Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zoek een?
Microfoon voor gebruik bij online meetings, met name geven van meerdaagse trainingen.

Wat is je budget?
Tja, ik dacht een kleine 100 euro, maar dat is vooral ingegeven omdat 't me wel zat leek. Al puzzelend overweg ik inmiddels ca. 175 erin te steken. Voor een prima oplossing vind ik dat wel ok.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zit dagenlang achter de PC, met Zoom en andere tools in online meetings, o.a. om les te geven. M'n webcam blijkt al ooit een goede keuze. Licht heb ik verbeterd en green screen gekocht. Daarvoor begin ik ook net met het gebruik van OBS. Maar van geluid heb ik niet zoveel kaas gegeten.

De (stereo) mic van mijn (redelijk high-end) webcam is op zich heel ok: ik kan gewoon m'n speakers gebruiken, ben aardig te verstaan, en hij zit (uiteraard) buiten beeld. Maar hij pakt ook wel erg wijds geluid op. Mijn eigen typen is altijd al 'n ding. En inmiddels galmt deze ruimte te veel, sinds ik 'ns flink opgeruimd heb :P.

Kan ik fors verbeteren met een losse mic? Hij moet buiten beeld blijven, geen feedback van de speakers oppakken (of deze moet er zonder veel gedoe uitgefilterd worden), ondanks z'n plek op het bureau aanzienlijk minder geluid meepakken van typen, en vrijwel niets van de holle galm.

Wat heb je zelf al gevonden?
Pricewatch wijst gelijk naar de reviews: Acht USB-microfoons - Voor gamers, streamers en thuiswerkers . Daar komt de Røde NT-USB duidelijk als beste uit, voor een bedrag dat ik nog wel wil uitgeven op zich. Kijk ik naar wat er sindsdien in de PriceWatch nieuw is bijgekomen, dan springt er voor mij niets uit, maar ik ben dan ook een totale leek.

Naast het 'beste uit de test' (zonder absurd duur te worden) spreekt het spreekt me dat deze niet 'gaming' schreeuwerig is, met 'pop'-scherm komt, en evt. nog eens op een andere standaard kan.

Hij komt dan achter mijn toetsenbord te staan, pakweg dezelfde 70 -80 cm van mijn mond als mijn huidige webcam microfoon. Ik lees (en hoor in de samples) dat dat verre van ideaal is. Wellicht kan ik dat met een standaard als deze terugbrengen naar zo'n 20 - 30 cm.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik schrik van de opname met geroezemoes (in de tweakers review) - maar van welke kant komt dat? Ik heb een tafelmicrofoon altijd op voorhand afgeschreven denkend dat deze nog meer typegeluid oppakt. En dan is er die galm in mijn ruimte. Gaat zo'n microfoon voor mij fors helpen, of is het weggegooid geld? En dan specifiek deze?

Is zo'n extra hoge standaard een must / sterke extra verbetering / onzin?

Zijn er nog andere (waarschijnlijk recent verschenen) microfoons die ik zou moeten overwegen?

Maakt het nog uit dat ik de audio (waarschijnlijk) via OBS wil laten lopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb 'm gekocht, incl. standaard. Ondertussen bijna aan dat ding in m'n snuit gewend.

Ben ik er echt op vooruit gegaan? Ik weet het eerlijk gezegd niet zo zeker. Ik denk dat het op max zetten van de ingebouwde onderdrukking van achtergrondgeluiden in Zoom het echte verschil heeft gemaakt.

Ik heb mijn nieuwe mic al een keer vergeten aan te zetten, juist in een sessie waar ik vol trots over die nieuwe mic vertelde en men was het er mee eens dat ik goed geluid had.. via de webcam dus |:( .

Afijn, slechter is het ook niet geworden.