Keuze uit geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Dag Tweakers!

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn geheugen, om precies te zijn 32gb ervan. Dit komt in een volledig zwart witte build, waarbij de voorkeur naar witte ram sticks uit gaat. Momenteel draai ik nog op 16gb 2400Mhz, wat toch wat sneller moet kunnen tegenwoordig.

Wat is je budget?
Tot 200 euro, maar minder is beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het maakt mij niet zoveel uit, zolang het maar goed werkt en in het thema past. Dus graag wit of grotendeels wit, een RGB strookje is ook gewenst.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een 5600X op een MSI B550 GAMING PLUS. Ik hoorde dat er met Corsair issues kunnen zijn i.v.m. Ryzen, maar weet niet of dat ook voor onderstaande optie geldt. Het wordt voornamelijk gebruikt voor gaming zoals MSFS, ACC en Satisfactory.

Ik heb deze sticks gevonden als kanditaten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro SL CMH32GX4M2D3600C18W€ 157,51€ 157,51
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4WL€ 161,70€ 161,70
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G36C16U4WL€ 192,95€ 192,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN€ 159,90€ 159,90
Totaal€ 672,06

Graag krijg ik jullie aanbevelingen. Prijs technisch neig ik naar de Crucials, maar gezien de mogelijke onregelmatig heden weet ik niet of dit een goede keus is. Wellicht is ook de snelheid tussen 3600 en 3200Mhz niet relevant, dus ook daar graag jullie advies!

Gr Boris

Boris96

Alle reacties

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:20
Met welke videokaart ga je het combineren en op welke schermresolutie?
In principe geldt hoe sneller je videokaart is relatief aan je resolutie hoe meer voordeel je hebt van duurder/sneller geheugen.

Wat daarnaast ook van invloed kan zijn is of je modules Single of Dual Rank zijn. Om een lange uitleg waarom te besparen is Dual Rank voor gaming wat sneller; aldus benchmarks kan een Dual Rank setje van 3200Mt/s vergelijkbare of zelfde betere prestaties neerzetten dan een 3600MT/s kit met dezelfde timings. Helaas zijn niet alle geheugenfabrikanten hier even open over en kan het soms lastig zijn te achterhalen of een setje nu Single of Dual Rank is.

Als je het budget ervoor hebt lijkt 3600MT/s CL16 Dual Rank een beetje de sweetspot te zijn momenteel. Sneller dan dat wordt het heel snel heel duur zonder dat het echt nog wat oplevert.

Heb me er zelf ook wat meer in verdiept de afgelopen week en heb een gokje gewaagt met een 3200 setje van Crucial, puur op basis van een erg scherpe BF aanbieding voor ~98 euro. Momenteel helaas niet meer voor die prijs beschikbaar, maar mogelijk komt het weer terug later deze Black Friday week.

Het grote nadeel aan deze 2x16GB Crucial Ballistix modules (zowel de 3200 als de 3600 varianten, net als de RGB varianten) is dat er twee verschillende versies in omloop zijn onder hetzelfde product nummer, je weet dus van te voren niet wat je krijgt, maar pas zodra je de stickers op de modules zelf kunt lezen. De ene variant zijn Dual Rank modules en de andere helaas Single Rank.
Nu heb ik mazzel gehad en een Dual Rank variant ontvangen welke ook nog eens makkelijk te overklokken was naar dezelfde snelheid + timings als de duurdere 3600MT/s variant van Crucial :+
Maar dat is natuurlijk garantie tot de voordeur, als je pech hebt krijg je een Single Rank setje dat echt niet sneller wil lopen dan de geadverteerde 3200CL16.

Als je de Crucials voor een mooie prijs kunt krijgen kan het dus de moeite zijn, maar als je voor hetzelfde bedrag of een tientje meer een ander setje kunt halen waarbij Dual Rank wél gegarandeerd zou dat laatste altijd mijn voorkeur hebben.

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
!mark schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:28:
Met welke videokaart ga je het combineren en op welke schermresolutie?
In principe geldt hoe sneller je videokaart is relatief aan je resolutie hoe meer voordeel je hebt van duurder/sneller geheugen.
Thanks voor de uitgebreide reactie! Ik zit op 1440p 144hz met een 3070.

M.b.t. de dual rank is het zeker iets om over na te denken, ik zal hier eens in duiken en ook de prijzen voor vrijdag in de gaten houden.

Boris96

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:20
Boris96 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:50:
[...]

M.b.t. de dual rank is het zeker iets om over na te denken
Leuk praktijkvoorbeeldtje, wel met een iets snellere RTX3080:

YouTube: RAM Single Rank vs Dual Rank - Ryzen 5 5600x + RTX 3080 10 Games 10...
Zijn dus geen wereldschokkende verschillen maar in sommige games gaat het toch richting de 10% met verder identieke systemen. Als je dan toch volledig nieuw Ram gaat kopen en prijsverschil is een tientje dan is er weinig rede niet te profiteren van Dual Rank :)