Toon posts:

28 panelen REC Alpha Pure Black 400 icm Enphase IQ7+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AartTW
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 01-12 20:23
Kunnen jullie aub een broodje aap ontkrachten?

Ik sta op het punt een installatie van 28 panelen REC Alpha Pure Black 400 te bestellen, in combinatie met Enphase IQ7+ micro-omvormers, Envoy S metered.
Over een aantal jaren, bij aanschaf van een EV wil ik nog gaan uitbreiden naar totaal circa 40 panelen. Beide dakhelften (oost-west) liggen dan vol.
In mijn meterkast is inmiddels een 3 fase 25A aansluiting gerealiseerd. De groepenkast moet nog worden geïnstalleerd.

Een andere installateur vertelt me nu ineens “out of the blue” dat ik maar max 24 panelen kan installeren op de Envoy. Als ik toch naar de 28 panelen wil, zou ik een hele grote, andere Envoy moeten plaatsen ???

Ik heb me de afgelopen maanden leip gelezen, met name op dit forum maar ook op vele andere sites. Bovenstaande uitspraak kan ik met geen mogelijkheid matchen met de kennis die ik heb cq op vele sites vinden kan. Installatievoorschriften van Enphase vertellen ook niets over dergelijke beperkingen cq een andere Envoy.

Ik tril dus ernstig in de war. Heb ik iets over het hoofd gezien?
Hellup!

Alle reacties

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Vraag die "andere installateur" waar je dat kan nalezen. En eventueel vraag je de huidige installateur of hij dit verhaal kent.

40 panelen met Enphase IQ7+ is een best prijzige en minder efficiënte installatie. Zeker weten dat je geen stringomvormer wilt of kan toepassen :) [/ongevraagd advies]

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:52

Pazo

Mroaw?

Enphase geeft het antwoord in hun handleidingen.

Als je de technische gegevens in de handleiding (pdf, zie voorlaatste pagina) leest van de Envoy S metererd, kunnen er tot 600 micro omvormers op.

Echter moet je ook kijken naar het aantal omvormers dat op 1 kabel mag. Volgens de handleiding van de IQ7 (pdf, zie pagina 10) is dat 12 tot 16 per 1 fase kabel en 36 tot 48 per 3-fase kabel (ligt aan het type IQ7 dat je aanschaft).

Lijkt mij dus geen probleem.

5110Wp op west (Barneveld) • PVOutput
Haal meer uit je Envoy!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Waarom niet meteen 40 panelen op een stringomvormer?
Enphase is een dure oplossing.
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021

Heb je dat al eens laten uitrekenen? (solar-bouwmarkt, winkelman hengelo hebben prijzen)

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2021 19:59]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Heb je difuse schaduw, bijvoorbeeld van bomen?

Heb je de teruglever tarieven gezien?

Wat is het voorgestelde legplan (met 28, en later met 40)?

In een Oost-West opstelling is Enphase nog eens een extra extra dure oplossing... Je kunt namelijk niet profiteren van dakhelft-piekspreiding wat een goedkopere lichtere omvormer mogelijk maakt zonder nadelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Dat_Doc
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 16:29
Zou nu zoals ook al gezegd direct voor de 40 panelen gaan.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Dat_Doc moet het budget wel toereikend zijn... Iedereen roept altijd zo makkelijk 'dan doe je toch gelijk x-panelen ipv y', maar je kan niet in de financiële situatie van TS kijken.
Voordeel van Enphase is wel dat het makkelijk uit te breiden is. Ik heb nu zelf ook 14 panelen op west liggen (overigs wel zelf geïnstalleerd), en ga waarschijnlijk ook pas over een jaar of 1-2 op oost bijleggen.

Haal meer uit je Envoy!

• stomley
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Pazo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:16:
@Dat_Doc moet het budget wel toereikend zijn... Iedereen roept altijd zo makkelijk 'dan doe je toch gelijk x-panelen ipv y', maar je kan niet in de financiële situatie van TS kijken.
Voordeel van Enphase is wel dat het makkelijk uit te breiden is. Ik heb nu zelf ook 14 panelen op west liggen (overigs wel zelf geïnstalleerd), en ga waarschijnlijk ook pas over een jaar of 1-2 op oost bijleggen.
Klopt natuurlijk wel, maar 28x enphase is natuurlijk wel een aardige prijskaart die je kan investeren in meer panelen.

