Cadeau vriendelijk weigeren

Pagina: 1
Acties:
  • 10.773 views

Anoniem: 1667784

Topicstarter
Familie wil mij een cadeau geven. Willen met mij naar een pretpark 🤮
Daar doe je mij dus geen plezier mee, is ook meer dat ze zelf willen en dan nemen we 82ndalltheway mee. Hebben ze tenminste iets terug gedaan. Dan zit ik een hele dag tussen klein grut in een park waar ik niks aan vind en heel wat andere dingen had kunnen doen.

Hoe zeg ik zo netjes mogelijk dat ik niet mee wil?

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ziek zijn op de dag, jij blijft thuis en de rest gaat alsnog, iedereen blij.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +84 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

"nou, daar doe je mij geen plezier mee. Dus nee, bedankt".

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

Reinier

\o/

Oogje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:17:
Tuurlijk niet. Dat is een laffe smoes en dan zit je volgend(e) week/maand/jaar met hetzelfde probleeem.

"Sorry, leuk idee, maar ik houd daar niet van. Ga maar zonder mij, veel plezier!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:23:
[...]

Tuurlijk niet. Dat is een laffe smoes en dan zit je volgend(e) week/maand/jaar met hetzelfde probleeem.

"Sorry, leuk idee, maar ik houd daar niet van. Ga maar zonder mij, veel plezier!"
Ik ga er vanuit dat ze weten dat t geen topcadeau is, dat lees ik tenminste in de TS :)

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:15

OmeJoyo

This is me

Deze mag echt in de top-10 van slechtste adviezen van het jaar. Ga jij zo met je familie en vrienden om? Blij dat ik daar dan niet bij hoor.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

DrivinUCrazy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:19:
Ja gewoon dit, wat is er mis met eerlijkheid? Zeker als je het nu al weet? Gewoon aangeven dat je er niet gelukkig van wordt, maar ook dat je het niet erg vind als de rest wel wilt gaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
Zoals rest al aangeeft, meldt dat je er niet van houdt. Zijn er dingen die je wel leuk vindt om te doen met je neefjes? Of gewoon überhaupt niet?

Doe een voorstel voor andere activiteiten.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 25-11-2021 07:27 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Gewoon zeggen hoe het is: Blij dat het je aangeboden wordt en het idee leuk is, maar dat jij geen affiniteit met pretparken hebt en dat dat niet bij jou past.

Kom daarnaast met een voorstel wat jou wel leuk lijkt om met familie te doen voor een andere keer en ik ben vrij zeker dat je er goed vanaf komt. :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
OmeJoyo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:25:
[...]

Deze mag echt in de top-10 van slechtste adviezen van het jaar. Ga jij zo met je familie en vrienden om? Blij dat ik daar dan niet bij hoor.
Dat weet je helemaal niet neef :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gewoon eerlijk zijn, dan weten ze voor de toekomst ook dat een pretpark niet jouw ding is. Benadruk dat je het waardeert dat ze aan je denken, maar dat een pretpark voor jou niet leuk is. Dan brand je het idee niet af maar maak je het persoonlijk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Naast dat ik me aansluit bij de adviezen om het gewoon vriendelijk af te wimpelen, is het misschien de moeite waard om ook even naar de intentie van de gever te kijken.
Soms is het namelijk ook gewoon aardig om over je eigen schaduw heen te stappen, en wel mee te gaan. En dan uiteraard je best doen om er gewoon, met de familie, een leuke dag van te maken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Schrijf ze een uitgebreide handgeschreven brief waarin je je gevoelens uitstort en zodat je kenbaar maakt hoe je je hierbij voelt. Stip wel aan dat je dit met een zwaar hart en steen op de maag doet. Het kan helpen om te vermelden dat je hier in de laatste sessies uitgebreid over hebt overlegd met je psycholoog en dat je ook uitgebreid hulp hebt gevraagd in online zelfhulpgroepen (niet zeggen dat het Tweakers was, werkt vast verwarrend).

Wees voorbereid op heftige reacties - dan kan het alleen maar meevallen. Succes en sterkte, zet hem op!

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Hahah, ik zat daar vroeger ook altijd mee, groepsdruk enzo.

Als er nu iets is zeg ik gewoon nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Op de man is niet de bedoeling.

[ Voor 63% gewijzigd door Ardana op 25-11-2021 12:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Henvar schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:58:
Mag hopen dat de 82 in je naam niet je geboortejaar is.
Ook mensen die ouder zijn kunnen gewoon onzeker zijn hoor! Zijn genoeg redenen voor te verzinnen. Ja het kan ook zijn dat er andere familie-uitdagingen zijn en dat er hier een veel groter probleem schuilt.

Als ik om heen kijk, dan weet ik dat er veel mensen zijn die met dit soort situaties niet om kunnen gaan. Waarom? Geen idee, maar eerlijkheid en openheid en vooral naar jezelf kijken is er bij vele al lange tijd niet meer bij. Dan krijg je dit soort situaties die onnodig enorm moeilijk worden gemaakt.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:06
Het enige wat ik veel te laat heb geleerd is gewoon altijd eerlijk blijven, hoe vervelend het ook is.

Ja, de ander of anderen zullen er niet zo blij mee zijn, maar dan weten ze dat in ieder geval voor de volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:30

Roozzz

Plus ultra

LuNaTiC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:56:
Schrijf ze een uitgebreide handgeschreven brief waarin je je gevoelens uitstort en zodat je kenbaar maakt hoe je je hierbij voelt. Stip wel aan dat je dit met een zwaar hart en steen op de maag doet. Het kan helpen om te vermelden dat je hier in de laatste sessies uitgebreid over hebt overlegd met je psycholoog en dat je ook uitgebreid hulp hebt gevraagd in online zelfhulpgroepen (niet zeggen dat het Tweakers was, werkt vast verwarrend).

Wees voorbereid op heftige reacties - dan kan het alleen maar meevallen. Succes en sterkte, zet hem op!
Ben jij toevallig een collega van mij? :D

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49
"Ik vind het fijn/lief dat je aan me denkt, maar ik vind pretparken niet zo leuk dus ik word daar niet gelukkig van."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Jester-NL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:46:
Naast dat ik me aansluit bij de adviezen om het gewoon vriendelijk af te wimpelen, is het misschien de moeite waard om ook even naar de intentie van de gever te kijken.
Soms is het namelijk ook gewoon aardig om over je eigen schaduw heen te stappen, en wel mee te gaan. En dan uiteraard je best doen om er gewoon, met de familie, een leuke dag van te maken.
Dat moet wel mogelijk zijn voor TS, ik vind pretparken leuk, maar kan niet altijd en in elke situatie gaan door mijn Autisme bijvoorbeeld. Maar andere drukke situaties die ik niet leuk vind, daar kan ik dus geen positieve ervaring van maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Mijn geboortejaar ligt zelfs nog wat vroeger. Toch leer ik nog steeds, ook over mijn eigen gedrag. Ik zit wat anders in elkaar dan de rest van de familie. Niet beter, of minder maar wel anders. Het probleem van @Anoniem: 1667784 heb ik daarom al in vele varianten gehad. Maar ik heb de afgelopen twee jaar wel een verandering doorgemaakt.

Door de ernstige ziekte van mijn vader hadden wij een behoorlijke familie-crisis. Maar we kwamen daar eigenlijk niet goed uit. Volgens mij lag het probleem bij de familie. Na een paar gesprekken met een coach zag ik ook het probleem bij mezelf. Ik was niet duidelijk of expliciet in wat ik wil. Dat kan de familie - die immers anders is - ook niet raden, en ziet alleen een negatieve reactie. Samenvattend, je zal deze problemen altijd wel blijven tegenkomen. Maar door zelf duidelijk te zijn, en het ook vriendelijk uit te spreken, weet de familie wel wat je wil, en wat je niet wil. En dan help je de familie om ook beter met jou om te gaan.

Geen garanties natuurlijk :+ maar het helpt wel :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Topicstarter
Hoezo?
Met 82 als geboortejaar zou ik 39 zijn, betekent een middelbare leeftijd volgens jou dat je altijd een passend antwoord hebt?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1667784 op 25-11-2021 08:41 ]

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Roozzz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:25:
[...]

Ben jij toevallig een collega van mij? :D
Ik heb volgens mij geen duurzaamheidsadviseurs op mijn afdeling, dus die kans lijkt me klein, maar wie weet ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05

-tom-562

Oliesjeik

"Ok, dan verschuiven we het naar volgende maand!"
Anoniem: 1667784 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:39:
[...]

Hoezo?
Met 82 als geboortejaar zou ik 39 zijn, betekent een middelbare leeftijd volgens jou dat je altijd een passend antwoord hebt?
Heb je zo weinig levenservaring dat je niet eens kan bedenken dat je gewoon vriendelijk kan zeggen 'Bedankt voor het cadeau, maar ik heb helemaal niks met pretparken, daar doen jullie mij geen plezier mee'? Het is toch gek dat iemand van bijna 40 zoiets simpels niet kan/weet en daar informatie moet over inwinnen op een anoniem internetforum

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:06:
Het is toch gek dat iemand van bijna 40 zoiets simpels niet kan/weet en daar informatie moet over inwinnen op een anoniem internetforum
Aannames.....
82 is niet mijn geboortejaar, toen kenden mijn ouders elkaar nog niet eens (denk ik).

Als je iets bredere interesse had in de wereld om je heen, dan zou mijn schermnaam een belletje doen rinkelen

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1667784 op 25-11-2021 11:45 . Reden: YT ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
Maar nog steeds: gewoon zeggen "joh leuk idee, maar doe maar niet. Wil je echt wat doen geef me maar een fles *vul in naam favo drank*. oid.
Probeer het probleem niet groter maken dan het is...

[ Voor 0% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-11-2021 09:17 . Reden: typo ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:20
Heb je wat aan de reacties die gegeven worden @Anoniem: 1667784? Want tot nu toe reageer je alleen maar op eventuele aannames.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

Honesty

kattenneus!

Kies sowieso voor jezelf! Wat ik nog niemand heb horen zeggen is dat het goed van je is om te weten dat je het niet wilt en dat je het op een goede manier kenbaar wil maken. Stap 1 is al gezet meegaan voor de rest is een slechte keuze voor jezelf.

Gewoon zeggen pretparken vind ik niet leuk dus ik ga niet mee, wellicht is een bioscoop of dierentuin een leuker idee om samen te doen. Zodat je er wel bijbent en je wel gewoon lekker voelt.

Festina lente

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

Honesty

kattenneus!

Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:16:
Maar nog steeds: gewoon zeggen "joh leuk idee, maar doe maar niet. Wil je echt wat doen geef me maar een fles *vul in naam favo drank*. oid.
Mag hopen dat je niet doelt op een fles hopjesvla zoals in je nicknaam!!!
Zonder gekheid, ik zal wel aangeven dat het een leuk idee is maar wel zonder TS.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 1667784 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:16:
...
Hoe zeg ik zo netjes mogelijk dat ik niet mee wil?
Is er een reden dat jouw familie samen met jou naar een pretpark wil? Zijn er bijvoorbeeld 3 kids die dan lekker kunnen ravotten in allerlei attracties en gaan de volwassenen dan (vaker?) lekker biertje happen en bijpraten? Of het een spontaan cadeau omdat ze je waarderen of is het een "verplicht cadeau" bijvoorbeeld omdat je jarig bent geweest?

Ik kan me goed voorstellen dat "de reden" om met zijn allen op pad te gaan misschien iets gewichtiger is dan de topicstart doet voorkomen en daardoor is het lastiger om nee te zeggen?

Overigens, maar allicht dat ik dan ook aannames doe; je bent in andere topics best heel mondig geweest naar allerlei anderen dus waarom nu naar familie niet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:27
Gewoon zeggen dat jouw grootste cadeau / bedankje is wanneer je niet mee hoeft :+

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Anoniem: 1667784 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:16:
Waarom willen ze jou een cadeau geven? Is dat als dank ergens voor?

Geef gewoon eerlijk aan dat je het leuk vind dat ze je een cadeau willen geven, maar dat pretparken niet aan je besteed zijn. En geef ze dan wellicht een suggestie waar je wel enthousiast van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

-tom-562 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:06:
[...]

"Ok, dan verschuiven we het naar volgende maand!"

[...]

Heb je zo weinig levenservaring dat je niet eens kan bedenken dat je gewoon vriendelijk kan zeggen 'Bedankt voor het cadeau, maar ik heb helemaal niks met pretparken, daar doen jullie mij geen plezier mee'? Het is toch gek dat iemand van bijna 40 zoiets simpels niet kan/weet en daar informatie moet over inwinnen op een anoniem internetforum
Het is pas gek dat er mensen zijn die niet begrijpen niet iedereen hetzelfde is...

Als dat probleem niet had bestaan, had TS zich ook niet zo gevoeld.

Voor mij is het heel gek dat jij begint over levenservaring tegenover een ander terwijl je zelf hierin tekort schiet.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Het lijkt me het best om dit van te voren aan te geven, het liefst met een (betaalbaar) alternatief dat je wel leuk vind.

Kaartjes kun je niet altijd terugbrengen (en zijn best duur), vandaar.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Zelf ook ooit meegemaakt hoor, iedereen in de schoonfamilie vond de musical Prins Van Oranje ofzo? helemeaal geweldig. Heel ons gezin werd uitgenodigd om te gaan kijken door de schoonouders.

Toen ik zei dat ik liever dood gevonden wilde worden in een of andere afgelegen steeg sloeg dat in als een bom, als van, kan het dat er mensen zijn op de wereld die niet van musicals houden :?

JA DAT KAN

Gelukkig is mijn relatie verder heel goed, maar dit was een minder momentje ;)

Dus is ons gezinnetje zonder mij gegaan, prima.

Daarna ook nooit meer voor een musical uitgenodigd, vreselijk vind ik die dingen 8)

Soms zijn je interesses gewoonweg niet gelijklopend, een pretpark zou ik wel weer leuk vinden :D
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:16:
Contradictio in terminis, je vind dit helemaal geen leuk idee namelijk :D

[ Voor 21% gewijzigd door Galactic op 25-11-2021 09:51 ]

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Natuurlijk is de meest doeltreffende manier om te zeggen dat het niet je ding is, maar dat is niet voor iedereen iets wat zo gemakkelijk is om te doen. Er zijn veel families met een hele ongezonde dynamiek waar je met ze bent of tegen ze bent.
Ik heb meegemaakt dat er om kleinere dingen dan dit een enorme ruzie was. Het is niet altijd een kwestie van gewoon zeggen en ze leven nog lang en gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 11:34
Herkenbaar, de verplichting voelen om mee te moeten omdat je dan denkt dat een ander het niet leuk vind als je nee zegt.

Mijn ervaring is dat je gewoon aan kan geven dat het niet zo je ding is en dat je liever niet mee gaat.
Zo hoef je dat ook bij een tweede keer niet meer uit te leggen, maar is het duidelijk voor iedereen.

Het is niet erg om nee te zeggen als je niet mee wilt. Je bent baas over jezelf :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Nutteloos én onvriendelijk. Niet de bedoeling.

[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 25-11-2021 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:59
Dit inderdaad. Je gaat iets samen met je familie doen, ook al is het niet je favo-ding, het is wel quality-time met de familie. Je kan moeilijk van ze eisen dat ze mee World-of-warcraft gaan spelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
"Nee dank je, maar zullen we daarna met z'n allen ergens uit eten gaan/naar de film/geblinddoekt sjoelbakken/naakt postzegels sorteren*)? Lijkt mij heel gezellig!"

*) vul hier een activiteit in die voor jou en je familie acceptabel is

[ Voor 41% gewijzigd door TMDC op 25-11-2021 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

bvdbos schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:26:
[...]

Dit inderdaad. Je gaat iets samen met je familie doen, ook al is het niet je favo-ding, het is wel quality-time met de familie. Je kan moeilijk van ze eisen dat ze mee World-of-warcraft gaan spelen...
Ja jij bent ook te kortzichtig of te lui om de andere reacties te lezen en te beseffen dat dit voor veel mensen een probleem is?

Jammer weer, dit is nu precies waardoor dit probleem bestaat, onbegrip van anderen over je onzekerheid.

Hij eist niets, hij wilt niet mee om redenen. We moeten echt eens stoppen met die kinderachtige verplichtingen omdat het familie is. Mensen gaan daar letterlijk kapot aan. Een dag stress en blijkbaar dus ook de weken ervoor is niet "even inschikken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 12:50
In mijn optiek geef je zelf het antwoord op die vraag, namelijk:
"Daar doe je mij dus geen plezier mee."

Vervolgens stel je een alternatieve activiteit voor die je wel leuk vind.

[ Voor 38% gewijzigd door Jaer288 op 25-11-2021 10:40 ]

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:59
OmeJoyo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:36:
[...]
Hij eist niets, hij wilt niet mee om redenen. We moeten echt eens stoppen met die kinderachtige verplichtingen omdat het familie is. Mensen gaan daar letterlijk kapot aan. Een dag stress en blijkbaar dus ook de weken ervoor is niet "even inschikken"
De reden die genoemd wordt : "Daar doe je mij dus geen plezier mee, is ook meer dat ze zelf willen en dan nemen we 82ndalltheway mee. Hebben ze tenminste iets terug gedaan. Dan zit ik een hele dag tussen klein grut in een park waar ik niks aan vind en heel wat andere dingen had kunnen doen."

Ik zou dit ook niet uit mezelf doen maar ik heb vorig jaar wel 3 dagen Efteling gedaan met de hele familie. Toen mijn moeder later overleed waren die herinneringen en foto's met de hele familie er nog wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

bvdbos schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:42:
[...]

De reden die genoemd wordt : "Daar doe je mij dus geen plezier mee, is ook meer dat ze zelf willen en dan nemen we 82ndalltheway mee. Hebben ze tenminste iets terug gedaan. Dan zit ik een hele dag tussen klein grut in een park waar ik niks aan vind en heel wat andere dingen had kunnen doen."

Ik zou dit ook niet uit mezelf doen maar ik heb vorig jaar wel 3 dagen Efteling gedaan met de hele familie. Toen mijn moeder later overleed waren die herinneringen en foto's met de hele familie er nog wel...
Maar als het zo makkelijk was zou TS geen topic hier hebben gestart toch? En heb je de rest van de reacties nu wel of niet gelezen?

En denk je dat elke familie foto's maakt? Er zijn er zat waar er nog niet 1 foto wordt gemaakt.

Fijn dat het jou iets prettigs heeft opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:25

Punkrocker

Mostly harmless

bvdbos schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:26:
[...]

Waarom kritiek op TS?

Het is de familie die, na al die jaren, nog steeds niet weet dat TS pretparken niet leuk vindt.
Of doet alsof omdat zij het wél leuk vinden??

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Het leven is veel eenvoudiger als je gewoon rechtuit communiceert, ook al botst het dan soms. Ik dacht dat NLers hier over het algemeen beter in waren dan Belgen, ook een reden waarom ik graag in NL werk.

Ik doe in mijn vriendengroep/familie net hetzelfde. Gaan ze naar een concert dat me geen reet kan schelen, dan zeg ik het ook letterlijk dat het me geen reet kan schelen. Ik ben verder best wel gezellig, maar ik maak mijn grenzen kenbaar. Tegenwoordig vragen ze eerst "is dat iets voor jou?" als ze zo'n groepsactiviteit plannen, en als ik dan nee antwoord weten ze ook voldoende. Niets persoonlijks, want er zijn zat activiteiten waar ik wel graag erbij ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Punkrocker schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:56:
[...]

Waarom kritiek op TS?

Het is de familie die, na al die jaren, nog steeds niet weet dat TS pretparken niet leuk vindt.
Of doet alsof omdat zij het wél leuk vinden??
Aan de andere kant: misschien weet de familie heel best dat TS pretparken niet leuk vindt, maar willen ze hem ook niet uitsluiten door hem helemaal níet uit te nodigen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05

-tom-562

Oliesjeik

TMDC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:59:
[...]

Aan de andere kant: misschien weet de familie heel best dat TS pretparken niet leuk vindt, maar willen ze hem ook niet uitsluiten door hem helemaal níet uit te nodigen.
Idd. Grote kans dat het niet eens perse om het pretpark gaat (als in, attracties/achtbanen), maar gewoon om een dag samen te zijn.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

OmeJoyo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:25:
[...]

Dat moet wel mogelijk zijn voor TS, ik vind pretparken leuk, maar kan niet altijd en in elke situatie gaan door mijn Autisme bijvoorbeeld. Maar andere drukke situaties die ik niet leuk vind, daar kan ik dus geen positieve ervaring van maken.
:)
Op basis van de posts van TS kan ik niet bepalen waarom hij niet mee zou willen. En ik zeg ook niet dat het moet. Ik wijs erop dat het (soms) handig, praktisch of gewoon vriendelijk is om niet (alleen) van je eigen antipathieën uit te gaan. En dat lees ik wel:
Dan zit ik een hele dag tussen klein grut in een park waar ik niks aan vind en heel wat andere dingen had kunnen doen
Dat gezegd hebbende: intermenselijk contact is altijd tweerichtingsverkeer. Geven en nemen. En dat houdt soms in dat je iets 'moet' doen dat niet aan de top van je prioriteitenlijst staat. Anderzijds helpt het natuurlijk wel als de andere partij(en) op de hoogte zijn van wat je wel en niet leuk vindt... en dan kom je elkaar (als het goed is) ergens in het midden tegen ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 09:16

Gosse_W

Brims

Neee..! geen brief...! :F Daar komt m'n eigen moeder mee als ze ergens mee zit waar ze zich bij mij blijkbaar aan stoort. Ligt ze de halve nacht wakker en schrijft zo'n epistel.
Zeg het dan face-to-face, dan hoeft niemand ergens mee te zitten. Eerlijkheid - gewoon dat het niet jouw ding is, werkt veel beter.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Gosse_W schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:31:
[...]

Neee..! geen brief...! :F Daar komt m'n eigen moeder mee als ze ergens mee zit waar ze zich bij mij blijkbaar aan stoort. Ligt ze de halve nacht wakker en schrijft zo'n epistel.
Zeg het dan face-to-face, dan hoeft niemand ergens mee te zitten. Eerlijkheid - gewoon dat het niet jouw ding is, werkt veel beter.
inderdaad "brief" lekker 1990.. zou het op FB dlen of in de groepsapp zetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44
-tom-562 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:01:
[...]

