Trucs voor lang rijden naar wintersport (in EV)?

Pagina: 1
Acties:

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:59

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Over een maandje krijg ik mijn eerste EV, een Kia e-niro 64Kw. Nu wil ik deze gelijk testen met een trip naar Oostenrijk ergens in januari (ongeveer 1000 km rijden.)

Naast de gebruikelijke tips zoals betere navigatie voor EV's (ABRP bijv.), het regelen van meerdere laadpassen etc etc. ben ik vooral benieuwd naar hoe je het beste vermoeidheid tegen kan gaan achter het stuur. Het probleem is namelijk dat de vriend waarmee ik ga samen rijden geen rijbewijs heeft. Het zal vooral op mij aankomen achter het stuur.

Zelf heb ik wel wat vaker lange stukken gereden achter het stuur, ik schat dit op ongeveer 10 uur met pauzes er tussen door. Maar de navigatie geeft nu aan voor Oostenrijk dat ik er ongeveer 12 uur over ga doen, inclusief laadstops. 9 Uur rijden excl. laadstops.

Nu heb ik vernomen dat de Kia allemaal toeters en bellen achter het stuur heeft zoals de auto binnen de lijnen houden, adaptive CC en dat soort dingen. Dat zou dus al voor iets meer rust achter het stuur moeten zorgen. De verplichte rust momenten om de 2 uur zal ik wel moeten nemen gezien de accu moet laden.

Maar zijn er nog andere tips vanuit jullie welke meer standaard zijn? Bijvoorbeeld welke snacks en drankjes je juist wel en niet moet meenemen, een goede zonnebril kiezen, vroeg op bed gaan de avond ervoor etc. Hier ben ik vooral naar benieuwd en ik ga ervan uit dat er ook een aantal ervarings experts tussen het publiek zitten welke misschien nog wel meer tips hebben waar ik nooit aan zou hebben gedacht :)

[ Voor 9% gewijzigd door Yariva op 24-11-2021 17:09 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:18

Cheezus

Luiaard

Wat is je eigen ervaring in lange stukken rijden? Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en kan zonder problemen/noemenswaardige pauzes de hele dag rijden. Ik tref daar dus ook geen voorbereidingen voor maar dat is voor anderen weer anders natuurlijk. Het is dus ook lastig advies geven als je zelf niet weet of/waar je last van krijgt. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je toch al elke 2 uur moet stoppen, zou ik in ieder geval aanraden om even 15 minuutjes daarvan letterlijk ogen & oren dicht en proberen tukje te doen.

En tegen beter advies/weten in; ik rij in mijn eentje met 1 koffiestop (en benzine erin) zo van Amsterdam naar Zwitserland. Wel midden in de nacht dus lekker cruise control & muziekje aan.

Autorijden is voor iedereen anders; luister naar je lichaam!

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 24-11-2021 17:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 13:49

Flappiewappie

Hier nog meer

Klinkt in ieder geval al alsof je er goed over hebt nagedacht, dat is al de helft.

Persoonlijk zou ik qua EV gewoon schatten waar je wil stoppen (lees een ABRP met een hoog geschat gemiddeld gebruik) plannen. Vanuit daar elke keer de volgende stop in de navigatie zetten. Dan kan je gewoon etappe voor etappe plannen.

Zorg voor iets leuks tijdens het laden - wellicht een serie meenemen op een laptop ofzo - benen strekken/frisse lucht afleveringetje kijken en door.

Neem gezond eten en drinken mee en weinig obv suiker - dan lijkt het alsof je wakker bent maar ben je dat eigenlijk niet (persoonlijk).

En als laatste - overweeg om het op te knippen in twee etappes een hoteltje ergens in een plaatsje langs de weg hoeft niet duur te zijn: kan je overnacht opladen en met 100% weer weg - combineer het met een stukje sightseeing (blijft toch vakantie) en de heen en terug reis zijn opeens onderdeel van je vakantie ipv een moetje.

Hier staat wat

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:59

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Cheezus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:11:
Wat is je eigen ervaring in lange stukken rijden? Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en kan zonder problemen/noemenswaardige pauzes de hele dag rijden. Ik tref daar dus ook geen voorbereidingen voor maar dat is voor anderen weer anders natuurlijk. Het is dus ook lastig advies geven als je zelf niet weet of/waar je last van krijgt. :)
Zelf ervaar ik tot nu toe weinig moeite met lange ritten rijden. Het helpt ook dat ik auto rijden echt heel leuk vindt :) Ik heb zelf wel na verloop van tijd behoefte aan de eerste pauze maar bijvoorbeeld 4 uurtjes rijden naar Brugge of 5 uur naar Winterberg doe ik zonder stops, dat lukt mij dan nog wel prima. Maar goed iedere tip die de rit nog even wat prettig / comfortabeler maakt is natuurlijk van harte meegenomen!

[ Voor 12% gewijzigd door Yariva op 24-11-2021 17:50 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply