Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dutch_Ducks
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-03-2022
Aub Ik heb hulp nodig!

Probleem is de voltage.

Aansluiting huis 3fase N
40A contract en 65 A mespatronen.

Voltage VOOR de meterkast ( huis losgekoppeld) geen afname tussen
Fases L1-L2 404v
Fases L2-L3 402v
Fases L1-L3 405v
Fase L1-N 230v
Fase L2-N 232v
Fase L3-N 228v

Meterkast aansluiten met alleen electrische kachels zodat de fases even belast worden.
L1-N 14.03A
L2-N 14.15A
L3-N 14.80

Fases L1-L2 400v
Fases L2-L3 401v
Fases L1-L3 402v
Fase L1-N 195v
Fase L2-N 199v
Fase L3-N 200v

Mijn vraag is... Hoe kan dit en wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb zo mijn idee maar die hou ik even voor mezelf om jullie ideeën graag te horen! Heb de netbeheerder hier nu 8* langs gehad en die blijft zeggen dat dit komt omdat er iets mis is met mijn installatie..

Dus heb de groepenkast voor bewijs verwijderd en de kachels rechtstreeks op de inkomende voeding gezet. En ja exact het zelfde. Toen lag het aan de kachels... ZUCHT!

HELP!

Alle reacties

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:04
lijkt een beetje op het probleem in dit topic

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1920408/1

Ik vermoed dat er bij jou ook sprake is van een slecht contact.
Kan ook bij de hoofdzekering zijn, dat een van de klemmen niet strak aangedraaid is.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:00
aangezien de spanning tussen de fases wel op ca 400V blijft, zou ik het zoeken in een slecht contact van de nulleiders

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 10:19
Zwevende 0 is idd de verklaring.
3 Kachels zijn 3 weerstanden. Uit de stroom lijkt het alsof het 3 dezelfde kachels zijn.
Met 3 dezelfde weerstanden trek je de 0 netjes naar het midden.
Zonder 0 verwacht je in dit geval idd 400/2 = 200 Volt

Wat meet je als je maar 1 Kachel aansluit?

Lost In Music

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Oei 30 volt drop is wel heeeel veel. Klinkt als een slechte Nul idd.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:12
Weinig aan toe te voegen: hier zal sprake zijn van een slechte nul.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 22:38
Installaties zijn tegenwoordig een deurtje verder. BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dutch_Ducks
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-03-2022
Bedankt voor alle reacties. Ik dacht het Elfde probleem met de N..

Als ik 1 kachel aansluit heb ik hetzelfde resultaat. 2 goed en 1 fase zakt weg.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Dutch_Ducks schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:41:
Mijn vraag is... Hoe kan dit en wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb zo mijn idee maar die hou ik even voor mezelf om jullie ideeën graag te horen! Heb de netbeheerder hier nu 8* langs gehad en die blijft zeggen dat dit komt omdat er iets mis is met mijn installatie..
Yep, vergelijkbaar met mijn topic dat iemand hierboven al gelinkt heeft. Alleen was het daar niet de nul maar één van de fases.

Het is vreemd dat de netbeheerder jouw installatie de schuld geeft. Als ze bij de hoofdzekering zo'n spanningsval meten, dan is dat vóór jouw installatie. Dus hun probleem, per definitie. Als jij kunt laten zien op moment dat hun monteur bij jou thuis staat te meten (met een geijkte Fluke, vrijwel zeker) de L1-N meer dan 10% afwijkt van 230V, dus zeker als je onder de 200V komt door een kacheltje of twee aan te zetten, moeten ze echt wel doorhebben dat zij aan de bak moeten. Tenminste, mijn ervaring daarmee bij Enexis was in elk geval prima. Kan vast aan de wijk/plaats liggen hoe goed die meedenken.

Overigens zou je bij een zwevende nul verwachten ook voltages flink boven de 230 te meten op het moment dat je één fase flink belast en een andere minimaal. Het hogere voltage op de fase met de kleinere belasting. Kan de boel aardig stuk van gaan dus dat is waarom een netbeheerder hier meestal toch vrij snel op reageert.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 25-11-2021 19:24 ]

Pagina: 1