Smeg Keramisch fornuis: kookplaten kapot, oven werkt nog.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan81
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 07:11
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Smeg CX68CM8 Keramisch fornuis met vier kookplaten en een oven (60cm breed model). Onlangs was ik aan het koken op alle 4 kookplaten tegelijk (wellicht echt voor het eerst, meestal is er een combi van oven en kookplaten aan) en toen ineens begaven de kookplaten het.

De oven doet het nog wel. Achterkant opengeschroefd en bekeken; er zitten 2 campini TY60 thermostaten. De linker lijkt van de de oven, die ziet er prima uit. Van de rechter zijn de stekkerhulzen zwartgeblakerd.
Bij Het Onderdelenhuis in Amsterdam waren ze zo aardig de campini-thermostaat door te meten - die werkt nog. Ik heb inmiddels wel zelf de draad bijgeknipt, ontbloot en de stekkertjes vervangen. Maar dat heeft niet geholpen.

Uit nieuwsgierigheid de linker-campini ty60-thermostaat (die er goed uitziet en wel werkte) even op rechts gezet, in de veronderstelling dat de kookplaat dan wel zou werken, en de oven niet (omgedraaid dus) maar nee: helaas, dan werkt er helemaal niks.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn, of wat mijn volgende stap zou kunnen zijn? Monteur is voor de zekerheid ingepland, maar kan pas over 10 dagen...

Beste antwoord (via Daan81 op 24-11-2021 19:58)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zit er niet nog ergens onderweg naar de kookplaten een zekering verstopt?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Zit er niet nog ergens onderweg naar de kookplaten een zekering verstopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan81
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 07:11
Zo dom! De legenda in de stoppenkast klopte niet en de stop die aangegeven was als 'fornuis' stond nog goed. Maar ik had door moeten kijken: de halve stoppengroep van het fornuis lag er wel degelijk uit en die komt die rechtstreeks op de kookplaten uit. Nu doet hij het weer. Pfff wat suf. Dank voor de input, ik heb alles daardoor nog een keer doorgelopen en vond dit toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Normaal gesproken (als je een dubbele groep hebt voor 1 apparaat) zijn de groepen in de groepenkast onderling gekoppeld (de kookgroep/fornuisgroep). Dan slaan beide groepen dus ook tegelijkertijd af en voorkom je dus dat de ene helft het wel doet en de andere helft niet ;) Kan potentieel tot gevaarlijke situaties leiden als je verwacht dat de stroom eraf is.

Mooi in elk geval dat het weer werkt nu d:)b

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@spone Dat ze (uitgaande van automaten) gekoppeld horen te zijn, ja. Maar dit is niet altijd ook voor het afslaan! Er zijn er genoeg waar het er alleen voor zorgt dat ze in één handeling uit te zetten zijn (wat geëist wordt) maar dat ze wel individueel kunnen trippen.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 25-11-2021 10:51 ]