Vraag

• Veronique_
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-01-2022
Ik zoek een?
55” smart tv

Wat is je budget?
€600 maar voor een echt betere wil ik tot €700 gaan

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga de tv vooral gebruiken voor series en films te kijken via de apps. Dus het smart gedeelte is voor mij wel belangrijk.

Gamen ga ik absoluut niet doen

Wat heb je zelf al gevonden?
In eerste instantie zag ik de Samsung 55tu7040 maar ik kreeg advies om voor de lg 55nano886pb te gaan. Aangezien die toch al boven mijn budget van €600 lag verder gaan kijken en kwam de Samsung qled 55Q70A tegen

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nu een 7 jaar oude Philips met ambilight. Ambilight is leuk maar niet perse nodig. Betaal liever voor betere kwaliteit beeld dan het ambilight op zich. Zoals gezegd is het belangrijk dat ik verschillende apps erop kan zetten en dit ook een beetje lekker werkt

Ik kijk nooit tv in een donkere kamer, staat altijd licht aan. Daarnaast zit ik er recht voor.

Is het beter om nu toch iets meer te investeren en voor bijvoorbeeld de Samsung qled te gaan of voldoet de 55tu7040 net zo goed?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34
Misschien niet wat je vroeg, maar met een android TV box zou je alle apps gewoon op je oude toestel kunnen gebruiken?

pricewatch: Google Chromecast met Google TV Wit 8GB
pricewatch: Nvidia Shield TV Pro 16GB
pricewatch: Xiaomi Mi Box S 8GB

Als je nu een te goedkoop tv toestel koopt, dan loop je grote kans dat de apps die je wilt er al niet meer op beschikbaar zijn, of binnenkort niet meer werken.

• Veronique_
Daar was ik ook aan het denken, omdat de tv op zich nog wel goed is. Tuurlijk niet het beste beeld maar het voldoet wel. Maar aan de andere kant, hoe lang gaat deze nog mee. Kan ik dan niet beter meteen voor een nieuwe tv gaan en gaan de apps er zo snel vanaf? Daarom vind ik het trouwens wel belangrijk dat ik met een iPhone kan streamen zodat het in ieder geval zo opgelost kan worden als de apps niet meer werken

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:42
Alle genoemde modellen zijn nauwelijks een verbetering tegenover jouw huidige Philips tv. De LG Nano 886 heeft een laag contrast door het IPS paneel, de Samsung TU70 en Q70A hebben een VA paneel en daardoor een goed contrast. Ze kunnen allemaal SDR prima weergeven maar zijn ongeschikt voor HDR.

Steeds meer films en series komen uit in HDR, wanneer je nu een tv wilt kopen dan doe je dat imo omdat je of een grotere/ kleinere tv wilt of omdat je vooruit wilt qua techniek.

TV's die met jouw budget HDR relatief goed kunnen weergeven zijn de Sony 55XH9005/ 55XH9299 en de Hisense U8QF.

De Sony XH9005/ 55XH9299 is vanuit de fabriek nauwkeuriger afgesteld qua kleuren, biedt een betere motion handling en een veel uitgebreidere smart omgeving. De Hisense U8QF kan een hogere (piek)helderheid behalen, maar biedt een zeer beperkt smart omgeving en geen AirPlay.

• benbaba
  • Niet online
De Hisense 55U8QF is veruit de beste keuze met jouw budget. Het smartplatform is inmiddels uitbereid. Netflix, Prime en Youtube waren al aanwezig en Kijk, NLziet, NPO en Disney+ zijn nu ook beschikbaar. Voor series en films wil je een tv met goede HDR hardware. Dit geeft zeer veel impact en voorkomt dat het beeld te donker wordt of te flets.

HDR prestatie is tegenwoordig het verschil tussen een goedkope en dure lcd tv. Hiervoor is goede local dimming (FALD) nodig, een breed kleurenbereik/volume en een hoge piekhelderheid (1000+ nits). De tv's uit jouw lijstje dragen het HDR label, maar zijn simpelweg ongeschikt. De aangedragen Sony XH90/92 komt m.i. ook te kort en is een klasse lager dan de U8QF.

https://fwd.nl/beeld/wat-...-dynamic-range-uitgelegd/
Zie ook de reactie onder het artikel. Oorzaak: geforceerd HDR en ongeschikte hardware.
https://www.consumentenbo...ke-apps-heeft-je-smart-tv
Beeldkwaliteit > apps/smartplatform

[ Voor 10% gewijzigd door benbaba op 25-11-2021 11:32 ]

• NESFreak
  • Laatst online: 08:34
Televisiemakers leveren simpelweg geen garantie hoe lang apps blijven werken.
Zolang er voor een specifiek model TV genoeg gebruikers van een app zijn, dan zal deze waarschijnlijk wel geüpdatet blijven worden. Bij toestellen van samsung, lg, en toestellen met android TV zal dit waarschijnlijk wel een paar jaar goed gaan, maar meer dan dat kan niemand er over zeggen. Zie bijvoorbeeld ook de info van de consumentenbond hierover https://www.consumentenbo...ke-apps-heeft-je-smart-tv

Als je binnen het apple ecosysteem zit, dan zou je ook een apple tv box kunnen overwegen: https://tweakers.net/mediaspelers/apple/

• Veronique_
Moet zeggen dat ik het maar moeilijk vind. Ik dacht dus eerst ook om of voor Google tv chromecast, Amazon fire tv stick of Apple TV te gaan en dan mijn huidige tv te behouden. Ben dan natuurlijk een stuk minder kwijt maar ik kreeg de opmerking waarom niet wat meer bij leggen en meteen voor een nieuwe tv gaan, dit komt dan wel van een leek op dit gebied. Daarom ging ik twijfelen.

Is het dan toch beter om mijn eigen Philips te houden. De komende jaren deze weer slim te maken door zo’n box eraan te hangen en dan door te sparen voor een betere tv? De genoemde tv’s zijn dus eigenlijk niet echt een goed upgrade voor het geld wat ik ervoor zou moeten betalen?

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:42
Veronique_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:07:
Moet zeggen dat ik het maar moeilijk vind. Ik dacht dus eerst ook om of voor Google tv chromecast, Amazon fire tv stick of Apple TV te gaan en dan mijn huidige tv te behouden. Ben dan natuurlijk een stuk minder kwijt maar ik kreeg de opmerking waarom niet wat meer bij leggen en meteen voor een nieuwe tv gaan, dit komt dan wel van een leek op dit gebied. Daarom ging ik twijfelen.

Is het dan toch beter om mijn eigen Philips te houden. De komende jaren deze weer slim te maken door zo’n box eraan te hangen en dan door te sparen voor een betere tv? De genoemde tv’s zijn dus eigenlijk niet echt een goed upgrade voor het geld wat ik ervoor zou moeten betalen?
Dit natuurlijk persoonlijk en hangt af van hoeveel waarde iemand hecht aan goede beeldkwaliteit.

Wanneer je tevreden bent met jouw huidige tv zou ik een Apple TV kopen, dan kun je weer meerdere jaren vooruit. Ben je van plan om door te sparen en bijv. over een jaar een nieuwe tv te kopen, dan is een Google Chromecast voor een paar tientjes economisch een betere keus.

Voor rond de 1000 euro heb je al een goede 55'' OLED tv, dit zal volgend jaar niet anders zijn.

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Veronique_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:07:
De genoemde tv’s zijn dus eigenlijk niet echt een goed upgrade voor het geld wat ik ervoor zou moeten betalen?
Waarom blijf je vasthouden aan de door jou genoemde tv's als er 1 of 2 betere opties worden geopperd?

• Veronique_
Waarom blijf je vasthouden aan de door jou genoemde tv's als er 1 of 2 betere opties worden geopperd?
Zo bedoelde ik het niet hoor. Ik sta open voor andere merken / modellen, maar ik maakte uit de antwoorden eigenlijk meer op dat voor mijn budget niet echt veel tv’s te vinden zijn die echt een verbetering zijn. Ik vind het ook zonde om nu een tv te kopen van €700 die het net niet is en dan over een paar jaar alsnog een mediaspeler aan te moeten schaffen. Dan spaar ik liever een paar jaar door voor meteen een goede tv die weer een tijdje toekomst proof is

Ik was zelf de hisense ook tegen gekomen, maar omdat ik overal las dat het smart gedeelte niet veel voor stelde viel deze voor mij af, want het is niet de bedoeling dat ik zowel een nieuwe tv en een mediaspeler ga kopen

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Binnen het gestelde budget zijn de Hisensen de enige televisies die kwaliteit leveren die een upgrade de moeite maken. Maar inderdaad, smart is het zwakke punt van Hisense. Probeer een deal te regelen op de LG A1. Misschien zal je je budget net halen, misschien net niet, maar dan ga je wel in beeldkwaliteit goed op vooruit en ben je wat betreft smartfuncties voor de nodige jaren onder de pannen, want het is een televisie van dit jaar, dus de software-ondersteuning gaat nog de nodige jaren door.

• benbaba
  • Niet online
Veronique_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:31:
[...]

Ik vind het ook zonde om nu een tv te kopen van €700 die het net niet is en dan over een paar jaar alsnog een mediaspeler aan te moeten schaffen. Dan spaar ik liever een paar jaar door voor meteen een goede tv die weer een tijdje toekomst proof is
Dat is het ook. Je moet minimaal kijken naar een Samsung Q80A, Sony X90J of TCL C822 en idealiter een klasse hoger zoals de U8QF, XH95, Q9xT/QN9xA of een (120Hz) OLED. Alles daar onder is het net niet (voor o.a. HDR) en zonde van de upgrade m.i.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou toch echt de AppleTV of Google TV sterk overwegen.
Als je daarmee een jaar of 2 de koop van een nieuwe TV uit stelt "verdien" je die investering weer direct terug. Zeker als je geen grote sprong in beeldkwaliteit gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veronique_
Ik denk inderdaad dat ik ga wachten met een nieuwe tv aanschaffen en voor nu een degelijke mediaspeler aanschaf en dan door spaar voor meteen een goede tv.

Edit:

Ik wil jullie wel nog bedanken. Het is zo moeilijk om een keuze te maken en ik bleef zo twijfelen en het voelde ook niet helemaal goed om steeds mijn budget te verhogen. Over een paar jaar, als het budget het toe laat, zal ik waarschijnlijk weer jullie advies nodig hebben 😁

[ Voor 65% gewijzigd door Veronique_ op 25-11-2021 17:47 ]

Pagina: 1