Vraag

• theoz56
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 01-12 00:41
Hallo allemaal, ik zit met een dilemma waarvoor ik hoop wat nuttige meningen aan te treffen.

Het zit zo: ik werk al bijna 10 jaar bij dezelfde werkgever (een ontwikkelbedrijf voor industriële toepassingen). Het bedrijf waarvoor ik werk is sinds ik er begonnen ben flink gegroeid en ik sta min of meer bovenin de organisatie. Het klinkt wat arrogant, maar ik weet dat ik voor een belangrijk deel verantwoordelijk ben voor de groei van de afgelopen jaren.

De organisatie loopt redelijk tot goed. Vooral financieel gaat het erg lekker en ook onze klanten zijn erg tevreden. De laatste tijd is de cultuur er nogal op achteruit gegaan. Er wordt flink ge-elleboogt. De spanningen lopen soms flink op en veel onrust komt van de hoogste niveau's. Corona helpt ook een handje mee, mensen staan tegenover elkaar en alle lagen van de organisatie doen mee. Ik weet vaak niet wat ik ervan vind. Sommige dagen dan kom ik trots thuis en andere dagen bedenk ik me dat ik niets liever zou doen dan iets nieuws zoeken of zzp'er worden.

Door wat geschuif in de organisatie krijg ik de kans geboden om aandelen te kopen. Ik weet nog niets van bedragen, maar ik ben wel al na aan het denken of ik hier in moet stappen. Eigenlijk ben ik op zoek naar advies. Is het slim om me verder in een bedrijf te graven waarmee ik een haatliefdeverhouding heb? Als iemand ervaring hiermee heeft wil ik ook wel graag weten hoe dat is verlopen.

Alle reacties

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Hoe kijk je er zelf tegenaan? Wat wil je met die aandelen bereiken? Gaat het je om het geld; dat je beloond wil worden voor de meerwaarde die je het bedrijf geeft?

Of gaat het je om zeggenschap, dat je sturing aan het bedrijf wil geven? Hoe kan het dat je zegt bovenin de organisatie te staan en niets doet of kan doen aan de 'onrust van de hoogste niveaus'? Heb je het idee dat die aandelen daar verandering in brengen?

• theoz56
Goede vraag. Het gaat me om het geld en voor de lange termijn. Mijn zeggenschap zal niet toenemen hierdoor, ik kan maximaal een paar procent kopen. Die beloning zou ik inderdaad fijn vinden. Het kan ook zo zijn dat de prijs zo hoog is dat ik moet afhaken. Dat zou wel een beetje jammer zijn, vooral omdat ik weet dat ik zelf voor de meeste groei heb gezorgd. Helaas is dat niet anders.

De onrust waarover ik het heb zit op nog een niveau hoger dan waar ik zit. Die zit bij de bestuurders. Op die mensen heb ik geen invloed. Ook omdat die mensen voor mij ietwat op afstand zitten. En omdat we totaal verschillende soorten mensen zijn. Dat maakt communiceren niet gemakkelijk. Ik heb zelf een achtergrond als systeem architect en ben doorgegroeid. Goede kennis van besturen heb ik niet en dat merk ik wel eens. Of beter, dat laat men ook wel eens merken.

• Alfa Novanta
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Als jij min of meer bovenin de organisatie staat, dan heb je toch wel invloed op die cultuur? Tijd om het ter sprake te brengen en mensen erop aan te spreken. Stel values op een communiceer deze, hang ze prominent op.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | ASRock Radeon RX6800 16GB GDDR6 | Windows 10 x64 | Oculus Rift S

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06-12 19:49
Ik heb wel een poosje iets meegemaakt wat misschien herkenbaar voor je is. In de jaren 90 zat ik bij een 'dot com', wat in het begin erg leuk spannend en booming was. Na een jaar of zeven realiseerde ik me dat ik aan een 'gouden kettinkje' zat. Veel lol had ik er niet meer in, de organizatie begon te rommelen...(de 'onrust' die jij ook ziet?) Na lang wikken en wegen eerst een jaar sabbatical genomen, en daarna voor mezelf begonnen.

