Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuis
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-05 09:41

Beeldbuis

📺CRT Gang📺

Topicstarter
Kortere versie onderin gemaakt

[ Voor 152% gewijzigd door Beeldbuis op 26-11-2021 18:07 ]

Old tech is good tech:-)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Beeldbuis schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:08:
... Ik word moe van Windows :O

Als iemand nog suggesties heeft hoe dit definitief opgelost kan worden, of als ik iets over het hoofd zie, hoor ik dat graag :)
Denk dat windows ook wel een beetje moe van jou wordt ;o)
Je hebt binnen 2 uur tijd drie keer geherinstalleerd, terwijl je windows gewoon FF de tijd moet geven om via broadcasts uit te vissen hoe jouw netwerk in elkaar steekt en dat in overeenstemming te brengen met de ideeën van andere computers daar over.

Anyway, het klinkt ook allemaal alsof je een SMBv1 gebaseerd netwerk hebt. In 21H1 moet je door nog meer hoepels springen om dat aan de praat te krijgen. En eigenlijk heb je het helemaal niet nodig; SMB2 en SMB3 presteren veel beter. Maar het betekent dat je alle shares moet uitzetten op al je computers. En dan SMBv1 disabelen op al je computers. En dan weer shares aanmaken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Beeldbuis

Beeldbuis

📺CRT Gang📺

Topicstarter

[ Voor 95% gewijzigd door Beeldbuis op 26-11-2021 18:05 ]

• Beeldbuis

Beeldbuis

📺CRT Gang📺

Topicstarter

[ Voor 96% gewijzigd door Beeldbuis op 26-11-2021 18:06 ]

• Beeldbuis

Beeldbuis

📺CRT Gang📺

Topicstarter

[ Voor 63% gewijzigd door Beeldbuis op 26-11-2021 18:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beeldbuis schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:47:
Ik ga op zoek naar een oudere versie, en deel hier mijn bevindingen.
Een oudere versie van wat?

Anyway, ik probeer je verhaal en stappen te begrijpen maar helaas zijn er zoveel zaken die jij "zegt" maar volledig niet landen bij mij. Allicht dat jou iets bijstaat uit lange tijd geleden maar "Function Discovery"? Ik werk al decennia in de ICT en zelfs terwijl ik dit tik, zit ikzelf achter een Windows 11 laptop en mijn andere PC is Windows 10. Beiden hebben geen "Function Discovery" services aktief en toch kan ik alles shares SMB, NFS en iSCSI op mijjn netwerk gewoon bereiken. En misschien doe ik het wel anders (of anders aangeleerd) maar dat icoontje "Network" in mijn Windows Explorer? Kom ik echt nooooit in de buurt; alles doe ik via \\ip-adres of via nfs://ip-adres.

SMB? Yup, staat bij mij op alle devices (inclusief mijn NAS) op v3 ingesteld. Vanzelfsprekend loop ik dan tegen het issue aan dat ik soms (weeeer) eens credentials moet intikken.

Ik heb je vorige post echt 3x helemaal doorgelezen maar van de 20 of 30 stappen die jij doet per (her)installatie, haal ik er hoogstens uit dat je een share aanmaakt en dat het heeeel toevallig 1 of 2 keer wel werkt met een lokaal account. De rest van je stappen, letterlijk, haal ik er niet uit noch kan ik plaatsen hoe & waar je iets doet.

Misschien een onhandige vraag: "hoe" is je mail-adres een lokale credential? Uiteindelijk, en misschien dat daar de denkfout zit, worden permissies tussen 2 machines "onderhandeld" op basis van bekende accounts. Nou zou je denken "ja maar Beeldbuis@gmail.com is toch een bekend account". Ja, voor Gmail. Maar niet voor een vers geinstalleerde PC. En ook niet als "credential" verbonden aan een lokaal account op eke PC. Tenzij, en dat lees ik nergens, dat jouw mail-adres ook daadwerkelijk overeenkomt met jouw logon (dus in een Active Directory) en je dus eigenlijk bedoelt dat jouw UPN niet meer tussen beide machines dezelfde share kan benaderen,
Was er maar een magische knop dat alles gewoon out of the box werkt :)
Works here. Works at work. Geen idee (helaas) wat er bij jou "net niet goed gaat".

Vat je stappen samen. Met de goede/correcte term op beeld of in een venster. Ik wil best hard meedenken maar iets als "maar hij kan zichzelf niet zien", is geen foutmelding van Windows. Ongeacht mijn verhaal hierboven kan ik via \\localhost of \\127.0.0.1 alsnog mijn eigen machine "benaderen".

Heb je geen ruzie (ineens) met IPv6? Een Public Profile op je Windows Firewall? DHCP-conflicten op je router?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 25-11-2021 22:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 20:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hoe moeilijk kan het zijn..

Zorgen dat er een wachtwoord op de computers zit (anders moet je aanzetten dat je zonder wachtwoord kan delen, niet aan te raden).

Men maakt een share aan b.v. 'Share' en op de andere computer tik je in explorer \\IP of naam pc\Share in en er komt een popup voor user/pass... klaar is klara.

En nee dit is geen magie ofzo, dit is gewoon standaard windows functionaliteit, Windows 7-8.1-10-11 etc.

Ik weet niet wat je allemaal uitspookt en allemaal doet, registry tweaks, onbekende termen etc...

Als je het mij vraagt heb je nu mogelijk meer kapot gemaakt dan gefixt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Beeldbuis

Beeldbuis

📺CRT Gang📺

Topicstarter
Heel moeilijk, vooral als het niet werkt zoals het normaal werkt...
Als iets bij jou wel gewoon werkt, betekent dat niet dat het bij iedereen werkt.
Ik heb liever gewoon een oplossing. Hier hebben we niks aan..
Een oudere versie van wat?
Windows 10..

Het word wel veel tekst inderdaad.
In het kort:
Alle computer zien elkaar, behalve de opnieuw geïnstalleerde.
laten we zeggen laptop, nieuwe pc met de nieuwe Windows installatie en oude pc die ook netwerkshares heeft

Wie zien elkaar?
laptop en oude PC kunnen elkaar zien in het Netwerk. Nieuwe PC ziet laptop en oude pc maar de nieuwe word niet meer gevonden op het netwerk door de andere computers in het netwerk.
Dit constateer ik via Netwerk (Venster "Deze pc -> Netwerk")

Inloggen?

Inloggen doe ik altijd via email adres en wachtwoord op de oude PC met de netwerkshares. deze is geïnstalleerd met een Microsoft mail account. Dus niet van een andere random provider die de pc niet kent.
Als ik hetzelfde doe op de nieuwe PC, dus een share maken met dezelfde creditals kan ik niet inloggen.
Voor de duidelijkheid, beide PC's hebben dezelfde creditals en de machtigingen zijn ook identiek. Aan de nieuwe PC is niet getweakt\kapot gemaakt.

Wat heb je uitgespookt?
Handelingen uitgevoerd in PowerShell, het register en in Windows zelf.
Function Discovery Resource Publication stond in services als advies. https://www.minitool.com/...n-network-windows-10.html Ik heb zelf al geruime tijd meerdere dingen uitgeprobeerd en gekeken wat het kan zijn en via het internet informatie gezocht. Na zoveel pogingen doe ik een herinstallatie omdat die fixes niet werken
Allicht dat jou iets bijstaat uit lange tijd geleden maar "Function Discovery"? Ik werk al decennia in de ICT en zelfs terwijl ik dit tik, zit ikzelf achter een Windows 11 laptop en mijn andere PC is Windows 10. Beiden hebben geen "Function Discovery" services aktief en toch kan ik alles shares SMB, NFS en iSCSI op mijjn netwerk gewoon bereiken.
Function Discovery Resource Publication staat "word uitgevoerd" op alle drie de computers
PublicationAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFdMlXU10Yt5JQoI1ACnw5Msiw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NS9fL3WnyCASsa3DNrMDI2Is.png?f=fotoalbum_large
er staat bij:
Hiermee worden deze computer en de netwerkbronnen die met deze computer zijn verbonden, gepubliceerd, zodat deze in het netwerk kunnen worden gevonden. Als deze service wordt gestopt, kunnen netwerkbronnen niet langer worden gepubliceerd, zodat ze niet meer door andere computers in het netwerk kunnen worden gevonden.
En dat is ook het verschil. Je gebruikt dit niet, je typt het gelijk in, en je hebt het vast nooit geactiveerd omdat je Netwerk nooit gebruikt. Daar staat een pop-up netwerkdetectie inschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Beeldbuis op 26-11-2021 00:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:03
Function Discovery Resource Publication Lijkt sinds Windows 10 versie 1803 al niet meer goed te werken. Ik zou dan ook de shares op ip benaderen.

Je opmerking over een oude windows 10 versie zoeken is een slecht idee die krijgen geen updates meer en ben je een security risico voor jezelf.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Beeldbuis schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:45:
...
Function Discovery Resource Publication stond in services als advies. https://www.minitool.com/...etwork-windows-10.html...
Precies! En voorafgaand aan het advies over FDRP staat uitgebreid vermeld hoe je SMBv1 aan moet zetten, Dus deze "oplossing" werkt alleen met SMBv1. En SMBv1 werkt niet meer in de nieuwste versies van Win10 en ook niet in Win11.

Doe jezelf en ons een plezier en probeer systematisch te werken.
Open op elk van je drie computers de explorer en klik op network
Dan onder view, details aanklikken. Daarna rechtsklikken op één van de kolommen en Discovery Method aanklikken.

Zo krijg je duidelijk hoe de verschillende computers jouw netwerk interpreteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuis

Beeldbuis

📺CRT Gang📺

Topicstarter
opgelost.

[ Voor 100% gewijzigd door Beeldbuis op 27-11-2021 15:54 ]