Vraag

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:00
Voor ons vakantiehuis in Spanje(in de campo=platteland) heb ik nu een 4G router TP Link AC1200 https://www.tp-link.com/n...g-4g-router/archer-mr600/ en deze werkt redelijk, maar wij zitten net op de grens van het Movistar netwerk, waardoor 4G ontvangst niet goed genoeg is.
Ons huis staat net tegen de heuvel.
Als ik met de router iets naar boven ga( ca 4 meter boven ons huis) dan is de de ontvangst veeel beter.
Daar staat al een oude telefoonlijnpaal en nu dacht ik: is het mogelijk om daar een 4G antenne aan te monteren en met coax naar de router binnen te verbinden op de aansluiting waar nu de 2 antennes zitten?
Of de 2 antennes van de router buiten op deze paal monteren en mbv verlengkabel naar router binnen?
Router kan niet naar buiten, want moet aan de spanning en is ook niet geschikt voor buiten.
Ik heb al veel proberen te vinden oiver buitenantennes, maar ervaringen zijn heel wisselend, net zoals de prijzen.
Iemand goed(betaalbaar :) ) advies/tip?

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Ik heb even gezocht op "mr600 external antenna" :P
https://www.google.com/se...iw=2048&bih=1018&dpr=1.25

Het probleem met een lange kabel is dat je signaalverlies krijgt en het liefst daarom je 4g modem ook buiten zet. Echter als je naar de videos kijkt dan werkt het best prima (Geen idee hoeveel sneller)

CISSP! Drop your encryption keys!

• doggy1
Enig idee hoe groot het signaalverlies is bv kabel van 10 meter?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Hangt van de dikte/kwaliteit
Kabel af

Ik vind 10m wel veel

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04
Ik heb dezelfde router gehad in mijn camper (ligt hier nog in de kast)

Een externe antenne hielp heel weinig. Wil je echt winst halen dan moet je naar een richtantenne gaan. Een simpele budgetantenne wint niet heel veel.

Een richtantenne kun je op de zendmast richten en geeft daardoor een merkbare snelheidswinst.

Maar de meeste winst was in het upgraden van de router zelf. Die TPLink is een LTE CAT6 ding. Dat is een behoorlijk achterhaalde standaard.

Ik heb nu de Huawei B818 (rond de 100 euro op marktplaats als je geluk hebt). Dat is een LTE CAT19 router.

Camperplek waar ik met de TPLink 5-6Mbit haalde ging met 70Mbit op de Huawei. Puur door de relatief goede ingebouwde antenne en vooral de mimo.

Maar binnen is de ontvangst altijd beroerder. Mocht je toch naar een buitenantenne willen gaan kijken: KPN verkoopt ze voor een hele nette prijs. Die kun je zo op de MR600 aansluiten (is al voorzien van de juiste connectoren)

https://apparatuurvoorthu...n-ontvangst-icm-4g-modem/

Ik zou beginnen met die antenne. Dat is zoiezo al een +, de modem upgraden is dan een volgende stap.

Let wel: Hogere snelheid = hogere bitrate bij Netflix enz, = meer data. Je moet dus wel een stevige bundel hebben. Mooie optie is dan het onbeperkt abbo van Xenet van 21 euro.

Overigens: Bedenk wel dat in het buitenland, itt tot NL, niet overal een dikke glasvezel ligt naar de mast. Als de uplink van een mast brak is en/of de mast overbelast ga je niets winnen met mooiere modems en antenne's.

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 25-11-2021 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46

Glewellyn

is er ook weer.

Mijn schoonouders hebben een huisje in Frankrijk dat ook net wel/net niet 4G ontvangst heeft.
Ik heb daar een Microtik SXT LTE Kit opgehangen en die heeft prima ontvangst.

https://mikrotik.com/product/sxt_lte_kit

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
@DJSmiley helaas geen ontvangst mogelijk van Xenet, want is Orange netwerk en ons huis ligt buiten hun bereik. Alleen Vodafone en Movistar zijn voor ons bereikbaar. Digimobil is ook illimited en kost €25/maand, maar kan ik telkens pauzeren als wij er niet zijn.
Ik moet zeker zijn dat het werkt en daarom wil ik het eerst hier uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Glewellyn schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:56:
Mijn schoonouders hebben een huisje in Frankrijk dat ook net wel/net niet 4G ontvangst heeft.
Ik heb daar een Microtik SXT LTE Kit opgehangen en die heeft prima ontvangst.

https://mikrotik.com/product/sxt_lte_kit
Hoe groot is afstand tot router?
Ik lees net https://help.mikrotik.com...e+G16-b+-+SXTR+kit+series dat hier een simkaart in moet, maar de simkaart zit al in mijn router.
Hoe zit dat dan?

[ Voor 19% gewijzigd door doggy1 op 26-11-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

doggy1 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:16:
[...]

Hoe groot is afstand tot router?
Ik lees net https://help.mikrotik.com...e+G16-b+-+SXTR+kit+series dat hier een simkaart in moet, maar de simkaart zit al in mijn router.
Hoe zit dat dan?
Het is inderdaad zelf een router. Ik heb hem aangesloten op een switch met PoE en daaraan weer een wifi access point. Je huidige 4g router heb je dan niet meer nodig.

De afstand tussen de switch en de 4G router kan dan theoretisch tot 100m zijn. In de praktijk zou ik het beperken tot max 40m in verband met de PoE.

[ Voor 13% gewijzigd door Glewellyn op 26-11-2021 16:33 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04
Die SXT is een LTE CAT4 modem.
Wel met een 9dBi antenne, en omdat je m buiten plaatst win je wel wat.

Maar die eerder gelinkte Yagi van KPN is een 11dBi antenne en je kunt dan gewoon je huidige (CAT6) modem blijven gebruiken en je bent minder kwijt.
Downgraden naar een nog oudere LTE techniek zou ik zeker niet doen.

Ik zou voor een goede antenne gaan en eventueel de modem upgraden.

Als alternatief kun je ook bij bij Poynting kijken voor richtantennes, maar een 11-12dBi zoals de Iskra van KPN zit dan snel op 200+ euro vs 80 voor een Yagi.

tenzij je eisen hebt aan het uiterlijk zou een simpele harkantenne (yagi) veruit de voordeligste, maar toch prima, optie zijn.
Ding is wel 1m lang, maar goed, daar zou ik zelf niet zo'n moeite mee hebben ergens bovenaan de gevel.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 26-11-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

DJSmiley schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:38:
Die SXT is een LTE CAT4 modem.
Wel met een 9dBi antenne, en omdat je m buiten plaatst win je wel wat.

Maar die eerder gelinkte Yagi van KPN is een 11dBi antenne en je kunt dan gewoon je huidige (CAT6) modem blijven gebruiken en je bent minder kwijt.
Downgraden naar een nog oudere LTE techniek zou ik zeker niet doen.

Ik zou voor een goede antenne gaan en eventueel de modem upgraden.

Als alternatief kun je ook bij bij Poynting kijken voor richtantennes, maar een 11-12dBi zoals de Iskra van KPN zit dan snel op 200+ euro vs 80 voor een Yagi.

tenzij je eisen hebt aan het uiterlijk zou een simpele harkantenne (yagi) veruit de voordeligste, maar toch prima, optie zijn.
Ding is wel 1m lang, maar goed, daar zou ik zelf niet zo'n moeite mee hebben ergens bovenaan de gevel.
Een Yagi is inderdaad ook een prima optie, als je rekening houdt met het signaalverlies in de kabel tussen de antenne een de router zal het elkaar qua signaalsterkte weinig ontlopen.

Cat4 VS Cat6 zou qua throughput ook nog wel kunnen schelen omdat je op meer frequenties tegelijk kan verbinden. In de praktijk zal je op de hogere frequenties denk ik toch minder ontvangst hebben als je ver van een mast bent.

Al met al is het een beetje lood om oud ijzer en is die yaga misschien het eenvoudigste te realiseren.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Is dit https://www.amazon.de/Ned...2CB07HFCYY97%2CB07L13769Y
te vergelijken met die van KPN?

Wel zonder kabel zie ik net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doggy1
Even update.
Oplossing voor ons was simpeler dan gedacht.
Ontvangst Orange is hier toch veel beter dan op de dekkingskaart was aangegeven.
Nu router gewoon binnen staan en abo bij Xenet(Illimited data) via Orange netwerk en tussen 50 en 60mbps ontvangst.Ik denk dat ik op andere plaatse een nog hogere snelheid zou kunnen halen, maar dit is voor mij ok.
Xenet ilimited werkt in vrijwel heel West Europa en kost maar 21/maand!
Pagina: 1