• Dat_Doc
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 16:29
Als je het zelf installeert is het een ander verhaal, dan betaal je niemand dubbel voor het komen rijden, het dak opgaan etc …

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@stomley @Dat_Doc Zeker mee eens, Enphase is duurder. Maar we weten inderdaad nog niet wat de eventuele schaduw-situatie is bij TS, en wellicht daarom voor Enphase kiest.

Haal meer uit je Envoy!

• Retrospect
  • Registratie: februari 2020
  • Nu online
Idd. Vandaag ook besloten voor Enphase te gaan met 15 panelen oost op twee verschillende hellingshoeken en met wat schaduw. Meerdere redenen, twee daarvan is latere mogelijkheid tot uitbreiding en de geen omvormer in de woning. Bovendien vind ik het handig om per paneel te weten wat de status is. De meerprijs tov SolarEdge met optimizers was maar een paar honderd euro. Maar heb je het dak ervoor dan is een simpele string omvormer het goedkoopst.

[Voor 4% gewijzigd door Retrospect op 24-11-2021 20:42]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Retrospect schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:40:
[...]

Idd. Vandaag ook besloten voor Enphase te gaan met 15 panelen oost op twee verschillende hellingshoeken en met wat schaduw. Meerdere redenen, twee daarvan is latere mogelijkheid tot uitbreiding en de geen omvormer in de woning. Bovendien vind ik het handig om per paneel te weten wat de status is. De meerprijs tov SolarEdge met optimizers was maar een paar honderd euro.
Ik herken die redenen. Ik heb geen ruimte voor een omvormer in huis, ik heb een dak waar installateurs niet aan willen beginnen (leien) en daardoor dus zelf aan de slag moest, geen paar honderd volt over het dak wil hebben lopen en later eenvoudig wil kunnen uitbreiden, waren voor mij redenen om Enphase te kiezen. Ik heb overigens 0 schaduw dus daar heb ik het niet voor gedaan :)

Haal meer uit je Envoy!

• AartTW
Allen,
Dank vast voor de eerste lichting antwoorden en goede adviezen.

Op basis van de Enphase handleidingen die ook al gelezen had, snapte ik geen fluit van de uit de lucht vallende opmerking van de installateur. Het zou het gebruiken van een Enphase systeem ook ernstig beperken.

Mijn vraag ging dus over het broodje aap verhaal. Die is wel beantwoord. Ik kan rustig slapen…

Nog wat info over het dak, schaduw, legplan en verbruik:
Dak ligt -60 zuid-oost met een dakhelling van 45 graden. Dicht leggen betekent daar 20 panelen.
Ik zit nu op 4000kWh verbruik. Loop volgend jaar komt er een warmtepomp bij. Totaal dan tussen de 8000 en 9000 kWh. Ik mik dus op circa 28 panelen. 10 op de noord-west kant.
Over 5 jaar de EV en laadpaal. Dak dan vol leggen.
Ik heb al eerder jullie adviezen gelezen over nu al geheel vol leggen. Budget is er wel. Vraag me af of het wel zinvol is. Veel extra kWh met beperkte saldering.

Schaduw is er beperkt. Ik snap dus de redenatie van veel euri’s besparen en naar een eenvoudige string omvormer gaan. Heb in vele posts daar al veel over gelezen.
Ook ik wil graag per paneel kunnen monitoren. Uitbreiden over 5 jaar wordt ook gemakkelijker bij de micro-omvormers.
Vergelijking met SolarEdge en optimizers heb ik ook gemaakt. Ik deel de mening van Retrospect.
Daarbij ook graag in één keer kwalitatief goed spul zonder teveel kans op getrut in de toekomst. Liever nu dus wat meer uitgeven dan voor een lager geprijsd systeem gaan met minder mogelijkheden.
Ook een overweging: Over 25 jaar loop ik waarschijnlijk op de eeuwige jachtvelden rond…. Ik ga niet over 15 jaar nog een keer de hele zut vervangen.

Ga maar weer los. Het wordt gewaardeerd!

• martijn v o
  • Laatst online: 13:22
Wat ook wel een voordeel is, mocht de salderingsregeling verdwijnen (en dat doet ie ooit een keer) dan is het aansluiten van een accu systeem van Enphase op je bestaande installatie een simpel ding.
Ze zijn bezig met de Encharge 3 en 10 die zijn nu nog niet leverbaar.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Retrospect
  • Nu online
martijn v o schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:09:
Wat ook wel een voordeel is, mocht de salderingsregeling verdwijnen (en dat doet ie ooit een keer) dan is het aansluiten van een accu systeem van Enphase op je bestaande installatie een simpel ding.
Ze zijn bezig met de Encharge 3 en 10 die zijn nu nog niet leverbaar.
In België (binnenkort) wel. In Nederland de komende tijd nog niet omdat er hier nog geen vraag naar is. Maar idd was ook iets wat op de achtergrond meespeelde. Alhoewel SolarEdge volgens mij ook accu's kan leveren.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 14:07
AartTW schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:35:
Een andere installateur vertelt me nu ineens “out of the blue” dat ik maar max 24 panelen kan installeren op de Envoy. Als ik toch naar de 28 panelen wil, zou ik een hele grote, andere Envoy moeten plaatsen ???
Er kunnen 600 omvormers en 39 batterijen aan een envoy. Wat ze bedoelen is dat er maximaal 13 iq7+ omvormers aan een 1-fase Q-cable string kunnen. Je zit namelijk met een maximum stroom, en met 1.3A per omvormer kom je met 13 omvormers bij de 16A.
Maar je kunt prima drie 1-fase strings gebruiken, of èèn 3-fase fase string.
Er zijn ook nog aandachtpunten met betrekking tot het leggen van de splitsingen voor de communicatie.
Ja, en ook het Q-relay is begrenst

Hier staat het een en ander opgesomt: https://www.4blue.nl/faq-enphase#

Als je het nu héél erg interessant vind kun je de cursus op youtube bekijken.
YouTube: Technische training Enphase IQ7 deel 3 van 6 Q kabels en DC input

zoek een ander, deze kent het systeem niet

[Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 24-11-2021 21:35]

• Ronald
  • Nu online
@AartTW Die laatste 10-12 nu meteen meeleggen gaat je ~2250 extra kosten... tenminste als je geen Enphase neemt.

Doe het later, dan kost het je ~3250.

Met Enphase heb je 40x€125=€5000 aan omvormer kosten (Daar komt nog Q-Cables a €16 't stuk, Q relay en Envoy bij). 40x295Wp = 11.8kW En dat is krap in de jas: Je gaat aftoppen omdat je elk 400W paneel aan een 295W omvormer hangt en dat beschikbare omvormer vermogen is niet gedeeld.

Met je 45 graden dak kun je 2x20 op een relatief kleine en dus goedkope string omvormer werken. 16Kw aan panelen op een 8kW omvormer... en dat is niet heel krap in de jas: https://www.thomasberger....w2=8000&temp_coeff2=-0.48

Dat kost je €1700 met SMA (a-merk) of €1100 GoodWe (iets minder goed, maar prima - b-merk)

Een 6kW is dan pas even krap als Enphase.

Uitbreidbaarheid voor hoeveel geld? Doe het gewoon niet, als je later uit gaat breiden ben je beter af door domweg een extra omvormer te kopen. Nog beter ... gewoon nu...

Heb je de teruglever tarieven gezien? Het is crisis en ze bieden 30ct. Gaat dat zo blijven? Mijn glazen bol zegt net krak... maar vast niet... Maar voor de crisis heb ik voor 11ct afgesloten... Prima... je produceert voor <5ct.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Dre
  • Niet online
AartTW schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:50:
[...]
Daarbij ook graag in één keer kwalitatief goed spul zonder teveel kans op getrut in de toekomst. Liever nu dus wat meer uitgeven dan voor een lager geprijsd systeem gaan met minder mogelijkheden.
Ook een overweging: Over 25 jaar loop ik waarschijnlijk op de eeuwige jachtvelden rond…. Ik ga niet over 15 jaar nog een keer de hele zut vervangen.

