Stekkerdoos in stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag, waarvan ik op het internet al het één en ander heb gelezen en het advies is dat het wordt afgeraden.

Maar als je logisch nadenkt zou het m.i. geen probleem moeten zijn.

Het volgende:

Ik heb een stekkerdoos met 6 stekkers. Deze kan maximaal 3680 watt hebben. Daarop heb ik aangesloten:

Stekker 1: Computer (max. 750 watt)
Stekker 2: Monitor
Stekker 3: Router
Stekker 4: Printer
Stekker 5: Een andere stekkerdoos waar ik mijn laptop op aansluit (max. 45 watt) en eventueel telefoon (max. 20 watt)
Stekker 6: Weer een andere stekkerdoos waar ik mijn speakers op heb aangesloten (max. 240 watt) en HomePod mini (max. 20 watt)

Als ik alles bij elkaar op tel blijf ik ver onder de 1500 watt. Kan dit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-07 17:39
Geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:13

Freakie1NL

Grote Baas

Tja netjes is anders, maar als je 1ste stekkerdoos inderdaad 3,6 kW kan hebben dan is dit oke.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Zolang je onder de maximale belasting blijft en geen spoelvorming hebt bij de kabels kan het.

Eea wordt afgeraden om te voorkomen dat een onwetend iemand niet per ongelijk de stofzuiger aansluit en daarmee over de max gaat.

Misschien een idee om een 10 voudige stekkerdoos te kopen?

• turkeyhakan
Purzelbaum schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:54:
Zolang je onder de maximale belasting blijft en geen spoelvorming hebt bij de kabels kan het.

Eea wordt afgeraden om te voorkomen dat een onwetend iemand niet per ongelijk de stofzuiger aansluit en daarmee over de max gaat.

Misschien een idee om een 10 voudige stekkerdoos te kopen?
Dat zou inderdaad ook kunnen, maar ik heb op verschillende plekken apparaten staan vandaar..

Wat is spoelvorming precies? Is het verstandig om kabels zo ver mogelijk uit te rollen?

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Een spoel is een strak opgerolde kabel. Hierin ontstaat hitte. Een haspel heeft daarom ook altijd een maximaal vermogen in opgerolde en in afgeronde toestand.

Een stuk of 5 windingen zullen geen probleem geven. Tientallen kunnen warm worden waardoor je kabel zou kunnen smelten. Dus niet te strak oplossen en je zit wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suuz2016
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-07 11:26
Dit kan wel degelijk problemen opleveren. Als er in een apparaat een kortsluiting ontstaat wil je dat de beveiliging (zekering of automaat) dit afschakelt.

Als je een B16 automaat hebt (meest waarschijnlijk, naast 16A zekering) is een kortsluitstroom van minimaal 5x16 = 80A nodig voor tijdige afschakeling.

Dit houdt in dat de foutstroomimpedantie maximaal 230/80 = 2,875 ohm mag zijn. Met al die stekkerverbindingen is de kans groot dat je daar overheen gaat.

Kortom, tijdens normaal gebruik is er niet zoveel aan de hand, maar een kortsluiting wordt mogelijk niet tijdig of in het uiterste geval helemaal niet afgeschakeld met brand of lichamelijk letsel tot gevolg.

• turkeyhakan
Suuz2016 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:11:
Dit kan wel degelijk problemen opleveren. Als er in een apparaat een kortsluiting ontstaat wil je dat de beveiliging (zekering of automaat) dit afschakelt.

Als je een B16 automaat hebt (meest waarschijnlijk, naast 16A zekering) is een kortsluitstroom van minimaal 5x16 = 80A nodig voor tijdige afschakeling.

Dit houdt in dat de foutstroomimpedantie maximaal 230/80 = 2,875 ohm mag zijn. Met al die stekkerverbindingen is de kans groot dat je daar overheen gaat.

Kortom, tijdens normaal gebruik is er niet zoveel aan de hand, maar een kortsluiting wordt mogelijk niet tijdig of in het uiterste geval helemaal niet afgeschakeld met brand of lichamelijk letsel tot gevolg.
Ze zijn toch allemaal aangesloten op dezelfde stekkerdoos die weer in het stopcontact zit? En aangezien ik ruim onder de toegestane limieten zit, zou dit toch geen probleem mogen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Netjes is anders en als het even kan wordt het afgeraden zou het ook zeker niet zomaar doen met de allergoedkoopste Action blokken. Voor een ieder die zegt mag niet, leg uit voor kantoren zijn er zelfs specifieke stekkerblokken die je door kan linken met een speciale kabel. Kortom let op kwaliteit en totale belasting.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Officieel mag dit niet. Maar daar kijkt men alleen naar in bedrijfsmatige situaties. Gebruik wel goede stekkerdozen en niet die van de action of de 2 euro knakenbak bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
https://www.karwei.nl/ass...dig-wit-3-meter/p/B148501

Deze heb ik als 3 voudige stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-07 15:45
Zou me er niet druk om maken. De extra stekkerdozen belast je niet lomp en geen extreme lengtes. Ik dacht eerst dat je 6x stekkerdozen had gebruikt ja dan ik wel even achter mn oren gekrabd :P

[ Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 26-11-2021 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Suuz2016 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:11:

Dit verhaal gaat ook op als je een lange verlangkabel van 1,5mm2 gebruikt.
De verliezen daarin zijn bij zulke grote stromen zo groot dat je (met enige moeite) wellicht ook voor elkaar kunt krijgen dat die kabel ontbrand zonder dat er een B16 uitgaat.

En dat is waar nu de misvatting vaak ligt: veel mensen denken dat de zekering in de groepenkast een soort ultieme beveiling is voor je electrische huis installatie, inclusief alles wat je in het stopcontact steekt. Dat laatste is niet waar, je groepenkast is bedoeld om de vaste installatie in je huis te beveiligen tegen overbelasting en is niet bedoeld om, bv, aangesloten stekkerdozen te beveiligen tegen overbelasting. Dat kan een B16 nou eenmaal niet, omdat ie niet weet wat de limieten zijn van de door de gebruiker aangesloten apparaten.
Dat is de reden waarom je als gebruiker nog altijd bedachtzaam om moet gaan met wat je aansluit op stekkerdozen, en dan met name de totale maximale belasting die aan die stekkerdoos hangt. Ook als dat maar 1 stekkerdoos is.

Ts: wat jij doet kan echt prima, er zit marge genoeg tussen het maximale vermogen van de doos en wat je gebruikt.
Hou wel in gedachten dat als je dichterbij dat maximum komt, maar er nog wel onder blijft, dat die huis tuin en keuken dozen vaak NIET zijn gemaakt om dat vermogen uren achter elkaar aan te kunnen. Meestal staat dat er ook bij, een uren aanduiding hoe lang hij maximaal dat vermogen aan kan zonder zo heet te worden dat ie zichzelf als een soort transformer omsmelt naar een plastic speelgoedauto met zwarte rook uit de uitlaat.
Maar, nogmaals, jij zit nowhere near die grens.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Toevoeging: mocht die stekkerdoos afgedekt liggen, op een warme plek liggen of op een radiator liggen, dan worden de limieten wel snel lager. Dat is wat mij betreft veel linker dan meerdere stekkerdozen achter elkaar hangen met matige belasting eraan.

[ Voor 28% gewijzigd door remco_k op 27-11-2021 00:18 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In dit kader heb ik nog wel een mooie anekdote uit het verleden (toen je nog zelf stekkerdozen en verlengsnoeren op maat mocht maken). Ik was facilitair medewerker en het hoofd IT kwam naar me toe voor een verlengsnoer dus ik gaf hem kabel stekker en contactdoos mee en vroeg nog of het hem zelf ging lukken.
Natuurlijk volmondig ja, hij ging aan de slag even later klapt er een groep uit van de computer ruimte dikke treurnis, had meneer niet opgelet en zich niks van kleurtjes aangetrokken, voeding en aarde verwisselt.
Dat was een dure apparaten vinden het niet fijn als er 220 op de aarde komt.
Later toen ik zelf bij IT zat de ruimte op een zondag gesaneerd daar was heel veel doorgelust en dat in een tijd dat het ook allemaal nogal wat gebruikte aan stroom.
Kortom TS succes en let op met wat je doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1