Het blijft altijd een gok, maar ik heb er geen spijt van gehad. Van die dotcom is nu weinig meer over, ik was achteraf gezien op tijd weg...en ik heb voor het overgrote deel lol in wat ik nu doe.

[Voor 5% gewijzigd door Frost_Azimov op 25-11-2021 01:16]

• ReneDx
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online
Als de cultuur er niet (meer) is en jij zelf niet de cultuur kunt beïnvloeden, zal de plezier enkel verder afnemen.

Let wel, de positie waarin je mogelijk nu zit, is er een waar er weinig van zijn. Je zult waarschijnlijk daarom gewend zijn aan een bepaalde sturing, die je in een ander bedrijf opnieuw zult moeten verdienen.

• Laurensius88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:45
En het gewoon eens ter sprake brengen? "Ik werk graag voor dit bedrijf, maar merk dat de sfeer de laatste tijd achteruit gaat. Ik heb het idee dat het hier (insert reasons) aan ligt, maar dat kan ik natuurlijk helemaal fout zien. Kunnen we eens kijken of we dit aan kunnen pakken?"

Ondertussen begin ik ook al een oude lul te worden en merk dat je dit soort zaken gewoon bespreekbaar moet maken omdat het anders aan je gaat vreten (als het dat al niet doet). Ik kan mij voorstellen dat dit niet in elke bedrijfscultuur kan, maar wellicht dat dit een optie is?

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:34
Let vooral ook op de voorwaarden van de aandelen. Vaak kan je er een leuke klapper mee maken maar je mag bijvoorbeeld pas verkopen na 3 of 5 jaar na aanschaf. Zo leg je je zelf wel vast, vooral ook psychologisch.
Stel aandelen stijgen lekker, maar je bent het zat maar wel 3 jaar aandelen gekocht.
Als je dan serieus wil cashen moet je minimaal 3 jaar nog blijven zitten, dat kan wel aan je vreten.
Weggaan en serieus geld laten liggen of tegen zin in blijven zitten en knap geld extra pakken
(Geld maakt lang niet altijd gelukkig!!!)

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:41
Even los van de aandeelvraag: was je blijven zitten als je in deze situatie zat?

Corona doet veel rare dingen met mensen. Zou de situatie terugkeren naar 'normaal' als Corona er niet was?

Het kan ook zijn dat je gewoon uit een organisatie groeit...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 21:02
theoz56 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:58:
Door wat geschuif in de organisatie krijg ik de kans geboden om aandelen te kopen. Ik weet nog niets van bedragen, maar ik ben wel al na aan het denken of ik hier in moet stappen. Eigenlijk ben ik op zoek naar advies. Is het slim om me verder in een bedrijf te graven waarmee ik een haatliefdeverhouding heb? Als iemand ervaring hiermee heeft wil ik ook wel graag weten hoe dat is verlopen.
Zijn dit aandelen van een NV of BV?

• proef
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:49
Gegeven het gerommel in de organizatie, is dit wel een goed moment om aandelen te kopen?

• Laurensius88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:45
proef schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:46:
Gegeven het gerommel in de organizatie, is dit wel een goed moment om aandelen te kopen?
Dat is ook exact de vraag van TS ;)

• edwinvn
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06-12 09:22
Vergelijkbare situatie gehad. Zat begin dit jaar bijna 10 jaar bij een bedrijf, waar ik ook ben begonnen. Toen ik begon was het met 7 man. Begin dit jaar 35 man. Was inmiddels één van de vier MT leden. Toch begon het te knagen. Was niet meer één van de jongens die meedraaide in de teams en merkte dat het pionieren was overgegaan in vooral operationeel de zaken draaiende houden. Het bestuur had geen heldere visie waar ik achter stond. Dus de overstap gemaakt naar een ander groot bedrijf.

Op zich geen spijt van. Maar let op: gras lijkt altijd groener aan de overkant. Ook bij dit bedrijf is er gedoe. Naar mijn ervaring zal je dat altijd houden als een organisatie iets groter wordt!