[...]
Persoonlijk lijkt me 1 stringomvormer die binnenshuis hangt betrouwbaarder dan 40x een micro-omvormer die buiten in weer en wind hangt. Ik ben benieuwd hoeveel microomvormers je over 15 jaar vervangen hebt, en hoeveel werk het was om ze te vervangen. Is de installateur dan nog bereikbaar? Hou ons op de hoogte.

Later een paar panelen erbij kunnen altijd nog op een micro-omvormer of een extra stringomvormer.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Dre Het grote voordeel is wel dat als er een micro omvormer kapot gaat, dat je die er zo tussenuit kan klikken er weer een nieuwe tussen kan zetten, en de boel gelijk weer draait. En in weer en wind valt wel mee, want ze zitten strak onder de panelen. Nat worden ze haast niet, je hebt alleen te maken met temperatuurverschillen.

Qua kosten, maar dat is specifiek in mijn geval, zijn dat de kosten van een micro omvormer en zeg 2 uurtjes werk op de dak. Als het er 1 op het platte garagedak is zou ik zelfs met een half uurtje wel klaar zijn.
Enphase is wellicht duurder, maar ik ga voor het gebruikersgemak :) En daar dat ik dit zelf heb kunnen installeren, is het in mijn geval veel goedkoper dan via een stringomvormer installatie.

Haal meer uit je Envoy!

• Retrospect
  • Nu online
Dre schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:19:
[...]

Persoonlijk lijkt me 1 stringomvormer die binnenshuis hangt betrouwbaarder dan 40x een micro-omvormer die buiten in weer en wind hangt. Ik ben benieuwd hoeveel microomvormers je over 15 jaar vervangen hebt, en hoeveel werk het was om ze te vervangen. Is de installateur dan nog bereikbaar? Hou ons op de hoogte.

Later een paar panelen erbij kunnen altijd nog op een micro-omvormer of een extra stringomvormer.
Vrij weinig gaan er kapot heb ik mij laten vertellen door meerdere installateurs die hun cijfers geven.
0.096% beweert deze installateur; https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

Verhaal gaat over SolarEdge optimizers maar het wordt ter vergelijk genoemd.

Van string omvormers is bekend dat je ze 1 of 2 keer moet vervangen in de levensduur van je installatie (25 jaar).

• stomley
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Pazo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:42:
@Dre Het grote voordeel is wel dat als er een micro omvormer kapot gaat, dat je die er zo tussenuit kan klikken er weer een nieuwe tussen kan zetten, en de boel gelijk weer draait. En in weer en wind valt wel mee, want ze zitten strak onder de panelen. Nat worden ze haast niet, je hebt alleen te maken met temperatuurverschillen.
Maar wat als die kapot gaat op een paneel dat in het midden ligt? Dan is het vervangen een stukje lastiger dan alleen een los staande omvormer vervangen.
Retrospect schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:43:
[...]

Vrij weinig gaan er kapot heb ik mij laten vertellen door meerdere installateurs die hun cijfers geven.
0.096% beweert deze installateur; https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

Verhaal gaat over SolarEdge optimizers maar het wordt ter vergelijk genoemd.

Van string omvormers is bekend dat je ze 1 of 2 keer moet vervangen in de levensduur van je installatie (25 jaar).
Maar het vervangen van een omvormer weegt vaak niet op tegen de extra kosten van alle micro-omvormers bij een installatie van >20 panelen.

[Voor 47% gewijzigd door stomley op 25-11-2021 13:50]

• Ronald
  • Nu online
Pfffft... Laten we vooral 5 ruggen aan Enphase uitgeven om maar geen in 10 minuten te vervangen omvormer van 1 a 1,5K te hoeven vervangen...

Bedoel... Wees even realistisch... Jullie adviseren wel makkelijk met andermans geld zeg...

• Pazo

Pazo

Mroaw?

stomley schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:48:
[...]

Maar wat als die kapot gaat op een paneel dat in het midden ligt? Dan is het vervangen een stukje lastiger dan alleen een los staande omvormer vervangen.

[...]

Maar het vervangen van een omvormer weegt vaak niet op tegen de extra kosten van alle micro-omvormers bij een installatie van >20 panelen.
Is wat voor te zeggen, zal misschien iets meer tijd kosten, maar zoals eerder gezegd, in mijn geval alles zelf gedaan, dus weet exact hoe het in elkaar zit en hoe te benaderen. :)

Haal meer uit je Envoy!