Idd. Grote kans dat het niet eens perse om het pretpark gaat (als in, attracties/achtbanen), maar gewoon om een dag samen te zijn.
Kan, maar zeg dat dan ook als familie zijnde, en verpak het niet als cadeau richting de TS

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Topicstarter
Martijn1990 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:17:
Heb je wat aan de reacties die gegeven worden @Anoniem: 1667784? Want tot nu toe reageer je alleen maar op eventuele aannames.
Jazeker heb ik er iets aan. de reactie van @SmurfLink past mij het beste. Die ga ik dan ook gebruiken.
SmurfLink schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:29:
Gewoon eerlijk zijn, dan weten ze voor de toekomst ook dat een pretpark niet jouw ding is. Benadruk dat je het waardeert dat ze aan je denken, maar dat een pretpark voor jou niet leuk is. Dan brand je het idee niet af maar maak je het persoonlijk.
+1 _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 23:22
OmeJoyo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:25:
[...]

Niet iedereen gaat graag die confrontatie aan hoor, sta je daar ook even bij stil? Voor sommige mensen is het fijner om die confrontatie niet aan te gaan. Het feit dat de TS hier een topic over start illustreert dit toch ook al?
Dan is ziek melden soms een easy way out... (daar mag je wat van vinden)

Vergeet ook nog eens even cultuurverschillen niet, jullie als Nederlanders (ondanks dat ik doorgaans vind dat jullie ongelooflijk rond de hete brij kunnen lullen) assertief zijn doet een Belg dat bv. iets minder snel of zal die wat "gematigder zijn" of meer de consensus zoeken en dus de confrontatie niet aan gaan...

Neemt niet weg dat ik het ook eerlijk zou aankaarten.
Klassieker van feedback

Ik boodschap --> Gevoel
Dankbaarheid wel uitdrukken
Maar dat je dat eigenlijk niet zo leuk vind (de actie "naar pretpark gaan en daar een dag rondlopen")

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 25-11-2021 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:26:
[...]

Is er een reden dat jouw familie samen met jou naar een pretpark wil? Zijn er bijvoorbeeld 3 kids die dan lekker kunnen ravotten in allerlei attracties en gaan de volwassenen dan (vaker?) lekker biertje happen en bijpraten? Of het een spontaan cadeau omdat ze je waarderen of is het een "verplicht cadeau" bijvoorbeeld omdat je jarig bent geweest?

Ik kan me goed voorstellen dat "de reden" om met zijn allen op pad te gaan misschien iets gewichtiger is dan de topicstart doet voorkomen en daardoor is het lastiger om nee te zeggen?

Overigens, maar allicht dat ik dan ook aannames doe; je bent in andere topics best heel mondig geweest naar allerlei anderen dus waarom nu naar familie niet?
Er zijn idd 3 kleuters bij die geamuseerd moet worden. Bij 1 gezin 2 stuks en bij een ander gezin 1tje, dus het gaat meer om het samenzijn. Maar het is geen directe familie, dus ik heb niet zo'n zin om een hele dag kapot te slaan aan mensen die ik zelden zie in een omgeving waar ik niks om geef. Met die vrije dag kan ik nog wel heel wat andere dingen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

HyperBart schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:49:
[...]

Niet iedereen gaat graag die confrontatie aan hoor, sta je daar ook even bij stil? Voor sommige mensen is het fijner om die confrontatie niet aan te gaan. Het feit dat de TS hier een topic over start illustreert dit toch ook al?
Dan is ziek melden soms een easy way out...

Vergeet ook nog eens even cultuurverschillen niet, jullie als Nederlanders (ondanks dat ik doorgaans vind dat jullie ongelooflijk rond de hete brij kunnen lullen) assertief zijn doet een Belg dat bv. iets minder snel of zal die wat "gematigder zijn" of meer de consensus zoeken en dus de confrontatie niet aan gaan...
Een band die is gebouwd op leugens, is geen band... Familie, vrienden, maakt niet uit.

Dat mensen het in de praktijk doen maakt het nog geen goed idee. Ik schrijf toch zelf ook later dat het ook gebeurd? Maar die posts heb je waarschijnlijk (nog) niet gelezen.

Maar nogmaals, dat het gebeurd, maakt het nog niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 23:22
OmeJoyo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:51:
[...]

Een band die is gebouwd op leugens, is geen band... Familie, vrienden, maakt niet uit.

Dat mensen het in de praktijk doen maakt het nog geen goed idee. Ik schrijf toch zelf ook later dat het ook gebeurd? Maar die posts heb je waarschijnlijk (nog) niet gelezen.

Maar nogmaals, dat het gebeurd, maakt het nog niet goed.
Ik volg je (=ik ben het met je eens). (en ben nog niet door alle posts heen inderdaad ;) )

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

HyperBart schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:53:
[...]

Ik volg je (=ik ben het met je eens). (en ben nog niet door alle posts heen inderdaad ;) )
Ik snap je punt heel erg hoor, want het gebeurd veel, alleen naar mijn idee te veel. Ik heb er hele erge dingen door zien gebeuren. En ja ik weet ook dat ik er als autist nog veel moeilijker mee om kan gaan als anderen, ga ik niet ontkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:41
Wat denk ik belangrijk is als je bang bent een ander te kwetsen met een afwijzing:
- Bedank voor het aanbod
- Hou het bij jezelf, leg uit dat pretparken gewoon niet je ding zijn
- Stel een alternatief voor om bv een kopje koffie te drinken of een keer samen te eten. Hiermee zullen ze waarschijnlijk beter begrijpen dat het niet persoonlijk is en dat je ze niet wil ontwijken, en hebben ze alsnog voldoening dat ze iets voor je hebben kunnen doen. Natuurlijk wel iets voorstellen wat je zelf enigszins leuk vindt :)

Overigens: Ik vind de antwoorden waar de TS niks aan heeft om hem zelfs in het bos sturen ontstellend.

Wij zijn toch tweakers onder elkaar, dan moet je toch een beetje jezelf kunnen zijn? Bovendien herken ik het wel, mijn moeder is ook vaak enorm teleurgesteld als ik een kado weiger. Ik ben door schade en schande wijzer geworden in de loop der jaren.

[ Voor 4% gewijzigd door A Lurker op 25-11-2021 11:59 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:39

Agent47

I always close my contracts.

Je kunt het ook afwijzen en iets anders aanraden als alternatief wat je wel bevalt?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Gosse_W schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:31:
[...]

:F

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

OmeJoyo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:25:
[...]

Autisme zou een reden zijn dat ze juist graag hebben dat je mee gaat :+

Personen met ASS kunnen (samen enkele begeleiders) vaak gebruik maken van een aparte ingang, waarbij wachtrijen en / of drukke situaties vermeden worden. Efteling heeft dit bijvoorbeeld ook. Ook op drukke dagen (of zelfs voor andere rustigere dagen) is het op deze manier dan wellicht beter uit te houden.

Geen idee hoe je er zelf in staat, maar een koptelefoon kan ook veel helpen om prikkels tussendoor te verminderen.

Over het originele vraag:
Duidelijk zijn, zonder te kwetsen. Je hoeft niet iemand te pleasen als ze jou een plezier willen doen. Kort berichtje sturen, even bellen en alternatief voorstellen.

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 25-11-2021 12:17 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

gorgi_19 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:14:
[...]

Autisme zou een reden zijn dat ze juist graag hebben dat je mee gaat :+

Personen met ASS kunnen (samen enkele begeleiders) vaak gebruik maken van een aparte ingang, waarbij wachtrijen en / of drukke situaties vermeden worden. Efteling heeft dit bijvoorbeeld ook. Ook op drukke dagen (of zelfs voor andere rustigere dagen) is het op deze manier dan wellicht beter uit te houden.

Geen idee hoe je er zelf in staat, maar een koptelefoon kan ook veel helpen om prikkels tussendoor te verminderen.

Over het originele vraag:
Duidelijk zijn, zonder te kwetsen. Je hoeft niet iemand te pleasen als ze jou een plezier willen doen. Kort berichtje sturen, even bellen en alternatief voorstellen.
Ik weet precies hoe het werkt en zoals ik al eerder schreef, ik ben gek op pretparken! Maar niet op dagen dat ik slecht in mijn vel zit, dagen dat het heel erg druk is, of als ik niet genoeg kan ontspannen door de vele factoren die verder nog kunnen meespelen.

Zolang ik met eigen vervoer kan, op een rustige dag, met het juiste gezelschap heb ik gewoon een topdag, we hebben zelfs een abbonnement.

Maar als ik met iemand mee moet die mij niet ligt, op een dag die voor mij niet werkt, dan moet ik gewoon niet gaan. Ik loop dan echt na 1 a 2 uur richting de uitgang omdat het te veel is.

We weten inmiddels dat dit voor TS niet zo is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35

Je vergeet een brandende roos...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

President schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:28:
[...]

Je vergeet een brandende roos...
Jij snapt hem!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:19:
Het enige correcte antwoord...

next

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nee man,altijd aanpakken. Ze zijn zo blij om het te geven, super leuk!

En daarna geef jij JOUW kaartje aan iemand anders. Dikke prima. Zo gaat er niets de prullebak in.

Opgelost.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:27
Misschien wil TS er niet met gestrekt been in maar zoekt een meer "tactisch" antwoord in de hoop dat hij niemand op zijn teentjes hoeft te trappen. Ik denk dat die er niet is, maar dat is niet perse erg.
Ik ken in mijn omgeving ook mensen die iedereen altijd te erg te vriend willen houden en bang zijn wie dan ook teleur te stellen en dus gewoon zouden meegaan met zo'n tripje. Ook al hebben ze dan een ontzettende baaldag.

Maar goed ik zou het zelf gewoon netjes zeggen dat je dat niet leuk vind en dus liever niet mee gaat. Dan krijg je waarschijnlijk het "ach doe niet zo flauw, ga toch gezellig mee" verhaal te horen. Dat is dan zo...

Als je nog even af wacht dan zitten we misschien zelfs weer een lockdown en gaat het wellicht sowieso niet door.

• yamahabest
  • Laatst online: 21-04 12:22
Blasterxp schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:34:
Nee man,altijd aanpakken. Ze zijn zo blij om het te geven, super leuk!

En daarna geef jij JOUW kaartje aan iemand anders. Dikke prima. Zo gaat er niets de prullebak in.

Opgelost.
Zijn familie wil met hem naar het pretpark. Wel een beetje raar als er opeens iemand anders staat ;)

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 18:57
Je vraag schijnt beantwoord te worden in het nieuwe boek van Paul Haenen:

Win boek Paul Haenen
Publicatiedatum: 23 november 2021

Paul Haenen heeft het niet zo op Kerst, en hij zal heus niet de enige zijn. In de traditionele manier om Kerst te vieren, het geijkte opzitten, pootjes geven en je volstoppen in familieverband, komt meer en meer de klad. Maar wat dan?

Margreet Dolman, Dominee Gremdaat en Paul Haenen, een mensenmens bij uitstek, weten als geen ander zowel degene die zich door de donkere winter heen worstelt als degene die zich verheugt op de wintermaanden met Het vrolijke winterboek op te beuren.

Uit de archieven van Paul Haenen werden de beste verschrikkelijke kerstverhalen en prikkelendste gedichten van Margreet Dolman alsmede de prachtigste preken van Dominee Gremdaat geplukt. Aangevuld met tips hoe u onder een kerstdiner uitkomt, hoe u ruzie weg kunt blazen, hoe u het hoofd boven water weet te houden en nog veel meer opbeurende uitwegen uit beklemmende situaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
"Nee, dankjewel, ik hou niet van pretparken, daar doe je mij geen plezier mee."

Om daar aan toe te voegen dat je wel graag met ze naar een concert van Sabaton wilt.. (komen naar de Ziggodome volgend jaar)...

https://www.sabaton.net/tour/

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:07

Sharky

Skamn Dippy!

Of vraag het aan Beatrijs: https://www.beatrijs.com/

This too shall pass

Topicstarter
Waarnemer schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:36:
"Nee, dankjewel, ik hou niet van pretparken, daar doe je mij geen plezier mee."

Om daar aan toe te voegen dat je wel graag met ze naar een concert van Sabaton wilt.. (komen naar de Ziggodome volgend jaar)...

https://www.sabaton.net/tour/
Ik ga al in december naar Sabaton, mits het doorgaat...

Pretpark zou nog niet eens zó erg zijn, mocht ik kaartjes krijgen en op mezelf gaan dan deed ik dat wel. Is meer dat ik geen grote trek heb aan de hele dag op stap te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1667784 op 25-11-2021 18:22 ]

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Gewoon eerlijk zijn dat je het niet leuk lijkt. Als ze zich daar niets van aantrekken.. tja waarom zou je dan wel wat van aantrekken als zij beledigd voelen als je toch niet mee gaat?

Misschien denken ze wel dat ze je er een groot plezier mee doen omdat ze het zelf zo leuk vinden. Maarja iedereen is anders. :)

Maarja als je niets zegt weten ze het ook niet eh?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09

vhal

ಠ_ಠ

Gewoon uit interesse en vergeef mij als het al is gevraagd of gezegd, welk pretpark is het eigenlijk?

Strava

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Dit had Beatrijs kunnen opschrijven ;)

Een poging om toch mee te gaan waarschijnlijk wel gewaardeerd worden. Als je niets met je familie hebt is dat niet de weg natuurlijk en dan kun je gewoon aangeven dat je het niets vindt. Is de relatie goed maar is het alleen dat pretpark, dan zou je ook met een ander idee kunnen komen om samen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Goed, genoeg tips gehad en daarbij zie ik geen discussiewaarde in dit topic.
Ik zou vooral het advies van @DrivinUCrazy en @LuNaTiC volgen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.