Draadloos streaming (wifi) audio voor in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 20:50

Whaam

Meer beter

Topicstarter
We gebruiken nu een Chromecast om via de tv muziek te luisteren. Het daadwerkelijke geluid komt via een soundbar aangesloten op de tv via toslink (denk ik, optical digital audio out, trapezoïde stekkertje).

De wens is om zonder dat de tv aan hoeft ook bijvoorbeeld Spotify of npo radio via een app te kunnen streamen, onze twee jaar oude zoon vindt dingen op de tv veel te interessant, maar we willen wel smurfenhouse voor hem streamen af en toe :+ De Chromecast audio klinkt alsof het perfect zou zijn, ware het niet dat die niet meer wordt verkocht.

Ik kom er alleen niet uit wat ik nou nodig heb. Ik ben totaal niet thuis in de audiowereld en heb me geprobeerd in te lezen, maar vrijwel alle termen zijn nieuw en ik verzand dus steeds weer in zijwegen en detours :D
Tv geluid via de soundbar is prima, en zou ik graag zo houden. Het liefste zou ik twee speakers neerzetten waarmee ik rechtstreeks via WiFi (niet Bluetooth ivm bereik) verschillende soorten streamingdiensten kan benutten, netjes in stereo. Het zou leuk zijn - maar geen eis - als het in combinatie met de soundbar een mini surround set zou kunnen vormen.

Wat ik gevonden heb is bijvoorbeeld de Yamaha MusicCast wxc-50. Hier kan ik rechtstreeks naartoe “casten” denk ik. Maar werkt dat out of the box met bijvoorbeeld twee losse speakers? Of moet er nog een versterker tussen? Is dat een fatsoenlijke oplossing voor deze situatie?

Of is Sonos “gewoon” het beste en moet ik me daar maar in gaan verdiepen?

Kan iemand me vertellen welke apparaten ik moet kopen? :'(

Oh ja budget is bespreekbaar, iets van vijfhonderd euro is prima, ik ben geen audiofiel en ben vooral op zoek naar gemak. Als het goedkoper kan, dan graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Whaam op 24-11-2021 23:40 ]

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Beste antwoord (via Whaam op 29-11-2021 23:08)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bij ons al twee jaar redelijk tevreden met een drie-tal IKEA Symfonisk luidsprekers, dus dat is Sonos. Dan kun je voor 200 euro klaar zijn, als je er maar twee wilt. Dat werkt via wifi en een app op je telefoon(s) staat en werkt dus ook met Spotify en radio.

Wij hebben het eerst geprobeerd met 1 speaker, en dat ging goed, dus nog een paar gehaald.

Alle reacties

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat heb je nu voor een soundbar? Als het daarmee samen zou moeten werken, zal het waarschijnlijk wel allemaal tot dezelfde productlijn moeten behoren. Zomaar 2 WiFi-speakers koppelen aan een soundbar is niet vanzelfsprekendheid.

Je zou ook iets als een Sonos Port of vergelijkbaar product kunnen kopen. Aansluiten op je soundbar en het verzorgt alle audio streaming voor je.

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Ik heb een Panasonic meen ik, maar het daarop laten aansluiten is eerder leuk meegenomen dan een harde eis.

Als er een makkelijke oplossing is om via wifi te kunnen streamen naar speakers zonder tussenkomst van de tv, ben ik al tevreden. De wereld van (voor-)versterkers en de verschillende aansluitmogelijkheden zorgt er alleen voor dat ik niet weet waar ik zou moeten beginnen te zoeken.

Ik zoek geen portable bluetooth speaker - die overigens dus wel precies doet wat ik zoek, alleen dan via Bluetooth en dat wil ik dan weer net niet - maar een oplossing die niet mee naar buiten kan, bij wijze van spreken. En. wanneer mogelijk, in stereo.

Ik ga kijken naar de Sonos Port, dank je, @S1NN3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Excuus, de soundbar is een Yamaha YAS-105. Dat lijkt te gaan werken met de MusicCast, via optisch in. Als ik er dan nog twee speakers bij kan vinden dan heb ik het compleet lijkt me.

Dat wordt hem dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Waarom wil je daar dan nog twee speakers bij vinden?
Daarnaast wil je de MusicCast denk ik analoog aansluiten, zodat de tv via 'optisch in' blijft aangesloten?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Twee speakers zodat de stereobeleving beter wordt, de soundbar is daar niet zo goed in.

En om eerlijk te zijn dacht ik dat ik de tv op de MusicCast kon aansluiten op audio in, en dan de soundbar + twee speakers aan de MusicCast zodat die het verdeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Kunnen er twee speakers aan de soundbar gehangen worden dan? Daar lijkt het namelijk niet op. Dat zou het nut van de soundbar ook een beetje ehhh minder nuttig maken.

Is de simpelste oplossing niet de volgende:
pricewatch: Yamaha MusicCast WXAD-10

En die op de soundbar aansluiten? Dan heb je inderdaad beperkt stereogeluid.

Wil je losse luidsprekers dan gaat er een dermate grote wereld open dat je eerst eens goed moet kijken wat je dan precies wilt. Dat zeg ik omdat je dan én speakers én versterker én streamer kan gaan uitzoeken in 101 verschillende combinaties en integraties :).

[ Voor 60% gewijzigd door bartvl op 26-11-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Kunnen de speakers dan niet aan de WXC50?

En hoe verschilt de MusicCast die jij nu post van de andere? Mediaspeler versus receiver… maar wat houdt dat dan in? :X

Ik denk dat ik inderdaad niet weet wat ik precies wil… behalve dat ik audio wil streamen zonder dat de tv aanhoeft voor de chromecast.

[ Voor 29% gewijzigd door Whaam op 26-11-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

De volgende unit van Yamaha heeft een ingebouwde versterker:
pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50
Daar kun je dus passieve luidsprekers op aansluiten.
Op die jij noemt denk ik alleen actieve luidsprekers (daar zit een versterker in de luidspreker gebouwd).
Vergelijk de aansluitingen en mogelijkheden van de apparaten en je komt er een beetje achter wat de (on)mogelijkheden zijn.
En bedenk dan wat je wilt.
Want let op, eenmaal een afslag genomen gaat het geld stromen….

[ Voor 24% gewijzigd door bartvl op 26-11-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Er zit toch bluetooth op? Kan je niet gewoon casten vanuit je telefoon / tablet?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
kevinl schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:54:
Er zit toch bluetooth op? Kan je niet gewoon casten vanuit je telefoon / tablet?
Ja, dat kan zeker. Alleen als ik dan boven de was ga doen is mijn telefoon buiten bereik en stopt de muziek. En een dedicated tablet is geen optie omdat mijn zoontje daar dan mee wil spelen en dat staan we slechts gelimiteerd toe. Nu met de chromecast speelt de muziek gewoon door als ik weg ga, alleen moet dan dus de tv aan blijven, schermtijd kind, aandachtspanne, extra stroom, al dat

Ik wil dus graag audio via wifi streamen naar stereo speakers :Y

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bij ons al twee jaar redelijk tevreden met een drie-tal IKEA Symfonisk luidsprekers, dus dat is Sonos. Dan kun je voor 200 euro klaar zijn, als je er maar twee wilt. Dat werkt via wifi en een app op je telefoon(s) staat en werkt dus ook met Spotify en radio.

Wij hebben het eerst geprobeerd met 1 speaker, en dat ging goed, dus nog een paar gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Superbedankt voor het meedenken allemaal!

Ik kwam er met versterkers, voorversterkers, koppelbare units en allerhande termen maar lastig uit, en was eigenlijk toch uiteindelijk maar naar Sonos aan het kijken. @Kalentum’s post was de druppel, die speakers kosten inderdaad niet veel en zelfs de tweakers reviews waren niet negatief. Puur uit oogpunt van gebruiksgemak dus net twee stuks besteld. d:)b

Pagina: 1