• Retrospect
  • Nu online
stomley schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:48:
[...]

Als het paneel aan ze zijkant is of op een plat dak dan is het een stuk makkelijker.

Groot voordeel is dat er bij een kapotte micro omvormer (wat dus al zelden voorkomt) slechts 1 paneel uitvalt en de rest van de installatie in bedrijf blijft. Valt je string omvormer uit dan staat de hele installatie uit. Heeft de montuur dan de komende week even geen tijd voor je verlies je een complete weekopbrengst.
[...]

Als kosten het enige of zwaarst wegende argument is dan kan je zeker beter voor een string omvormer gaan.

• Ronald
  • Nu online
Retrospect schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:55:
[...]
Heeft de montuur dan de komende week even geen tijd voor je verlies je een complete weekopbrengst.
Dat gaan we ook even kwantificeren.. <knip> Lief blijven!

Stel het is de 3e week van juni alleen maar zonnig... Echt een week lang geen wolkje aan de hemel...
Dan loopt dit systeem 450kWh mis.
Wat kost dat? Met de exorbitante teruglevertarieven van het moment... 150x20ct + 300x30ct. 120 euro.

Prima reden om maar een paar duizend extra aan Enphase uit te geven. 8)7

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 25-11-2021 15:21]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ronald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:54:
Pfffft... Laten we vooral 5 ruggen aan Enphase uitgeven om maar geen in 10 minuten te vervangen omvormer van 1 a 1,5K te hoeven vervangen...

Bedoel... Wees even realistisch... Jullie adviseren wel makkelijk met andermans geld zeg...
Dat moet TS toch zelf weten? Beide systemen hebben voors en tegens. Het ligt aan je specifieke wensen en gebruiksdoel voor welk systeem te kiest. In heb Enphase, en wellicht is het duurder dan een string systeem (in mijn geval niet, want ivm met mijn leien dak zou een installateur alleen al 4000€ installatiekosten willen rekenen, daarom ben ik voor Enphase gegaan en heb het zelf geïnstalleerd). Maar ik rij wel een Skoda van 10 jaar oud terwijl er ook zat mensen zijn die veel geld aan een dikke auto uitgeven, om maar wat te noemen.

Haal meer uit je Envoy!

• Ronald
  • Nu online
@Pazo Ik installeer zelf dus Enphase is niet duurder? Zo werkt het niet.

En leien installeert solar-outlet voor een extra paar honderd, niet paar 1000.

• Dre
  • Niet online
Dan koop je toch alvast een extra stringomvormer om snel te vervangen. Kan je zelf ook wel met 2 linkerhanden. Is nog goedkoper ook om die alvast op voorraad te hebben dan micro-omvormers :) En beter EU rendement.

Micro-omvormer stuk >>> Steiger bouwen. Met 2 man heel veel panelen weghalen. Micro-omvormer vervangen. Kosten 800 euro aan arbeid en materiaal? En dat dan voor elke microomvormer die stuk gaat. Elk half jaar een steiger voor de deur? Mij niet gezien als het niet nodig is :)

String omvormer stuk >>> reserve omvormer ophangen en klaar. 30 minuten werk.

Micro-omvormer stuk = weggooien
String-omvormer stuk kan je nog repareren voor de handige Harry.

Micro-omvormers hebben hun bestaansrecht, maar ik zou ze niet zo snel toepassen op dit dak.

[Voor 3% gewijzigd door Dre op 25-11-2021 17:42]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ronald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:02:
@Pazo Ik installeer zelf dus Enphase is niet duurder? Zo werkt het niet.

En leien installeert solar-outlet voor een extra paar honderd, niet paar 1000.
Het gaat toch bottom-line om de totale installatiekosten en de terugverdientijd? In MIJN geval is mijn hele installatie goedkoper. Toen ik 2 jaar geleden dit ging doen, en ik 5 installateurs om offertes heb gevraagd, zeiden 3 daarvan niet aan een leien dak te beginnen, 1 wilde wel maar rekende €4000 en 1 wilde het alleen op uurtarief doen. Toen ben ik gaan denken, kan ik het zelf niet? Na onderzoek ben ik bij Enphase uitgekomen, omdat het makkelijker voor DHZ'er is. Dus daar ben ik uiteindelijk voor gegaan.

Om nog even de vergelijking naar de auto te trekken: ik rij met een auto van 10k 50km van A naar B, terwijl iemand anders dan zelfde stuk met een auto van 20k doet. Zou ik ook kunnen zeggen, waarom zoveel meer geld uitgeven voor hetzelfde doel? Geld is niet het enigste, er zijn meer redenen om voor het een of het andere te gaan.

Maar goed, meer ga ik er niet over zeggen, jij bent kennelijk anti-Enphase, prima, ieder zijn ding.

Haal meer uit je Envoy!

• Dre
  • Niet online
Overigens is mijn ervaring wel dat installateurs geen tijd hebben voor service en garantie. Want dat kost geld. Ze verkopen liever spullen. Het is maar te hopen dat de installateur nog bestaat en zin heeft om het dak op te klimmen als je al betaald hebt.

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15:01
Retrospect schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:43:
[...]

0.096% beweert deze installateur

Dat string omvormers maar een jaar of 10 meegaan is ook niet altijd, eerlijk gezegd verwacht ik van een kwaliteits omvormer die ook nog dusdanig geïnstalleerd is dat deze zijn warmte kwijt kan een gemiddelde langere levensduur.

Die micro omvormers hebben over het algemeen een veel zwaarder leven als de string omvormer, ze zitten onder een paneel met in de zomer hoge temperaturen, terwijl ze op dat moment ook het meeste stroom leveren en dus van zichzelf al aardig warm worden.

Ik geloof dus niet dat een micro omvormer een veel langer leven hebben, misschien zitten er iets duurdere condensatoren ingebouwd, maar die hebben wel een zwaarder leven, waardoor dat verschil teniet word gedaan.

Dus de kans dat je over 10 jaar micro omvormers moet gaan vervangen is denk ik reëel. En dan komen ze om de beurt, of ga je ze dan ineens allemaal vervangen als de eerste kapot gaat?

• Ronald
  • Nu online
Met excuses aan @AartTW trek ik mij terug uit dit topic. Ik hoop dat hij de onderbouwde en de niet onderbouwde meningen op waarde kan beoordelen... Succes Aart!

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:01

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ga mij niet branden aan de micro-omvormer vs string discussie. Denk dat het duidelijk is dat het duurder is en dat het met bepaalde voor (en nadelen) komt. Mag iemand bepalen of hij het die voordelen waard vindt.

Maar zit vooral even aan de stroom kant. Ik neem aan dat de panelen nu "netjes" over 3-fase wordt verdeeld (9/9/10). Nu zegt Emphase dat er 13x een IQ7+ op een 20A groep mag. Dus dan kom ik uit op 10 a 11 (16A / 20A x 13 = 10,4) op een standaard 16A groep. Op een 3x25A aansluiting zit je dan op een maximale afgezekerde stroom van 25A + 16A = 41A. Dit is al meer dan de maximale 40A van standaard aarlekschakelaars maar kan je nog van zeggen dat het binnen de marge zit.

Maar daarmee kan je dus later maximaal 3 x 11 = 33 panelen kwijt op je dak (en dan rek ik het al naar 11 per fase). Wil je naar 40-ish panelen zal je dus de boel echt met 20A moeten aanleggen. Dan kan je er dus 3 x 13 = 39 kwijt op een enkele 3x20A. Maar dan moet je kabel dit al wel aan kunnen. Nu zegt Emphase, blijf binnen 2%, dan ga je denk ik al snel naar 6qmm.

Wil je echt 40 panelen dan ontkom je er volgens mij al niet aan om dus meerdere groepen en kabels (en volgens mij dus ook meerdere Q-relais) te gaan gebruiken.

Maar wat je ook doet, dan ga je wel echt voorbij de 40A van standaard kasten. Met 20A zit je al op 45A (25A net + 20A PV) en zal je hier serieus rekening mee moeten gaan houden in je meterkast. Makkelijkste is dus door een extra 40A automaat te plaatsen (3x40A in dit geval dus) of naar 63A aardlekschakelaars gaan. De bekabeling moet dit dan wel ook aankunnen.

• Retrospect
  • Nu online
DjAntoon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:22:
[...]

Dat string omvormers maar een jaar of 10 meegaan is ook niet altijd, eerlijk gezegd verwacht ik van een kwaliteits omvormer die ook nog dusdanig geïnstalleerd is dat deze zijn warmte kwijt kan een gemiddelde langere levensduur.
Je kan wat (lang niet alles) aflezen aan de garantieperiode. Vreemd genoeg geeft SMA slechts 5 jaar garantie op omvormers. Goodwe 5 jaar, Growatt 10 jaar, SolarEdge 12 jaar. Enphase geeft 25 jaar garantie op de micro omvormers. Ik verwacht van alle producten onder normale omstandigheden de garantieperiode volmaken. Waarom SMA en Goodwe zo weinig garantie geven weet ik niet, zeker SMA staat bekend als topmerk heb ik begrepen.
Die micro omvormers hebben over het algemeen een veel zwaarder leven als de string omvormer, ze zitten onder een paneel met in de zomer hoge temperaturen, terwijl ze op dat moment ook het meeste stroom leveren en dus van zichzelf al aardig warm worden.
In Australië heeft dat iig niet tot nadelige uitvalcijfers geleid zoals de link die ik eerder aangaf. Daar wordt het toch vrij warm.
Ik geloof dus niet dat een micro omvormer een veel langer leven hebben, misschien zitten er iets duurdere condensatoren ingebouwd, maar die hebben wel een zwaarder leven, waardoor dat verschil teniet word gedaan.
Dat zou kunnen. Het enige wat ik weet nav verhalen van diverse onafhankelijke installateurs is dat string omvormers vaak iig eenmalig vervangen moeten worden gedurende het leven van de installatie (25 jaar).
Dus de kans dat je over 10 jaar micro omvormers moet gaan vervangen is denk ik reëel. En dan komen ze om de beurt, of ga je ze dan ineens allemaal vervangen als de eerste kapot gaat?
Waar baseer je dat op? Enphase zou simpelweg geen businesscase hebben als een gemiddelde installatie na 10 jaar uitval vertoont en ze 25 jaar garantie geven.

Verder zijn alle voor en nadelen van de verschillende systemen natuurlijk al tot in den treure herhaald en iedereen moet maar kiezen wat voor hem/haar werkt. Overzicht;
https://www.solar-bouwmar...allel-of-toch-optimizers/

[Voor 6% gewijzigd door Retrospect op 25-11-2021 19:04]

• AartTW
Dank wederom voor alle input. Het bevestigt in hoofdlijnen wat ik de afgelopen tijd heb gelezen. Een paar sites die jullie aandragen, kende ik nog niet. Ga ik bestuderen.

@septillion : duidelijke uiteenzetting inzake de installatie. Ik heb het al met de installateur gedeeld en gevraagd of hij de “verzwaring” als door jou aangeraden, kan uitvoeren.

@Ronald : ik snap jouw frustratie. Ik volg jouw feedback in andere posts. Dank voor jouw reacties hier.

Ik heb de installateur gevraagd om in zijn offerte nog wat detail-aanpassingen door te voeren. Zodra ik de getallen en reactie op mijn vragen binnen heb, zal ik ze hier met jullie delen.

Aangepast naar echte mentions. Daarvoor direct na de @ de naam typen en selecteren uit de drop-down.

[Voor 9% gewijzigd door septillion op 25-11-2021 19:36]

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15:01
Retrospect schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:40:
[...]

Waar baseer je dat op? Enphase zou simpelweg geen businesscase hebben als een gemiddelde installatie na 10 jaar uitval vertoont en ze 25 jaar garantie geven.
Mijn punt was dat de onderdelen die gebruikt worden in een micro omvormer niet veel afwijken van een string omvormer, waarom ze dan naar jou idee 2,5x zo lang mee zouden moeten gaan is mij een raadsel.
Het aflezen aan garantie periode zegt in het geheel niets, dat is een kwestie van keus van de fabrikant.
Iets meer "garantie" zouden de MTBF (Mean Time Before Failure) cijfers moeten geven, maar ook die getallen kunnen met een roze bril geschreven zijn, zeker bij kleinere fabrikanten.

Stel dat er na 15 a 20 jaar een serieus probleem ontstaat, dan gaat de toco failliet en sta je met lege handen.

Enkel de hele grote fabrikanten (bijv. Philips, panasonic etc.) kunnen dat niet laten gebeuren, en die zullen dan ook geen 25 jaar geven op electronica.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:38
AartTW schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:50:
Ik heb al eerder jullie adviezen gelezen over nu al geheel vol leggen. Budget is er wel. Vraag me af of het wel zinvol is. Veel extra kWh met beperkte saldering.
Ik maak even de screenshots van gaslicht voor je. Eentje met 0 overschot (28 panelen) en eentje met 4000 kWh / jaar overschot (40 panelen)

Die 12 panelen maken een overschot van +/- 4000 kWh / jaar.
Met de huidige prijzen is dat dus 864 euro per jaar.

Als je dat laat leggen met een stringomvormer hebben ook die 12 panelen een tvt van <5 jaar. Met Enphase <7 jaar.

edit: als je het dak nu vol laat leggen heb je dezelfde kleur en maat panelen.
Voor de prijs van 28x Enphase kom je al bijna aan 40x met een Chinese stringomvormer.

[Voor 5% gewijzigd door busscherski op 25-11-2021 21:34]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Mylo1
  • Laatst online: 08:45
Heb 16 panelen 400wp op iq7a, liggen in twee rijen van 8, bovenste rij ligt redelijk optimaal, onderste rij ligt met name bij laagstaande zon langer in de schaduw. Over het jaar heen is er dus best wel wat verschil in opbrengst tussen slechtse paneel en beste paneel. Dit was samen met garantie, laag dc voltage en het feit dat een centrale omvormer alleen op een slecht geventileerde, moeilijk bereikbare plek zou moeten hangen voldoende reden om de micro’s te gebruiken. Er komen nu nog 9 extra panelen bij op een ander dak die wel beter egaal in de zon liggen, maar daar ga ik niet afwijken van de eerdere keuze, dus ook daar de micro’s 1400 euro voor 9 micro’s is natuurlijk wel duurder dan een stringomvormer. Voordeel van de micro’s is wel dat je ze heel makkelijk over een 3 fase aansluiting kunt verdelen. En mocht er een keer een paneel of omvormer defect raken de installatie gewoon blijft werken en er geen stress is om de boel te fixen

• AartTW
@Mylo1 dat is ook mijn redenatie. Ik heb een soortgelijke situatie.
Puur uit nieuwsgierigheid: welke panelen gebruik jij?

• Mylo1
Op het garagedak liggen nu 16 phohosolar panelen 400 wp, begin april neergelegd, op het dak van het huis komen nog 9 denim panelen van 405 wp, maar die moeten er nog op. Zelfde model phono was er niet meer, vervanger had levertijd, denim was uit voorraad, koste hetzelfde en had als bonus 5 Wp extra 😀. Het setje van 16 heeft vanaf 3 april 4,6 MWH opgeleverd met eind april twee dagen op rij 42,3 KWH per dag. Het beste paneel leverde toen 2,72 het slechtste 2,48 KWH. Redelijk dich bij elkaar dus. Met de huidige zon, of liever het gebrek daaraan kom ik in november niet verder dan 132 KWH voor alle panelen in een hele maand, en het slechtste paneel doet dan maar 4,17 en de beste 12,4. Goed te verklaren als je de opstelling ziet. Was het een stringomvormer geweest dan was er nog minder uitgekomen. Over de levensduur (nu dus 9 maanden) levert het beste paneel 306 KWH tegen 258 voor het slechtste paneel. Benieuwd waar ik eind maart uit ga komen.
Ps. Peak output was 5,7 KW, denk dat er dan een aantal omvormers net aan het aftoppen zijn, die doen nl. Maximaal 366 VA en 349 continue.

• Mylo1
Ps. Ik heb voor het grootste paneel gekozen wat ik redelijkerwijs kwijt kon om zo het dakvlak optimaal vol te leggen, all-black, zodat het er mooi uitziet.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee