Ventileren op CO2 ppm niveau: voldoende ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Net als veel huizen ventileer ik ook op basis van de parts per million CO2 in de woonkamer. Mijn vraag is of dat voldoende ventilatie geeft, voor specifiek de verblijfsruimte woonkamer.

Sommige websites zeggen dat je dagelijks moet "luchten". Dat betekend de ramen tegen elkaar open zetten gedurende 10 minuten. Moderne (kantoor)gebouwen hebben geen eens ramen die open kunnen.

In de ochtend zit ik op <500 ppm in de woonkamer.

Het liefst ventileer ik op basis van meetwaarden, maar is CO2 dan een goeie, en de enige meetwaarden waarop je (geautomatiseerd) gaat ventileren? En is het dan nodig om alsnog te luchten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Vraag ik me ook af, zeker na net weer een COVID enquête te hebben ingevuld

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:03
Ik schakel ook op lucht vochtigheid. Zeker in de badkamer. Zelf bouw overigens met behulp van Home Assistant

[ Voor 0% gewijzigd door SonOfSam op 24-11-2021 20:29 . Reden: Typo ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
CO2 én op luchtvochtigheid zijn voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04

martijn v o

Certified by Enphase.

Ligt eraan Co2 is normaal wel een goede indicator. Als je ook kookt in een open keuken die aan de woonkamer grenst, als je ook wel eens een kaarsje aansteekt of aan het gourmetten bent dan zou je ook (aanvullend) VOC kunnen meten.

En van kantoorpanden waar er geen ramen open kunnen, dat is geen vergelijk want die hebben een goede luchtbehandelingsinstallatie waar er (veel) verse lucht naar binnen wordt geblazen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
dus als je al CO2 gestuurd ventileerd, dan is het "luchten" niet aanvullend nodig...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
Dre schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:02:
Net als veel huizen ventileer ik ook op basis van de parts per million CO2 in de woonkamer. Mijn vraag is of dat voldoende ventilatie geeft, voor specifiek de verblijfsruimte woonkamer.
Qua CO2 wel ja.
Als je bijvoorbeeld een PVC vloer neerlegt die lekker ligt uit te dampen of een nieuw bankstel hebt dan schieten de VOC waardes omhoog, dat zou ik zelf ook willen wegventileren.

Je kunt sturen op wat je meet of weet. Als alles geautomatiseerd moet dan moet je je van tevoren bedenken waar je allemaal op wilt sturen, en je hebt heel wat sensors nodig.
Pagina: 1