PC besturen met je stem: wat zijn de mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor een collega die de PC niet met toetsenbord en muis kan/mag besturen zoek ik een oplossing. Het gaat vooral om het lezen en beantwoorden van mail, chatten via onze chat software en notities/brieven in Word typen.

Ik zag al dat Windows 10 over spraakcommando's beschikt maar dat is alleen in het Engels. Op zich geen probleem Dicteren kan wel in het Nederlands. Zijn deze twee zaken te combineren? Of wordt dat heel ingewikkeld?

Als je verder naar spraaksoftware kijkt dan is Nuance Dragon er. Die kan ook commando's doen. Maar ik vraag me af of dit in het Nederlands kan en of je een willekeurige knop in onze chat applicatie ook kunt "indrukken" met je stem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 13:43
Ivm een operatie heb ik hier kort geleden ook mee zitten spelen. Zelf heb ik geen ervaring met Nuance Dragon, maar kwam die wel tegen met referenties. Helaas vond ik de prijs iets te gortig voor een korte periode, ik kan mij voorstellen als het voor een lange tijd is dit wellicht de moeite waard is.
De ingebakken windows spraak herkenning werkte bij mij belabberd (zowel in Nederlands als Engels). Wellciht ligt het aan mijn spraak... In de windows spraak herkenning zitten ook een aantal 'commands' ingebakken. Het voordeel is dat het al geinstalleerd is en je het alleen even hoeft te installeren om te testen. Uiteindelijk had ik de beste ervaring met android, dus een hoop berichten verstuurde ik via de telefoon, die spraak herkenning werkt best wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb indertijd (15+ jaar terug) diverse mensen de nodige dingen zien doen via Dragon. En ik heb daarbij geleerd dat de database met aangeleerde spraakcommando's en stemherkenning maanden kosten om op te bouwen.

Ondertussen ben ik al heel lang weg uit dat stuk support, dus ik weet niet hoe een en ander nu werkt, maar ik neem aan dat het nog steeds een redelijk traject zal zijn om gebruiker en programma op een lijn te krijgen. Met andere woorden: verwacht niet dat alles out of the box perfect zal werken...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm