4K monitor via USB-C aansluiten werkt niet: HDCP fout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanhs
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09-2022
sinds kort heb ik een 4k HDR monitor, hier wil ik wel gebruik van maken helaas nog niet gelukt. vanuit mijn laptop komt een usb-c aansluiting waarmee ik naar een DP verloop, helaas krijg ik de melding dat het beeldscherm niet geschikt is voor HDR het lijkt erop dat ik hiervoor HDCP nodig heb, ik heb al 2 verlopen gehad maar die ondersteunen het allebij niet, niet bij alle verloopjes wordt dit erbij vermeld. en bij dockings al helemaal niet, is er iets anders waar ik op kan letten om te weten of dit ondersteund wordt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zie geen verband tussen HDR en HDCP.

Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat voor HDR een hogere kleurendiepte nodig is (10-bit) en je niet voldoende bandbreedte door je USB-C-poort krijgt. Displayport over USB-C doet 8 gigabps per lane. Als alle 4 lanes in de USB-connector in Displayportmode draaien (dan kan er geen USB-protocol meer overheen) dan heb je 4*8=32 gigabps bruto. Na protocoloverhead blijft er 25,92 gigabps over.

Als je evenwel USB en DP gaat combineren over dezelfde kabel, dan kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld maar de helft aan bandbreedte hebt. Of als je videokaart geen 8-gigabps per lane ondersteunt, dan boet je op die manier aan bandbreedte in. Op die manier kun je tekort komen.

Onderzoek wat je videokaart over USB-C kan uitsturen. Als de videokaart ook andere aansluitingen heeft, zoals een echte Displayport-connector of HDMI, onderzoek wat die kunnen.

Welkom in de ranzige klerebende die USB tegenwoordig is geworden. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door dmantione op 24-11-2021 22:32 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:58

FeaR

In GoT we trust

CEA > VB

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41
Welke monitor?
Welke laptop?
Welke adapter?

Ik zie wel een link tussen HDCP en 4K, maar zie niet in hoe een verloopje daarin belemmerd.

Maar zonder antwoord op bovenstaande vragen is het lastig een concreet antwoord te geven. Er kan van alles aan de hand zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je topic even van een betere titel voorzien.

• Xanhs
asus fx506IV
asus vp28UQGL
Gembird, exacte type geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
https://www.asus.com/Disp...Monitors/Gaming/VP28UQGL/

Ik lees nergens dat dit een HDR scherm is...

[ Voor 15% gewijzigd door HStyles op 26-11-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:08
Zoals hier boven ook al vermeld,

De specificaties op de ASUS website vermelden geen HDR, ik ga er dan ook vanuit dat deze monitor geen HDR heeft.

[ Voor 84% gewijzigd door Equazor_ op 26-11-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanhs
o ja dat is nog uit de periode dat ik dacht dat 10-bit het zelfde was.
Pagina: 1