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:32
Alfa Novanta schreef op donderdag 25 november 2021 @ 00:54:
Als jij min of meer bovenin de organisatie staat, dan heb je toch wel invloed op die cultuur? Tijd om het ter sprake te brengen en mensen erop aan te spreken. Stel values op een communiceer deze, hang ze prominent op.
Dit. Als je zoveel invloed had/hebt en bij de upper echelon hoort, moet je de cultuur waar je je aan stoort toch kunnen beinvloeden? Of heb je moeite met je directe collega's?

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titelfix.

Note to self: being good is often more important than being right.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Misschien een rare optie: Maar je kunt je inkopen uit financieel gewin en daarna toch ergens anders gaan werken en aandeelhouder blijven toch? Als je verwacht dat het bedrijf het goed blijft doen, dan doen.

Als de tegenzin toe neemt en je alleen aandelen wilt kopen als je ook daadwerkelijk wilt aanblijven: Geld is leuk, maar je besteedt een te groot deel van je leven op je werk om het alleen voor het geld te doen.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• pvanbaal
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 04-12 20:08
@theoz56
Heb je leuke collega's die je plezier geven door de dag,mensen waar je een goeie band mee hebt waar je ze alles kan vertellen in vertrouwen en andersom ook?
Is je werkdruk te hoog of redelijk normaal?
Is je salaris goed genoeg om relaxed van te kunnen leven?
Is het makelijk om je vrijedagen te plannen of op vakantie te gaan waneer je wilt?

Zo maar een aantal vragen die ik persoonlijk mijzelf zou afvragen het rommelt in elk bedrijf namelijk wel op een bepaald onderdeel,het is makelijker omdat gewoon te accepteren,komen problemen waar je geen invloed op hebt wel op jouw bordje en kan je er niet aan ontsnappen dan word het vaak wel een groeiende irritatie die je energie kost.

Zijn er dingen waarvan je zou willen dat het bedrijf anders zou doen uit idealisme of uit noodzaak voor je werkdruk en plezier?

Ik heb door de jaren heen geleerd om je te focussen op het geen wat je plezier geeft in het werk en je daarop te blijven focussen inplaats van een baan voor meer geld te zoeken waarbij je het geen wat je nu wel fijn vind misschien helemaal niet hebt,plezier en goeie degelijke betrouwbare mensen om je heen maakt of het je vrede geeft of compleet kapot maakt.

Maak eens lijstje met de fijne dingen van je baan tegen de mindere dingen,mischien geeft dat een beter inzicht in wat jij belangrijk vind in je werk.

En waarom zou je aandelen van het bedrijf waar je werkt kopen inplaats van bijvoorbeeld een ETF?

[Voor 3% gewijzigd door pvanbaal op 25-11-2021 13:35]

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
theoz56 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 00:33:
De onrust waarover ik het heb zit op nog een niveau hoger dan waar ik zit. Die zit bij de bestuurders. Op die mensen heb ik geen invloed. Ook omdat die mensen voor mij ietwat op afstand zitten. En omdat we totaal verschillende soorten mensen zijn. Dat maakt communiceren niet gemakkelijk.
Die bestuurders hebben toch vast een telefoon of mail? Klim in de pen, schrijf ze open en duidelijk wat je punten zijn en ga het gesprek aan. Wat er in het bestuur gebeurt is niet alleen hun pakkie-an maar ook die van de rest van het bedrijf. Onrust in de top betekent ook onrust in de rest van de club. Als je iets niet wilt is het dat.

Meneer Sanderink had ook goedlopende bedrijven, totdat er onrust in de top kwam. Daarna waren de goedlopende bedrijven net als vergieten: op veel plekken liep personeel weg.

• theoz56
Wow wat een reacties. Dat wordt erg gewaardeerd.

Ik lees dat veel mensen schrijven dat ik omdat ik hoog in de organisatie zit grip moet hebben op de cultuur. Dat klopt voor een deel. De cultuur binnen de workforce als ik dat zo mag noemen loopt prima. Het probleem zit in het management. En vooral het hogere management. Het bestuur steekt sinds een tijdje in op snel geld. Alle andere zaken staan in de schaduw daarvan. We communiceren zeker onze values, maar we kleden ze dagelijks opnieuw in zodat dit past bij snel geld voor het aandeelhouders (bestuur). Hypocrisie wint het daarmee van geloofwaardigheid. Ik durf dit niet te bespreken binnen de organisatie. Mensen zijn voor kleinere verschillen van inzicht de deur gewezen. En uit ervaring weet ik dat men dit soort klachten graag wegstopt. Ze zien het anders en daarmee bestaat het niet.

Ik herken me in de houding ketting die hier wordt genoemd. De reden dat ik er nog steeds werk is ook lastig uit te leggen. Ik heb al jaren het gevoel dat ik iets heel kostbaars heb. Ook omdat ik er zelf zo hard aan heb getrokken. En omdat ik voor een deel in een zelf gecreëerde omgeving zit. Maar het voelt ook als dat plaatje uit de Lucky Luke van dat paard met die wortel aan een stok. Ik blijf maar achter die wortel aanrennen, maar ik zal de wortel nooit te pakken krijgen. Denk ik. Ik zie het in elk geval zo: de omgeving boven me heb ik moeite mee. De wereld naast me kan ik mee leven, al zijn de gevoelens gemengd. De wereld onder me ben ik enorm trots op. Misschien ben ik inderdaad wel uit de organisatie gegroeid. Het betreft trouwens een BV.

Op de vraag wat de impact van Corona is? Weet ik niet. De impact is er zeker. We hebben wel last van tweedeling en een aantal collega’s van de hogere posities heeft daar best wel een invloed op. Ik wil het w-woord liever niet noemen maar het is er wel. Respect naar elkaar toe is ver te zoeken.

Edwinvn presenteert een situatie waarvan ik denk dat die veel op mijn vraag lijkt. Maar ik besef me ook dat elke organisatie zijn sores heeft. Ik wet niet wat normaal is. Ik ben ook al wat jaartjes aan het werk, maar heb nooit eerder zoiets meegemaakt.

Pvanbaal: mijn werkdruk is normaal tot hoog. Vroeger was mijn werkdruk in uren erg hoog, maar daar heb ik paal en perk aan gesteld. Ik zou mijn werkdruk denk ik beter formuleren als psychisch. Door de haantjes en ellebogencultuur en dingen op de man spelen etc. gaat het werk vaak gepaard met een vervelende emotie. Ik heb geen laag salaris, maar weet ook dat ik op andere plekken meer kan verdienen. Vakantie enzo gaat redelijk, daar klaag ik niet over. Ik heb ook wel eens gedacht gewoon accepteren is het eenvoudigste. Geen energie in stoppen, helpt niet. Dat lukt soms ook wel. Maar ik merk ook dat ik veel te betrokken ben om dat goed te kunnen. Ik zou sommige zaken zeker anders doen. Ik pas minder goed in een egocentrische afrekencultuur. Ik overdrijf het misschien een beetje, maar dat maakt wel het punt. Ik ben meer het altruïstische type als ik dat mag zeggen.

Deze berichten helpen wel. Nu ik het opschrijf merk ik ook beter waar ik aan twijfel. Stel ik zou aandelen besluiten te nemen en ik moet die een aantal jaren aanhouden maar ik heb ook zorgen over de stabiliteit van de organisatie, dan is dat niet zo slim om te doen.

• ArnieNFW
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06-12 16:59
Ik las je vraag niet als vraag of je aandelen moet kopen, maar meer als vraag of je moet blijven of niet. Als ik het verkeerd heb, kan je de rest negeren :-)

Het gras is ergens anders niet groener, hoogstens een andere kleur groen. Een nieuwe baan lijkt in het begin nog geweldig/zoveel beter. Na een (half) jaar zie je dat daar ook problemen zijn, wellicht andere problemen.
Op zich kan het natuurlijk een welkome verandering zijn, misschien ben je er aan toe. Zelf ben ik na 20jr weggegaan bij een bedrijf waar ik rustig met pensioen had kunnen gaan. Maar ik wilde niet nog 20jr min-of-meer hetzelfde doen. Nu denk ik dat ik sommige van de uitdagingen in mn nieuwe baan (ook al weer 14jr) wel eens zou kunnen missen voor de dingen die ik niet leuk vond in mn vorige baan.

Ik denk dat je trots mag zijn op hetgeen je bereikt hebt. Niet veel mensen bereiken dit en het zal jezelf ongetwijfeld een goed gevoel geven. Tot de laatste tijd.
Hoe zou jouw gevoel zijn als je nu vertrekt en het bedrijf achterlaat met de door jou genoemde zaken?
Als het je niet kan schelen, kan je beter weggaan.
Wat ik echter hoor is een nauwe betrokkenheid bij het bedrijf en de mensen.

Ik denk dat je je zorgen moet omzetten in een actie om het weer terug ophet goede spoor te krijgen. Zet eens op papier wat je mis ziet gaan. Gebruik voorbeelden die mensen aanreiken. Mails. Ruzies.
Vraag budget (of misschien heb je het zelf al beschikbaar) en zet coaches in. Heb ik op kleine schaal gedaan en het werkt. Kan je alsnog later weggaan met een goed gevoel (en aandelen).

• theoz56
Nou ja ik begin me steeds meer te realiseren dat ik twee vragen in 1 stel. Je kunt wel zeggen dat door de aandelen-vraag te stellen de feitelijke vraag op tafel komt.

Ik ben zeker wel een beetje trots en meer dan dat betrokken. Toch heb ik al lang een gemengd gevoel. Naast die trots heb ik eigenlijk al lang wat last van wat er boven me zich afspeelt. Het is echter iets van de laatste jaren dat dit veranderd is van iets wat ik een beetje vervelend vond naar iets waar ik echt mee rondloop. Ook buiten werk om.

Vertrekken zou ik op sommige punten vreselijk vinden. Net omwille hetgeen ik bereikt heb. En omdat ik best wel een spil in de organisatie ben. Ook dit klinkt arrogant, maar ik denk dat een deel van de inkomens afhangt van de dingen die ik doe en ik ben momenteel niet echt te vervangen. Als ik plots vertrek dan gaan een paar mensen enorm zweten. Vertrekken is overigens geen voornemen.

Ik ga eens denken over hoe ik zelf iets kan veranderen. Kosten maken ligt bij ons niet makkelijk maar laat ik me niet door tegenhouden.

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:21

3DDude

I void warranty's

theoz56 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:05:
Vertrekken zou ik op sommige punten vreselijk vinden. Net omwille hetgeen ik bereikt heb. En omdat ik best wel een spil in de organisatie ben. Ook dit klinkt arrogant, maar ik denk dat een deel van de inkomens afhangt van de dingen die ik doe en ik ben momenteel niet echt te vervangen. Als ik plots vertrek dan gaan een paar mensen enorm zweten. Vertrekken is overigens geen voornemen.
Ik vraag me zeer af of jij dit alleen vind en de rest een andere mening heeft?
Of dat het echt zo is. Zonder details hoe of wat kunnen wij dat niet zeggen.

Ik heb als consultant veel bedrijven gezien en er waren altijd wel mensen die goed waren in wat ze deden.
Maar om nou te zeggen pietje is onmisbaar, zonder pietje dondert alles in elkaar ... nee dat niet. :P

Concreet zou ik vragen:
Wat zijn de problemen - heb je een lijstje?
Wat zou jij veranderen (als je dat kon)?

[Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 25-11-2021 18:13]

Luister dit ~8min &Interessante documentaire uit 2015 van het programma Zembla (35 minuten) YouTube: Zembla De Farma Methode

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:29
Paar punten ter overweging na het verhaal gelezen te hebben:
- Aandelen zijn vooral interessant als je aan het begin staat van een groei(spurt). Zit die er nog in? Wil je investeren in een bedrijf waar je de bedrijfscultuur niet helemaal aanstaat?
- Kan je met de mensen om je heen goed opschieten? Daar doe je het mee/voor.
- Verantwoordelijkheidsgevoel werkt meestal maar 1 kant op, en heel eerlijk, ik heb ook aan de andere kant gezeten, en er zijn absoluut heel veel mensen waar we niet zonder mee kunnen, maar vanaf maandag gaan we het toch proberen. Om een of andere manier bestaan we ook nog steeds

Allemaal overwegingen waar je onder andere je afweging mee moet maken.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• theoz56
Oh ik bedoel niet te zeggen dat de wereld in elkaar stort wanneer ik er niet meer rondloop. Ik weet wel dat ik een nogal unieke rol in de organisatie heb. Mijn werk door iemand anders laten doen is er niet bij. Dat merk ik goed genoeg als ik met vakantie ben. Heeft niets met wil of luiheid te maken. En ik wil ook niet zeggen dat ik beter ben dan mijn collega's. Iedereen heeft zo zijn eigen competenties he.

Koppie:
- Groei is zeker mogelijk. Denk zelfs enorm. Maar ik vraag me ook af of dat er gaat komen als we vooral op snel geld mikken. Daar heb ik wel een zorg.
- Ja, relatie met directe collega's is heel erg goed.
- In de basis ben ik positief!

• RogerWilco2
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 11:37
Ik zou nooit investeren in een bedrijf dat mikt op snel geld. Dat gaat bijna altijd fout en ten koste van de lange termijn en maakt het sowieso moeilijk om te besluiten wanneer je de aandelen wilt verzilveren.

Het gras is ergens anders ook niet altijd groener. Ik heb zelf eens ergens gewerkt waar de sfeer ook slecht was, en nadat ik er weggegaan was, bleek er van alles mis en is de directeur zelfs veroordeeld.

Hoe hoger je in een organisatie zit, en hoe groter die is, hoe meer het sociopaten aantrekt. De top is vaak geen fijne plek want het trekt vooral mensen aan die uit zijn op hun eigen gewin, vaak ten koste van anderen.

Misschien moet je toch maar op zoek naar een andere baan, de vraag stellen is soms hem beantwoorden. Misschien iets dat minder geld gedreven is.

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:43
Ik snap niet helemaal wat de constructie is. Je geeft aan de kans te krijgen aandelen te kopen. Maar iedereen heeft de kans om aandelen te kopen, dat op zich is niet bijzonder. De vraag is dan, tegen welke voorwaarden en wat maakt dat een goede deal. Ik heb zelf één keer privé geld in aandelen van een bedrijf gestopt waar ik werkte (beurs genoteerd bedrijf) nadat dit gehypet werd door het top management. Paar maanden later waren ze failliet. Tegenwoordig krijg ik elk jaar een flinke hoeveelheid aandelen als bonus. Die verkoop ik vrij snel nadat ze vrij komen om dat vervolgens te investeren in een wereldwijd indexfonds (risicospreiding/diversificatie). De hamvraag is dus wat is de risk/reward?

[Voor 3% gewijzigd door Torgo op 25-11-2021 20:35]

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:29
theoz56 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:21:

- Groei is zeker mogelijk. Denk zelfs enorm. Maar ik vraag me ook af of dat er gaat komen als we vooral op snel geld mikken. Daar heb ik wel een zorg.
Wat maakt het dat het bestuur voor snel geld gaat? Hoe voeren ze dat uit?

Wat voor de een als snel geld lijkt, kan ook een bredere visie omvatten met wat gewaagd risico dat zich later exponentieel uit zal betalen.
Het hangt vooral van de missie en visie af of de stappen van het bestuur voor de langere termijn zijn. Of dat ze een missie/visie van een paar jaar terug in zwarte cijfers willen omzetten om wat uit hun aandelen te maken.

Ongeacht of je wil blijven moet dat voornamelijk de basis zijn van de beslissing over wel/geen aandelen: Geloof je in de visie? Dan is een aandeel niet zo gek. Maar wil je waarschijnlijk ook zelf meedoen ;)

• Djordjo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Torgo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:34:
Ik snap niet helemaal wat de constructie is.

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:43
Ja ok, ik bedoel niet de bedrijfsvorm, maar wat de deal is. Bijv als je aandelen kan kopen voor een prijs van 10x de jaar omzet en de gemiddelde aandelen waardering is 100x de bedrijfsomzet en je kan ze makkelijk cashen na een jaar, dan is het een ander verhaal dan wanneer je de volle pond betaald en er misschien nog jaren aan vast zit…

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Ben jij de enige de nieuwe cultuur zo ervaart. Kijk of je medestanders kan vinden. Probeer een extern bedrijf is te laten kijken naar wat jij ervaart en kijk of die jullie kunnen helpen.

Kan dit bedrijf echt heel erg aanraden op alle vlakken van hun specialisatie https://www.per4mance.nl/

Low Key Gaming

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 21:23
Van een afstand is moeilijk te bepalen wat handig is. Maar ik kan wel een paar vragen bedenken waar je over zou kunnen nadenken. Of situaties die zouden kunnen meespelen.

Waarom is er nu ineens de kans om aandelen te kopen? Heeft het bedrijf geld nodig voor groei en gaat het dus heel goed? Of geld om te overleven omdat het juist slecht gaat? Of is er zoveel geruzie aan de top dat iemand uitgekocht moet worden?

En waren er altijd al aandelen 'in omloop' of is dat nu ineens gaan spelen? Het kan bijvoorbeeld zijn dat de top nog niets allemaal aandelen had, maar dat ze dat wel willen. Bijvoorbeeld omdat er juist vanwege de succesvolle groei een redelijke kans is dat het bedrijf voor veel geld overgekocht gaat worden.

Ik hink dus op twee gedachten. De eerste gedachte: oei, een wespennest dat op instorten staat en ze met kunstgrepen bij elkaar willen houden. Verlaat het zinkende schip.
De tweede gedachte: een uit zijn vel gegroeide organisatie die aan de grens zit en voor verdere groei afhankelijk is van andere partijen/een overname. Dat wordt cashen.
Welk van beide situaties van toepassing is zul je zelf waarschijnlijk beter kunnen inschatten

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 06-12 23:57
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De vraag die je je moet stellen: doe je nu werk wat je echt leuk vindt. 2e vraag is: zijn die aandelen een wortel voor je neus of is het een soort bonus constructie (we kunnen je niet meer salaris geven, maar wel meedelen in de groei). Ik werd van dev naar manager/directeur geduwd. Ik vond die rol helemaal niet leuk en wil gewoon in de code zitten. Daarnaast maak jezelf in je hoofd niet belangrijker dan je bent. Iedereen is vervangbaar.

• x37
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 06-12 21:01
Volgens mij is de meest logische zet:
Ga het gesprek aan over wat er volgens jou mis gaat. Je zegt dat er mensen om minder ontslagen zijn, maar je speelt nu zelf ook met gedachte om weg te gaan, dus wat heb je te verliezen? En in werkelijkheid draait het er waarschijnlijk veel meer om hoe je zo'n gesprek voert. Waarschijnlijk is het wel heel belangrijk dat je dit goed voorbereid en dan niet zozeer hoe je jouw visie doordrijft, maar hoe je het gesprek open aangaat en jij en directie elkaar kunnen vinden. Misschien heb jij het wel helemaal mis en heeft de directie wél een goede visie. Die mogelijkheid bestaat namelijk ook!

Tja en er bestaat ook de mogelijkheid dat jullie visies helemaal tegengesteld zijn en dan moet je nog eens goed overwegen of dat een goede langetermijn relatie is. Maar als je echt zo'n sleutelrol binnen het bedrijf hebt dan moet de directie zeker open staan een keer uitgebreid een gesprek hierover te voeren.

• theoz56
Sorry even weggeweest, druk op het werk.

Reden dat er aandelen worden aangeboden is een uitkoop in de top. Het is ook zo dat men mij niet meer loon wil betalen en dus naar andere manieren kijkt. Ik moet wel opmerken dat ik de aandelen kan kopen, niet krijgen of verdienen.

Ik zie dat iemand hier over een wespennest schrijft. Denk dat die term goed past. De wespen zoeken allemaal rond het nest en voor je het weet word je gestoken. Overeenkomsten zijn er zeker. Ik neem de tip over een coaching club zeker mee. We hebben ooit al eens een vergelijkbare club binnen gehad. Was erg nuttig en heeft tot veel inzicht geleid, maar daarna is er niets mee gedaan. Als we dit nog eens doen dan is dat een valkuil om voor uit te kijken.

Tegenovergestelde visies? Ja en nee. Niet enorm als het om doelen gaat. Er zit voldoende synergie in wat we willen bereiken. Hoe en hoe snel we daar willen komen is wel een ding aan het worden. En dan is het zeker zo dat iedereen vanuit zijn eigen achtergrond naar het totaal kijkt. Maar dat is wellicht ook prima. En logisch. Voor de lange termijn heb ik twijfels. En elke dag tegen de stroming in zwemmen is gewoon niet fijn. Dat ervaar ik niet met de mensen van de inhoud, maar wel met het bestuur.

Stof om eens een nacht over te slapen.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Bij aandelen is het van belang hoe liquide ze zijn. Het is leuk dat ze een waarde van x op papier toegedeeld krijgen, maar is er ook een partij die dat bedrag zal gaan betalen op het moment dat jij wilt verkopen?

De B komt van besloten, en vaak zijn de aandelen totaal niet liquide omdat slechts een select (vooraf gekozen) gezelschap deze aandelen mag/kan bezitten. Vaak is dat dan ook een zeer lange termijn investering die je niet 1-2-3 kan verkopen/overdragen op het moment dat jij wilt. Wel is het natuurlijk vaak een mogelijkheid om op het moment dat de BV verkocht wordt aan een andere partij, of wordt omgezet in een NV er in 1 keer uit te stappen. Het is dan de vraag of je zo'n situatie kan verwachten bij dit bedrijf en op welke termijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 21:23
theoz56 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:49:
Tegenovergestelde visies? Ja en nee. Niet enorm als het om doelen gaat. Er zit voldoende synergie in wat we willen bereiken. Hoe en hoe snel we daar willen komen is wel een ding aan het worden. En dan is het zeker zo dat iedereen vanuit zijn eigen achtergrond naar het totaal kijkt. Maar dat is wellicht ook prima. En logisch. Voor de lange termijn heb ik twijfels. En elke dag tegen de stroming in zwemmen is gewoon niet fijn. Dat ervaar ik niet met de mensen van de inhoud, maar wel met het bestuur.
Het kan zijn dat ik het verkeerd zie, maar het klinkt alsof er niet een echt stevig bestuur met een langetermijn visie zit, maar vooral een 'samengeraapte' groep leidinggevenden. Kan goed zijn dat die door de groei van het bedrijf in een positie zijn gekomen waar ze eigenlijk, als ze eerlijk naar zichzelf zouden kijken, niet op hun plaats zijn. Want natuurlijk hoort discussie er bij, maar tegelijk moet dat wel een constructieve discussie zijn.

Dan zijn er verschillende scenario's mogelijk. Als ze een goede topman aannemen die dit kan stroomlijnen, en die een goed langetermijn pad neerzet, dan kan het best zijn dat er een hoop rust komt en dat het bedrijf een flinke verdere groei gaat doormaken. Maar dan moeten de ego's aan de top dit wel kunnen accepteren. Dat is niet altijd het geval. Het kan ook zijn dat het beter voor het bedrijf (en je aandelen) is om overgenomen te worden. Maar het kan ook goed zijn dat er op een gegeven moment te veel onderlinge ruzies komen dat het bedrijf blijft stilstaan en links en rechts wordt ingehaald.

De hamvraag is sowieso natuurlijk: wat is de potentie van het bedrijf. En vooral van de aandelen. Heb je er vertrouwen in dat de aandelen van het bedrijf het de komende tijd veel beter doen dan de markt? Als je daar twijfels over hebt, dan kun je je afvragen waarom je risicovol in één bedrijf zou beleggen in plaats van gewoon gespreid in een index.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee