel veel "bang-for-the-bucket". Onderzoek waard. Een 1.6 ecoboost titanium komt op de lijst.

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Denk dat eerst kiezen tussen C of D segment je kan helpen met je shortlist. Ook wil je een 4 cilinder als ik tussen je regels door lees. Succes!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:48
Ik zou kijken of je het budget iets kan oprekken met voor een Auris Hybrid. Bijv. (https://www.autowereld.nl...nap-35796345/details.html).

Al die 1.8 of 2 liter bezineblokken zijn niet echt zuinig. Tussen de 1:12 en 1:14 en dat is het wel. Met een Auris Hybrid kun je 1:18 halen ongeveer, zuiniger als je je best doet. Dat verschil verdien je makkelijk terug met benzineprijzen van > 2 euro per liter.

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1