Toon posts:

Auto uit de schorsing, verzekering opzeggen

Pagina: 1
Acties:

• spanishcastle
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 26-11 23:02
Ik heb een oude bus ergens op een erf staan. Ik was plan om hem naar een werkplaats te rijden om er aan te klussen. Daarom dus een autoverzekering afgesloten én de auto uit de schorsing gehaald.
Het leven liep even anders, ik had geen tijd om de bus te rijden en dus heb ik na 10 dagen de auto weer geschorst.
En nu komt ie, zonder echt na te denken de verzekering geannuleerd, oftewel met terugwerkende kracht naar de startdatum opgezegd. Wat zijn nou de gevolgen hiervan?

Ik heb dus nu achteraf een auto 10 dagen niet geschorst maar niet verzekerd gehad. Checkt de RDW dit 'terug in de tijd'? Ga ik nog een boete krijgen?

En hoe zit het nou eigenlijk met de checks? Ik hoor altijd het zijn steekproeven, maar met de huidige data-systemen kunnen ze toch gewoon alles cross-checken? Of heeft de RDW niet zo makkelijk toegang tot de verzeraarsdata?

• artharpe
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
https://www.rdw.nl/partic...gs--en-verzekeringsplicht

De verzekeraardata (verzekerd ja/nee) moet volgens mij naar de RDW. Zou dan alleen een issue zijn als je toevallig die dag in dagelijkse controle viel als ik het zo lees. Denk dat je er wel mee wegkomt.

• Bertus
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
artharpe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:29:

De verzekeraardata (verzekerd ja/nee) moet volgens mij naar de RDW. Zou dan alleen een issue zijn als je toevallig die dag in dagelijkse controle viel als ik het zo lees. Denk dat je er wel mee wegkomt.
Toevallig had ik dit. Mijn auto was 1 dag niet verzekerd en kreeg gelijk een brief in huis. Ik denk dat de RDW je automatisch waarschuwt als je auto niet verzekerd is. Na een aantal dagen / weken krijg je ws wel een boete.

"Mijn gehoor en alertheid zijn als een 360 graden radar om me heen en beweeg me zo door het verkeer dat ik niet perse gezien hoef te worden." © by Knightwolf

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 01:23
Ik zou me meer zorgen maken over de wegenbelasting.

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 03-12 19:34
WEBGAMING schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:03:
Ik zou me meer zorgen maken over de wegenbelasting.
Hoezo dan? Voor die tien dagen dat de auto niet geschorst was zal hij een factuur krijgen van de belastingdienst. Dat is verder niet spannend toch?

• spanishcastle
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 26-11 23:02
artharpe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:29:

ja thanks, dit is wel duidelijk. Garantie dat elke auto minimaal 1x per jaar gecheckt wordt, daar fiets je makkelijk doorheen. En blijkbaar heeft de RDW geen full time open link met de verzekeraars

• Mythio
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 02-12 16:46
Zelfs als je een brief/boete krijgt; je kunt de situatie toch gewoon uitleggen?
De meeste instanties zijn er echt niet op uit om je zo hard mogelijk te naaien...

• DoubleTweak
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:38
De verzekeraars geven de verzekeringsgegevens door aan het RDW. Deze gegevens worden gematcht met de schorsingsgegevens van het RDW. Wanneer je voertuig niet geschorst is en je bent niet verzekerd dan krijgt het CJIB automatisch bericht en jij een boete.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

• DoubleTweak
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:38
spanishcastle schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:01:
[...]

ja thanks, dit is wel duidelijk. Garantie dat elke auto minimaal 1x per jaar gecheckt wordt, daar fiets je makkelijk doorheen. En blijkbaar heeft de RDW geen full time open link met de verzekeraars
Zo werkt het niet. De gegevens worden minimaal 1x per jaar aangeleverd. Bij wijzigingen in je verzekering mogelijk vaker, maar de controle vindt over iedere dag plaats.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

• DataGhost
  • Laatst online: 01:44

DataGhost

iPL dev

Mythio schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:31:
Zelfs als je een brief/boete krijgt; je kunt de situatie toch gewoon uitleggen?
De meeste instanties zijn er echt niet op uit om je zo hard mogelijk te naaien...
Tegelijkertijd naait de Belastingdienst je direct voor een jaar aan wegenbelasting als je rijdt met een geschorst kenteken, bovenop de boete. Ik zou het niet proberen, zeker niet bij de Belasting. Hun uitgangspunt is dat het jouw verantwoordelijkheid is je zaken op orde te hebben.

@spanishcastle Ik zou de verzekeraar bellen en de situatie nog eens uitleggen. Zij zijn op dit moment volgens mij de enige die iets voor je kunnen doen. Zij zijn ook degenen die de verzekeringsdata doorgeven. Ik zou daarom gewoon zeggen dat ze de correctie moeten corrigeren naar de 10 dagen dat je auto verzekerd had moeten zijn en dat je bereid bent daar gewoon voor te betalen, ook gewoon een maand als ze niet aan kortere periodes doen. Je bent nu waarschijnlijk "slachtoffer" van een automatisch systeem waar verder geen mens naar gekeken heeft. Afwachten en niks doen lijkt me in ieder geval de mogelijkheid met de grootste kans op een boete, wat overigens niet wil zeggen dat die per se komt, maar het is wel waarschijnlijk.

[Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 27-11-2021 10:41]

• Mythio
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 02-12 16:46
DataGhost schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:40:
[...]

Tegelijkertijd naait de Belastingdienst je direct voor een jaar aan wegenbelasting als je rijdt met een geschorst kenteken, bovenop de boete. Ik zou het niet proberen, zeker niet bij de Belasting. Hun uitgangspunt is dat het jouw verantwoordelijkheid is je zaken op orde te hebben.
Tuurlijk, maar dan doe je ook iets wat niet mag en potentieel tot grote problemen kan leiden. Ook voor anderen.. dat is hier toch niet aan de orde? Het voertuig is niet verplaatst geweest.
Overigens klopt het zeker dat het je eigen verantwoordelijkheid is, maar de belastingdienst doet ook aan coulance hoor. Ook al laat de media ons graag geloven van niet.

Verder wel eens met je post. Contact opnemen met de verzekering zou ik zeker doen om het te laten corrigeren als dat kan.

• vuurtjih
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23:43
Deze check is niet elke dag, die gebeurd 1x per zoveel tijd. Mocht je überhaupt al gecheckt worden, krijg je een waarschuwingsbrief van de RDW en dan moet je bij de volgende check de auto wél verzekerd of dus geschorst hebben. Niks aan het handje.

Xiaomi Mi 10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• DataGhost
  • Laatst online: 01:44

DataGhost

iPL dev

Mythio schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:19:
[...]

Tuurlijk, maar dan doe je ook iets wat niet mag en potentieel tot grote problemen kan leiden. Ook voor anderen.. dat is hier toch niet aan de orde? Het voertuig is niet verplaatst geweest.
Overigens klopt het zeker dat het je eigen verantwoordelijkheid is, maar de belastingdienst doet ook aan coulance hoor. Ook al laat de media ons graag geloven van niet.

Verder wel eens met je post. Contact opnemen met de verzekering zou ik zeker doen om het te laten corrigeren als dat kan.
Mja. Onverzekerd rijden kan ook tot grote, zeer grote problemen rijden. RDW/belastingdienst kunnen verder niet zien of ermee gereden is of niet. Het ene geautomatiseerde systeem zorgt straks voor een mogelijk probleem bij het andere geautomatiseerde systeem, lijkt me dat je dat gewoon voor wilt zijn. Hun uitgangspunt is namelijk vooral dat de computer leidend is. Als je straks effectief geen verzekering hebt gehad en ook geen betaling hebt gedaan kan de bewijslast moeilijk gaan worden, zeker als dat maanden na dato pas nodig is.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee